היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מהמחאה החברתית לפוליטיקה

 

אבק המחאה החברתית הגדולה ביותר שהייתה בישראל מאז ומתמיד נפרס על מספר חודשים קסומים ומלאי תקווה בקיץ 2011. מאז, האבק שקע, האוהלים פורקו, שמולי וסתיו נבחרו לכנסת ודפני ליף, מחוללת המחאה עדיין נמצאת בחיבוטי נפש קשים.

גם בקריית שמונה הונפו שלטים, צעדו וצמתים נחסמו. אבל בקריית שמונה זה היה אחר, שונה.

המחאה באה לאוויר העולם בכיכר צה"ל. בימים הראשונים עדיין לא ידעו כיצד 'אוכלים' מחאה אחרת שונה, בלי אלימות ועם הרבה דיבורים וישיבה בצוותא.

אודה, נשאבתי את התום והכנות של אותם ימים ואף נטלתי חלק צנוע בצעידה לאורך שדרות תל חי וכמה משפטים בכיכר.

בעיקר, עקבתי ודיווחתי ב"חדשות הגליל" על הנעשה ועל האנשים.

אחד מראשי המחאה היה בחור צעיר, אביעד רוזנפלד, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית תל חי. אביעד של הימים ההם הנהיג את הסטודנטים שהיו הגרעין הראשון, היציב, המתמיד והעיקש של המחאה. אישיותו הנוחה לבריות, הסבלנות לכל אחד ולהט הנעורים היו מסמני ההיכר שליוו את פעילותו לאורך החודשים ההם.

….ואז הגיע יאיר לפיד ו'יש עתיד', ואביעד מצא עצמו ממיר את פעולות המחאה במפלגה חדשה וצעירה שהאמין בדרכה ובעומד בראשה.

זהו אביעד רוזנפלד, בן 28, יו"ר אגודת הסטודנטים לשעבר בשנתיים שקדמו לזו, ואפשר גם לומר שהיה יוזם המחאה החברתית בקריית שמונה, סרן במיל'.

 

 

– מאין אתה מגיע לאזור?

"נולדתי וגדלתי בחיפה, התחנכתי בביה"ס הריאלי העברי שהקנה לי המון ערכים שמובילים אותי עד היום".

 

– היית יו"ר אגודת הסטודנטים בימי המחאה החברתית בקיץ 2011. מה המסקנות שלך מהפעילות ההיא?

"קודם כל למדתי להכיר מקרוב את האנשים המיוחדים שיש פה בקריית שמונה, ולהעריך את היופי במקום הזה.

המסקנות העיקריות שלי הן שבשביל שדברים ישתנו חייבים לפעול, רק שהשמענו קול צעקה אמיתי וחזק, פתאום התחילו להתייחס לאזור ולמצוקות שלו, והזמינו אותנו למשרדים ממשלתיים בשביל לשמוע את הבעיות שיש כאן.

בימים הראשונים של המחאה היה חשוב לנו גם האקטיביזם אבל גם הלמידה, גם לחסום את רסקו בצהריים בשמש, וגם לשבת בערב בכיכר צה"ל עם ראש העיר ולשמוע ממנו את המציאות כפי שהוא תופס אותה ולשאול אותו את השאלות הקשות. היו במאהל מעגלי דיון עם מומחים מקומיים מתחום החינוך, הבריאות, התעסוקה, ועוד, שהקשבנו להם ולמדנו את המצוקות האמיתיות של האזור וניסחנו אותם בצורה ברורה על מנת שדברים יוגשו בצורה נכונה למקבלי ההחלטות בתקווה שילמדו מהשכל המקומי וישכילו לשרת את הציבור באזור בצורה הנכונה. ככה שהמסקנות שלנו לא יהיו באוויר אלא על מסמכי עבודה לנבחרי הציבור שלנו".

 

– מתי החלטת שאתה 'חוצה קווים' ועובר ממחאה לפעילות פוליטית?

"באופן טבעי גם באגודת הסטודנטים עסקתי בפעילות פוליטית,

פעילות המחאה נועדה להפעיל לחץ על נבחרי הציבור, הבחירות הארציות נועדו לקבוע את זהות מקבלי ההחלטות, ובאופן טבעי בעיניי ההמשך הישיר של המחאה היו הבחירות וראינו את זה גם בתוצאות ובנבחרים. הצבעה בבחירות היא מחאה פרטית של כל אזרח ואזרחית, ומי שלא עושה זאת לא יכול להתלונן על מה שקורה בשדה הפוליטי.

בבחירות הארציות, החלטתי ללכת נגד הסטיגמה שהדור שלנו יצר וכּן להתעסק בפוליטיקה, אנחנו יצרנו פרדוקס שבו המילה 'פוליטיקה' נקשרת אצלנו באופן טבעי למשהו מלוכלך, מה שיוצר וואקום במנהיגים שמקבלים החלטות על החיים שלנו, מכיוון שאנשים עם אמת נקייה וטוהר לב נמנעים מלהיות ב"מקום המלוכלך הזה" מה שמוביל למשבר מנהיגות בחברה.

החלטתי כן להתעסק בזה ובמיוחד כאן בקריית שמונה לנסות להוביל את הרעיון שהביאה "יש עתיד" של פוליטיקה חדשה שמשרתת את האזרח, ודואגת גם לאנשים בפריפריה כמו לאנשים במדינת תל אביב".

 

– אני מבין שאתה הוא נציגו של יאיר לפיד ו'יש עתיד' בקריית שמונה. במה זה מתבטא?

"במהלך הבחירות ניהלתי את מטה קריית שמונה, ויחד עם פעילים מקומיים הצלחנו להביא הישג שבעיניי משמעותי שבו 10% מהמצביעים בקריית שמונה בחרו ב'יש עתיד', זה לא מובן מאליו, בהתחשב בעובדה שקיבלנו יותר ממפלגת העבודה ומהתנועה, ובכך שהתושבים נתנו צ'אנס למפלגה חדשה.

כיום, אני מקשר בין חברי הכנסת לעיר. יש עתיד יצאה במיזם מיוחד שנקרא, "החבר שלך בכנסת" שבו כל אזור מקבל חבר כנסת שאמון לשרת את טובת האזור ולהקשיב לבעיות שעולות.

קריית שמונה זכתה לקבל את חבר הכנסת עופר שלח, שאני אישית מאוד מעריך אותו, כמי שאחראי מטעם יש עתיד להיות אוזן קשבת לתושבים ולהגיע למפגשים עם תושבי העיר ונציגיהם ולשרת אותם נאמנה.

בחודש הבא יגיע ח"כ שלח, לביקור בעיר, שבסופו יהיה מפגש עם התושבים".

 

– שר האוצר, ראש המפלגה שלך הולך להיות האיש הכי שנוא במדינה. האם הוא יפתיע?

"לעניות דעתי, הצלחתו תגיע ושהיא תגיע, היא לא תהיה הפתעה. מהיכרותי הקצרה עימו ראיתי שמדובר באדם שלא מפחד ממאבקים, הנסיון למלכד את דרכו הפוליטית דרך משרד האוצר עלול להתגלות כהפתעה דווקא לאלו שחשבו כי זהו מכשול עבורו.

בעייני זה אף משחק לטובתו, שכן, הוא קיבל את האוצר בגרעון של 40 מיליארד שקלים. יש 2 אפשרויות, או שהוא לא יצליח למחוק את הגרעון, ואז הכשלון הוא לא שלו אלא של הממשלה שהכניסה את התקציב למצבו הנוכחי, או שהוא יתעלה על עצמו ויעשה את הבלתי יאומן ויצליח לייצב את הכלכלה המדינית בתקופה הקשה הזאת, ואז הוא ייצא יותר גדול ממה שהוא נכנס".

 

– כשלפיד אומר 'מעמד הביניים', למי הוא מתכוון בעצם?

"לפיד רואה לנגד עיניו את האדם שמשרת את החברה, והוא רוצה שהחברה תתגמל אותו בחזרה, אם אדם משרת את המדינה, (ולצורך העניין אנחנו יודעים שתושבי קריית שמונה ידועים באחוזי הגיוס הגבוהים ובתרומתם למדינה), הולך לעבוד על מנת לפרנס את עצמו ואת משפחתו, ומשלם את מיסיו כדין למדינה, זוגות צעירים שרוצים לקנות דירה ולהבדיל מאירופה ששם צעירים קונים דירה תוך 70 משכורות ואצלנו כיום הם צריכים לשלם 150 משכורות, אלה האנשים שאותם לפיד מכנה מעמד הביניים ובשבילם הוא נכנס לפוליטיקה".

 

– לפיד כעיתונאי, מנצל את 'הידע' שלו ומנטרל בצורה לא הוגנת כל ביקורת או אפשרות לשאול אותו שאלות בהתנהלותו בפייסבוק. מקובל עליך?

"אני חושב שהתקשורת עוד לא התרגלה למהפכת המידע שמתחוללת בתקופה הזו, עד היום התקשורת הייתה רגילה שלה יש מאה אחוזי שליטה, ושהם יכולים לשאול רק את השאלות שהם בוחרים, ושהם מצטטים רק את החלקים בתשובה שייראו פיקנטיים ויביאו רייטינג, אני אומר זאת עם הסתייגות שאני לא רוצה לעשות הכללה על כלל העיתונאים ישנם הרבה אנשי מקצועיים בענף שאני מעריך את עבודתם.

נבחר ציבור חייב לדבר אל העם, הוא חייב לשתף אותנו במחשבותיו ובפעולותיו, ושהוא עושה זאת רצוי שהמסר יעבור בצורה נקייה כמו שהוא התכוון אליה, ללא עיוותים,ללא פילטרים וסילופי אמת, בעיניי אין יותר טוב מזה שנבחר הציבור שלנו מרגיש את המחוייבות שיש לו כלפינו ובוחר לשתף אותנו, עד היום היינו רגילים שיש עמימות ודיסטנס ושמקבלי ההחלטות באולימפוס שלא מתראיינים ולא משתפים את דעותיהם, זאת פוליטיקה חדשה".

 

– האם אתה חושב שיאיר לפיד, יו"ר המפלגה שלך ושר האוצר יצליח בסופו של יום לפתור את בעיית הגירעון בתקציב, מבלי לפגוע במעמד הביניים שעל 'גבו' נבחר לכנסת?

"אני לא מומחה כלכלי, אבל לדעתי האישית, וכמי שניהל תקציב ציבורי בשנתיים האחרונות, אני חושב שהוא יצטרך לקבל החלטות קשות שללא ספק יהיו להם השלכות על כולנו, אני שותף לשיחות עם אנשים שמבינים עניין בכלכלה שמסכימים כי יש להתנהל באחריות כשמדובר בתקציב, ושהמצב כמו ששר האוצר קיבל אותו, יגרור קיצוצים כואבים מהמדיניות כפי שהונהגה עד היום.

אני עֵד לתופעה שזה נהיה טרנד להתלהם כנגדו ולייחל לנפילתו עוד לפני שהוא דרך צעד. אני מקווה שלאורך הזמן אנשים יידעו גם לראות את הצעדים החיוביים שנעשים כמו התקציב שהועבר לניצולי שואה ברגע שהוא נכנס למשרד, מחיר הדלק שירד ויירד בחודש הקרוב, ותוכנית הדיור שמתגבשת, והלוואי ותחזיר צעירים טובים לבנות את ביתם בקריית שמונה".

 

– לוּ אתה שר האוצר, מה היית אומר ועושה למען קריית שמונה והפריפריה שלמענה הפגנת ונלחמת במהלך המחאה החברתית?

"תעסוקה. לדעתי זאת נקודת המפתח להתפתחות האזור.

במהלך תקופתי באגודה ביצעתי סקרי רווחה שבוחנים כמה מהסטודנטים היו רוצים להישאר באזור, ומה היה משאיר אותם. הופתעתי לגלות מספר גדול כמעט 75% מהסטודנטים היו רוצים להישאר באזור אם הם רק היו מוצאים פה תעסוקה.

כשר האוצר, הייתי נותן מענקים למפעלים שיגיעו לאזור, ראינו את מקרה איזי שירצקי ואיתוראן, שהמדינה תתמוך בצורה כלכלית ביזמים שמנסים לפתח עסקים בפריפריה,

כשלאנשים יהיה בסיס כלכלי יציב בפריפריה, שירותי הבריאות תשתיות התחבורה, ורמת התרבות יתפתחו בהתאם כתוצאה מכך".

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad