היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

ישיבת מועצה בארגז חול

השבוע כונסה ישיבת מועצה כדי לדון באישור שבעה חוקי עזר. נקדים ונאמר שעצם אישור חוקי עזר, לא רק שאינו רע הוא יכול להיות טוב. טוב למי?!

לפי הגישה המקובלת נבחרי ציבור מבקשים את אימונו של הציבור בבחירות ואפילו מתחננים לקולם בקלפי. הטקטיקה היא בדרך כלל להשמיע לבוחר בדיוק את מה שהוא רוצה לשמוע, ומשמיעים לו, ועוד איך (ראה הבחירות לכנסת…).

אלא מה? אחרי שנבחרי הציבור יושבים על כיסאותיהם, מתחיל תהליך מוזר של 'שיכחה', שלא לומר דמנציה באשר להבטחות לבוחר. המילים משנות צורה ופרשנות, ומה שהופך להיות העיקר היא המילה 'אבל' 'נראה' 'לא ידעתי שזה ככה' ועוד מילים שניתן לפרשן בשבעים אופנים. התוצאה בסופו של דבר היא אחת. נבחר הציבור ממשיך הלאה לאן שהוא רוצה, והבוחר נותר בפה פעור, עיניים מושפלות ותחושת ש'עוד פעם עבדו עליו' (מה שנכון בקריית שמונה לאורך שנים).

אחרי ההקדמה הזאת, נפתח ונאמר שישיבות המועצה הופכת מיום ליום למפגש של ילדי גן בארגז החול בחצר, ולא מקום בו מתכנסים נבחרי הציבור, מי שהתושבים בחרו כדי שינהל עבורם את החיים המוניציפאליים.

ראש העיר אביחי שטרן קיבל עצות (אחיתופל) להיות 'קשוח' 'חד' ולעשות שרירים בשמה של חנה בבלי וההליכות והנימוסים. כולנו בעד כבוד הדדי והתנהגות מכובדת ומכבדת, אבל….

אין קשר בין מה שקרה בישיבה ובין כל זה. הקשר היחידי היה, ניצול דורסני של כח (הנהלת העיר, הקואליציה, שבעצם הגדרתה היא הרוב ויכולה להעביר ככל העולה על רוחה).

הייתי שם, ראיתי ושמעתי את הדברים והמסקנה אחרי מופעי הכוחנות והדורסנות הללו, שיש לנו בעיה קשה בשמירה על הדמוקרטיה בעיר. אם נוסיף לכך את האימה שמטילים חלק מנבחרי הציבור והפקידות הבכירה על מי שלא חושב כמוהם, או מעביר ביקורת (כפוף לכללי החוק ולשון הרע) זוכה למסרים שמשמעותם 'או שתשתוק או שתתבע'. צר לי, גם אני לא האמנתי לכך, עד שנוכחתי השבוע במספרם הרב של התושבים שפנו אליי בפרטי והביעו את חששם לבקר, שמא יתבעו.

"אנחנו יודעים שאין ממש בתביעות האלה. הכוונה שלהם להשתיק אותנו להריץ אותנו לבתי המשפט, לגרום לנו להוציא כסף (שאין לנו) ואז מה שקורה, שאנחנו מעדיפים לשתוק. אבל זה לא יימשך הרבה זמן. עוד כמה איומים ומחכה להם הפתעה), כך הפונים המפוחדים.

היות ובישיבת המועצה ניצלו ראש העיר וההנהלה את כוחם השלטוני ולא אפשרו לחברי האופוזיציה להשמיע את דברם כנהוג בדמוקרטיה, ניתנת להם כאן הבמה כדי להעביר לתושבים את שרצו לומר בישיבה ולא ניתן להם.

ראש העיר לשעבר, הרב ניסים מלכה שעל גבו עשו סיבוב בכך שהוא הביא את חוקי העזר לעולם, ומה לו כי ילין.

הרב ניסים מלכה: "חוקי עזר: ראשית, חלק מחוקי העזר שהוזמנו ע"י ההנהלה הקודמת בראשותי, בסיכום עם נציגי האוצר ומשרד ראש הממשלה, זה יהיה כחלק בלתי נפרד מהתוכנית להעצמת ופיתוח קריית שמונה כתוכנית נקודתית.

כחלק מתכנית ממשלתית רחבה, עם תשתית כלכלית קיימת ותעשייה ענפה. להפיח חיים ולהביא לצמיחה כלכלית, עוד טרם הכנסת חוקי העזר.

בשתי הקדנציות שלי לא הסכמתי לסגירת גנים ובתי ספר. ההיפך הוא הנכון, העצמנו את בתי הספר ופתחנו בית ספר נוסף בית ספר "גוונים".

כואב לי מאוד שבתקופה של פחות משנתיים סוגרים מוסדות חינוך מחד, ומעלים את הארנונה באחוזים גבוהים ומאשרים חוקי עזר מאידך, זו התנהלות שלא תעלה על הדעת.

בקדנציית "השינוי", השינוי היחיד שקיים הוא הגזרות הקשות שצצות השכם וערב. אין מקלות וגזרים, רק מקלות".

באשר  לזלזול בחברי המועצה, אומר הרב מלכה "האופוזיציה מונה חמישה חברים. נכון, אנחנו לא הרוב אך יש להתייחס בכבוד לעובדה שאנחנו מייצגים כמות לא מבוטלת של תושבים ודעת קהל. לא להתייחס לבקשות שלנו, להערות והארות שלנו, לא להשיב למכתבים שאנחנו שולחים את הנושאים של האופוזיציה בישיבות המועצה בסוף סדר היום, זו התנהגות מזלזלת בתושבים ובנו.

בקשותינו לשקיפות ולחופש המידע נתקלת באוזניים ערלות. למשל, אחת מהבקשות האחרונות היא לראות את ההסכם שנעשה בוועדה הפריטטית עם וועד העובדים. מדוע מסרבים לתת לנו אותו?! אנחנו יודעים למה.

כיון שהעירייה התחייבה שלא להעסיק באמצעות קבלן כוח אדם אבל מעסיקה כנראה פעיל פוליטי שלהם באמצעות קבלן, איך זה קורה? כי הוועד מעלים עין.

אנחנו רוצים לדעת למי חילקו את השעות הכוננות/נוספות שאושרו בדיון זה.

היכן השקיפות? השינוי המובטח? הסיסמאות? ובעיקר איפה החוק האוסר ניגודי עניינים?!", אומר ראש העיר לשעבר הרב ניסים מלכה ל'חדשות הגליל".

חבר המועצה אלי זפרני, המשנה לראש העיר לשעבר, שמרבה להתבטא בנושאים המוניציפאליים ברשתות החברתיות, הוא לא פחות מ'סדין אדום' להנהגה הנוכחית. זפרני הוא גם זה שלקח באופן אישי וקשה את ההפסד בבחירות, בין היתר מתוך תחושת החמצה על התנדבותו המלאה בתפקיד והמאמצים שעשה לאורך שנים בחיבור ראש הממשלה לטובת האינטרסים של קריית שמונה, מאמצים שנשאו פרי ותרמו להחלטה לתקצב את קריית שמונה והאזור בסכומי עתק של 220,000,000 שקלים, לא דבר של מה בכך.

זפרני מושך אֵש בשל סגנונו הלא מהוקצע ודיבורו הלא מסונן, וגם את זה צריך לקחת בחשבון…

חבר האופוזיציה אלי זפרני: "חוקי העזר שאושרו על ידי הנהלת העיר וראש העירייה אביחי שטרן, הם עדות לכך שהעירייה נכנסת עמוק לכיסים של תושבי קריית שמונה בכל הרמות, אם זה ברמה של משק הבית הפרטי ואם זה ברמה של העסק והפרנסה העיקרית והכול בעידן החמור ביותר בתולדות האנושות כולה, נגיף הקורונה. פעולות אלה של גבייה אכזרית בכל תחומי החיים של תושב ממוצע בעיר מעידות על ניתוק מוחלט של ראש העירייה, סגניו וחברי הקואליציה שחלקם גדלו בשכונות מצוקה, סוגרים את עיניהם וטומנים את ראשם בחול נוכח הגזירות הקשות.  בישיבה האחרונה הוכח מעל לכל ספק שאביחי מתנהל כדיקטטור ומנסה להשתיק את החברים על פרוצדורה ולא על ענייני מהות".

עוד חברת מועצה המושכת אש זו ד"ר אביבה זריהן-וייצמן. גם אליה נטפלים בהאשמות שווא של התנשאות בשל היותה ד"ר, רחמנא ליצלן. סגנונה לא לקוח ממחוזות השוק והכיכרות, ויש כאלה שזה מפריע להם. גם לאביבה לא אפשרו לומר את דבריה עד תום, וגם היא הייתה בין הנדרסות והנרמסות מכוח השררה.

ד"ר אביבה וייצמן זריהן: "בישיבת מועצה השבוע הצלחתי יחד עם חברי אופוזיציה נוספים להכניס תיקונים לחוקי העזר.

למשל בחוק עזר שעסק בגביית תשלום עבור הנפקת תעודות, צוין כי עבור תעודה נוספת ישלמו 52 שקלים. משמע כי אם אבד לי אישור התושב אשלם 52 שקלים על העתק. הניסוח תוקן כך שעל העתק על אישור תושב לא יהיה ניתן לגבות 52 שקלים אלא גם על העתק נשלם 10 שקלים.

חוקי עזר נוספים שהועלו בישיבה לא תוקנו למרות זעקותיי וזעקות האופוזיציה, הערות שלנו הושתקו. החוקים האלה לא התייחסו רק לשכונות חדשות כפי שההנהגה הנוכחית דואגת להדגיש לכם. החוקים כללו אופציה של גבייה מבתים חדשים שיבנו בשכונות ותיקות, החוקים כללו העמקת גבייה במקרה של הגדלת הבית בשכונות החדשות. אנחנו מתעקשים לשינוי נוסח שגם בקדנציה הבאה לא יתעורר משהו ויגבה זאת.

השיא הגיע כאשר ראש העיר אמר שכל הכספים יכנסו לקרן מיוחדת מיועדת רק למטרתם וכשאנו אומרים שבחוק מסוים לא מופיעה הקרן שצוינה, הדיון מושתק ורצים להצבעה.

החמור בסיפור הוא שכאשר עורכת הדין רואס ענתה על שאלותיי ואישרה את חשדותיי בניסוח החוק, ראש העיר נכנס לדבריה והנהלת העיר נזדעקה. גם בצילום ניתן לראות שהיא הושתקה/תוקנה/נלקחה ממנה זכות הדיבור ולא אפשרו לה לענות באופן ישיר.

זה למעשה ממשיך את מדיניות ההשתקה הציבורית והעברת חצאי אמיתות על ידי ההנהגה הנוכחית. מדיניות שאנו ערים לה בישיבות מועצה ואצל "פעילי" מקלדת ברשתות החברתיות.

שהתושבים ידעו שמאיימים עלי בתביעות, מנפנפים ללא קשר בהשכלה שלי ומזלזלים כאילו שבעירנו להיות דוקטור זה פגם. 'קהילה מודרת ומוחלשת' משמע שאין פגם בחברי הקהילה אלא ביחס החברה והממשלה אליה, יחס שמתבטא בנגישות נמוכה למשאבים ובחוסר שוויון הזדמנויות (בריאות, רכבת, שטחים, מקומות תעסוקה). לפיכך, שיפור מצב העיר הוא אינטרס של המדינה ושל זכויות אדם ולכן מתבקש שמשרד הפנים במקום לרצות להיכנס עמוק לכיס של התושב באמצעות הנהלת העיר יבין כי עליו לתמוך כספית כדי לייצר פה שוויון הזדמנויות ולייצר העדפה מתקנת. דין קריית שמונה אינו כדין תל אביב! ואם אנחנו לא מבינים זאת אז מי יבין? ההנהלה רוצה להשאיר אותנו מוחלשים, אז שלא יחיו באשליה שהם מעצימים את קריית שמונה בהעמקת הגבייה, בגזרות סגירת בית ספר וכיתות, צמצום תקציב הסעות לחינוך המיוחד, צמצום עובדים שיתנו שרות וכו'".

 

חבר המועצה יורם מלול שבישיבות האחרונות שומר על איפוק, ומנסה להיות פעם אחר פעם ה'מפשר הלאומי' כדי לאזן בין הרצונות והתוכניות של ההנהלה ובין הקלה עם התושבים בכל הקשור לגובה האגרות. נראה, על פי תוצאות הישיבה האחרונה, שאין לו ממש שותפים בהנהלה.

"תושבי ק"ש משולים לגמל שבעליו הוסיף עליו משקל והפחית את מזונו…/קש. כבר כיום ישנם תושבים רבים בעיר שקרסו תחת נטל המיסים/הדו"חות/תוספת שטח לביתם כתוצאה מהמדידות האחרונות/וכעת היטלים.

היה ראוי כי דווקא בתקופת הקורונה יקלו על התושבים ולא יכבידו.

מי שהינו תושב העיר וגם בעל עסק ירגיש זאת ביתר שאת.

במכתב ששלחתי לראש העירייה בשם כל חברי האופוזיציה ביקשנו לפטור את בעלי העסקים מהיטל השילוט, לא רק שלא ביטלו יש כאן הכבדה נוספת.

היה מצופה כי הנהגת העיר תדאג לתקציבים מחוץ לעיר, למשל מהממשלה, מגופים מוסדיים אחרים ובעיקר לייצר מקורות הכנסה שאינם מכיסו של התושב.

למשל באמצעות חקר הגבולות, עוד הבטחה שאינה מקוימת.

העניין שאין מאמץ כזה משום שהרבה יותר פשוט וקל להוציא את הכסף מכספי התושבים.

זה כל כך פשוט עבור חברי הקואליציה להרים יד ובכך להכניס כסף לקופה הגירעונית של העירייה, קופה שהולכת וגדלה ומאידך תושבים רבים הנדחקים לפינה ולא עומדים בנטל הכלכלי ההולך וגדל במיוחד בימי הקורונה הללו.

עליית הארנונה השנה היא "רק" 1.1%, אך בהתחשב בעלייה הדרמטית של 5% אשתקד גם את זאת היה צריך לבטל.

שטחי הדירות שבאורח פלא גדלו בעקבות המדידות החדשות במקרים רבים במטרז' לא מובן. גם ההכבדה ברישום דוחות החניה על תושבים שהחנו את רכבם ליד ביתם במקום אסור מחוסר מקומות חניה היא מעשה שלא יעשה.

דו"חות המגיעים עד ל-500 שקלים נרשמים כאן ביד קלה וללא התחשבות, כאשר המטרה היא הגדלת קופת העירייה.

כעת הוספת ההיטלים האחרונים, כאשר המטרה היא הבראת העירייה ומה על התושב?! עליו איש לא חושב או מתחשב.

כן הייתי מצפה שהשנה לא תיגבה ארנונה כלל, למרות שזו עליה אוטומאטית, לאור העלייה אשתקד של 5% (כנראה העלייה הגדולה בארץ) אם צריך להסביר למשרד הפנים שיש כאן קריסה של התושבים מהכבדת הנטל, אפשר וצריך להסביר כי כאשר יצאנו לתוכנית הבראה לא לקחנו בחשבון את התקופה הכלכלית הקשה שהביאה עימה הקורונה.

הזהרתי את ראש העירייה שתוכנית ההבראה הייתה צריכה להיפרס על 4 שנים ולא על שנתיים.

 

הייתי מצפה כי כמו בחצור יתאחדו חברי המועצה מהקואליציה כמו מהאופוזיציה והפעם לא יתנו יד לפגיעה נוספת בתושבים", עד מה שחברי האופוזיציה רצו לומר בישיבת המועצה ולא ניתן להם, מעבר חד ממהלך הדיון להצבעת מחטף.

נקווה שהדברים ימצאו פתרון בדרך של הדברות ושכל ישר, כי יש לנו קריית שמונה אחת, שכולנו אוהבים, גם אם יש מי שחונקת אותה מאהבה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad