היום ה-12 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מי שעשה ניסים

ראש העיר הרב ניסים מלכה, מסכם שנה שישית בתפקיד, ושנה ראשונה לאחר שנבחר לקדנציה שנייה.

בימים אלה כאשר השקט חזר לשרור בדרום, שוב מופנית תשומת הלב אל הצפון. הפעם העיניים נשואות לגבול הצפוני עם לבנון/החיזבאללה ואל הגבול המזרחי התוסס עם סוריה.

ארגוני הטרור האכזריים יושבים על הגדרות שעד לא מזמן היו סמל השקט עם סוריה ומכתיבים לכל העולם את החדשות היומיומיות.

קריית שמונה ממשיכה לנסות לעלות על דרך המלך בשינוי אחד. הפעם יש הנהגה מאוחדת המאפשרת לראש העיר לעבוד, כפשוטו.

סגניו של ראש העיר אצים רצים למלא את רצונו והגשמת התוכניות עליהן הוא שוקד, מסייעים לו הן בעבודה בשטחי השפוט של העיר והן בפגישות עבודה עם שרים, מנכ"לים ואנשי ממשל כדי להביא עוד ועוד פרויקטים לעיר.

תושבי העיר עדיין לא רואים את השינוי במלואו כפי שהובטח, אולם ניצני השינוי כבר מבצבצים.

אבל…

 

– מערכת הבחירות האחרונה התאפיינה בהיפוכי דברים. למשל, יריבך הפוליטיים כמו המשנה אלי זפרני וסגניך ד"ר בוריס סידלקובסקי ויגאל בוזגלו הפכו למעריצך. כיצד זה קרה?

"אני לא חושב שמדובר בהערצה, אלא בראייה מפוכחת של המציאות ושל רצון הציבור. ציבור התושבים בחר בי פעם שנייה להנהיג את העיר וזה למעשה אומר הכל. נבחרי הציבור צריכים ליישר קו עם רצון הציבור וזה בדיוק מה שהם עושים. מלבד זאת חברי הנהלת העיר רואים את העשייה בכל מקום ברחבי קריית שמונה, הם נחשפים לתוכניות ארוכות הטווח אותם הכנתי למען המשך פיתוחה וחיזוקה של קריית שמונה ורואים את המנהיגות שלי ויכולת קבלת ההחלטות שלי ועל בסיס הדברים הללו הם החליטו להיות שותפים שלי בצד של העשייה. אף אחד לא היה תומך בי אם חלילה היה משהו לא כשורה. אני חושב שהיחסים בינינו התפתחו מעבר ליחסים שבין פוליטיקאים וזה סוד ההצלחה שלנו. אני גאה שהנהלת העיר שלנו מאוחדת, דבר ממנו נהנים בעיקר תושבי קריית שמונה".

 

כיצד היית מגדיר את מערכת היחסים שלך עם שאר חברי המועצה שאינם בקואליציה העירונית?

"כל מי שרואה את טובת קריית שמונה לנגד עיניו יימצא אצלי דלת פתוחה בין אם הוא בקואליציה או בין הוא באופוזיציה. אני מקפיד לשמור על יחסי עבודה תקינים עם כל חברי המועצה, ומי שנוהג אחרת כנראה שהבעיה בו וטובת קריית שמונה לא בטוח שלנגד עיניו".

 

יש תחושה כבדה של אכזבה ממה שקורה בשני תחומים. דיור שכונת יובלים וחוסר בתעסוקה הולמת לצעירים. שנים אנחנו שומעים שהנה אוטוטו, ולא קורה דבר. אתה לא חושש ממשבר אמון? מה אתה אומר לצעירים שחלקם כבר עזב את העיר?

"אני מבין ללב הצעירים אך חשוב לומר שתהליכים מתרחשים כל הזמן אבל את התוצאות לא ניתן לראות מהיום למחר. אין יום בשש השנים האחרונות שאני לא עוסק בקידום שכונת יובלים והמשך הבנייה בשכונת בימת תל חי. בשנים האחרונות הצלחתי לקדם משמעותית את התוכניות ולמעשה כיום שחררתי את כל החסמים בנושא. אני משוכנע כי מייד לאחר ראש השנה, אולי אפילו עוד לפני, תגיע הבשורה המשמחת של שיווק הקרקעות בשכונת בימת תל חי ושל שיווק מגרישם בשכונת יובלים.

בנושא התעסוקה אני חייב לומר כי בשנים האחרונות עשיתי כל שבידי כדי לשמור על התעשייה הקיימת ולמנוע סגירות של מפעלים בקריית שמונה שזו משימה לא פחות חשובה ואני שמח שעמדתי במשימה זו בכבוד. בזכות פעילותי הנמרצת במשרדי הממשלה הוזרמו הזמנות עבודות בעשרות מיליוני שקלים למפעלי התעשייה הצבאית ומנענו פיטורים של עשרות ואולי מאות עובדים. לגבי מפעל עוגן אני ממשיך בדיאלוג בנושא עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אם כי אני חושב שהפיכת מכללת תל חי לאוניברסיטה היא העוגן החשוב ביותר לו קריית שמונה זקוקה".

 

 

– על מה אתה מצטער בכל השנים בהן הינך מכהן כראש העיר?

"להיות ראש עיר זו משימה קשה כשאחריות גדולה בצידה. את כל כולי אני מקדיש למען הציבור ומטבע הדברים אין לי את הזמן הפנוי להקדיש למשפחתי היקרה. אם יש משהו שאני מצטער עליו זה חוסר היכולת להקדיש למשפחתי יותר. למזלי התברכתי במשפחה תומכת שמבינה אותי ומאפשרת לי את כל המרחב הדרוש כדי לשרת נאמנה את הציבור".

 

– אתה צריך לקבל החלטה חשובה ומשמעותית, מי האדם הכי קרוב אליך שאיתו היית מתייעץ?

"אני מתייעץ עם המון אנשים, אך את ההחלטות מקבל לבד. התברכתי באנשים טובים ומקצועיים, כל אחד בתחומו ובעיסוקו, שמקיפים אותי ולכל אחד יש עצות טובות. אני מקפיד לשמוע את כולם ובסופו של יום מקבל בעצמי את ההחלטה. חשוב לומר כי אני דוגל בעבודת צוות ומקפיד שלכל מי שמקיף אותי תהיה דעה עצמאית גם אם היא מנוגדת לשלי. אני לא אוהב לעבוד עם 'יסמנים', אלא עם אנשים שיפרו אותי ויחד נוכל לקבל את ההחלטות הטובות ביותר לטובת העיר קריית שמונה ולרווחת תושביה".

 

מה הכי מעליב אותך?

"שלא מדברים אמת ומנסים למצוא חן בעיני הציבור על חשבון מישהו אחר. כשאני שומע דברים לא נכונים, השמצות חסרי בסיס ושקרים אלו הם דברים איומים שלא נותנים לי מנוח. למזלי אני עסוק כל כולי בעשייה ומשתדל לא לשמוע דיבורים מיותרים".

 

– מי האדם שהכי השפיע על חייך ולמה?

"האנשים שהכי משפיעים על חיי הם הורי ורעייתי. אומרים שאין כמו אבא ואמא וכנראה שיודעים מדוע. יש משפט שאומר 'תאמר לי מי הוריך ואומר לך מי אתה'. אני מאושר שהתברכתי בהורים שהם אנשי חסד של אמת. כל תכליתם הוא לעשות טוב לאחר ולמצוא את החיובי בכל אדם. אנשים צנועים שתמיד דואגים לכולם גם על חשבון הנוחיות של עצמם. אנשי עמל ומעשה ולא אנשי דיבורים. אישה נוספת שמשפיעה עלי באופן חיובי ומבורך היא רעייתי סילביה. אני מתייעץ עימה המון על כל הנושאים שברומו של עולם. היות וכל כולי נתון לציבור התושבים בעיר ואת רוב זמני אני מקדיש לטיפול בעניינה של קריית שמונה כל מלאכת הבית 'נפלה' על רעייתי ואני מאושר שהיא עושה זאת בצורה טובה ומכובדת. בזכותה יש לי את השקט לעסוק בשליחותי הציבורית ללא דאגת ממה שקורה בבית. סילביה רעייתי היא המשענת שלי ועזר כנגדי".

 

ערב ראש השנה תשע"ה, אתה משלים שש שנות כהונה בתפקיד. האם כך תיארת את התפקיד ראש העיר?

"דברים שרואים משם לא רואים מכאן. חשבתי שהכניסה שלי לתפקיד תהיה קלה יותר ושמצב העירייה הרבה יותר טוב, מה שיאפשר לי להתחיל בהכנת תוכניות ארוכות טווח, אולם לצערי התבדיתי. אני שמח שבסופו של תהליך ארוך הצלחתי לייצב את המערכת. אנשים אולי שוכחים אבל התקופה היחידה מאז היווסדה של קריית שמונה שעובדי העירייה קיבלו משכורות בזמן ולא השביתו את העירייה אף לא ליום אחד היא בתקופת כהונתי כראש עיר. וזה ממש לא עניין של מה בכך.

אין ספק שתפקיד ראש עיר הוא תפקיד קשה, סיזיפי, אך מאוד מאתגר. תפקיד בו אתה חווה הצלחות לצד כישלונות. אכזבות לצד הפתעות. עבודה סביב השעון כל יום מחדש. אם יש משהו שנותן לי את הכוח להתעורר לעוד יום של עשייה הם תושבי העיר אותם אני פוגש יום יום ברחוב, בשמחות ובמפגשים משותפים אשר מחזירים לי אהבה והערכה. זה למעשה ה'דלק' שמניע אותי להמשיך ולעשות למען הציבור שיקר לי כל כך".

 

יש המייחסים לך הססנות בקבלת החלטות כמו שקרה עם רשות החניה. מה אתה אומר להם?

"האם חשיבה מחודשת למען הציבור זו הססנות?! האם דחייה של החלטה כתוצאה מבקשה של הציבור זו הססנות?! אני נבחרתי לתפקיד ראש העיר כדי לייצג את התושבים ולא להיות מורם מהעם. מנהיגות נמדדת דווקא ברגעי משבר ואני שמח שדווקא בנושא החניה קיבלתי החלטות נכונות. יכולתי להתנהג כמו פופאי ולומר החלטנו ולא מעניין אותי כלום ואז מה היו אומרים? שאני מנותק מהציבור, לא קשוב לצרכי התושבים ועוד. העדפתי לעצור רגע, לעשות חושבים מחדש, להקים וועדה שתיבחן שוב את הנושא, לשתף יותר ויותר תושבים ומגזרים ולקבל את ההחלטה הנכונה. לזה קוראים מנהיגות אמיצה ולא הססנות".

 

עיריית קריית שמונה נמצאת בתהליך הבראה כבר שנים ולא קורה הרבה. אולי הבעיה היא לא בעירייה אלא במשרדי הממשלה השונים?

"התשובה נמצאת בשאלה. אני לא אחד שמחפש אשמים וגם לא אחד שמתרץ תירוצים. אבל אין ספק שהבעיה היא כלל לא בעיריית קריית שמונה. התחלפו ראשי עיר, התחלפו חברי מועצה, התחלפו מנהלי אגפים וגזברים, התחלפו  חשבים מלווים והעירייה צועדת מתוכנית הבראה אחת לשנייה. אמרתי לא אחת לאנשי משרד הפנים כי עד שהמשרד לא יפתור את הבעיה מהשורש שום תוכנית הבראה לא תעזור. העירייה כבר עשתה את כל מה שצריך וכעת נותר שמשרד הפנים ומשרדי הממשלה יעשו את המוטל עליהם. יותר מעשרים מיליוני שקלים משלמת העירייה לפנסיונרים שלה ורק על 50% אנחנו מקבלים החזר. עם הגיבנת הזו אנחנו צועדים שנה אחר שנה. אם רק היו נותנים לנו את מענקי האיזון שמגיעים לנו על פי הנוסחא שמשרדי האוצר והפנים קבעו הכל היה נפתר. עיריית קריית שמונה מתנהלת כיום בצורה מקצועית, מסודרת, תוך שקיפות מלאה ואת זאת אומר החשב המלווה שהוא נציג משרד הפנים".

 

– תעריפי המים ב"מי התנור" גבוהים ביחס לישובים אחרים. האם אתה חושב לפעול מתוקף תפקידך כדי לרסן את המחירים?

"חשוב לומר כי אין הבדל בתעריפי המים להשקיה. אני מתכוון לצאת למאבק ציבורי בנושא ולנצל את תפקידי כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי על מנת להוזיל את תעריפי המים להשקיה ולהשוות אותם לתעריף הנמוך אותו משלמים המועצות האזוריות בישראל, כפי שפעלתי כראש עיר להורדת אגרות הביוב למגורים ולתעשייה והשוואתם לתעריפים הנמוכים, כך אפעל בנושא זה. מבחינתי, תעריפי המים צריכים להיות אחידים ונמוכים ואפעל במלוא המרץ שכך יהיה".

 

– בעקבות ויתורו של מי שהיה מועמד להיות העוזר האישי שלך, אברהם פורטל על התפקיד, האם אתה חושב לקחת מישהו אחר?

"צר לי שמר אבי פורטל החליט לוותר על התפקיד. חשבתי אז ואני חושב גם היום שאבי הכי מתאים לתפקיד ואני שמח שגם חברי מועצת העיר חשבו כמוני והצביעו בעד המינוי. בעת הזאת אין לי כל כוונה לאייש את התפקיד, אנשי לשכתי יבצעו בשלב זה את המטלות שאמור היה לבצע עוזרי האישי. כך נחסוך כסף ציבורי".

 

יש דבר מסוים בעבודתך הציבורית שהיית אומר שזה קו אדום ולא תעבור אותו, גם במחיר פרישה מהתפקיד?

"מה הכי חשוב לי? לשמור על היושר שלי. נכנסתי לתפקיד ראש העיר כאיש ישר, זך ונקי וכך גם אני רוצה לסיים את התפקיד".

 

– מה החלום שלך?

"החלום שלי לראות את קריית שמונה משגשגת ופורחת ולראות את התושבים מחייכים כל בוקר מחדש ונהנים מאיכות חיים ומפריחה כלכלית. אני שוקד בתקופה האחרונה על הכנת תוכניות ארוכות טווח לקריית שמונה כשהתוכנית העיקרית היא הפיכתה של מכללת תל חי לאוניברסיטת הגליל. אני משוכנע כי רק על ידי הפיכתה של המכללה לאוניברסיטה נוכל לעשות את השינוי המיוחל בקריית שמונה, להכפיל את אוכלוסיית העיר ולקלוט אוכלוסייה חדשה ואיכותית. בנוסף אני שוקד על מיתוגה של קריית שמונה כעיר תיירות וספורט על כל המשתמע מכך ופועל מול משרד ראש הממשלה למתן טיפול נקודתי לעיר. אני משוכנע כי המאמצים שאנוכי ביחד עם חברי להנהלת העיר עושים יישאו פרי". 

 

אתה מוזמן לאחל שנה טובה לתושבי העיר והאזור.

"לפני שאנצל את הבמה שאתה מעניק לי אני רוצה לבקש סליחה מכל שחס וחלילה פגעתי בו. אם חלילה מישהו נפגע ממני אני מתנצל ומקווה שימחל לי. אני רוצה לברך את תושבי העיר והאזור בברכת שנה טובה ומאחל לכולנו בריאות איתנה ופרנסה טובה. מי ייתן ואהבת חינם תשרור בינינו ותהא שנה של אחדות השורות, של בנייה, התחדשות, שלווה, הגשמת חלומות ושכל בוקר נתעורר עם חיוך רחב על הפנים".

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad