היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

השבוע שהיה – 8.1.16

רוח רעה נושבת במסדרונות מועצת העיר.

מיום ליום נראה ששולחנות המועצה והוועדות השונות ובראשן ועדת מישנה לבניין ערים, הפכו לזירת התגוששות, לעיתים מכוערת, נמוכה ועל סף הפלילי.

השאלה הנשאלת היא מה קרה? כיצד הגענו למצב בו אנשי ציבור מתבלבלים ושוכחים את האלף-בית של תפקידם, שירות לאזרח וקידום העניינים הנוגעים אליו, תחת חסות החוק.

בתקופה האחרונה נפל כאן דבר שממנו מגיעות השלכות חמורות, וכנראה שהשיא עוד לפנינו.

איני בא לנקוט עמדה קטגורית לצד זה או אחר, אולם אי אפשר שלא לראות את סימני השאלה העולים ממהלכים ומעשים של פקידים בכירים בעירייה ונבחרי ציבור.

לפני כשנתיים נבחר מהנדס עיר חדש חגי קול שמו.

האיש הופיע במועצת העיר ואמר מספר משפטים מועט, ובמיוחד בלטו המשפטים שהוא מתכוון לעשות סדר בעיר בכל הקשור לעבירות הבנייה והתשתיות. נשמע מבטיח.

אולם מה שקרה מהר מאוד לאחר אותה ישיבה מצטמצם במימוש החזון באופן ממוקד ובררני כלפי מספר דמויות שניתן לספור אותן על אצבעות הידיים. אכן, המהנדס ננעל על אותם מקרים, וזה כבר לא סוד, בהם: חתנו של ראש העיר, בעלי עסקים הנמנים על סביבתו הקרובה של ראש העיר. נכון, צריך לטפל בכל מי שנחשד בעברות בניה ולא משנה הייחוס שלו. אולם, אני מבקש להזכיר לכל מי שאינו קרוב לעניינים שבערך כאן מתחיל הטיפול ב'עברייני' הבניה ושם הוא גם מסתיים.

אגב, הנושאים הללו כבר מוצו ברמת הרשות המקומית וחלקם מצויים על שולחנו של בית המשפט והוועדות הייעודיות, כך שההיגיון אומר שמכאן צריך להמשיך הלאה.

אבל לא. רוב הזמן, האנרגיה והמשאבים מוצאים על הנושאים האלה.

…בואו נראה מה עומד על סדר יומה של העיר בנושאי בניה ופיתוח?

שכונת יובלים, ספינת הדגל של העיר לעשרים השנים הבאות. בכל עיר מי שמוביל את התוכניות בנושא דומה הוא מהנדס העיר וצוות האגף שלו. בונים כאן שכונה מאפס וכל החלטה תשפיע על הדיירים לשנים ארוכות. אף אחד לא יודע מה חלקו וכמה זמן משקיע המהנדס בפרויקט הדגל הזה?

עבירות בניה מתרחשות מידי יום ביומו תוך רמיסת זכויותיהם של שכנים ושל הרשות המקומית, ואין פוצה פה ומצפצף.

לא זכורה לי תקופה כל כך רעה באי אכיפת חוקי בניה כמו בחודשים האחרונים.

העבירות הן לא רק על החוק, אלא עבירות מסכנות חיים. אנשים בונים ללא הפרעה ולאור היום מרפסות ללא שום תכנון או בקרה. אף אחד לא בודק את החומרים מהם עשויות המרפסות, אף אחד לא אישר את הצבתן ובנייתן. אין יסודות כפי שנדרש בבניה מסוג זה, ומספר ברגים מחזיקים את המרפסת שמעליה נבנו עוד מרפסות.

מעבר לאסתטיקה, יש כאן סכנת נפשות אמיתית ומידית. על המרפסות האלה יושבים משפחות, חוגגות ימי הולדת או אירועים משפחתיים אחרים, והסכנה שהמרפסת תתמוטט היא יותר מסבירה.

בדיוק לעבירות האלה קבע המחוקק שבניה כלשהי מחויבת בהיתר בניה ובבדיקה מקצועית של הבניה טרם אישורה.

אני מזמין את כל מי שהאמת חשובה לו שיעשה סיור קצר בשכונת הטרומים ויראה בעינו על מה מדובר.

בעיר מתוקנת מהנדס העיר לא היה ישן בלילות והיה זועק בכל כלי אפשרי שחיי אדם עומדים על המאזניים מעבר לעבירות על חוקי הבניה.

הדברים האלה נכתבים בעיקר בעצב בגלל שזה היה וצריך להיות אחרת.

האזרח מן השורה (האזרח הקטן) נרמס לטובת התעסקות של בעלי התפקידים הרלוונטיים במלחמות חסרות תוחלת שהמניעים ל'לוחמים' ידועים רק להם ולשולחיהם.

 

חשוב לציין כאן שבעקבות טענותיו של מהנדס העיר חגי קול שרודפים אותו ומתנכלים לו בעבודתו, מבקר המדינה נענה לבקשתו והוציא 'צו הגנה', סוג של חסינות למהנדס.

הצו הוצא, כך אני מבין, כדי שהמהנדס יהיה משוחרר מלחצים ואיומים ויוכל לבצע את תפקידו ביתר שאת.

מה שקורה בפועל שהמהנדס מצפצף על כל הסובבים אותו, כולל הממונים עליו ובעיקר על התושבים, ופשוט משתמש ב'צו ההגנה' כאליבי לא לעשות את עבודתו, לעצור את עבירות הבניה ולהנפיק היתרי בניה לדורשים.

לצערי, אל הקלחת הזו נשאבו גם חברי מועצה תמימים המנוצלים על ידי אחרים לקידום האינטרסים שלהם, וכל אחד משחק אותה אביר הצדק והאמת, לא פחות.

כדי להיות נאמן לביקורתי זו אציין.

שהדברים כאן הם במסגרת ביקורת ציבורית, ולא נקיטת עמדה משפטית או מהותית ביחס לטענות כאלה ואחרות. את הברורים המשפטיים ימשיכו לעשות בבתי המשפט ובמסגרות שנועדו לכך (וועדות ערר).

מצויים אצלי פניות רבות של תושבים שענייניהם לא מטופלים, ובשפתם 'אין עם מי לדבר' בכל הקשור לאכיפת עבירות בניה.

פניות רבות אל המהנדס לא נענות, ואם כבר נענות, אינו עומד בהבטחתו ש'אחזור אליך'.

 

דוגמא למה שקורה היא תלונה של חבר המועצה עו"ד אביחי שטרן נגד חבר מועצה אחר המשנה לראש העיר אלי זפרני.

לא ניכנס כאן לפרטים רק נאמר שחבר המועצה שטרן מאשים את המשנה לראש העיר בניגוד עניינים ובהאשמה חמורה שהוא נכח והצביע בעבר עבור נושא שהיה לו אינטרס אישי בו.

לכאורה ועל פניו הדברים נשמעים ונראים מזעזעים וחמורים, אולם מנגד, לאחר שחבר המועצה שטרן פנה לעו"ד משה רותם, היועץ המשפטי של הוועדה, הוא דחה את טענותיו על ניגוד עניינים ופרט את ההליך שעברה הבקשה ואת חוקיותה.

אני שב ומדגיש, אין כאן נקיטת עמדה או חריצת דין לגבי עניין זה או אחר, אלא הארת ההתנהלות שאינה משרתת את תושבי קריית שמונה ואחד האחראיים המרכזיים לה הוא מהנדס העיר.

יש לקוות שלאחר שמהנדס העיר יכין את שהוא נדרש על ידי מועצת העיר לגבי אכיפת חוקי הבניה, הדברים ישתנו. יש לקוות.

 

בוקסה

קריית שמונה היום – דעה אישית

קריית שמונה תקועה ואינה מתקדמת בן היתר בגלל מלחמות היהודים של חברי המועצה, בינם לבין עצמם, בתוכם ומול ראש העיר. הדברים נכונים היום כפי שהיו נכונים בקדנציות קודמות.

להזכיר למי ששכח. חוק הבחירה הישירה של ראש עיר בא לעולם בגלל נבחרי הציבור בקריית שמונה. השם השני של הפוליטיקה המקומית היה 'הדחה'. שנים על גבי שנים היו עסוקים חברי המועצה המקומית ואחר כך העירייה בהדחת והחלפת ראש הרשות, מלחמות בינם לבין עצמם, תלונות במשטרה ועוד, במקום לאגם את האנרגיות ואת היכולות המיוחדות של כולם מול ממשלות ישראל כדי לקדם את קריית שמונה ותושביה.

אף מועצה ואף ראש רשות לא חף מהקלחת הזאת וכל אחד בזמנו 'נלחם עד טיפת דמה האחרון של קריית שמונה'.

לי לא צריך לספר על ההיסטוריה של נבחרי הציבור בעיר ועל מעלליהם, ורק מפאת הכבוד שאני רוכש לחלק מהם, לא אזכיר שמות ולא את התרומה שלהם לערבובים שהיו כאן.

אף ראש עיר לא הודח מתפקידו מאז הבחירות האישיות לראש עיר על בסיס ציבורי, זולת סיום תפקיד עקב הרשעה בדין, מחלה או התפטרות, כך שהסיסמה "אופוזיציה לוחמת" היא סוג של אשליה העושה רושם על החבר'ה הנהנים להיות צופים בהופעת גלדיאטורים, יותר משירות לאזרח באמת.

מדוע?! כי כל חבר מועצה באשר הוא וראש העיר בראש, חייבים להיות לוחמים, כל אחד בדרכו ובהתאם לתפקיד ולכלים שיש בידו כדי לעשות את הכי טוב למען תושבי העיר.

מה שקורה לאחרונה מזכיר את העבר שהיה נדמה שהשתחררנו ממנו.

עדיין לא מאוחר לעצור ולטפל בעיקר ולהניח לתפל, להתעסק בחשוב ולהותיר את הצהוב והזול בצד.

תזכרו, אולי לנבחרי הציבור יש זמן, כסף ותאוות כבוד, לקריית שמונה ולצעירים שלה הזמן הולך ואוזל.

נ.ב

את הפלילי נא להשאיר למשטרה ולבתי המשפט, לפי התוצאות עם אולמרט, הירשזון, לחיאני ואחרים הם עושים את עבודתם לא רע בכלל.    

      

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad