היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

חונקים את קריית שמונה

השבוע כינס מרכז הצעירים כשישים מבני קריית שמונה, סטודנטים הלומדים במכללת תל חי ומתעניינים נוספים כדי לספר להם על בניית שכונת יובלים. לאחר הצגת הנושא בצורה בהירה ועניינית על ידי עו"ד אופיר יחזקאלי מ"מ מנמהל המרכז, הסתבר שבעצם מי שתוקע את פרויקט הדגל של צעירי קריית שמונה הם מספר חקלאים ממטולה המחכירים אדמות לצורך עיבוד חקלאי ממינהל מקרקעי ישראל בשטח.

הדוברים השונים ניסו להצניע עובדה זו כמו גם שפרויקט הבניה בבימת תל חי ב' תקוע בגלל שקיבוץ כפר גלעדי מסרב לפנות את הקרקע עד אשר מינהל מקרקעי ישראלי יקבל את דרישתו של הקיבוץ לקרקע חלופית לצורך פתיחת מחצבה.

מהרגע שהתברר למשתתפי הכנס (החשוב והמוצלח) על כך שחלומם לבנות כאן את ביתם נמנע כתוצאה מכך שחקלאים ממטולה וקיבוץ כפר גלעדי משתמשים בהם כבני ערובה לשיפור עמדות לפיצוי ושיפוי שיקבלו מהמדינה, הם עברו לפסים מעשיים של "מה עושים כדי להשתחרר מאחיזת החנק של מטולה וכפר גלעדי".

 

 

יובלים, סיפור ישן

 

לאלה מבין הקוראים אשר תוהים על ההגדרות החד משמעיות של המצב והנחת האצבע על הגורמים המעכבים ומטרפדים את תחילת הבניה נזכיר שרעיון בניית שכונת יובלים מתפרס על שלושה עשורים. צעד אחרי צעד הוסרו המכשולים, והאחרון שבהם ההסכמות עם כפר יובל שגם לחקלאיהם היו אדמות חכורות מהמינהל.
לפני מעט יותר משנה הניחו אבן פינה לשכונה בהשתתפות שרי השיכון ופיתוח הנגב והגליל, פוליטיקאים גזרו קופונים, צעירי העיר התמלאו בתקוות לבית משלהם. הכל נעצר, הכל נבלם רק בגלל ההתעקשות של אותם חקלאים ממטולה לקבל תמורה כספית גדולה יותר ממה שהמדינה מוכנה לתת להם על פי השמאי הממשלתי והקריטריונים המקובלים. אין ספור ישובות, הצהרות, ואפילו תחנונים של פרנסי העיר לא הזיזו את החקלאים מתביעתם ליותר כסף עבור אדמה שאינה שלהם.
 
 
ומה עם בימת תל חי ב'?!


המחנק בחוסר דירות נעשה קשה גם נוכח העובדה שפרויקט בימת תל חי ב' תקוע גם הוא ושוב בגלל שקיבוץ כפר גלעדי לא מוכן להסיר את ידיו מהקרקע ולאפשר את שיווקו. המצב הזה נמשך כבר מספר שנים וגם לאחר משאים ומתנים, העניין תקוע. המשפט "קיימנו ישבה עם המינהל/משרד השיכון ויש התקדמות" נשמעת שחוקה ומעצבנת בגלל שהיא יוצרת אשליה שהפיתרון קרוב ואוטוטו יוצאים לדרך.
למרות שברשות מסבירים שכאילו שיש אינטרס משותף לקריית שמונה ולכפר גלעדי בעזרה מול המינהל לקבלת קרקע חלופי למחצבה, העובדות מראות שהחיבוק הזה מונע את פיתרון הבעיה מבחינתה של קריית שמונה.
 
מה עושים?!


שכונת יובלים – חקלאי מטולה: היום ברור, בעיקר אם לוקחים בחשבון את השתלשלות העניינים במהלך השנים, שאם צעירי קריית שמונה והרשות המקומית לא 'יאחזו את השור בקרניו' ויתבעו ב'רחל בתך הקטנה' את פינוי הקרקע לאלתר, השכונה לא תקום. התדיינויות על גובה הפיצוי לחקלאים יכול להימשך עוד חודשים ושנים, וכאן נדרשת פעולה ממוקדת מול החקלאים כדי להביא לסיום הסאגה האכזרית המונעת מילדי קריית שמונה לבנות את ביתם בעיר בה נולדו ובה הם רוצים להקים את ביתם.
כפר גלעדי – בימת תל חי ב': להודיע לאנשי כפר גלעדי שאם עניינם לא מוצא פיתרון בזמן הקרוב ביותר (אתמול), עליהם לשחרר את הקרקע לאלתר כדי לאפשר לשווקו ולהתחיל בבנייה.
 
במהלך הכנס סיפר נציג משרד השיכון על הקמת השכונות בחצור, כרמיאל, קצרין וההרחבות בקצב די מהיר. דבריו אלו רק הגבירו את התסכול והעלו את מפלס הכעס כלפי אלה המונעים מהם להקים בית.
חיים שולמן ראש תחום התיישבות ברשות לפיתוח הגליל ניסה לצייר תמונה אופטימית על אף שהתעקש לא להשלות אף אחד באשר למצב בו נמצא הפרויקט.
דבר אחד ברור, אם המצב ימשך כפי שהוא, נגזר על קריית שמונה 'למות' במיתת נשיקה, לא לפני שהיא תהפך לעיר זקנה ובלה שצעיריה, על אף אהבתם את העיר, ינטשו אותה לנצח.
הפעם חייבים לפתור את הבעיה בכוחות משותפים. 


   
 
 
תושב מטולה המזדהה עם בני קריית שמונה
רוטשילד מתהפך בקברו


אומר תושב מטולה, המעורה בפרטים ומבקש לשמור על אנונימיות ביקר בחריפות את התנהלות עשרה חקלאי מטולה, אשר לטענתו עוצרים במו ידיהם את חזרתם של צעירים שעזבו וכעת רוצים לחזור לעיר.
"החקלאים הללו מוציאים שם רע למושבה מטולה, עבור בצע כסף על אדמה שכלל לא שלהם, אלא השתלטו עליה במרוצת השנים, הם מחזיקים היום בשבי שכונה שאמורה להחזיר 900 מצעירי האזור", אומר אותו תושב ומוסיף
"מדובר בכמה חקלאים אמידים, אשר מנסים כעת לסחוט את המדינה, וסחבו את המדינה לביהמ"ש במטרה לקבל עוד כסף, וכלל לא מעניין אותם צמיחת האזור. הם במו ידיהם חונקים את ההתיישבות באצבע הגליל. רוטשילד אשר ייסד את המושבה בטח מתהפך בקברו".
 
 
 
כאמור, מדובר במספר חקלאים ממטולה המעבדים אדמות בשטח האמור בחכירה, אדמות שאינן בבעלותם, ואת תגובתם קיבלנו מנשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי שהוא בן המושבה: "חקלאי מטולה אינם מהווים חסם. ישנן החלטות מינהל מאוד ברורות על אופן הפיצוי והדרך לקבל את השטח וכעת הכדור נמצא בידיים של המנהל שעוד לא מצא את הזמן לשבת עם החקלאים ולסגור מולם את שמגיע להם".


 
כפר גלעדי


כאמור, כפר גלעדי מחזיקה בקרקע האמורה לעבור לקריית שמונה לטובת המשך בניית שכונת בימת תל חי.
עופר לוסטיג מסר את התגובה הבאה: כפר גלעדי פועלת בתיאום מלא ובשיתוף פעולה ושילב ידיים עם  קריית שמונה במטרה לשחרר את הקרקע של בימת תל חי.
לצערנו, עד כה ולמרות סחבת שנמשכת ברשות מקרקעי ישראל למעלה מ-15 שנים ועל אף שכפר גלעדי פעלה באופן נמרץ בשלוש השנים האחרונות לגיבוש פשרה ופתרון, מתקשה המדינה ובראש משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל להעביר לידי כפר גלעדי את הצעת הפשרה ולסיים את המו"מ בפתרון מהיר והולם.
כפר גלעדי רואה חשיבות גדולה בפיתוח קריית שמונה כעיר מחוז ובמתן פתרון להרחבת קריית שמונה ותמשיך לפעול יחד עם ראש העיר במטרה להשיג פתרון זה.
בימים הקרובים יפתח קמפיין תקשורתי משותף לעיר ולכפר גלעדי מול רמ"י ומשרד האוצר במטרה לסיים הפרשה עד סוף השנה או תחילת השנה הקרובה", אומר לוסטיג בתגובה.


 
מינהל מקרקעי ישראל


למעשה, זהו הגורם החוקי במדינת ישראל שבידיו רוב קרקעות המדינה. המינהל החכיר קרקע למספר חקלאים במטולה כדי שישמש מקור פרנסה. עתה, עם תוכניות הפיתוח של קריית שמונה נדרשים החקלאים להשיב את הקרקעות, ואלה מצידם מערימים קשיים בלתי סבירים ולאורך זמן ודורשים פיצוי גבוה מכפי שהמדינה חושבת שמגיע להם על פי אמות המידה שקבעה המדינה למקרים מסוג זה.
תגובת מינהל מקרקעי ישראל הייתה לקונית החוזרת על עצמה כבר חודשים רבים, וזו לושנה "מתקיים כרגע משא ומתן מתקדם. הנושא כולו נמצא בטיפול אינטנסיבי של רשות מקרקעי ישראל שפועלת למען הרחבתה של קריית שמונה. כאשר הדברים ייסגרו נשמח לעדכן את הציבור".
 

 

עיריית קריית שמונה

 

העירייה, שהיא למעשה הכתובת לתושבי העיר בפנותם לתבוע פיתוח ובניית מקומות דיור נגררת זה שנים אחרי המהלכים שמכתיבים כל הגורמים, בעבר ובהווה, והמונעים פינוי הקרקע. העירייה, משיקוליה אינה מסירה את הכפפות ובניגוד למצופה, אינה 'נלחמת' בכל האמצעים המצויים בידיה כדי להביא סוף למחזה האבסורד בו משתמשים חקלאי מטולה וכפר גלעדי בבני העיר כבני ערובה לפיתרון בעיותיהן שלהן.

מעיריית קריית שמונה נמסר בתגובה: "ראש העיר והצוות הבכיר של העירייה פועלים לילות כימים בכדי להביא לשחרור החסמים ולקדם את שכונת יובלים על מנת לאפשר לצעירי העיר ולזוגות צעירים מכלל האזור להקים את ביתם בקריית שמונה. לצערנו מספר חקלאים המובלים ע"י אינטרס אישי מונעים כל התקדמות במו"מ עם מנהל מקרקעי ישראל ותוקעים למעשה את פיתוחה של קריית שמונה. אנו קוראים הן לרשות מקרקעי ישראל, למשרד הבינוי והשיכון ולחקלאים לסיים את הסאגה ולאפשר לצעירי קריית שמונה לבנות את ביתם בקריית שמונה".

 

חקלאי מטולה

כאמור, מדובר במספר חקלאים ממטולה המעבדים אדמות בשטח האמור בחכירה, אדמות שאינן בבעלותם, ואת תגובתם קיבלנו מנשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי שהוא בן המושבה: "חקלאי מטולה אינם מהווים חסם. ישנן החלטות מינהל מאוד ברורות על אופן הפיצוי והדרך לקבל את השטח וכעת הכדור נמצא בידיים של המנהל שעוד לא מצא את הזמן לשבת עם החקלאים ולסגור מולם את שמגיע להם". 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad