היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

וקשרתם על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך

סערת האיסור שהטילה עיריית תל אביב, על הצבת דוכני תפילין בסמיכות למוסדות חינוך, אינה שוככת, ומביאה ליוזמות שנועדו לעודד הנחת תפילין.

אביחי שטרן, קורא ליהודים בארץ ובעולם להפוך את תאריך כ"ה בשבט, ליום הסובלנות ויום הנחת התפילין העולמי. לדברי ראש העיר, יום זה נועד עבור יהודים, שאינם מניחים תפילין מדי יום, או שאינם מניחים כלל, וחשוב שלפחות יום אחד בשנה יתנסו בהנחת תפילין, כפי שעשו בבר המצווה שלהם.

בקריית שמונה מתכוונים להפוך את היום הזה למסורת, במסגרתה יוצבו בו דוכני תפילין בכניסה לבתי הספר התיכוניים ובמקומות ציבוריים אחרים ברחבי העיר. הדוכנים יאוישו על ידי בני נוער, סטודנטים, אזרחים, תוך השתתפות פעילה של ראש העיר וחברי עירייה, שיקראו לציבור לבוא ולהניח תפילין. מנכ"ל המתנ"סים, אלעד קוז'יקרו  הורה לקיים פעילות לבני הנוער בעיר בנושא יהדות וסובלנות בשיתוף פעולה עם ארגון חב"ד, שנרתמו לסייע בהפקת היום המיוחד בקריית שמונה ובמקומות נוספים בארץ ובעולם.

"התפילין הן סמל יהודי שמעל כל המחלוקות", אמר שטרן. "כל נער יהודי נכנס למצוות בהנחת תפילין. אנחנו מניחים תפילין כביטוי להיותנו יהודים גאים, המחוברים למסורת. לא ניתן להפוך את הנחת התפילין לדבר שנוי במחלוקת. אומנם יהודי מצווה להניח תפילין מדי יום, אולם היום המיוחד הזה עליו אנחנו מכריזים נועד עבור כל אותם יהודים שלא מניחים תפילין מדי יום, או לא מניחים בכלל. לא צריך להיות דתי או מסורתי בשביל זה, אבל בהחלט צריך לשמור על היהדות והמסורת שלנו".

לרגל היוזמה נכנס ראש העיר למעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, ששמע על היוזמה שמי שרוצה להניח תפילין שיוכל להניח תפילין, וזכה לקבל את ברכת הרב להצלחה.

בצאתו מבית הגר"ח קנייבסקי, תיאר ראש העיר אביחי שטרן את תחושתו לאחר הביקור אצל הרב: "אשריי על הזכות הזו, לראות את הצנעה, את הגדולה הזו, התרגשות המילים נעלמו לי מהפה, אפילו לברך 'שהחיינו' לא הצלחתי, אשרינו שזכינו בזכות הזו".

על היוזמה המיוחדת שלו, הוא סיפר: "זה קשור לאמונה שלך, לנפש שלך, לנשמה שלך, אני נכד לניצול שואה, סבא שלי ומשפחתו זיכרונם לברכה נרצחו על הזכות הזו של להניח תפילין. אנחנו פה בארץ היהודים, זה שנוי במחלוקת בכלל? לא ראיתי שעיריית תל אביב או כל עירייה אחרת אוסרים על הצבת דוכנים אחרים. לאן הגענו? בזה שאנחנו אוסרים על הצבת דוכני תפילין אנחנו כופים על אלה שרוצים לקיים את המצווה הזו ולהניח תפילין – לא לקיים אותה".

 

ברמה האישית, המעשה זה מרגש אותי מאוד. לא רק הביצוע, אלא המחשבה, הרצון והרעיון של אביחי ליזום מהלך כזה. אביחי, שאינו חובש כיפה מוכיח שהוא לא רק ראש העיר של כולם, אלא אדם שמבין את צרכי הציבור ויודע להכיל את כולם, ואף עושה פעולות בשטח למען הסובלנות. בתור אזרח מהשורה, אני מתגאה שאדם עם השקפה חיובית ומקרבת הוא ראש העיר שלי. התיאור הכי מדויק שאפשר לומר עליו הזה הוא לא רב, נינג'ה או פוליטיקאי, אלא בנאדם. כזה שנברא בצלם. חזק וברוך.

משפחה יהודית

כמו בכל נושא בחיים, היהדות מתייחסת לתא המשפחתי ואף מצווה אותנו לנהוג בפעולות שבדיעבד יגרמו לחיזוק הקשר במשפחה ולאחדות בין כל בני הבית. לא נסקור כאן את כל הנקודות, רק נזכיר במעט שבחיי יהדות תקינים יש למשפחה ערך מוסף וחשוב מאוד. זה מתבטא בכיבוד הורים בצורה אבסולוטית, חינוך ילדים עפ"י השקפה בריאה וחכמה, יחס שווה, הוגן ומלבב בין בעל לאישה, וכמובן איחוד המשפחה בצורה נפלאה שקורה מידי שישי-שבת, בחגים וכו'.

בעבר שמעתי את הרב פנגר מספר באחת מהרצאותיו על הסיטואציה המיוחדת בה בנו, הוא ואביו יושבים ביחד בשולחן שבת ומדברים על פרשת שבוע. הוא טען שנדיר מאוד לראות מצב בו שלושה דורות יושבים ביחד, מדברים על אותו נושא, ונהנים עד מאוד. זה בדיוק סוד קסמה של היהדות, לא רק שהיא מרוממת את הרגשת המשפחתיות, אלא מביאה אותנו לסיטואציות מיוחדות כשכולנו מגיעים לאותו תכלית.

במשפחה היהודית האולטימטיבית, ישנם הרבה ילדים ביחס למערב. כיום הממוצע במשפחה חילונית הוא 2-4 ילדים. לעומת זאת  בציבור הדתי-חרדי פוגשים בעיקר משפחות עם שישה ילדים, עשרה ואפילו יותר. נשאלת כאן השאלה, מדוע צריכים להביא כל כך הרבה ילדים בעידן שבו העולם המערבי מסתפק בהרבה פחות? מה עוד שבחלק גדול מהמקרים המצב הכלכלי של אותן משפחות לא מאפשר להורים להעניק לכל ילד חדר משלו עם מחשב, טלוויזיה ופלייסטיישן. אז למה לדתיים יש הרבה ילדים? התשובה נמצאת עוד בתחילת העולם כשנאמר "פרו ורבו ומלאו את הארץ". והתשובה העוד יותר פשוטה כמאמר השיר היא "ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה". ולכן כשמספר הנפשות בבית גדל כך גם השמחה, ההרמוניה והרגשת האחדות.

 

פהשקווילים

מאפיית הבוטיק "La Farina" (לה פרינה) ששוכנת ב"אגמון מרקט" (גליליון). התחדשה בתעודת כשרות, תפריט חדש ועשיר ואמונה שזהו צעד נכון לציבור ולמקום. משיחה עם הבעלים הוא ביקש להדגיש את הרצון לשרת גם את הציבור ששומר כשרות, אפילו על חשבון מכירות ביום שבת, ועל זה מגיע לו שאפו, פרגון וקפיצה קטנה לביקור.

 

ביום שני יגיע יאיר יעקבי (רבע מ"אנדרדוס") למופע מצחיק "אומר מעט, מדבר הרבה", במתנ"ס ארתור פוקס, 20:30. מוזמנים.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad