היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

השבוע שהיה – 09.08.2013

 

האחריות שלכם, תושבים

אם השיקולים בבחירת המועמד הם: חמולתיים, שבטיים, עדתיים ונגועים באינטרס אישי, איך תבחרו את המועמד הטוב, הנכון והמתאים להנהיג את העיר?!
דבר ראשון תשתחררו מתסמונת 'האישה המוכה' ותיקחו אחריות לחמש שנים על התוצאות
מערכת הבחירות בקריית שמונה הולכת ותופסת תפנית שלילית ומסוכנת. יש פוליטיקאים שניחנו ב'פיצול אישיות' בכל האמור לגינוי תופעות שליליות, בפה, הם מגנים, ובלב הם שמחים שכל מיני חוליגנים עושים להם את ה'עבודה השחורה" והמלוכלכת.
הפעם, הייתי רוצה לפנות אליכם הקוראים תושבי קריית שמונה וכמובן התושבים שיצביעו ביום הבחירות לראשות העיר ולמועצה.
בימים אלה אתם חיים באופוריה המאפיינת את ימי החיזור שלפני החתונה וחיי הנישואים האפורים והמשעממים לעיתים.
אתם נהנים מהחנפנות של המועמדים השונים המרעיפים עליכם 'אהבה' והמון מילים יפות ומפנקות. יש אפילו מועמדים המהדרים בחנפנות ו'מלקקים' לכל בוחר פוטנציאלי.
…אז תרשו לי להחזיר אתכם אל המציאות הקריית שמונאית המוכרת והלא חביבה זה שנים.
אף מועמד לא יגיד לכם לפני הבחירות שהוא לא סופר אתכם, וזה מה שהוא יעשה אחרי הבחירות. אף פוליטיקאי לא יאמר לכם שהוא לא מתכוון לשום מילה והבטחה שהוא נותן לפני הבחירות, וזה מה שהוא לא יעשה אחרי הבחירות. כל המועמדים משמיעים לכם ועוד ישמיעו לכם את מה שאתם רוצים ואוהבים לשמוע, ולא את מה שהם חושבים באמת.
מועד הבחירות, 22.10.2013, הוא קו הסיום של מרוץ מרתון שאחריו יקומו המועמדים ליום חדש, ואתם תישארו עם מתיקות ההבטחות שאף אחת מהן לא תתקיים, כמו תמיד.
ולכן, במקום ללכת שבי אל מלכודות הדבש שטומנים לכם, פעם אחר פעם, תעצרו לרגע ותתחילו לבחון את ההבטחות ואת האנשים כמו שאתם בוחנים כל מוצר בסוּפּר כשאתם קונים טחינה או בחנות חשמל כשאתם קונים טלוויזיה או אייפון.
נאמר כבר יותר מפעם ופעמיים שהבחירות הקרבות גורליות לקריית שמונה ולעתידה. הן חשובות מאי פעם לצעירים שעוזבים ועזבו, לחוסר במקומות תעסוקה, דיור ועוד רשימה ארוכה שאתם מרגישים על בשרכם. הפעם תיקחו אחריות לפני שאתם מצביעים, תתעלו מעל כל הקומבינות וההתחייבויות השבטיות למיניהם ותעמדו אחרי ההצבעה שלכם לאורך כל החמש השנים. בהצלחה. 
 
 
 

יש אפליה וצריך לטפל בה
צריך להפריד הפרדה מוחלטת בין החוויה האישית של כל אחד לבין המציאות של הקולקטיב המזרחי.
כאשר אשכנזי מטפס על סולם ומתחתיו עומד אשכנזי, הוא מושיט לו יד ועוזר לו לעלות למעלה. אולם, כאשר עומד מזרחי על הסולם ומתחתיו עומד מזרחי, הוא בועט בו ומפיל אותו למטה, כך שגם אנחנו אשמים.
 
הסדרה של איש התקשורת אמנון לוי על האפליה כלפי עדות המזרח מעלה לדיון נושא שבשנים האחרונות לא הרבו לדון בו.
אקדים ואומר. חשיבות הדיון הציבורי הוא לא בדעות שכל אחד מחזיק ביחס לאפליית המזרחיים בישראל, אלא, באשר לעובדות הקשות העולות מן הסדרה. יש ממרה האומרת "ג'נטלמן אנגלי לא מתווכח על עובדות". ואכן, העובדות כואבות יותר משהן קשות.
מדינת ישראל היא אוסף של הסכמות ואי הסכמות החיות איכשהו זו לצד זו מבלי שאלו יפוצצו לאלו את הראש. חיות איכשהו, אבל, הקימו מדינה לתפארת.
ביום הקרנת הפרק הראשון (חמישי לפני עשרה ימים) הייתי באירוע. יצא שקראתי ושמעתי את התגובות השונות על הפרק מבלי שראיתי אותו. רק באמצע השבוע התפניתי לצפות בפרק, ויצא דווקא טוב.
התגובות, ברובן מתוזמנות ומתוזמרות, הכל בהתאם לדובר או הדוברת. תגובות כמו "למה מעלים את האפליה עוד פעם, זה היה ונגמר", הייתה הכי לא מעודכנת. מסתבר, שהדוברים הללו נמצאים אי שם בשנת 2050 ולא במציאות של 2013 בה מוצגים 'ראיות' מוחשיות, מספריות.
נציין, שבנושא האפליה צריך להפריד הפרדה מוחלטת בין החוויה האישית של כל אחד לבין המציאות של הקולקטיב המזרחי. המשפט "אני באופן אישי לא חוויתי אפליה", נכון לרבים מאיתנו.
הבעיה היא בשני מישורים: היחסים בין מזרחיים לבין אשכנזים ובין מזרחיים למזרחיים בתוך עצמם.
התיאור הבא משקף את האמת, לפחות בכל הקשור למערכת היחסים שבין המזרחיים לבין עצמם.  
כאשר אשכנזי מטפס על סולם ומתחתיו עומד אשכנזי, הוא מושיט לו יד ועוזר לו לעלות למעלה. אולם, כאשר עומד מזרחי על הסולם ומתחתיו עומד מזרחי, הוא בועט בו ומפיל אותו למטה.
נשמע מזעזע? יכול להיות, והנה הדוגמאות.
בשנות החמישים והשישים כאשר גלי העלייה ממדינות ערב היו בשיאן, העולים המזרחיים היו 'כל אחד לנפשו'. ושלא תגידו שלא היו כאן ותיקים מזרחיים. לא ראיתי התארגנויות כלשהן להשיג מטרות חשובות לקהילה. מפלגות פוליטיות אומנם קמו, אבל על פי התוצאות הן הביאו נזק יותר מתועלת.
בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים הייתה עלייה גדולה מברית המועצות לשעבר. עד היום הם מאורגנים במפלגות בכנסת (נתן שרנסקי אז, ועכשיו אביגדור ליברמן ושות'). צריך רק להסתכל כדי להבין עד כמה המזרחיים היו ה'אויבים' של עצמם, כאשר אתה רואה איזו עוצמה מרכזים העולים מרוסיה. עכשיו הם מריצים את שרנסקי לנשיאות המדינה, והיד ממשיכה להיות נטויה ב'כיבוש' רשויות מקומיות במקומות רבים בארץ.
העובדות שמעלה אמנון לוי ראוי ורצוי להתייחס אליהן בכובד ראש כי שורשי הבעיה מִתְחַזְקים היום בסיפור של הפריפריה מול מדינת תל אביב.
היחס של ממשלות ישראל לפריפריה/מזרחיים הפך לקוד התנהגותי החוזר על עצמו כל פעם מחדש. תן למזרחי הרבה מילים של כבוד, ואת הבשר הטוב והשמן תשאיר אצלך בתל אביב. תל אביב היא משל לאימ-אימא של הקומבינות, והיא חורגת מגבולות ה'מזרחי אשכנזי'. היא מבטאת ניצול ועושק של תושבי הפריפריה שאינם מקבלים הזדמנות הוגנת להתמודד על חינוך מצוין, תעסוקה מגוונת, דיור הולם, רפואה מתקדמת ואיכות חיים הזהה או קרובה לזו של תושבי מדינת תל אביב.
השיטה בה תוקפים את הצודק כבר לא ממש עובדת, בגלל שכל בר דעת מבין שאין פה 'מלחמה' המונעת בדלק השנאה, אלא ברצון להיות חלק ממדינת ישראל של 2013 שבניה זוכים בפרס נובל במדעים והמוח היהודי הוא ענף היצוא הראשי שלה.
כדי שלא ניפול שוב למלכודת הנזופים, גם על ידי אחינו המזרחיים/משתכנזים/מצליחים רצוי שנתייחס לעובדות ולראיות שמעלָה הסדרה של אמנון לוי, ולא נזרוק סיסמאות לחלל האוויר.
יש הזדמנות פז לכולנו להבין את הבעיה דרך הראש ולא דרך הבטן, ולקרב פיתרונות שישנו סוף-סוף את המציאות המתמשכת זה שבעה עשורים.
ותודה לאמנון לוי.
 
רעה
זאת המסקנה אחרי התנהלותה של שלי יחימוביץ' בעניין הסרת מועמדותו של פרופסור ליאו ליידרמן מתפקיד הנגיד, והסדק שנפתח למינויה של קרנית פלוג, המשנה לנגיד ומי שפרופ' סטנלי פישר, הנגיד היוצא המליץ עליה כמחליפתו.
כזכור, פרופ' ליידרמן הסיר את מועמדותו בעקבות מכתב שהגיע לוועדת טירקל על מקרה שהיה בעברו, שאת טיב המקרה אנו לא יודעים.
המשרה התפנתה, ומה עושה החברה יחימוביץ'? היא עושה את המעשה שמכבה את ניצוץ ההזדמנות שנוצרה.
"עכשיו, על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר לפיד, ללכת לביתה של קרנית פלוג, לדפוק על הדלת ולבקש ממנה סליחה, ולהציע לה את תפקיד הנגיד".
האישה הרעה הזאת, יודעת שדבריה לא רק שלא שיפרו את סיכוייה של קרנית פלוג לקבל את התפקיד, אלא אטמו בשני טון בטון את הסדק.
אישיותה של יחימוביץ' טעונה בדיקת מומחה מתחום הפסיכיאטריה, וזאת לא הפעם הראשונה שהיא מתנהלת ברוע מהדרגה המוכה ביותר.
בפעם האחרונה היא הפיצה מייל שהגיע אליה בטעות והביאה להסתלקותו של האיש מהבמה הציבורית.
שלא תהיה אי הבנה. יחימוביץ' מנסה להצטייר כצדיקה מעל ומעבר לתכונות ולחולשות של בני אדם. אין בזה שמץ של צדיקות, רק רוע.
במקרה של פלוג, מזכירה יחימוביץ' אדם המלטף את פרוותו של דוב, אלא שהוא מלטף …נגד כיוון צמיחת השער ועוד הוא מתפלא על הכאפה שמוריד לו הדוב.
 
 
 
 
 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad