היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מה עם קצת ניסים?

בשבוע שעבר הזדעזע עם ישראל מהתאונה המחרידה של משפט אטיאס באזור טבריה. הספקנים מבינינו יוכלו לטעון ולתהות "למה הקב"ה לא הציל אותם ועשה להם נס"? הרי הם חזרו מחנוכת בית כנסת והכנסת ספר תורה, הם היו בדרך לקבר של צדיק, ובכלל, לא נראה שחסר להם זכויות ומצוות. למה בורא עולם לא עושה ניסים כדי שנאמין בו וכך נעשה את רצונו? הרי מבחינתו זו לא בעיה, ברגע אחד כולם יידעו את האמת, אם היא אכן אמת.

אחת מהתשובות לכך הינה שכשיש מציאות של ניסים גלויים הדרישה מהאדם להתנהג כראוי גבוהה יותר, ולכן גם הענישה מיידית. תחשבו לעצמכם, ממי הייתם מצפים להפגין נאמנות יתרה, מבן טיפוחו של המלך או מאחד מפשוטי העם? זה בדיוק העניין, ברגע שאנחנו עוברים משלב האמונה לשלב הידיעה, כך גם הדרישה מאיתנו גבוהה יותר, שכן עכשיו כבר אין תירוצים, ולכאורה אין גם סלחנות, אך כל עוד אנחנו חיים בספק הקטן שבקטנים הדרישה לשלמות קטנה וכך גם הסלחנות.
קחו למשל את עם ישראל ששהה במדבר. הם ראו ניסים, אבל ברגע שחטאו, העונש הגיע באופן מידי. אם כך, למה היו בכלל ניסים? כי אז לא הייתה ברירה, הם היו חייבים את הניסים האלה כדי להכיר את הבורא בפעם הראשונה. הרי לא היו להם עדויות קדומות מפורטות שיכלו להסתמך עליהן כדי לדעת את בורא העולם. עם זה, לאחר שנכנסו לארץ ההנהגה השתנתה, הניסים נעשו נסתרים יותר, וכך ההנהגה שנקראת 'ארך אפיים' פועלת יותר.

 

יש לכך סיבה נוספת, כשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם ואת הטבע, הוא קבע את חוקיו ותפקודו באופן עצמאי כדי שלא יצטרכו להשתנות. כוח המשיכה, גאות ושפל, חיידקים וכו' נבראו וקיבלו על עצמם כללים עוד לפני הבריאה, אך לעומת המציאות הגשמית את האמונה בקדוש ברוך הוא צריך לשמר מדור לדור כפי שנתבקשנו "למען תספר באוזני בנך". כדי לראות ו"לקבל" נס גלוי אנחנו צריכים לבקש מהקדוש ברוך הוא שישנה את הטבע כולו (אחרת זה לא באמת נס) ובשביל זה צריך לקרות משהו מיוחד מאוד.

 

אנו רואים הרבה מקרים של אנשים שראו ניסים גדולים, ואף על פי כן המשיכו בעבירות שלהם. כשלאדם יש תאווה לכסף, זימה, ולכבוד, מה יעזור לו אם הוא יראה נס? כדי להשתנות צריך לעשות עבודה פנימית ארוכה ומתמדת, אחרת גם הנס לא יעזור, הרי הנס לא ישתיק לו את התאווה. כבר בתורה ראינו את בלעם שהיה נביא ודיבר עם הקב"ה, ואף על פי כן זה לא עזר. כי כשלאדם יש תאוות שהוא לא פותר אותן בדרך ישירה ואמונית תוך התקרבות לבורא עולם, שום דבר לא יעזור. במילים אחרות, לפעמים אדם חושב שאם הוא יראה נס הוא יחזור בתשובה, אבל ידוע שאם אין לו רצון לחזור, שום דבר לא יעזור. לכן הנס הוא לא הפיתרון. התשובה נמצאת במקום הרבה יותר עמוק, של חיפוש אמיתי וכנה אחר האמת.

 

יש סיפור מוכר בנושא: נודע לרבי ישראל מסלנט שעשיר אחד החל לרדת בשמירת המצוות. הוא ביקר בביתו, והעשיר אמר 'אם הקב"ה יעשה ניסים, אתחיל להאמין בו'. הרב חשב איך להסביר לו, ולפתע חזרה בתו של העשיר מהתיכון עם תעודת הסמכה לנגינה בפסנתר. היא סיפרה בהתלהבות לאביה על קבלת התעודה, והרב אמר בעדינות שהוא לא מאמין כל כך בתעודות. 'תוכיחי לי שאת יודעת לנגן', ביקש, אבל היא התחמקה והלכה לחדר השני. הרב שאל את האבא לפשר הדברים, והוא הסביר שהיא לא מנגנת לכל אחד. אין לה עניין להוכיח כי ממילא יש לה תעודה. ענה לו הרב 'זו התשובה לדבריך. הקב"ה לא ירקוד לפי חלילו של כל אחד. הוא כתב תעודה שאפשר להוכיח את נכונותה במספר דרכים, והוא לא יעשה ניסים לבקשתו של כל אחד'".

מלבד זאת, כל אדם עם קצת רגש רוחני יכול לחוש בניסים הנסתרים שמלווים אותנו עד היום, גם בחיים הכלליים של עם ישראל וגם בחיים הפרטיים. אפשר למשל לקחת את מספר הטילים שיורים עלינו מעזה ולהתבונן בהם ביחס למספר הנפגעים באזורים המיושבים בהם הם נוחתים. ובכלל, כל הטבע שסביבנו הוא נס ברור. יש לנו כדור אש שעולה וזורח בכל יום, ומאפשר את החיים כאן על פני כדור הארץ, השמש. המרחק המדויק מאפשר למים להיות נוזליים, בין אדים לבין קרח. אם היינו קרובים יותר, כל כדור הארץ היה עולה בלהבות, רחוקים יותר, קופאים למוות. מעבר לזה תתבונן במערכת החיסון המדהימה שבגוף האדם, באחוז החמצן שבאוויר, במערכת הפוטוסינתזה. יש מישהו שדואג תמיד שהכל יהיה מאוזן, כי אם היה אחוז חמצן גבוה, גפרור אחד היה מדליק את כל העולם. נמוך יותר, היינו מתקשים לנשום. זה לא נס?".

 

שימו לרגע יד על הלב. אם פגשו מחר מלאך אמיתי מהשמיים שיספר לכם "יש אלוקים, יש גן עדן, יש שכר ועונש", כמה מכם ישנו את חייהם לטובת חזרה בתשובה טוטאלית? כמה פעמים סיפרו לכם על מקרים בהם הרופאים אמרו שזה נס מעל הטבע, וכן חולים שלא היה להם סיכוי הבריאו פתאום לחלוטין? כנסו לאתר www.shofar.tv, ותראו שם יותר מ-40 ניסים מצולמים בהם הרב אמנון יצחק בירך חולים שהבריאו לחלוטין.

אם מחר הייתם עומדים בתור לקופת חולים ושומעים מישהו שמספר שהבלמים שלו ברכב הפסיקו לתפקד באמצע הירידה מסוכנת, ולפתע משום מקום הרכב נעצר אחרי שנסע במהירות 130 קמ"ש, כמה מכם הייתם מקשרים את זה לאלוקים, ובאמת מתעוררים?
לכן, איך נוכל לבוא לקדוש ברוך הוא ולדרוש ניסים, כשאנחנו הופכים אותם לתופעות מוזרות, ומטילים בהם ספק בהשענות מדעית סקפטית?

אולי יעניין אותך

Bottom ad