היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

עת הזמיר הגיע

"לא סתם רב – כוכב!" – זו היתה כותרת הכתבה הראשונה שחשפה את הרב זמיר כהן בעיתונות החילונית, אי שם לפני עשר שנים, במגזין הטלוויזיה והבידור "רייטינג". לכאורה, "כוכב" הוא התואר הכי פחות רלוונטי עבור רב מסוגו, אך בפועל, כשרואים את כמויות האהדה להן זוכה הרב, קשה שלא להעריך את היקף ועצמת התופעה, שאכן מזכירים כוכבות – אז מסוג אחר, כמובן. השבוע יגיע הרב זמיר כהן לכנס ראשון מסוגו בקריית שמונה, ביחד עם הרב יצחק פנגר והרב יצחק בצרי. הערב המיוחד ייערך בהיכל התרבות, ביום שלישי הקרוב (26.11), בשעה 19:30.

הרב זמיר כהן נולד וגדל בשכונת בית ישראל בירושלים. הוא למד בישיבת פורת יוסף, נשא לאישה את הרבנית אורנית, למד בכולל והוסמך לרבנות. בהמשך עבר לשכונת רוממה בירושלים, שם החל להעביר שיעורים לנערים בתחומי אמונה ומוסר יהודי. בסוף שנות העשרים לחייו, לאחר שסיים את לימודי הרבנות והדיינות, נשלח הרב כהן על ידי הנהלת הכולל שבו למד לעיר ביתר עלית, כדי להקים כולל להכשרת רבנים. בהמשך גם עמד בראש הכולל. מאוחר יותר החל לשמש כראש ישיבת "היכל מאיר" בביתר עילית.

עד כאן הביוגרפיה מרשימה, אך קלאסית למדי. המהפכה החלה כשהחל הרב להוציא חוברות שונות ("תורה מן השמים", "תורה ומדע" וכו'), ובהמשך לצלם הרצאות ששודרו בערוץ המקומי. "אמנם גדלתי בעולם החרדי, אבל כשנפגשתי עם הציבור החילוני, ראיתי לא פעם עוינות כלפי התורה וכלפי הדתיים בכלל", מספר הרב זמיר בראיון מיוחד. "ניסיתי להבין מדוע זה כך. התברר שהדבר נובע מחוסר ידע ובורות. כלומר, האדם החילוני פוגש את הדתי בדרך כלל בהקשרים שמבחינתו נחשבים שליליים. זה יכול להיות פוליטיקאי דתי שמופיע בטלוויזיה, או משהו שכתוב בעיתון על דתי שפשע. הדבר נותן לו את התחושה שזו התורה. חשבתי שצריכים לחפש דרך להגיע לכמה שיותר יהודים, באופן שנוכל ליידע אותם ביופי של התורה, בלי כל הקשר פוליטי. לתת להם להבין את התורה כמו שהיא. לאחר שהתהליך החל, ראיתי עד כמה באמת הצמא קיים. אנשים רוצים ומתחברים.

"החוברות שהוצאתי בזמנו, בנושאי תורה ומדע, צפונות בתורה, נבואות שהתגשמו ועוד, גררו פניות להרצאות. אח"כ התברר שאפשר לפנות לערוץ המקומי ולשדר שם תכניות, ומאוחר יותר הגיעה ההצעה לקבל זיכיון להקמת ערוץ משלנו – ערוץ הידברות, המשודר כיום באפיק 97 בהוט וביס. כך הדברים התפתחו".

 

הערוץ מזוהה בעיקר עם שיעורי תורה והרצאות, אך במהלך השנים התחלתם לפתח יותר ויותר תכניות. זו המגמה?

"אני זוכר שבהתחלה אמרתי שקשה לי להאמין שאנשים שרגילים לראות על המסך סרטים ירצו לראות אדם מדבר במשך שעה רצופה. זה נראה לי הזוי, אבל מי שפנה אליי הציע ללכת על זה והתגובות היו ממש מפתיעות. בשלב הזה הבנתי שאפשר להשתמש בטלוויזיה למטרות אחרות מבידור זול. מה שמעניין הוא שקיבלנו את הזיכיון לשדר הרצאות בערוץ המקומי דווקא כשטומי לפיד היה שר התקשורת.

"בתחילת דרכו של הערוץ, שודרו בו בעיקר הרצאות. אבל היום היצע התכניות רחב מתמיד, וניתן למנות בין השאר את 'עונג שבת' עם נתי רביץ, את תכנית הראיונות עם בעלי תשובה – 'בכיוון אחר' בהנחיית דודו כהן, את רצועת הילדים שכוללת מספר תכניות מושקעות ופופולריות כמו 'צור משלנו', 'סיפורי אי שם', 'ילדים מספרים על עצמם' ועוד, תכנית הנשים 'אורחות', תכנית המוזיקה והאמנות 'אמן באמונה' עם ניר קפטן, תכנית הבישול 'עשוי כהלכה' ועוד".

במה יוצא דופן ערוץ הידברות מכל ערוץ יהודי אחר?

"ההבדל הוא שאנו לא גורמים לצופים לבזבז את זמנם מול המרקע, אלא בדיוק להפך. הצפייה בשידורי הערוץ תועלתית ברמות שונות ובאפיקים שונים. אין כאן רצון לעשות רייטינג לשם הרייטינג. הכל מכוון ליעד שלנו: לתת אלטרנטיבה יהודית, כשרה ורעננה, לצופי הטלוויזיה. כמובן שאנו לא ממליצים בשום אופן להחזיק טלוויזיה בבית, אבל אם כבר בבית מסוים המכשיר ישנו – עדיף שיצפו בשידורי הערוץ מאשר בשידורי הערוצים האחרים. כמובן שניתן לצפות בשידורי הערוץ גם דרך אתר הידברות – hidabroot.org".

מיהו קהל היעד – יהודים שומרי מצוות, חילונים או פחות שומרי מצוות?

"קהל היעד הוא כל יהודי שנשמתו מעוניינת בתוכן רוחני מחזק. אומר הפסוק בעמוס ח' 'והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמע את דברי ה", וניתן לראות זאת כיום בפועל. התגובות הרבות שזורמות אלינו כל העת גורמות לנו להבין שוב ושוב שהציבור צמא ליהדות בטלוויזיה; שהישראלי הממוצע מעוניין לשבת בסלון עם כוס קפה ביד, ולשמוע מה יש ליהדות לומר בכל תחום. הטעות הגדולה של אנשי התקשורת בערוצים הגדולים מתבטאת בכך שהם חושבים שהציבור הישראלי מעוניין בחומר רדוד מבחינה ערכית. אני מדבר כרגע לא מהצד המוסרי, אלא מבחינת הרייטינג. אם הם היו משכילים להכניס לערוצים שלהם תכנית יומית, או לפחות תכנית שבועית, של מה שאני מגדיר יהדות טהורה, בלי לנסות לעשות צחוק או להביא דתי שייצג את היהדות בצורה עילגת – לדעתי הרייטינג היה מכובד ביותר, כפי שאנחנו רואים את המציאות בשטח".

* * *

כיום הידברות הוא לא רק ערוץ טלוויזיה ואתר אינטרנט שצובר קרוב ל-500,000 ביקורים מדי חודש, אלא אימפריה של ממש. מעבר לספריו של הרב (שרובם יוצעו למכירה בכנס הקרוב) – "נזר כהן", "המהפך" (שלושה חלקים), "הצופן", "מפתחות לחיים", "מסע אל האמת" ועוד – ארגון הידברות פועל בשלל מישורים: כנסי ענק ברחבי הארץ כמעט מדי שבוע, נופשים, חוגי בית, אתר שידוכים חינמי בשם "שבע ברכות" (7Brachot.co.il) שדרכו נישאו עד כה עשרות זוגות, מגזין חודשי, עלון שבת המופץ ברבבות עותקים לבתי הכנסת, ועוד המון פרויקטים בקנה. נציין רק שניים מתוכם: הראשון הוא הקמת מיני-חברת כבלים אשר תציע לכל דכפין ממיר לטלוויזיה, ובו ישודרו מספר ערוצי יהדות מקוריים – ערוץ הידברות+, ערוץ בית המדרש, ערוץ ילדים, ערוץ נשים ועוד. הפרויקט השני הוא הקמת אתר הידברות החדש, שיתהדר בטייטל 'אתר היהדות הגדול בעולם', ויהיה הפורטל המקיף והרחב ביותר בתכני יהדות, בשפות שונות כמובן.

איך מתמודדים עם הפיקוח השוטף של כל אלה? מדובר בהיקפים עצומים.

"הייתי מעדיף לשבת ללמוד ולא להתעסק כל הזמן בהרצאות ובהשוואה בין תורה ומדע. מבחינתי, יש כאן הקרבה גדולה ובמשפחה יודעים שאני נמצא מדי פעם בצער סביב העניין הזה, אבל כשאתה רואה שחסרים אנשים בשטח אתה מבין שעליך להיות שם. הסיפוק מגיע מכך שהתכנים האלה עושים טוב לאנשים. אני רואה את זה במפגשים ובשיחות טלפון שבהם אנשים אומרים כמה חייהם השתנו לטובה בעקבות ההרצאות והספרים".

 

מדוע אתה מתמקד בחלק ניכר בהרצאותיך בתחום התורה והמדע?

"אני חושב שהציבור מתעניין בתחום הזה כי אנחנו חיים בדור שבו המידע זמין לכל אדם, ומן הראוי לנפץ את המיתוס הזה שמדע ותורה לא הולכים ביחד. זכינו להיוולד בדור שבו המדע מגלה את התורה ולא להיפך. היום אני במצב שברור לי שאמנם המדענים עושים עבודה יפה וחשובה ושצריך לעודד אותם, כי הם חושפים את מה שהקדוש ברוך הוא ברא בעולם; אבל אם אלוהים אומר בתורה 'בראתי כך' והם אומרים 'מצאנו אחרת', זה אומר שהם טועים. בטוח. ייקח להם אולי קצת זמן, אבל הם יגיעו לזה.

 

"אם היית אומר למדען לפני מאה-מאתיים שנה, אפילו לניוטון, שהיקום נברא מהתפרצות של אור שהיה גנוז ושהאנרגיה הזו הלכה והתפשטה והתגשמה – כך כתוב בזוהר – הוא היה לועג לך. עד לפני 90-80 שנה, מדענים טענו שהעולם תמיד היה. והנה, היום אנחנו יודעים שבדיוק כך היה. היום, אחרי הרבה שנות מחקר, הרבה יותר קל לי לומר לך את הדברים הללו. משום כך, בסוף הספר 'המהפך' כתבתי מעין התנצלות על כך שאנחנו חיים בדור שכל-כך רפוי מבחינה אמונית עד שצריך להשתמש במדע כדי לחזק את התורה. מבחינת האמת – ברור שהתורה נמצאת במקום הרבה יותר גבוה מאשר המדע".

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad