היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רגע לפני שהחומות יתמוטטו 2

בגיליון 509 של עיתון "חדשות הגליל" שיצא ב-3.7.2015, הופיעה הכותרת המופיעה למעלה. היום בגיליון מופיעה אותה הכותרת בשנית, רק שהמצב החמיר והפך להיות מסוכן יותר.

מסוכן יותר לתושבים, לא למשרד השיכון ולעירית קריית שמונה.

השבוע יצאנו לבדוק מה השתנה בעקבות הכתבה ההיא ובעקבות תלונות על מקרים נוספים של קריסת חומות אבן במקומות שונים ברחבי העיר.

המראה היה עגום ומפחיד. מלבד חסימת הגישה שנעשתה בקטע החומה שהופיעה בחומת האבן מהכתבה הקודמת לפני שבעה חודשים, הבעיה לא טופלה ולא תוקנה.

בעירייה אגף ההנדסה חשבו כנראה שבעיות פותרים על ידי סימון ואזהרה ולא מעבר לזה, כך לפחות זה נראה. מדוע? מחוץ לתחום שהעירייה סימני נפערו סדקים ענקיים בחומת האבן אולם למרבה האירוניה השבילים העוברים לידם חופשיים למעבר בני אדם. אם זה לא היה מסוכן ועצוב, זו יכלה להיות בדיחה מאוד מצחיקה. אבל לא.

במקום לשוב ולתאר את המצב החמור והמסוכן אנחנו מביאים את התמונות לשיפוטכם.

כבר בכתבה הקודמת פנינו לקבל את תגובת משרד הבינוי והשיכון, ובתגובתם ציינו שאחרי שהעבודות הסתיימו בשנת 1992, האחריות היא של העירייה.

 אלא, שעיריית קריית שמונה אולי יכולה להיות אחראית פורמלית לתיקון המצב אך כל בר דעת מבין שמדובר בבעיה אקוטית בסדר גודל לאומי. מדובר במיליוני שקלים אשר צריכים להיות מנותבים לתכנון ותיקון הבעיה.

השבוע התמוטטה חומה בחצר בית ספר ולפני כן בגן ילדים. בנס לא היו נפגעים בבית הספר בגלל שההתמוטטות אירעה במהלך השבת.

סופו של הסיפור הזה ידוע מראש ועלול חלילה להסתיים באסון. אין שום מצב שתהליך ההתפוררות של חומות האבן ייבלם או יחזור לתקינות אם לא תעשה כאן עבודה יסודית ומיד.אשכול שוקרון מנכ"ל העירייה, המרכז את הטיפול בין היתר במפגעים אלה מסר "משרד החינוך העביר תקציב לטיפול מידי בבית הספר ובגן. משרד השיכון לעומת זאת העביר תקציב ראשוני לתכנון עבור החומה בשפרינצק".

המצב הולך ומחמיר משנה לשנה וכל חורף מוסיף את נזקיו ומי הגשמים מחלחלים ומפוררים עוד ועוד מהחומה.

 

לצד הגשמים, נזכיר שקריית שמונה והאזור שוכנים על שוליו של "השבר סורי-אפריקאי" ורמת הסיכון לרעידות אדמה היא מעל הממוצע ממקומות אחרים ואם חלילה תתרחש רעידת אדמה אפילו בדרגה נמוכה יחסית, החמות לא יחזיקו מעמד ויקרסו כמגדל קלפים. יתרה מכך, תנודות הקרקע הבלתי פוסקות גורמות לנזקים מצטברים וחלילה עלולה להגיעה התנודה הבודדת שתשבור את גב החומה והיא תקרוס.

אין אנחנו שופטים בויכוח שבין העירייה ובין משרד השיכון באשר ללקיחת האחריות על תיקון המצב, אך נֹאמר שזה ממש לא משנה אם חלילה יתרחש כאן אסון.

 נקווה שהפעם מישהו יתעורר ויטפל בבעיה.

 

יגאל בוזגלו סגן ראש העיר הממונה על אגף ההנדסה והתשתיות: "תמונת המצב אכן קשה. הסוגיה צריכה להפתר בכוחות משותפים של משרד השיכון והעירייה, כאשר משרד השיכון מוביל את המהלך בתקציב יעודי.

אנחנו ממשיכים להפעיל לחץ שהקירות יטופלו גם כן בטיפול נקודתי. כולי תקווה שנשכנע את השר לאתר תקציב מיוחד לכך. לאחר ביקורו של שר השיכון גלנט בעירייה הייתה הנחייה שלו לטפל בקירות התומכים בעיר.

 

לצערנו הרב, רק חלק מההתחייבות יקויים וחברת עמידר תכניס את הקירות ההרוסים בשפרינצק במסגרת טיפול בתמ"א 38. מפגע זה מדאיג ומסוכן וצריך לקבל עדיפות וקדימות".

אולי יעניין אותך

Bottom ad