היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הנזק שבברכה

המערכת החורפית אמנם מביאה עמה כמויות מים נכבדות אשר מסייעות לחקלאים בהשקיית השדות, אך במקביל גורמת לנזקים אדירים לחקלאים בעמק החולה, עקב הצפת שדות שלמים של גידולי שדה.

מהחברה לפיתוח הגליל, בבעלות 33 קיבוצים בגליל העליון נמסר, כי על פי הערכה ראשונית הוצפו עד כה כ-20,000 דונמים של גידולי שדה, בניהם: חיטה, גזר, בצל ואפונה וקיים חשש, כי עם התחזקותה של המערכת החורפית יוצפו עוד אלפי דונמים רבים נוספים.

עופר ברנע, מנהל תפעול ג"ג חקלאות של החברה לפיתוח הגליל:  "הגשמים הינם ברכה לחקלאות, אך כמות המשקעים האדירה שירדה תוך זמן קצר ועליית מפלס הנחלים לא מאפשרים ספיגה טובה באדמה ומערכות הניקוז בשטחים החקלאיים אינן עומדות בכמות המשקעים. המערכת הנוכחית מזכירה אירוע דומה שחווינו בגליל לפני כעשור בחורף שנת 2003, אז הנזקים לחקלאות היו כבדים ביותר ונאמדו במיליוני שקלים. אנו נמצאים רק בתחילתה של המערכת הנוכחית וכבר השבוע ההערכה היא כי הוצפו מעל ל-20,000 דונמים של גידולים, מרביתם נמצאים בסמיכות לנחלים שעלו על גדותיהם. את עודפי המים אין לאן לנקז משום שכמות המשקעים גדולה מקצב הניקוז של השטחים החקלאיים. אני מניח שלקראת סוף השבוע נוכל לאמוד טוב יותר את הנזקים" אומר ברנע.

בנוסף לנזק לגידולי השדה נפגע גם פרויקט הזנת העגורים בעמק החולה, במסגרתו מואכלים העגורים הנודדים בצורה מאורגנת. "שטחי האכלת העגורים באזור הסמוך לאגמון החולה מוצפים לגמרי ובמידה ולא ימצא שטח חלופי להאכלתם, הם ימצאו את דרכם לשטחים החקלאים" אומר ברנע.

עד כה ירדו במערכת החורפית הנוכחית, אשר עדיין נמצאת בעיצומה, כ- 100 מ"מ של גשם באזור עמק החולה. המערכת צפויה להתחזק בימים הקרובים והצפי הינו למעל 200 מ"מ גשם שירדו במהלכה. בנוסף, ספיקת המים בנחלי הגליל וכן בנחלים בגולן וברמות נפתלי הגולשים לעמק החולה נמצאת בשיאה והיא עוד צפויה לגדול במהלך הימים הקרובים, נתון אשר לא מבשר טובות לחקלאים.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad