היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ראש בראש

ניסים מלכה

 

למרות ההכפשות והניסיונות הכושלים להכתים את חמשת השנים בהם כיהן כראש העיר, הצליח הרב ניסים מלכה לגבור על כל המתמודדים ואף לגבש קואליציה רחבה מאוד מסביבו. חצי הקדנציה הנוכחית היה צריך הרב ניסים לתקן ולארגן מחדש את כל מה שקיבל בירושה, וחצי השני החל בעשייה שאותה הציג לאורך כל הקמפיין. צריך לזכור שגם אותם ראש הערים של נהריה, כרמיאל ומעלות לא שינו את פני העיר בחמשת השנים הראשונות בהן כיהנו, אלא בתהליך ארוך טווח. את העשייה של הרב ניסים נוכל לשפוט, אולי, במערכת הבחירות הבאה אם יקבל קרדיט מהתושבים להמשיך לקדנציה נוספת.

 

 מה התחושה שלך לקראת הבחירות ביום שלישי הקרוב?

"אני אומר בכנות, ולא רק כמליצה, שהתחושה טובה מאוד. מגיעים אל המטה שלנו לא מעט תושבים, כולל תומכי יורם מלול בסיבוב הראשון, שחשו פתאום חוסר ביטחון, שהבינו שאי אפשר להתעלם מהניסיון רב השנים שצברנו, ומפתיחת הדלתות לאחרונה מול משרדי הממשלה. אני מרגיש את הסחף הולך ומתגבר, ומאמין שבזכות הרצון להמשיך בתנופת הפיתוח – ננצח ביום שלישי הקרוב, ויום לאחר מכן – נמשיך בעשייה, ללא צורך לבזבז תקופות ארוכות בלמידת המערכת, על חשבון תושבי העיר. יחד עם זאת, אני קורא לתומכיי לא להיכנס לשאננות בשל האווירה, אלא להגיע לקלפיות, ולהבטיח לכולנו עתיד טוב יותר".

בתקופת הבחירות ספגת לא מעט מתקפות מצד המועמדים השונים, אבל למרות זאת ברגע האמת, בשלב החיבורים לקראת הסיבוב השני, כמעט כולם התייצבו לצדך. איך אתה מסביר זאת?

"בפוליטיקה יש גם צדדים לא נעימים, לצערנו, והם כוללים התקפות שלא תמיד מתכתבות עם המציאות ועם עמדותיהם האמיתיות של המתמודדים. נראה שלקראת רגע האמת, הרוב המכריע הבין שאסור להפקיד את העיר בידיו מועמד חדש ניסיון שלא היה אפילו חבר מועצה, ולו ליום אחד. אף אחד לא נוטל תרופה שלא נוסתה מעולם, אף אחד לא יבנה בית עם קבלן חדש לחלוטין שמעולם לא בנה בתים, והגיוני שגם ראש עיר יגיע עם ניסיון כלשהו במערכת העירונית. גם אם לחלק מהפוליטיקאים היתה ביקורת כזו או אחרת על מהלכים שהובלתי, בסופו של יום כולם רואים את השינוי המבורך שנעשה בעיר בקדנציה האחרונה, ומבינים שאת התנופה הזו לא יהיה נכון להפסיק. אסור להמר על עתידה של קריית שמונה, דווקא אחרי שהצלחנו לייצב את הספינה".

אחד הסלוגנים שלך במערכת הבחירות היה "רק ניסים יביא כסף מהממשלה". למה בחרת לשים את כובד המשקל דווקא על הנקודה הזו?

"הדגשנו את הנקודה הזו, כיוון שלאחר חמש שנים בתפקיד ראש העיר, אני יכול לומר דבר חד משמעי, שלא תמיד ידוע לציבור הרחב: בעיר פריפריה כמו קריית שמונה, ללא תמיכה משמעותית ממשרדי הממשלה, לא ניתן לעשות כמעט כלום. בוודאי שכולם רוצים השקעה בחינוך, השקעה בחזות העיר, מהפכת תיירות וכן הלאה, אבל כשאתה יושב על כסא ראש העיר, אתה מבין שהתקציב מוגבל מאוד, ואי אפשר לעשות את כל מה שרוצים. לכולם יש תכניות מגרה לפיתוח העיר, וגם כאן בעירייה שוכבות תכניות רבות, אך ללא תקציבים אי אפשר לממש אותן, עם כל הרצון הטוב.

"במהלך כל הקדנציה ניסינו לרקום קשרים חיוביים עם משרדי הממשלה, ולפני מספר חודשים הצלחנו לעשות זאת בגדול, בעקבות החיבור לליכוד ולשרי הממשלה הבכירים ביותר. עשרות מיליוני שקלים הועברו לקריית שמונה בתקופה הקצרה הזו, ויש לנו הבטחות מפורשות לתקציבים רבים בכל התחומים. רק זה מה שיצליח להמשיך את התנופה הרבה בפיתוחה של העיר – בטח שלא הבטחות חסרות כיסוי שנובעות מתוך חוסר ניסיון. בנוסף נדאג שלא ניפגע מהגזירות הכלכליות השונות, כולל ביטול ההטבה במס הכנסה. עצם העמידה של ממשלת ישראל עומדת מאחורינו, שווה הון".

מה יהיה שונה הפעם בקדנציה הבאה, מבחינתך?
"קודם כל, אני מביא את הניסיון שלי כראש עיר בחמש שנים האחרונות. לעיתים לא ממש מתייחסים לניסיון של ראש עיר, אך תשאל כל מנהל כח אדם – הוא מחפש קודם כל מישהו עם ניסיון, עם יכולות, עם תוצאות, שמכיר את המערכת שאליה הוא מגיע, ובנוסף מכיר את כל האפשרויות והמגבלות שעומדות בפניו, וכך אינו מבזבז זמן, משאבים ואנרגיה לחינם.

"שנית, בקדנציה הקרובה אני מתכנן לקחת את נושא חזות העיר בתור הדגל שלי. אלי זעפרני, שיהיה הממונה על חזות העיר בהתנדבות, יוביל מהפכות של ממש בתחום. זו התחייבות מפורשת וחד משמעית. בנוסף נמשיך בפיתוח שכונת יובלים. כבר כעת נערכות מדידות בשטח, ותוך חודשים ספורים נתחיל בשיווק המגרשים לבנייה. להערכתי, תוך שנה ייבנה הבית הראשון בשכונה. בסוף התהליך אוכלוסיית תכפיל את עצמה, ויתווספו לכאן המון משפחות צעירות ואיכותיות, בזכות היצע הדיור האטרקטיבי. כמובן שנמשיך בעשייה הרחבה בתחומי החינוך, התשתיות ועוד.

"נקודה נוספת שאייחד לה תשומת לב מיוחדת בקדנציה הבאה היא נושא התיירות. מירוצי הפורמולה יתקיימו כאן בשנה הקרובה; בית מלון חדש ייבנה בסמוך לקניון נחמיה, לאחר שנחתם הסכם עם פתאל; כפר נופש, שעבר את כל האישורים, יקום בסמוך לישיבת ההסדר; פארק קק"ל לאומי מוקם בימים אלה בכניסה לעיר, ויכלול קמפינג, אגמים ואטרקציות נוספות. פיתוח התיירות נועדה להוסיף מאות מקומות עבודה עבור התושבים, לסייע לעסקים בעיר, ובאופן כללי למצב את קריית שמונה כעיר תיירות מובילה בצפון. בדיוק כמו שמגיע לה".

 

ניורם מלול

 יורם מלול, בן 54 נשוי לאורה ואב לסהר, אביה וספיר שירת כ-35 שנות שרות בכוחות הביטחון מתוכם 30 שנים במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד, שטח, מטה, מבצעיים וקהילתיים בכל הרמות (מרמת תחנה, דרך מרחב, מחוז ומטה ארצי). בין היתר פיקד יורם על התחנה המקומית ויצר קשר אישי עם התושבים והשוטרים המקומיים. 

יורם הוא ללא ספק הפתעת הבחירות. כמי שהגיח בתור מתמודד חדש ללא כל זיקה פוליטית נסק מהר מאוד להגיע לקדמת הבמה, כשאת סוף המסלול המייגע הוא יסיים אולי על כסא ראש העיר.
כשהוא חמוש בהמון כריזמה ואנשים חזקים מסביבו הוא מחזיק בסוד הקסם שלו – המון אופטימיות חיובית וכמה שפחות לכלוך.

 

יורם, אין לך ניסיון פוליטי, אינך יודע כיצד מתנהלת ישיבת מועצה ולא בטוח שאתה מכיר את כל התפקידים עליהם אתה הולך להיות אמון. זה אמור להלחיץ את האזרח הקטן?

"לאחר 35 שנות שרות בכוחות הביטחון אכן אין לי ניסיון פוליטי משום טיבם של גופים אלה, העוסקים בביטחון המדינה ובביטחונו של האזרח. יחד עם זאת עבדתי מקרוב עם ראשי עיר ועם גופים ממשלתיים רבים בתוקף היותי קצין משטרה בכיר.

אנו מכירים ראשי ערים רבים שהגיעו ללא ניסיון פוליטי ועשו עבודה מצויינת לדוגמה: רון חולדאי, ניר ברקת, פרוספר אזרן, מוטי ששון ועוד טובים ונוספים. במשך עשרות שנים ניהלתי פקודים ואנשים, ניהלתי מערכות גדולות מורכבות ורגישות.

באופיי אני סקרן ולומד היטב כל סוגיה העומדת לפניי וגם כאן אני מתכוון ללמוד במהירות וביסודיות את עבודת העירייה וכפי שהצלחתי עד כה בכל תפקידיי הרבים, בצבא ובמשטרה אלמד ואצליח גם בעירייה. האזרחים בקריית שמונה יכולים להיות שקטים שניהול העיר עובר לידיים אמונות ומקצועיות".

 

לאורך הקמפיין העדפת לא להתנגח ו"להתלכלך" בהאשמות כלפי אחרים, אך בימים האחרונים רואים קמפיין אגרסיבי מבחינתך ומבחינת אנשי המטה. מה השתנה?

"בחרתי לנהל קמפיין נקי וחיובי, כי זו דרכי בחיים, וגם כעת הקמפיין נישאר כזה, למרות ניסיונות מצידו של הרב מלכה להכפיש אותי בכל דרך ובכל הזדמנות, בחרתי שלא להיגרר לכך. גם כיום הקמפיין שלי נישאר כזה ודרך חיים לא משנים בגלל קמפיין בחירות".

 

גברת על שאר המתמודדים באחוז קטן של קולות, מה היה הקלף המנצח?

"קיבלתי 2573 קולות לראשות העיר המהווים 24.1% , המועמד השני אחריי, בנצי, קיבל 2237 קולות המהווים 21%. פער של 336 קולות. הפערים מהמקום הרביעי, בוריס, הוא 1000 קולות ומהמקום החמישי, יגאל, הוא 1600 קולות.

בעיר בגודלה של קריית שמונה מדובר בפערים גדולים המביעים את רצון הציבור לראות אותי מתמודד בסיבוב השני ואני מודה לציבור תושבי קריית שמונה על כך. הקלף המנצח היה הקמפיין החיובי ועבודת הצוות הנפלאה במטה שלי. ובהזדמנות זו אני מודה לצוות הנפלא במטה שלי בראשות ראש המטה, סא"ל במיל' דני טל, שניצח ביד רמה על המלאכה המרובה".

 

איך תראה הקואליציה ברשותך?

"אם וכאשר אבחר בע"ה אציב את הרצל בן אשר כממלא מקומי, ואת בנצי לשמש כסגני הראשון, וזאת לאחר שחתמתי עימו על הסכם להליכה משותפת. בחרתי בבנצי כי אני חש שיחד עם בנצי ויפעת שתשמש הממונה על החינוך ועם הרצל בן אשר זהו הצוות האיכותי ביותר עבור קריית שמונה, זהו הצוות שיביא את התקווה לשינוי המיוחל ואכן באוויר ישנה ציפייה גדולה לשינוי ולהצלחתה של העיר".

 

האם עכשיו נראה את מטה מפלגת העבודה קם מחדש בעיר?

"אני שוב חוזר ואומר שהמפלגה שלי היא "בוחרים להצליח", והדרך שלי היא הדרך להצלחת קריית שמונה והובלתה אל דרך חדשה וטובה".

אם לא תזכה בסיבוב השני תמשיך בפוליטיקה? תישאר במועצה? תסכים להיות הסגן של ניסים?

"אני מאמין שאזכה בסיבוב השני, אני חש את הרוח המנשבת, אני חש את רצון התושבים החובקים אותי חיבוק חזק ואוהב, תושבים אלה מייחלים לראש עיר רציני ומקצועי, ראש עיר הרגיש לצרכי התושבים, ראש עיר שייתן תקווה לעיר מצליחה, עיר שתושביה גאים בה ובניה חוזרים אליה.

אני מתכוון להישאר בפוליטיקה ולהמשיך לעשות למען קריית שמונה".

 

מאיפה הגיע התקציב הענק של כל הקמפיין?

"התקציב לקמפיין לא היה ענק, גם לא במושגים של קריית שמונה. המימון לקמפיין בא בשלב הראשון ממימון אישי שלי ושל משפחתי ובהמשך קיבלתי סיוע ומימון ממפלגת העבודה שהבינה שיש כאן מועמד ראוי ובעל סיכויי הצלחה גדולים, ועל הרקע הזה החליטה לתמוך בי כלכלית בלבד, אני שמח שיכולתי לקבל סיוע כזה שמנע ממני כל צורך להתחבר לקבלנים בעלי הון ובעליי עניין, כך אמשיך להיות נאמן רק לאינטרס של קריית שמונה, כך לא אהיה חייב לאיש דבר. אני יכול לאשר שלמעט תרומות בודדות של חברים ומשפחה לא קיבלתי תרומות".


תן לי מילה טובה על ניסים….

"מקריאה בעיתונים אני למד שניסים מלכה הוא איש משפחה".

אולי יעניין אותך

Bottom ad