היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

והפעם, בית הכנסת "חסדי תחיה"

תראו, היות ואתם מכירים את מנחם הורוביץ, אז בטח תבינו גם את הסיטואציה בה מתקיים הריאיון בביתו, עם נגיעות קלות של תחיה הרעייה והמאיימת על מעמדו בתקשורת.

משנודע לי לראשונה על בית הכנסת 'חסדי תחיה' הממוקם בטבורו של הבית, רשמתי לעצמי שזה שווה ידיעה.

חלפו השנים, נשאבנו, כל אחד לעיסוקיו, ומה שהפיל אותי הייתה הידיעה, שתחילה לא האמנתי באמתותה, שהורוביץ הציב שלטים סביב ביתו בזו הלשון "אורחים יקרים, בית הכנסת 'חסדי תחיה' מיועד רק למתפללים הקבועים. פשוט אין מקום. אנחנו מצטערים. שבת שלום". אתם תופסים?! שלט בנוסח 'זהירות מוקשים – אין כניסה'.

…מנחם ותחיה ידועים ברמת הגימור של האירוח בביתם. סביב האירוח התפתחה תיירות קיץ ובעיקר חורף של כאילו מבקרים העושים אתנחתא להתרעננות, וממשיכים הישר לחרמון. אבל נעזוב את זה…

…נתחיל ב'מַזות' של הארוחה, סיפורים והתרחשויות שמייצר מנחם כשובל המלווה אותו בטלוויזיה, ברדיו ובכל מקום שהוא מגיע אליו. לבית הכנסת 'חסדי תחיה', נגיע, זה יהיה הדובדבן.

 

"פספסתי את הבחירות, אבל עוד אהיה חבר כנסת"

ברוח הימים הללו נפתח בפוליטיקה ונספר לכם שחוץ מתחיה אישתו איש לא ידע על הדרמה שעברה משפחת הורוביץ בשבועות האחרונים שלפני הבחירות.

השניים קיבלו החלטה שאחרי 41 שנים מנחם מסיים את עבודתו כעיתונאי ומצטרף לפוליטיקה. כן, הוא גם ניהל שיחות מתקדמות עם מספר מפלגות.

אחת מהפגישות התקיימה עם איילת שקד באחת השמחות אליה הוזמנו השניים. "היו דיבורים על הליכה משותפת עם איילת שקד. זה היה לפני ההחלטה של שקד ובנט להצטרף לימין החדש", מספר הורוביץ.

"לצערי, פספסתי הפעם את הבחירות, אבל אתה יכול לרשום 'מנחם הורוביץ יהיה חבר כנסת'. 'רשמת?' 'כן', 'יופי, תשמור את זה'", אומר מנחם בטון מבטיח.

עוד פניה מעניינת הייתה מצדה של מפלגת העבודה ועמיר פרץ.

מנחם זוכר לפרץ את תפקודו במלחמת לבנון השנייה כשר הביטחון וכתישת ה'דאחייה' בבירות.

בהרצאותיו שב ומזכיר הורוביץ את הדברים תוך ציון תפקודו של עמיר פרץ.

מנחם: "שני צמדים תרמו לשקט בצפון. הצמד הראשון ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה ומשה ארנס ז"ל כשר ביטחון והשנייה אהוד אולמרט כראש ממשלה ועמיר פרץ כשר ביטחון במלחמת לבנון השנייה. וזה לא קשור לפוליטיקה ודעות פוליטיות", מדגיש הורוביץ.

מנחם מציין שהוא חש מוחמא מהאפשרות ללכת יחד עם עמיר פרץ "אבל אתה מבין שבגלל האידיאולוגיה זה לא התקדם", אומר הורוביץ.

 

"מה שהיה לפני כחודש בגבול הצפון, לא התפתח למשהו רציני בזכות ההרתעה המתמשכת של החיזבאללה ונסראללה".

מנחם לא יושב בחיבוק ידיים ומחכה, ולא רק שהוא ממשיך להוביל רייטינג בפינתו "שווה בדיקה" בערוץ 12, אלא ממשיך לשדר תוכנית יומית ברדיו 'גלי ישראל'. זה באשר לטלוויזיה ורדיו.

לאחרונה הוזמן הורוביץ למשרדיו של טייקון הקולנוע הישראלי, משה אדרי. 'מה אתה מחפש שם?' שאלתי, והוא עונה בשיא הרצינות 'כהמשך טבעי לעבודתי בטלוויזיה, פנו אליי לבדוק אפשרות להשתלב בעולם הקולנוע. בעלי עין מקצועית בתעשייה הגיעו למסקנה שבתוכנית 'שווה בדיקה' אני מביא לידי ביטוי מגוון תכונות, ביניהן את כושר המשחק מול המצלמה. הנושא בתחילתו, ותעודכן כשיהיו התפתחויות. תרשום ותשמור', מקדים מנחם את שאלתי, ועונה.

כאשר חושבים על כך שמנחם הורוביץ מוביל בביטחה את תוכנית 'שווה בדיקה' כבר 11 שנים, ושבכל הערוצים ניסו לחקות את הצלחתו, ללא הצלחה, מבינים שמדובר בפצצת רייטינג אמיתית ולא אקראית.

בשנים האחרונות הוא קיבל חיזוק משמעותי לתוכניתו בדמותה של תחיה האישה שאיתו.

'לפני 11 שנים הייתי אומר במהלך התוכנית 'מעניין מה תחיה הייתה אומרת על זה', ומסתבר שרבים מהצופים היו מחכים לקטע הזה. תחיה מופיעה לעיתים קרובות, וללכת איתה ברחוב, פשוט זה ללכת עם סלבריטאית. סלפי וסלפי'. 'כנראה שעשיתי טעות, היא עוד תגנוב את ההצגה', אומר הורוביץ בהומור האופייני שלו.

מנחם הורוביץ מחלק את זמנו בין הבית בקריית שמונה (הגיע לקריית בשנת 1977, כבר עשור חמישי) ובין רחבי הארץ. 'אין כמעט יום שאיני פוגש תושבי קריית שמונה לשעבר, והשיחות תמיד על כך שנאלצו לעזוב.

"זה המקום גם לציין שהצמד נתניהו כראש ממשלה והשר ישראל כ"ץ עשו מהפכה אמיתית בכל נושא התחבורה. רק מי שנוסע אלפי קילומטרים בחודש יודע להעריך את זה".

הורוביץ נזהר לא להתערב בפוליטיקה המקומית אבל מוכן לומר "אני לא מחלק ציונים, אבל אני יכול לומר שכל ראש עיר עשה ותרם בזמנו את המיטב למען קריית שמונה".

לפני כעשר שנים מנחם עבר תאונת דרכים קשה. בעקבות התאונה והפציעה שבאה בעקבותיה, ניטל ממנחם כושר התנועה. מילא טיול של אחר הצהרים, אבל לוותר על תפילה במניין? לזה מנחם לא היה מוכן בשום אופן היות ובאותה תקופה ממש אימו נפטרה והצורך באמירת קדיש הכריעה את הכף.

"ניסיתי לפתור את הבעיה על ידי נסיעה בקלנועית, אבל אחרי שאלת רב, הגעתי למסקנה שאני עלול להיכשל, וויתרתי". הוא וויתר על הקלנועית אבל לא על הקדיש במניין.

"החלטתי לקיים מניין בביתי. התייעצתי עם השכנים ובאמת ארגנו מניין. שוחחתי את חיים בומש הצדיק והוא הביא ספר תורה שנכתב לזכר דודו חיים בומש ז"ל.

האמת, שתחיה, כמו תמיד עודדה אותי לקיים את המניין כדי שאוכל לכבד את זיכרה של אימי ולומר קדיש", הכל טוב ויפה אלא שמנחם לא סגר את כל הפינות בעיקר לא את הפינה המכונה 'תחיה שתחיה'. "בשלב מסוים נפל לתחיה האסימון והיא הבינה שהוקם בית כנסת במרכזו של הבית, בסלון, עם כל המשתמע מכך", אומר הורוביץ, תוך שהוא שולח את מבטו המוכר מ'שווה בדיקה'.

השמועה על המניין עברה מפה לאוזן ועד מהרה החלו לפקוד את 'בית הכנסת' עשרות אנשים.

"ידעתי שאם אני לא מוצא פתרון יצירתי לבעיה שנוצרה אני הולך לאבד את בית הכנסת, את תחיה ואת עתידי" אומר בדרמטיות הורוביץ.

לא אלמן ישראל. "החלטתי לקרוא את בית הכנסת על שמה של תחיה 'חסדי תחיה', הזמנתי פרוכת ראויה ומכובדת עם ריקמת 'בית כנסת חסדי תחיה' רכשתי סידורים עם הכיתוב 'בית כנסת חסדי תחיה', ועכשיו נראה אם תחיה תיגע בבית כנסת שהוא על שמה". התרגיל הצליח מעל ומעבר למשוער, ולא רק שתחיה יצאה מהסיפור עם בית כנסת על שמה, אלא היא חשה מחויבות יתר לקיומו של המניין.

בסיומה של התפילה מוצאים המתפללים כיבוד עשיר שכולל 'קיגל' משובח 'הרניג', פשטידות, קרטיבים, מסטיקים ושתיה תואמת.

אפרופו מסטיקים. כאשר התפללנו במניין של 'המתמיד' יחד, מנחם נהג להביא בכל שבת שקית גדולה של מסטיקים 'בזוקה' ולחלק לילדים. מנהג יפה ומשודרג מסתם סוכריות. בזכות המסטיקים, רכש הורוביץ את אמונם של כל ילדי בית הכנסת וחבריהם, ולא מן הנמנע שבהמשך הם היוו את הבסיס הראשוני לרייטינג הגדול שלו בטלוויזיה. מסקנה, צריך לדעת היכן ובמי להשקיע…

בינתיים, בית הכנסת התפתח והתבסס, ולפני שנתיים זכו תחיה ומנחם להכניס ספר תורה נוסף. הספר תרומת הוריה של תחיה שהוקדש לזכר אחותה הגדולה פנינה ז"ל שנפטרה ממחלת הסרטן.

הכנסת ספר התורה התקיימה ברוב עם הדרת מלך, כיאה.

  • מנחם, עם השלט המאיים, מסקרן לדעת, מי המתפללים, מי הרב?

מנחם, מתרווח על הכיסא המרופד (איך לא…) לוקח אוויר מלוא הריאות ועונה "תרשום. נשיא בית הכנסת הוא מנחם הורוביץ…תרשום ותדגיש. הרב אריאל פריש הוא רב בית הכנסת, אישיות מיוחדת, תלמיד חכם המנהל את התיכון הדתי בעיר 'המתמיד-דרכא'. הרב אריאל פריש אהוב מאד על קהילת חסדי תחיה. הוא לקח על עצמו את קריאת התורה מידי שבת וחגים ובמקביל הוא מעביר שיחות בשבתות בפני ציבור המתפללים שרואים בו גם אישיות שיכולה לשמוע להשמיע ולייעץ.

מתפללי בית הכנסת 'חסדי תחיה', בנוסף לרב אריאל פריש הי"ו בין המתפללים הקבועים אפשר למצוא את: שמואל זלצר, סמי לוי, חיים שני, עו"ד אלי לוי, דוד אריה, יהודה סולוביץ, שלום יוסף, דביר יוסקוביץ, צחי מיכאלי, יהונתן בונה, דני משה, שאול יום טוב, אורן פרידמן, נפתלי קראוס, צביקה שרייר ומתפללים נוספים", אומר מנחם.

לא במקרה המתפללים מצוינים בשמם המלא, היות ומפאת ממדיו של בית הכנסת, סלון ביתם של הזוג הורוביץ, אין אפשרות להתכבד במתפללים נוספים, למגינת ליבו של מנחם ולשמחתה של תחיה, בכל זאת יש גבול מה מוכנה תחיה לעשות בשביל המותג 'חסדי תחיה' שמנחם ארגן עבורה.

בואו נעשה מעט סדר בעובדות לטובת ההיסטוריה.

מנחם הורוביץ מחלק את זמנו בשנים האחרונות בין צילומים בכל רחבי הארץ ובין סוף שבוע ארוך המתחיל ביום רביעי שכולל צילומים ברחבי הצפון ובקריית שמונה.

חוץ מראש השנה, בית הכנסת חסדי תחיה מתנהל כרגיל.

לשאלתי, 'מה קורה כשאתם לא בבית, נסיעה לסוף שבוע וכדומה', עונה מנחם "אין דבר כזה. כל שבת אנחנו כאן בבית בקריית שמונה", וממשיך מיד להפליג בדמיונו "בע"ה אנחנו נפתח את בית הכנסת, לא בקרוואן, אלא משהו גדול וראוי, כולל עזרת נשים. יהיה משהו מיו…". ואז תחיה שבה לשולחן "תחיה מה את אומרת?", פונה אליה מנחם ומשנה את הנושא "תחיה, אולי  משהו על הקרירה החדשה שלך, הטלוויזיה". תחיה "לפני זה לגבי בית הכנסת. אני מקווה שזה יעצור כאן… מקווה שאין למנחם תוכניות הרחבה …  זה התחיל מלומר 'קדיש', ואם לא נעצור אותו זה יכול להגיע לממדים של 'היכל שלמה', לך תדע עם מנחם…".

תחיה מספרת מחוויותיה כ'דיירת' בתוך בית כנסת "בשבת, אני בחדר', קוראת להנאתי, ופתאום 'קדושה', אני מיד קופצת. לא נעים לגור בבית כנסת, וההקפצות האלה", היא אומרת בחיוך שהופך לצחוק של שלושתנו.

"תחיה, בואי נסגור שאת מבקשת תעריף ארנונה לבית, בתעריף של בית כנסת. בכל זאת אנחנו חיים בבית כנסת…".

אם לרגע ניקח צעד לאחור ונהיה רציניים, אפשר לומר שבית הכנסת 'חסדי תחיה' הוא בהחלט רעיון די מקורי בקריית שמונה, ולולא הנסיבות (מות אימו של מנחם והפציעה הקשה שעבר) היינו מפסידים עוד חוויה מעולם החוויות והיוזמות של תחיה ומנחם הורוביץ.

חזור ונזכיר, שבדרך אל בית הכנסת מוצבים שלטים מאירי עיניים בנוסח השלטים 'זהירות מוקשים' שעליהן כתוב שאי אפשר להצטרף למניין (ראה תמונה).

אילו לא הייתה לנו הכרות מוקדמת אפשר היה לפרש את המעשה כסוג של גימיק, אולם, אופיו של מנחם מסיר את האופציה הזאת לחלוטין ומשאיר אפשרות אחת. מנחם ותחיה הורוביץ הם סוג של 'הסכמה לאומית' בקריית שמונה. זוג בגובה העיניים, כזה שנמצא עם ה'עם', ולא בשביל הפוזה. זוג אהוב שהקשר שלו לעיר ולתושביה יצוק בחוויות מכוננות בהן מעל ארבעה עשורים של תופת ו'כתבנו בצפון'.

לא מצאתי נושא מחבר ומעורר יותר מהסיפור הזה בו מקימים בית כנסת במרכז החיים, במרכז הבית הפרטי כדי לעבוד את השם בתמימות וכנות, כבודדים וכקהילה.

אומנם שמו של בית הכנסת הוא 'חסדי תחיה' אך תסכימו איתי שניתן לשנות את שמו ולו פעם אחת לצורך הריאיון המשותף ולקרוא לבית הכנסת "משכן האהבה והחסד של תחיה ומנחם הורוביץ'".

גם 'אחרי החגים יגיעו, האורחים יתפזרו איש איש לביתו ולמקום מושבו, ומתפללי בית הכנסת ימשיכו לטפס במעלה ההר רק כדי להמשיך ולקיים את המניין המיוחד בביתם של מנחם ותחיה הורוביץ. ונאמר אמן.

להעניק לרב צפניה דרורי את פרס ישראל על מפעל חיים

לפני 42 שנים פגשתי בפעם הראשונה את הרב צפניה דרורי. זה היה בבניין המועצה הדתית. אני מורה צעיר בבית ספר יבנה הרב דרורי כבר שנים רבות רב העיר קריית שמונה. איני יודע מאיפה הייתה לי החוצפה לשאול את הרב משהו כמו 'מה התפקיד הבא?' הרב דרורי הסתכל עלי ואמר המשימה הבאה ישיבת ההסדר שאנחנו מקימים בקריית שמונה. הייתי עד ללחצים שעבר הרב דרורי להתמנות לרב של העיר נתניה שם כיהן עד אז הרב ישראל מאיר לאו, אבל הרב דרורי עמד בסירובו. גם כאשר הבטיחו לו שזה מסלול בטוח לכהונת הרב הראשי לישראל, הודיע הרב דרורי 'אני את קריית שמונה לא עוזב'.

מטחי הקטיושות לא הפחידו את הרב דרורי את רעייתו הרבנית שרי דרורי שמלווה את בעלה הרב לצד פעילות ענפה שהיא לקחה על עצמה למען תושבי העיר.

על מפעל חייו, 'ישיבת ההסדר', אין צורך עוד לספר כך גם על תרומתו המיוחדת לעיר וליישובי אצבע הגליל. ואני מזכיר את כל זה משום שעלינו מוטלת משימה אחת .ללחוץ לדרוש שביום העצמאות הבא הרב צפניה דרורי יקבל את 'פרס ישראל'. חובה על כולנו להירתם למשימה ולא להרפות", אומר מנחם הורוביץ על הרב הנערץ עליו.

 

אכן ראוי ביותר

בהמשך לרעיון הנפלא של מנחם הורוביץ להעניק את פרס ישראל לרב העיר הרב צפניה דרורי, יש להוסיף. ראשית, איך זה שלא הציעו עד עכשיו, ומשהציעו ראוי לציין שהרב דרורי פעל בכל שנותיו על התפר הדק של יחסי חילונים-דתיים, קרוב רחוקים דרך הנקודות והסיפור המשותף שלנו, בני הקיבוצים הוותיקים זוכרים לו את טקסי הנישואין, כדת משה וישראל שערך על המדשאות, ברוח עובדי אדמה ואוהבי ארץ ישראל, הקמת ישיבת ההסדר שבין בוגריה פוליטיקאים (אורי אורבך ז"ל), אנשי עסקים, עיתונאית ורבנים.

דומה ש'מדינת תל אביב' השתלטה על כל חלקה טובה וחלוקה ראויה במדינת ישראל, ורצוי שהפעם 'ישחררו' גם למועמד ראוי המביא כבוד דווקא בימים של פיצול וריחוק.

 


 

עמית סגל אורח ב'חסדי תחיה'

אפילו בשבת האחרונה

במהלך השנים התארחו ב'חסדי תחיה' דמויות חשובות אבל המתפללים תמיד נהנים לפגוש את עמית סגל מחדשות 12 שמוצא מידי כמה חודשים 'מקום מסתור'. בשבוע שעבר, התארח סגל בביתם של ההורוביצים, ובמוצ"ש שידר ב'חי' מחצר הבית למהדורת החדשות של ערוץ 12

בתמונה: לקראת השידור יחד עם מנכ"ל טופליין, שלומי אפריאט.

אולי יעניין אותך

Bottom ad