היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

35 ילדים בגן

בשבוע שעבר ספרנו לכם על הצפיפות הנוראה בגני הילדים בכל הסקטורים. השבוע פנו אימהות לילדים בני הילדים וביקשו להיפגש כדי לספר מה עובר עליהם ועל ילדיהם בגנים.

ליאת חסין נשואה פלוס שני ילדים. הגדול בן ארבע והקטנה בת אחת עשרה חודשים במעון בבית הילל.

ליאת: " המצב של הילדים שלנו בגני הילדים, וכאן אני מדברת לא רק על הילדים הפרטיים שלי, הוא בלתי נסבל, בלשון המעטה. כאשר שיבצו את הילדים קיוויתי ששטח המחיה לכל ילד יהיה סביר. אבל, אחרי שהרישום הסתיים ושנת הלימודים נפתחה, נחלתי אכזבה וכאב על הילדים שאיני מסוגלת לדאוג להם כאימא. הבעיה הקשה היא בצפיפות הגדולה בגן. על שלושים וחמישה ילדים יש גננת אחת וסייעת אחת. אני רוצה לשאול את אלה שהחליטו על כך, 'אתם, את הילדים שלכם הייתם מכניסים לגן כזה?'. אני בספק גדול, בעצם התשובה היא לא!'.

חברתה פרלה עמר נשואה פלוס שלושה ילדים. הגדול בן אחת עשרה והתאומות בנות השלוש בגן טרום חובה: "יום שהיה אמור להיות יום חג עבור ההורים והילדים הפך ליום עצוב עם מפח נפש. שתי הילדות הקטנות שלי, שנולדו פגיות ומטבע הדברים הן חלשות וקטנות יותר, מגיעות לגן ביום הראשון לפתיחת שנה"ל הלימודים, ומסיימות את היום בבכי, ואני לא רוצה לומר בטראומה. הלב שלי נצבט כאשר השארתי אותן בגן והן לא מצאו את עצמן בתוך 'המון' הילדים והצפיפות. אני מרגישה נקיפות מצפון מזה שאיני דואגת להן כפי שמצופה, וזה לא באשמתי. זה מה שהעירייה מספקת", אומרת פרלה.

הפגישה עם ליאת ופרלה נערכה בתחילת השבוע אחרי שהן נוכחו לדעת שעניין הגנים הוא לא רק הבעיה שלהן. כמעט ברוב הגנים התמונה חוזרת על עצמה. מספר הילדים גבוה, ובחלק לא קטן, הוא עומד על שלושים וחמישה ילדים לגן, עם גננת אחת וסייעת אחת, כאמור.

כאן המקום לציין שהגנים היחידים בהם המצב מצוין הם הגנים הארוכים. בגנים אלה מספר הילדים עומד על כעשרים ושישה ובצוות ארבע גננות וסייעות(!). ועוד הן מתוגברות באשת מקצוע נוספת המגיעה לגנים בסבב. הורים לילדים בגנים הארוכים משלמים קרוב לאלף שקלים לחודש עבור הילד, בעוד שבגנים הרגילים ההורים משלמים כאלף שלוש מאות שקלים לשנה. אם תרצו, זהו ביטוי לסוג של הפרטה ו'שוק' חופשי, במקום שזה לא צריך להיות. לכל ילד מגיע גן ארוך במחיר סביר ונחזור לליאת ולפרלה.

ליאת: "אני רוצה לעלות עוד עניין שאף אחד לא מדבר עליו בעירייה. נושא הביטחון. אני רוצה לשאול, קריית שמונה היא עדיין לא שוויץ והמצב הביטחוני יכול להשתנות בצ'יק. כיצד יתפקדו שלושים וחמישה ילדים קטנים אם חס וחלילה תיפול קטיושה? כיצד גננת אחת וסייעת אחת ישתלטו על שלושים וחמישה ילדים וידאגו להם? מישהו עושה פה טעות גדולה ואנחנו, כולנו נשלם על זה", מזהירה ליאת.

פרלה: "בעקבות הכנסת 'אופק חדש', שינו לילדים את זמני הארוחות. אם בשנה שעברה הילדים אכלו צהרים בשעה אחת, הרי שעכשיו הם אוכלים בשעה שתיים. אתה יודע מה הסיבה?", שואלת ומיד היא עונה "הורים שלא שילמו עבור האוכל מוציאים את הילדים שלהם בשעה שתיים, ורק אחרי שהילדים שלא שילמו עזבו את הגן, מגישים לילדים שנותרו את ארוחת הצהרים. נראה לך הגיוני שבשעה שתיים ילד כל-כך קטן יקבל ארוחת צהרים?".

אֵם נוספת מספרת על "חוויה" קשה שעבר בנה בגן הוא נמצא "שלחתי את הילד עם שקית ניילון ובו שזיפים. כאשר הוא חזר הביתה ראיתי שהשקית נשארה כמו שהייתה. שאלתי אותו מדוע הוא לא אכל את הפירות? ומה הוא עונמה לי? 'אימא, לא היה מי שיפתח לי את שקית הניילון". עמדו לי דמעות בעיניים. ותבין, אין לי טענות כלפי הגננת והסייעת. איך הן יכולות 'להשתלט' על 35 ילדים קטנים", אומרת האם בכאב.

סיוון חמו גם היא מהאימהות הפעילות במאבק אומרת/שואלת "מדובר בילדים קטנים שעוברים מהמעון לגן טרום חובה. ידוע וצפוי שלחלק מהם יש עדיין תתולים ומידי פעם צריך להחליף להם. איך בדיוק אמורות הגננת והסייעת להחליף את התתולים כשיש 35 ילדים בגן?!".

יפעת אלמליח אימא לילדה באחד הגנים בו יש 35 ילדים מספרת השבוע: "הילדה השלימה לפני כשבוע חצי שנה של גמילה מתיתולים. מאז שהיא נכנסה לגן, הילדה חוזרת הביתה עם מכנסיים בשקית. היום (רביעי) הלכתי להוציא אותה בתום יום הלימודים, ואני מוצאת אותה יושבת בריכוז והמכנסיים שלה רטובים מפיפי. בנוף, אני רואה שיש לה שתי מכות ביד כתוצאה מזה שהיא נפלה בחצר, ואף אחד לא יודע מכך בגן. אין לי טענות כלפי הגננת והסייעת בגן, איך הן יכולות לתפקד עם 35 ילדים ששבעה מהם בוגרים ו-28 עלו לגן מהמעון.

בגלל שהאסלה גבוהה כמו למבוגרים, כל פעם שהילד צריך לשירותים הוא חייב ליווי ועזרה מהסייעת. זה ממש קטסטרופה מה שעובר על הילדים שלנו" אומרת יפעת אלמליח בתסכולה וכאבה מן המצב.

התחושה של ליאת ופרלה קשות והן מלוות בתסכול ובחוסר אונים. אולם מתוך הקושי, הן נזכרו שבעצם "העם דורש צדק חברתי", וזהו גם סוג של דרישה לגיטימית.

ליאת הקימה פורום בפייס-בוק להורים לילדים בגנים, ולדבריה כבר בימים הראשונים נרשמו מעל ארבע מאות תומכים.

ליאת ופרלה: "אנחנו יוצאים להיאבק במצב כי הוא לא צודק ולא נכון. העירייה סוגרת בשנים האחרונות גנים כדי לחסוך לקופת העירייה כסף, ומצד שני היא פותחת גנים ארוכים למי שיש לו אפשרות. אנחנו מצפות שבמקום כמו קריית שמונה שהעירייה באה בטענות אל הממשלה על מצב התושבים, שהעירייה תעשה את המינימום ולא תסגור גנים ואחר כך תגיד 'אין לנו מספיק גנים. אנחנו לא רוצות להתבטא בחומרה, אבל בימים הקרובים אחרי שנסיים את ההתארגנות, נצא למאבק חסר פשרות".

– מה תדרשו, הרי שנת הלימודים יצאה לדרך?

ליאת ופרלה: "אנחנו לא מנהלות את העיר. אנחנו רוצות פתרונות לילדים שלנו ולכל הילדים שנמצאים בגנים הצפופים. יש שתי אפשרויות, או שיפתחו גנים נוספים או שיתגברו את הגנים בעוד גננות וסייעות. ככה זה לא ימשך, אנחנו מבטיחות לך", הן אומרות בנחישות.

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: "השנה מספר התלמידים בגני הילדים גדל ואנו שמחים על כך שבני העיר בחרו להתחנך בעיר .אכן ישנם מספר גנים בהם יש 35  ילדים. אנו מודעים לעומס אך חשוב להדגיש כי אנחנו עדיין עומדים בתקן של

משרד החינוך. גם בשנים עברו היו גנים בהם מספר הילדים הוא כזה  ובהחלט סגירת 2 גנים בשנה שעברה השפיע על מה שקורה כיום. ישנם בעיר 5 גנים ארוכים, גנים במתכונת

 קיבוצית בהם 26 ילדים ו-3 אנשי צוות. אנו שואפים לפתוח מסגרות נוספות כאלה ,סטנדרט שקיים באזור ובארץ אך העלויות גבוהות".

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad