היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

עונת הכלבת הווטרינר העירוני ד"ר ליפלנדסקי מזהיר מכלבת ומבשר מקולקל

רוב המקרים, בהם אובחנה מחלת הכלבת בבע"ח בשנים האחרונות, היו כלבים באזור רמת הגולן ועמק המעיינות. אזור זה מצוי בחשיפה מתמדת למחלת הכלבת נוכח חדירת בע"ח נגועים מהמדינות הגובלות בישראל לבנון, ירדן וסוריה (70 מתוך 75 מקרים בשנים 2011-2013).

בתאריך 16.05.2013 אובחנה כלבת בקיבוץ שניר ובתאריך 20.05.2013   בקיבוץ דן. סה"כ בשנת 2013 הובחנו 19 מיקרי כלבת וכולם בצפון הארץ. השירותים הווטרינרים משקיעים משאבים רבים למניעת התפשטות המחלה באמצאות הקפדה לחיסון שנתי לכל כלב מגיל 3 חודשים, איסוף כלבים משוטטים ופיזור פיתיונות המכילים תרכיב, לשם חיסון אורלי של חיות בר.

 

ע"מ לא להיחשף למחלת הכלבת יש להקפיד על כללים הבאים:

לדאוג לחיסון שנתי כנגד מחלת הכלבת של כלבים שברשותם (אי ביצוע חיסון כלבת שנתי הוא עבירה על  החוק. בעל הכלב, המחזיק כלב ללא רישיון, צפוי לקנס כבד ואף מאסר בפועל על פי חוק הסדרת הפיקוח על הכלבים – 2002 פרג "ג" (18).

לא לשחרר כלבים ללא השגחה. הכלב ברשות הרבים חייב להיות מלווה ברצועה, שאורכה לא יעלה על 5 מטר וגיל של המלווה לא יפחת מ- 16 ושיהיה לו שליטה מוחלטת על הכלב. כלב מגזע מסוכן יהיה מלווה ברצועה שאורכה לא יותר משני מטר וגיל המלווה לא יפחת מ-18. פיו של כלב  מסוכן יהיה חסום.

אסור להתקרב או להאכיל או ללטף כלב משוטט. על כלב משוטט יש להודיע למוקד עירוני בטלפון 106.

אם ננשכתם או נשרטתם ע"י כלב או חתול, עליכם לפנות לרופא משפחה, חדר מיון או ללשכת הבריאות מחוזית בצפת                    (04-6994257/04-6994222) ללא דיחוי ולהעביר את כל הפרטים הידועים על הכלב או החתול שנשך או שרט, כולל שמות של בעלים של בעליי החחים.

בעליו של בעל חי, שנשך אדם חייב על פי החוק! במשך 24 שעות לאחר שנודע להם דבר המקרה, להודיע את העובדה לרופא וטרינר רשותי ולקחתו למאורת הבידוד של הרשות.

 

מחירי חיסוני כלבת לכלבים וחתולים, החל מחודש ינואר 2013 הם:

גור כלבים בגיל עד 6 חודשים, 67 שקלים. (לא כולל שבב אלקטרוני). כלב/ה בגיל מעל 6 חודשים טהור גזע (יש להציג תעודת גזע מאגודה ישראלית לכלבנות עדכנית) – 67 שקלים. כלב/ה בגיל מעל 6 חודשים לא מסורס/מעוקרת – 367 שקלים. כלב/ה מסורס/מעוקרת – 52.50 שקלים. עבור כלבים/כלבות, שאינן יכולות לעבור ניתוח סירוס/עיקור בגין בעיות רפואיות ולכלבים זקנים (בגיל מעל 8 שנים), ניתן לקבל פטור מתשלום אגרת רישוי להחזקת כלב בסך 300 שקלים אצל הווטרינר העירוני, לאחר הגשת בקשה בכתב בטופס מיוחד, הצהרה על נכונות למנוע מהכלב לשוטט ולהזדווג ולאחר הגשת המסמכים הנדרשים על מצבו הבריאותי של הכלב מהרופא הווטרינר המטפל.

 

חיסון כלבת ניתן לגורי כלבים בגיל 3 חודשים.

חיסוני כלבת מתבצעים ביומי שני בין השעות 8-00 עד 10-00  16-00 עד 18-00.

טלפון לתאום החיסון – 04-6908553/0505967565

 

 

בשר וביצים בטוחים

 

עוד נושא חשוב שעליו אני רוצה להתייחס זה קניה בטוחה של בשרים ומוצריהם וביצים.

הנני ממליץ לערוך קניות אך ורק במקומות מורשים למכירת המוצרים האלו, איפה שבמקום גלוי ליד תעודת הכשרות אתם תראו גם את רישיון העסק. האטליז, או מחלקת האטליז בסופרמרקט, חייב להיות נקי ומסודר, העובדים לבושים בחלוקים וכובעים, המכסים את כל השיער, בצבע בהיר. הבשרים ומוצריהם נושאים על גביהם שם של היצרן, תאריך הייצור ותאריך פג תוקף. שימו לב!

החוק מאשר לטחון בשר אך ורק מול עיני הלקוח ועל פי בקשתו. 

 

הנני ממליץ להימנע מקניית בשר טחון מראש.

סכנה מיוחדת נטמנת בקניית דגים מצוננים. דגים מותר לקנות אך ורק בחנויות המאושרות לכך. דגים- הם מוצר עדין ורגיש במיוחד. הדג עלול להתקלקל לא רק מזיהום בקטריאלי, אלא גם מקפיצות טמפרטורה לאחר הדייג, הובלה, אחסון וניקוי הדגים בחנות. החוק מחייב בעלי חנויות למכירת דגים לניקוי יסודי מקשקשים, זימים וסנפירים. בחמש שנים האחרונות אירעו 78 מקרים של זיהום חמור כתוצאת הדבקה בחיידק, שמקורו בדגים וכמה מהם אף מתו, לאחר שנדבקו בדקירת הסנפירים של הדג.

גם ביצים חשוב לקנות במקום מורשה שהם מסומנות כדין, כלומר, עברו בדיקות וטרינריות וגם המטילות נמצאים תחת פיקוח הווטרינרי.

 

הרצל בן אשר

אולי יעניין אותך

Bottom ad