היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

פארק הזהב – פארק של אש ותימרות עשן

 

 

בשבת האחרונה פרצה שריפת ענק בפארק הזהב ובג'ונגל הצמוד אליו. האש פרצה, ככל הנראה כתוצאה מהבערת אש על ילדים, ואיבוד השליטה על מה שקרה בהמשך עד אשר הגיעו לוחמי האש והשתלטו על הלהבות.

הלבות הגיעו לגובה של מספר מטרים וחלקיקי העץ השרוף התעופפו בעזרת הרוח אל עבר הבתים בעיר.

לא היינו מקדישים יותר משורות אלה לידיעה מעין זו, לוּ השרפה בפארק הזהב ובג'ונגל חשפה תמונה עגומה ומרגיזה של מצבו של הפארק.

פארק הזהב היה בבת עינם של רבים מתושבי קריית שמונה והאזור, והמון ישובים היו מוכנים לשלם המון כדי שהפוטנציאל הטבעי הזה יעבור בתוך יישובם.

בפארק הזהב משתרע על כמה דונמים, חולקו עבר שדרוג במשך שנים. נסללו שבילים להולכי רגל, נזרע דשא ואפילו הוכשר אמפי מדהים ביופיו ששימש שנים כמקום בו הופיעו להקות ונחוגו אירועים מרכזים דיגמת יום העצמאות.

בחלק הפראי שלו, ה'ג'ונגל', כפי שהוא מכונה בפי הילידים, ובהם עבדכם, היה פיסת חלום של רבים מילדי העיר בשנות החמישים-השישים והשבעים. מבנהו וצורתו של והג'ונגל היה כר פורה לדמיוננו הילדים ושם בין עצי השזיף והרימון ממשנו את הפנטזיות הכי דמיוניות שעלו בראשנו. מארק טווין, טרזן ויתר הדמויות שהוצגו בקולנוע חרמון זצ"ל, היו מקור לחיקוי אוטנטי שלנו הילדים. עצי האיקליפטוס והצפצפה שימשו אותנו לנדנדות ולקפיצות מענף לענף (ממש כך) והרימונים, לצד ההנאה שהביאו לחיכנו, גרמו לא פעם לעצירות ממושכת שנגאלנו ממנה רק אחרי ייסורים…

אבל מה אני מקטר לנוכח ההתעללות שעוברים עצי הג'ונגל והצמחייה הגדלה בו משך שנים מאז עיריית קריית שמונה החליטה ש'זה לא בשבילה', ובזמנו באחת מתוכניות ההבראה פיטרה את האיש שהיה האבא והאימא של הפארק אמנון נפתלי. בזמנו, האיש התחנן על נפשו ועל נפש הפארק, ואמר לי "אני מרוויח פה משכורת קטנה. השעות שאני נמצא כאן זה כמעט יום ולילה. ואם בעירייה אומרים שהם ימשיכו לטפל בפארק, יצמח לי דשא על כף היד" אמר אמנון אז, ולא ידע עד כמה הוא צדק.

התמונה המחרידה שנגלתה לעיניי ביום ראשון בבוקר התבטאה בשריפה שאחזה ב…דשא. קראתם נכון. הדשא שיבַש כתוצאה מהזנחה ואי השקיה עלה באש. לראות ולא להאמין.

הכאב על מה שקורה בעיר שובר שיאים מיום ליום, אולם כאשר התמונות הללו נגלות לעיניך אינך יכול שלא לדמוע, שלא להרגיש 'גולה בגרון'.

פארק הזהב והג'ונגל יחד עם נחל עין זהב החוצה את הפארק הם אוצר אקולוגי ובית גידול נדיר לבעלי חיים, זוחלים ובעלי כנף.

יוהנה נזרי יו"ר העמותה לשימור קסמי טבע ונוף (פארק הזהב), שבעברה הייתה אדריכלית הנוף בעירייה, מלווה יחד עם חבריה, חברותיה ונוער מתנדב את הטיפול והטיפוח של הפארק.

מספרת יוהנה: "הגעתי בשבת לפארק בעקבות שיחת טלפון מעיתונאי ובעקבות הגיצים הגדולים ורבים שנחתו בחצר ביתי. כאב הלב לראות איך  הפארק נשרף מול עיניי.

יחד עם שמעון מויאל, שגם הוא חבר וועד העמותה לשימור קסמי טבע ונוף, עשיתי את מה שביכולתי ופתחנו את הממטרות על מנת לעצור את האש שאחזה בדשא של האמפי", אומרת יוהנה ועדיין ניכר שהיא נמצאת בסערת רגשות מהחוויה הטראומתית שעברה עליה ועל חברה שמעון מויאל.

יוהנה: "הפארק הוא פנינה, אוצר טבע ייחודי. עם חידוש זרימת המים בנחל, לאחר מאבק ציבורי עיקש של 4 שנים שהעמותה יזמה והובילה, פועלת העמותה לקידום הפארק כאתר טבע עירוני קהילתי וביצעה סקרי צמחייה ובעלי חיים והפיקה דף מידע למטיילים בפארק.

אנו פועלים להגברת המודעות לחשיבות הפארק בקרב העירייה ומוסדות אחרים כגון קק"ל, רשות הניקוז והחברה להגנת הטבע ומקווים שהעירייה תשקיע מאמץ יחד איתנו תושבים שאיכפת להם, לקידום פראק הזהב לבילוי, לימוד טבע, טיולים לאורך הנחלים הזורמים בפארק ואזורי הטבע דוגמת הג'ונגל".

כנראה שחלומה-חלומנו לטייל וליהנות מהירוק של הפארק והג'ונגל, יצטרכו לחכות מעט זמן, לפחות עד שהטבע יעשה את העבודה שבעירייה לא כל כך מצליחים לעשות.

 

תגובתה של העירייה: "אני מבקש מתושבי העיר להיות ערניים ולדווח על כל תנועה חשודה בפארק הזהב. חשוב שנשמור על הריאה הירוקה של קריית שמונה", אומר ראש העיר הרב ניסים מלכה לאחר השריפה שפרצה ביום שבת בפארק הזהב בעיר.

בעקבות השריפה שפרצה בצהרי יום שבת בפארק הזהב בעיר, יצא ראש העיר ביום ראשון בבוקר כדי לעקוב מקרוב אחר הנזקים שנגרמו לפארק ובכדי לבדוק כיצד משקמים את הפארק.

ראש העיר קבע פגישת עבודה מסודרת עם אנשי קק"ל כדי שעבודות שיקום הפארק יחלו בקרוב.

במהלך השבת הוזעק לשטח ראש לשכתו של ראש העיר שמעון סבח ותורן הכוננות של אגף שפ"ע אריק בן שטרית כדי לתת פתרונות בשטח לבעיות שהתגלו.

"אני מתכוון לעשות הכול ולפעול יחד עם קק"ל כדי ששיקום הפארק יחל בקרוב מאוד", אמר ראש העיר וקרא לכל תושבי העיר לגלות ערנות ולדווח למוקד העירוני ולמשטרה על מכל תנועה חשודה בפארק כדי שמקרים אלו לא ישנו עוד.

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad