היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

נס בעיריית קריית שמונה הדירות גדלות מעצמן

נקודת המוצא של הכתבה, שעל העירייה לגבות ארנונה ביושר ובתום לב & בפועל, בעירייה עושים הכל כדי 'להגדיל' את שטחיהן של הדירות, אפילו בסנטימטרים בודדים & כנראה, שלא יהיה מנוס מלהגיש תביעה ייצוגית להחזרת כספים על ידי הדיירים & הנה הסיפורים

הרצל בן אשר

שערוריית המדידות וחיובי היתר שעושה עיריית קריית שמונה נמשכת במלוא עוזה. לעיתים נדמה, שהעירייה סימנה איקסים על מטרות קשיחות, והיא נחושה להשיגן בכל מחיר, אפילו תוך רמיסת אזרחים חסרי מגן, חלשים, קשישים ואפילו מתים, רחמנא ליצלן.

כמי שסולד מהשיח המשפטי שהשתלט על המרחב הציבורי, אני חש אכזבה וכאב שבמקום לעמוד לצד התושב, הם עומדים מול התושבים, כאילו היו פרות חולבות או יריבים שצריכים להכניע אותם.

הנה המשך לסיפורי המדידות והעוול שהן לא מפסיקות לגרום. וזאת, בליווי אטימות לב בהחלטות דורסניות, לא צודקות ואפילו לא הוגנות בכפיה השלטונית על התושבים.

לפני מספר חודשים (ראה כתבה) הבאנו את סיפור המדידות הלא הוגנות והשינוי המהותי שעשו בעירייה כדי להגדיל את הכנסותיהם. וכיצד זה נעשה? על אף הוראת החוק שהעירייה מחויבת למדוד ולחשב על פי אותה שיטת מדידה ומרכיבה, בעירייה התחכמו ואמרו שהם לא שינו את שיטת המדידה, ומבחינתם זה בסדר.

מה שכן עשו בעירייה, במדידה הקודמת 2011 (כל מספר שנים רשאית העירייה למדוד, ואפילו חובתה) לא נכללו חללים מסוימים, על אף שנמדדו והופיעו על גבי שובר התשלום. כך זה נראה "שטח הדירה 220 מ"ר שטח לחיוב ארנונה 200 מ"ר", כלומר הנתונים היו מוכרים ומונחים בפני העירייה, אבל התוספת של 20 מ"ר לא הובאו בחשבון לצורך ארנונה. ועכשיו, מודדת בתים ודירות, ומכלילה לצורך ארנונה שטחים שלא נכללו במדידות בעבר.

העירייה מפרשת את החיוב כאקט שאינו קשור לשינוי השיטה, שהנה אסורה, ואנחנו טוענים היות ונתונים היו מאז ומעולם, לא מדובר ב'תיקון' קוסמטי, אלא שינוי בפועל ב'כללי המשחק' שלא אמורים להשתנות בשום צורה בשורה התחתונה.

אחד הסיפורים האבסורדים הוא הסיפור הבא. את רחוב עולי הגרדום, אתם מכירים. משפחות בבניין 505 קיבלו חשבונות ארנונה מנופחים כאילו שהוסיפו לפחות חדר או שניים או מרפסת מרווחת. לא זה ולא זה. בתמונות אפשר לראות את הבניין, מלפנים ומאחור, וגם בעין בלתי מזוינת ובלתי משוחדת, רואים שבבניין הזה, כמו גם הבניינים לידו, חיים ונפטרים אנשים כבר חמישים ושישים שנה. שום דבר לא השתנה, אותם אנשים, אותן דמויות, בלי תוספות, אפילו לא של צ'יפס וחצילים מטוגנים…

המסקנה (העצובה והכואבת) המתבקשת, שבעירייה החליטו לסחוט את לימון הארנונה, ויהי מה. זקנים, אומללים, קשי יום, לא משנה, ניסחט את טיפת השקל האחרון עד הסנטימטר האחרון.

מדוע סנטימטר אחרון? כי ברשותי חשבון 'מתוקן' של מדידה שנעשתה, והשינוי בין המדידה הראשונה לשנייה הוא… תחזיקו חזק… 14 סנטימטר. לא, זו לא טעות, ארבעה עשר סנטימטר… רציניים?!

נראה, שבעירייה החליטו לסחוט עד תום את התושב, גם אם הוא בעולם הבא.

 

תגובת עיריית קריית שמונה

"מדובר בהוראות הדין והנחיות משרד הפנים כמתחייב בחוק למדידות, בנכסיהן אחת לשש שנים ולהתאים את חיובי הארנונה למצב הקיים.

המדידות בוצעו ומבוצעות על ידי חברת אינטרטאון.

לא אחת נשאלת השאלה, איך ייתכן ששטח הנכס השתנה בעקבות סקר הנכסים, למרות שלא בוצע שום שינוי בנכס מיום שנבנה?

התשובה פשוטה: בנוגע למדידות בבניינים, חשוב לומר כי רוב הבניינים לא נמדדו מעולם. שטח הבית חושב כל השנים על בסיס טאבו. שטח עבור טאבו הינו שטח נטו של הרצפה, כאשר על פי החוק מדידת ארנונה נמדדת כשטח ברוטו (כולל קירות), במצב זה ישנה תוספת ממוצעת של 4-7 אחוז.

האם שטח דירה יכול לגדול? ברור כי שטח הדירה לא "גדל" בלא שבוצע בה כל שינוי. ההפרשים בשטחים נובעים, בדרך כלל, מטעויות ו/או פערים בשטחים ו/או בסיווגי הנכסים הרשומים בעירייה ביחס למצבם האמיתי, עקב חריגות בניה, טעויות מדידה וכיו"ב.

שיטת המדידה נשארה כפי שהייתה מאז שנת 1985. על פי צו המיסים המדידה מתבססת על פי שטח ברוטו ולא נטו של הנכס.

כך או כך, המדידות שנעשו ברחבי העיר, נועדו להתאים את המצב הקיים בנכסים הלכה למעשה למצב הרישומי בעירייה ולחיובי הארנונה בהתאם, ולהביא לאחידות ושוויוניות בחיובי הארנונה המושתים על מחזיקי הנכסים בעיר.

אם שטח המדידה החייב בארנונה קטן לעומת החיוב הקודם והתושבים יקבלו זיכוי בחשבון הארנונה הקרוב.

במידה ותושבים מבקשים להשיג השגה ולערער על תוצאות המדידות הם מוזמנים להגיע למשרדי אגף הגביה ולפגוש את נציגי החברה המודדת מדי יום.

חשוב להדגיש כי התושבים ישלמו רק על מה שיש להם ואפילו לא על מטר אחד יותר!".

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad