היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

נסגור את העיר

 

מצב התעסוקה באזורנו עובר טלטלה קשה. העובדה שמפעל פרי הגליל ניצל רק בעקבות החלטת ממשלה להזרים כעשרה מיליוני שקלים למפעל, מצביעה על גודל הבעיה בתחום התעסוקה. התלות המוחלטת שלנו בהחלטות של משרדי הממשלה הפכה לאיום העיקרי על הביטחון התעסוקתי במפעלים בקריית שמונה והאזור.

בחודשים האחרונים דיווחנו לכם על הסכנה המרחפת מעל ראשיהם של כאלף עובדים בתחום המתכת הקשורים למכרזים עם משרד הביטחון ולטנק המרכבה. הפוליטיקה הגדולה בין ממשלת ישראל וממשלת ארצות הברית הכתה כבר בעבר במספר מפעלים שהיו קשורים לפרויקט אחר בתחום הרכב הצבאי, בעקבות לחצה של ממשלת ארצות הברית להמיר חלק גדול מכספי הסיוע של ארצות הברית לקניית מוצרים בתחומי ארצות הברית. ההחלטה גררה לפגיעה במפעלים שהיו קשורים ביצור וזיווד רכב הקרב הנמר.

מסוף השנה שעברה החלו להגיע סמנים ממשרד הביטחון אל מנהלי המפעלים הקשורים ליצור טנק המרכבה על עיכובים בחתימת חוזים עם משרד הביטחון. הסיבות? ממש לא צריכות לעניין את העובדים, פרט לכך שלחץ הדם שלהם והשקט הנפשי נפגעו (שוב). ראש העיר הרב מלכה ומ"מ מקומו שחר לא הפסיקו מאז ללחוץ ולהשתדל כדי שהעבודות יסופקו למפעלים בעיר. הם חזרו תמיד עם שק של הבטחות מכל מיני פונקציות פוליטיות וביטחוניות. בפועל, לא קרה דבר.

אין הסבר סביר ומתקבל על הדעת מדוע העובדים ובעלי המפעלים כאן צריכים לעבור את מסע הייסורים הזה כל פעם מחדש. רבים בעיר לא מבינים את ה'משחק' הזה בו נפגעים כל פעם מחדש אנשים תמימים שבסך הכל רוצים להתפרנס מיגיע כפיהם ולא להיות מועמדים פוטנציאליים להתקפי לב המוניים.

הבעיה רחבה ומורכבת יותר. הפריפריה בכלל, והפריפריה בה אנו חיים בפרט, סובלת ממכה כפולה. ההשפעה הכלל עולמית של מצב התעסוקה, שאינה תלויה בנו והמכה הכואבת יותר, התלות של מפעלים רבים במקורות תעסוקה ממשלתיים.

מסתבר, שקיימים חברות בת ממשלתיות אשר מגלגלות מיליוני שקלים בהזמנת עבודות ממפעלים ואינם מוצאים לנכון לספק עבודה למפעלים בפריפריה. יחש להניח שהתירוצים רבים ומגוונים, ובעיקר לא רלבנטיים לכך שבסופו של דבר לא מגיעות הזמנות עבודה למפעלים אצלנו.

יונה פרטוק יו"ר ההסתדרות בגליל ובגולן ששערותיו הלבינו במאבקים הממושכים למען העובדים שם את האצבע בנקודה החשובה לדעתו "אנחנו מתחננים לפני משרד הביטחון שיפסיק לקחת את העובדים בקריית שמונה כבני ערובה מול משרד האוצר. חצי שנה שאין מכרזים וממה שאני רואה בשטח, קיימת סכנה ממשית שחרב הפיטורין נוף על כשמונה מאות עובדים המתפרנסים ישירות ובעקיפין מהמכרזים של משרד הביטחון. הם מתישים את העובדים ואת בעלי המפעלים ומורטים להם את העצבים. למה? אני שואל. מה, עשינו רע למישהו? למה אנחנו צריכים להיות הראשונים לשלם את המחיר בכל מקום?", אומר-שואל יונה פרטוק, ואין מי שיענה לו.

יוסי בלובשטיין, אחד מהתעשיינים הותיקים והמושרשים בתחום עבודות המתכת המתקדמות בעיר אומר השבוע שהעניין הוא הרבה יותר עמוק. בלובשטיין מצביע על שורת כשלים, אף שהם לא נעשים בזדון, שבמשך השנים הביאו למצב העגום בו נמצאים היום ממפעלי המתכת בעיר. "אחת הבעיות היא סוג הקשרים בין ישראל לארצות הברית בתחום הנשק והמתכת. ארצות הברית, בעזרת הסיוע הצבאי שהיא מעניקה למדינת ישראל, מתמרנת את המסחר באופן שתמיד אנחנו מפסידים. כך לדוגמא את פרויקט 'הנמר'. נאמר במפורש לישראל שאם היא תוותר על יצור ובניית הנמר בארץ, נקבל את 'המרכבה'. הנמר הלך והמרכבה לא באה", אומר יוסי בלובשטיין בחיוך מריר.

יוסי בלובשטיין שייך לדור אנשי המתכת הרואים בעבודתם סוג של שליחות. לצד כמויות הפטריוטיות והציונות שיש באיש, יש גם המון פיכחון. "אתה יודע שהיום אין הבדל בין מה שמקבל תעשיין בקריית שמונה למה שמקבלים תעשיינים בברקן, למשל. אז שואל. מי ירצה לבוא לקריית שמונה או מי ירצה לעשות עסקים איתנו כאשר הוא יכול להשיג את אותו מוצר באזור התעשייה של ברקן במחיר זול יותר בגלל אלף ואחד סיבות? אנחנו מעסיקים עובדים ותיקים עם זכויות אחרים עובדים עם עובדי קבלן. אנחנו צריכים לנסוע שלוש-ארבע שעות הם נוסעים פחות משעה. לכן, המדינה חייבת להתערב ולאפשר למפעלי המתכת שלנו להתפרנס בכבוד", אומר יוסי ומוסיף "הבעיה הגדולה דווקא נמצאת אצל החברים שלנו בסימ"ת", הוא אומר מתוך אחווה לחבריו התעשיינים.   

הרב ניסים מלכה ראש העיר נשמע השבוע נחוש למצות את המהלכים השקטים ויחד עם זה הוא שלח מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הוא מודיע לו שאם עד יום שלישי הקרוב (20.3) לא ימצא פיתרון מעשי, חברי הוועדים ומטה הפעולה שהוקם בעיר לטיפול בבעיותיה, יתכנס באותו השבוע ויחליט על שורה ארוכה של פעולות כולל השבתת העיר וסגירת כל המוסדות הציבוריים והפרטיים. וכך כותב ראש העיר לראש הממשלה "מנהלי החברות בעיר מדווחים על מצב פעילות דל, שנובע מהקפאת הזמנות ממשרד הביטחון, מה שיוביל בטווח הקצר לפיטורים! אדוני ראש הממשלה אנו פונים אליך כמוצא אחרון להצלת מפעלי המתכת בעיר, כמי שידע לסייע ולתמוך בק"ש בזמנים קשים אחרים ומי שדלתו תמיד הייתה פתוחה לשמוע ולמצוא פתרונות, אנו בטוחים שגם הפעם תעמיד את מצבה של התעשייה בק"ש בראש סדר העדיפויות ותתערב אישית למציאת פתרון מהיר", כותב הרב מלכה לרה"מ.

"לא יהיה מנוס אלא לצאת למאבק שכולל את השבתת העיר. אנו מודיעים שעד לתאריך ה-20 במרץ, במידה ולא תחול התפתחות בהזמנות המפעלים, אנו נצא להשבתה עד למציאת פתרון", חותם ראש העיר את מכתבו לראש הממשלה נתניהו.

לקראת סגירת הגיליון מסר ראש העיר הרב מלכה שמנהל לשכתו של הממשלה גיל שפר פנה אליו והודיע לו שראש הממשלה הבטיח שכשם שהוא עזר בעבר לקריית שמונה, גם הפעם הוא לא מתכוון להפקיר את העיר וימצא הפיתרון בסופו של דבר. "תקבלו מכרזים", חתם מנכ"ל משרד ראש הממשלה את שיחתו עם ראש העיר.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad