היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אכילת ג'אנק פוד ופוריות הגבר

במחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת הארוורד האמריקאית, בשיתוף חוקרים מספרד ופורסם החודש, נמצא כי אכילת מזון מהיר (כמו: פיצה, המבורגרים, צ'יפס, עוגיות וקולה) פוגעת בפריון של גברים בני 22-18. חשוב לציין שגם כאשר הגברים במחקר שמרו על משקל תקין ועשו ספורט, אך אכלו מזון מהיר (ג'אנק פוד) עדיין הייתה ירידה בפריון אצלם.

ומכיוון שהמחקר קובע כי אכילת ג'אנק פוד פוגעת בפריון אצל הגברים, חשוב מאוד לדעת מה מעודד ומשפר את הפוריות בגברים.

רצוי לצרוך מזונות עשירים בנוגדי חמצון כמו דגים, דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות טריים. "ככל שהתזונה של הגבר עשירה יותר בשומני טראנס, כך ביצועי הזירעונים שלו גרועים יותר", אמרה החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר אודרי גסקינס.

 

הליכה ושנות חיים נוספות

– מהו מינימום הפעילות הגופנית שצריך לעשות כדי להאריך את החיים?

חוקרים מטייוואן עקבו אחרי מאות אלפי נבדקים לאורך שמונה שנים בממוצע וגילו שצעידה במשך רבע שעה ביום מפחיתה ב-14% את הסיכון למות מכל סיבה שהיא, וכל המוסיף הרי זה משובח. הנבדקים חולקו לחמש קבוצות, לפי דיווח עצמי על רמת הפעילות הגופנית שלהם: לא פעיל, רמת פעילות נמוכה, בינונית, גבוהה וגבוהה מאוד. החוקרים השוו את הסיכון לתמותה ואת תוחלת החיים הצפויה בכל אחת מהקבוצות הפעילות בהשוואה לקבוצה הלא פעילה.

נמצא לפי המחקר כי רבע שעה של הליכה ביום מאריכה את החיים בשלוש שנים. לעומתה עצלנות מקצרת את חיינו, וחבל שכך. כך קבע לאחרונה מחקר שפורסם במגזין הרפואי Lancet.

מחקרים רבים מצביעים על תרומתה המשמעותית של פעילות גופנית לאיכות החיים הן של אנשים בריאים והן של חולים, אך רק כ-30% מהאוכלוסייה מבצעים פעילות גופנית על בסיס קבוע.

 ארגוני הבריאות בארץ ובעולם ממליצים להקדיש לפעילות גופנית לפחות 30 דקות ביום חמש פעמים בשבוע.

הפסיכולוגיה האנושית גורמת לרובנו לחשוב שפעילות של פחות מ-30 דקות ביום "לא שווה כלום", לכן מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק מהו שיעור הפעילות הגופנית המינימאלי המביא להארכת תוחלת החיים ולהפחתת התמותה.

 

לא לזוז – חמור יותר מעישון

 

קיים קשר מדאיג בין כושר גופני נמוך לסוכרת מסוג 2, לעודף שומנים בדם, לסרטן, למחלות לב ולמחלות רבות נוספות.

הידעת שהיעדר פעילות גופנית חמורות יותר מאלו של עישון, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה, ולמעשה לאנשים שמנים הנמצאים בכושר גופני טוב יש סיכוי נמוך יותר לתחלואה מאשר לאנשים רזים אשר אינם פעילים ומצויים בכושר ירוד.

מומלץ לכל אדם לצעוד 10,000 צעדים ביום, כחמישה קילומטרים. גם הליכה ברגל לסידורים ואפילו לשירותים נספרת, נמדדת ומסייעת בסופו של דבר למניעת מחלות.

הוכח כי שימוש במד צעדים המוצמד לגוף מעלה באופן משמעותי מספר הצעדים היומי, משום שהוא מגביר את המודעות, הערנות ואת המוטיבציה לצעוד יותר ולהגיע למכסה הנכספת.

 

יין אדום ויעילותו לגוף

מחקרים בעבר, הצביעו על כך שיין אדום עשוי לתרום להפחתת רמת סוכר הדם, הגלוקוז, ולסייע לחולי סוכרת.
המחקרים קשרו תופעה זו בהמצאות חומר כימי,
RESVERATROL הנוצר באופן טבעי על ידי צמחים המותקפים בחיידקים ופטריות.
חומר זה בעל תכונות אנטי בקטריאליות, ואנטי-פטרייתיות, ומיוצר גם כתוסף מזון, כאשר ניסו לקשור לו כתרים רבים כחומר אנטי סרטני, אנטי אג'ינג, אנטי ויראלי ונוגד דלקת.

חומר זה מצוי בקליפת הענב, ומהווה אחד ממרכיבי היין האדום (ביין אדום משאירים את קליפות הענבים בתוך הנוזל למשך כל תהליך התסיסה), אם כי לא בכמות כזו שיכולה להסביר את הפרדוקס הצרפתי של שכיחות נמוכה של מחלות לב למרות צריכה גבוהה של שומנים רוויים.
השפעת חומר זה על מטבוליזם הסוכר נעשית כנראה דרך השפעתו על אחת ממערכות הנשאים של הגלוקוז.
בעוד שברקמות מסוימות יש השפעה מטיבה לפעילות החומר על נשאי הגלוקוז, ברקמות אחרות כמו מוח עיניים ועוד יש אפקט של סוג טרנספורטר שונה, הבולם פעילות הסוכר ולכן עלולות להתרחש תופעות לוואי.
מחקר חדש שפורסם בביטאון
CELL METABOLISM מנסה לקשר בין החומר לבין מניעה או הגנה משינויים בלתי רצויים הנצפים באנשים שמנים ואשר מקדימים הופעת סוכרת
השינויים הנידונים הם אלו הקשורים בתהליכי דלקת ורגישות לאינסולין.
ניסיונות מוקדמים יותר הראו שחומר זה עשוי להאריך חיי עכברים, ולהגביר סבולת מכרסמים אחרים בפני מבחני עקא (דחק, מצוקה) שונים, על ידי מניעת התעייפותם.
המחקר הספציפי, בא לבחון האם אנשים הנוטלים את התכשיר ייהנו מאותם הישגים?
כדי לענות לשאלה זו נבדקו אחד עשר אנשים שמנים ללא היסטוריה משפחתית כלשהי של סוכרת, או מחלה אנדוקרינית אחרת. הנבדקים קבלו מנה יומית של 150 מ"ג
RESERVATROL למשך 30 יום, כאשר אותה קבוצה של מטופלים קיבלה בהפרש של 4 שבועות תכשיר דמה (פלצבו). חשוב מאוד לציין כי אף אחד מהמשתתפים לא ידע מתי טופל בתכשיר ומתי בפלצבו.
כדאי לציין שבהשוואה למינון שניתן לעכברים, המינון שניתן למשתתפי הניסוי היה נמוך יחסית.
לחלופין, על מנת לקבל מנה יומית של 150 מ"ג רזרבטרול האדם צריך לשתות יותר משלושה עשר בקבוקי יין ליום, חישבו על כך – כמות ע-צ-ו-מ-ה.
במהלך הניסוי נצפו מספר תופעות מטיבות:
* רמת הגלוקוז אצל הנבדקים פחתה.
* רמת האינסולין בדם אף היא ירדה.
* רמות הטריגליצרידים פחתו בבדיקות הדם.
* השומן בכבד פחת.
במקביל נצפתה עליה בפעילות המיטוכונדריות, אותם האברונים ליצור אנרגיה בתאים, חלה עליה בשריפת שומני השריר, ונצפתה ירידה במדדי דלקת.
תופעות אלו נצפות כרגיל במהלך פעילות גופנית או דיאטה.
להבדיל מדיאטה או פעילות גופנית התכשירי רזרזבטל – לא סייע בהפחתה במשקל, והביטוי למטבוליזם האיטי יותר משקף ניצול אנרגיה יעל יותר החל במהלך הטיפול.
ה-
RESVERATROL קשור בתפקודו להפעלת קבוצת חלבונים הנקראים SIRTUINS, אשר יש להם השלכות על זקנה והגנה מפני סטרס – עקא – של התאים.
במהלך הניסוי לא נצפו תופעות לוואי.
למרות התוצאות המעודדות, יש לזכור שהניסוי היה קליני ומצומצם בהיקפו ולא ברורות תופעות הלוואי העלולות להתרחש במהלך נטילה ממושכת יותר של התרופה, או באשר לתגובות סותרות עם תרופות וחומרים אחרים.

השוקולד טוב לבריאות?!

חוקרים בגרמניה בדקו קרוב לעשרים אלף אנשים במשך שמונה שנים, מצאו כי צריכת כמות קטנה של שוקולד מדי יום מפחיתה את הסיכון ללקות בהתקף לב או שבץ מוחי.

מספר מחקרים קודמים כבר הראו כי אכילת שוקולד משפיעה באופן חיובי על בריאות האדם, בזכות נוגדי חימצון ונוגדי דלקת המצויים בשוקולד. כך, מפחית השוקולד את לחץ הדם ומשפר את הרגישות להורמון האינסולין, ובכך מפחית את הסיכון לסוכרת.

ההוכחות לשאלה כיצד משפיע השוקולד על הלב עדיין אינן ברורות. לפיכך, ד"ר אוסקר פרנקו ועמיתיו מאוניברסיטת קיימבריג' עברו על המחקרים הרפואיים שבדקו את ההשפעה של אכילת שוקולד על התקפי לב ושבץ מוחי.

בסך הכל נבדקו שבעה מחקרים שכללו מעל מאה אלף משתתפים, שהיו ללא רקע של מחלות לב. בכל מחקר השוו שתי קבוצות: האחת שצרכה כמות גדולה של שוקולד והשנייה שצרכה כמות מינימאלית. החוקרים לא מסרו פרטים מדויקים על כמות השוקולד שנצרכה ולא ציינו את סוגו, אולם מחקרים קודמים שנעשו בנושא הראו כי השוקולד הבריא ביותר הוא מריר בעלי אחוזי קקאו גבוהים (מעל ל-60%).

חמישה מחקרים דיווחו על השפעה מיטיבה שיש לצריכת כמות גדולה של שוקולד על שכיחות מופחתת למחלות לב וכלי דם. המחקרים הראו כי צריכת רמות גבוהות של שוקולד מביאה להפחתת הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם בשיעור של 37%, והפחתה של 29% בסיכון ללקות בשבץ מוחי.

החוקרים ציינו כי יש להתייחס לממצאים בזהירות, במיוחד משום שהשוקולד המסחרי הנמכר כיום עשיר בקלוריות, כ-500 קלוריות לכל 100 גרם, וכי אכילת כמויות גדולות של שוקולד מביאה לעלייה במשקל ועמה הגברת הסיכון לסוכרת ומחלות לב. עם זאת הם מציינים כי בהתייחס ליתרונות הבריאותיים של השוקולד, על היצרניות להפחית את כמות השומן והסוכרים במוצרי השוקולד.

 

עד כאן להפעם.

שאלות, כמו תמיד, יתקבלו בברכה.

 

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם מטפלת בכירה ומרצה ברפואה משלימה

052-8781954 avorly@gmail.com

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad