היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שר הביטחון משה יעלון "נמשיך לרכוש טנקי מרכבה ואתם תמשיכו לייצר"

שר הביטחון משה, בוגי יעלון הגיע לביקור בקריית שמונה השבוע והתארח בלשכתו של ראש העיר הרב נסים מלכה. השר נפגש עם מנהלי מפעלים הסמוכים על שולחנו של משרד הביטחון בהזמנת עבודות ומזה תקופה ארוכה (מאוד) סובלים המפעלים מחוסר הזמנות עבודה.

התלות הכמעט מוחלטת של מפעלי תעשיית המתכת בקריית שמונה בהזמנות של המשרד, הביאה למשבר חמור שהיטיב לבטא אחד מעובדי המפעל שאמר לשר "המון זמן שאין לנו שעות נוספות, שזה חלק חשוב מהמשכורת שלנו. אני לא שייך להנהלה, אני עובד יצור שעומד ליד המכונות ואני רוצה להגיד לך שיש עובדים שהגיעו לפת לחם. כן, אני לא מתבייש להגיד, הגיעו לפת לחם", אמר העובד לשר יעלון.

השר פתח את הביקור בהצגת תוכניות המשרד וצה"ל להיערכות החדשה בכל הקשור לרכש, כח אדם ואמצעי לחימה. השר הסביר לנוכחים שעקב שינוי הסדרי העדיפות, צה"ל נאלץ להתאים עצמו לתפיסה הביטחונית החדשה. ההחלטות הללו הביאו גם לשינויים בכל הקשור ליצור כל נשק, ובכללם טנק המרכבה. טנק המרכבה הוא אחד המוצרים מהם מתפרנסים מפעלים בקריית שמונה ובראשם מפעל סימת. "צה"ל יפסיק בתהליך, את השימוש בטנקים הישנים (מג"ח) ויתמקד יותר בטנק המרכבה", אמר השר יעלון לנוכחים והפיח בהם תקווה.

עוד קודם לכן אמר השר יעלון שעקב אי אישור תקציב המדינה מכרזים רבים עוכבו, ולמעשה תקציב משרד הביטחון התנהל לפי תקציב השנה החולפת לפי מנות חודשיות-יחסיות "אני יודע שבתקופה האחרונה לא הוזרמו עבודות למפעלים, ואני מקווה מאוד שבזמן הקרוב הבעיה תיפתר", אמר השר למנהלי המפעלים שנכחו בפגישה.

ראשי המפעלים אשר תלויים בהזמנות משרד הביטחון הם: קשת (תע"ש), סימת, האחים סאינה ובלובשטיין, בעיקר. קיימים מפעלים נוספים במעגל השני והשלישי של העבודות, ובעיקר כקבלני משנה למפעלים הגדולים יותר. מדובר במספר עובדים המסתכם במאות, וכל אפצ'י שעושים במשרד הביטחון, עובדי המפעלים הללו מצטננים.

כאן המקום להזכיר שהמשבר נמשך כבר חודשים רבים, וחרף הביקורים החוזרים ונשנים של ראשי מערכת הביטחון, הכותרות וההבטחות של משרד הביטחון ובהם המנכ"ל, לא קורה הרבה, בעצם לא קורה דבר, והמפעלים נמצאים במשבר רציני.

שניאור סאינה, מהאחים סאינה: "השר צריך להבין שמצבנו הולך ונעשה קשה. זה לא משנה כמה עובדים יש, אם אין עבודה, ההוצאות הקבועות קיימות, ולאורך זמן זה לא יכול להימשך".

עמרם שחר מנכ"ל קשת, ועד לאחרונה מ"מ רה"ע: "אני יכול להגיד לך כמה אנחנו רצים אחרי מכרזים ועבודות. בתפקידי הקודם עשיתי ימים כלילות להשיג מכרזים. הפכו את כל האזור לעדיפות לאומית, אז איך קריית שמונה יכולה לזכות במכרזים, ולקבל עבודה?", שאל-אמר שחר לשר.

  מפעל אלקטו-גליל החוגג בימים אלה 30 שנה להיווסדו,             מהווה אי של יציבות תעסוקתית בעיר. המפעל מעסיק כ-    100 עובדים מתוכם 94 תושבי קריית שמונה. המפעל      משמש קבלן משנה ליצור מוצרים אלקטרוניים עבור כל התעשיות הביטחוניות.

מנכ"ל המפעל מאיר גלעדי ביקש לבחון שנית את סוגיית תעדוף ישובי קו עימות אשר נשחק מאוד.

בנוסף ביקש המנכ"ל לוודא שבמכרזי משרד הביטחון תינתן עדיפות לחברות אשר תפעלנה קבלני משנה בישראל בדגש לישובי קו עימות.

ראוי לציין שהשר יעלון הידוע בנועם הליכותיו נהג בכבוד כלפי הדוברים השונים והקשיב בסבלנות לסבל שהם ועובדיהם עוברים.

ראש העיר ניסים מלכה פנה לשר ואמר: "אני לא אשקוט עד אשר משרד הביטחון יזרים עבודות בהיקף גדול למפעלים הביטחוניים בקריית שמונה כדי למנוע מצב של פיטורי עובדים וסגירת מפעלים".

שר הביטחון, משה יעלון קיבל את דרישתו של ראש העיר ואמר: "לא נסגור את קו הייצור של המרכבה. זה גם עניין חברתי-לאומי. נמשיך לרכוש טנקי מרכבה בכל שנה, ואתם תמשיכו לייצר".

השר הרגיע את הנוכחים ואמר: "בכל הסכם עם חברה זרה אנו מתעקשים שיהיה בחוזה רכש גומלין, כלומר שהחברה הזרה תקנה ממפעלים ישראלים. הנחיתי שרכש הגומלין יהיה ממקומות כמו קריית שמונה והסביבה כדי לייצר עוד מקומות תעסוקה. גם אם אתם לא חשים זאת כעת, תרגישו את זה בעתיד הקרוב. מבחינת התעסוקה אני מתחייב שאעשה את כל מה שאני יכול, כדי שבתחום התעשייה הביטחונית קריית שמונה תהיה בעדיפות ותקבל דחיפה. אני רואה חשיבות לתת דחיפה לדרום ולצפון. כל דבר שמשרד הביטחון יוכל לעזור על מנת לקדם את היישובים ואת ההתיישבות כאן בגליל בפרט ובצפון בכלל, דלתי פתוחה כדי לסייע".

שר הביטחון משה יעלון, הקדיש פרק במפגש להסבר על המצב הביטחוני הן בדרום והן בצפון. "באשר לאזור שלכם, צה"ל ערוך ודרוך לכל התפתחות. האירוע האחרון עם החיזבאללה טופל ואנחנו לא צופים להסלמה בעקבות כך", אמר השר לשומעיו.

אל הביקור נלווה גם אלי זפרני והיה צמוד לשר במהלך ביקורו כאן.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad