היום ה-04 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

האגרוף בדרך לפרצופה של קריית שמונה

בוקר אחד מתעוררים חיילי המחאה בקריית שמונה ובפריפריה ומגלים שבמקום לצאת עם עוד מספר הישגים על אלה שהיו להם, הם הולכים לאבד, והרבה. הפרדוקס הוא שההישג של המחאה החברתית ו"כח רוטשילד" הפך לנבוט בו ממשלת ישראל הולכת להכות בתושבי קריית שמונה והפריפריה.

נכון להיום נהנים תושבי קריית שמונה ועוד שורה של ישובים מהנחות במס הכנסה, כאשר מההנחה הגבוהה ביותר נהנים תושבי קריית שמונה 25%, מבעלי ההכנסות הגבוהות.

נזכיר, שבזמנו הכירה מדינת ישראל בעובדה שקריית שמונה אחרי הרס ופגיעות בנפש, בגוף וברכוש, ראויה בדין, לעידוד ממלכתי כדי להשתקם ולעמוד על רגליה.

הממשלה העניקה הנחה בגובה של 50% בארנונה, ובמס הכנסה ב-25%, כאמור.

אחרי מספר שנים, אם אינני טועה שלוש שנים, ואחרי שההטבה בארנונה הלכה וירדה, היא בוטלה בהדרגה. היום כאשר כל תושב חש את נטל הארנונה שרק הולך ומעיק יותר (תוספת מדידות והעלאה צפויה ע"י משרד הפנים), אנחנו מבינים עד כמה ההנחה הזאת הייתה חשובה, והיא איננה עוד.

זכורה לכם בודאי גם המלחמה החוזרת על עצמה מידי דיון על תקציב המדינה בניסיון לנגוס בהנחות המס לאלה מתושבי העיר שהכנסתם גבוהה יחסית.

פרט להנחה במס הכנסה, הממשלה 'יישרה' אותנו עם ישובים רבים בארץ, בין היתר ב'עידודו' של בית המשפט.

עכשיו, באתנחתא במאבק החברתי, מתחילה הממשלה ליישם את דו"ח טרכטנברג ומתחילות לדלוף תוכניות ממשרדי הממשלה הרלבנטיים המבשרים על המכות שבדרך. לא עוד הטבות יחסיות לקריית שמונה ולפריפריה, אלא, ישור קו וחלוקה שונה של תקציבי המדינה. מספר הפיות יגדל על אותה כמות מזון.

ד"ר דורון לביא ראש החוג לכלכלה במכללה האקדמית תל חי יוצא יחד עם חבריו באזהרה ומצלצל בכל הפעמונים העומדים לרשותו ואומר: "הדרך שבה בוחרת הממשלה ליישם את  המלצות ועדת טרכטנברג יביאו לפגיעה קשה במעמד הביניים בפריפריה הצפונית" הוא אומר ומפרט "המלצות ועדת טרכטנברג בפרק המיסים, נועדו להביא לקיומה של מערכת מס "צודקת" יותר, המקטינה את הפערים החברתיים ואת האי-שוויון הכלכלי בחברה. בפועל, יישום מסקנות הועדה בפרק זה, מחמירות עם המצב בפריפריה".

נציין כאן שצריך להבין את השפה בה מדברים הנוגעים בדבר. כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו חוזר ומציין ש"מסגרת התקציב לא תיפרץ", הוא אומר במילים אחרות "אני מתכוון להיות 'שוטר תנועה' ולהפנות את הכסף ממקום למקום".

מדינת ישראל קבעה הנחות במס הכנסה לשורה של ישובים וכאמור קריית שמונה ניצבת בראש עם ההנחה הגבוה ביותר. אם הממשלה לא מתכוונת להוסיף כסף לסעיף 'הנחות במס הכנסה', כמו שאמר ראש הממשלה נתניהו, ומאידך להגדיל את מספרם של הישובים במדינת ישראל שייהנו מההטבה הזאת, זה אומר שלקריית שמונה יישאר פחות.

נקדים ונאמר שדוברי המשרדים השונים בממשלה יכחישו את העובדה שבכלל מישהו חושב לגעת בהנחות הללו, שלא נדבר על כך שאין תוכניות כתובות. הכחשה מעין זאת יכולה לבוא לאוויר העולם גם בגלל העובדה שהפרוטוקולים של הכנסת מתפרסמים באיחור של חודשים רבים (בין חמישה לשישה) ולא בזמן אמת. כך, שהשקט משרת את הכנסת והממשלה.

אולם, במדינה קטנה כישראל יש מקורות לא פורמאליים ויש מי שיודע את מה שהוא צריך ואמור לדעת. למשל, ד"ר לביא המבסס את אזהרותיו על מידע ברור המגיע ממשרדי הממשלה השונים.

ד"ר לביא ביושרתו, מציין גם את נקודות האור בדוח, אולם מחויבותו המוסרית לעניינה של הפריפריה גדולה יותר. ד"ר לביא: "המדינה אומנם מעניקה הטבות במס לאבות לילדים מתחת לגיל 3 (2 נקודות זיכוי), ומשפרת במעט את הפרוגרסיביות במערכת המס (יותר מס מעשירים וביטול מתווה הפחתת המס), אך הדרך בה בחרה הממשלה לפעול תגרע מההטבות המשמעותיות הניתנות לתושבים ולחברות, המתגוררים באזורי עדיפות לאומית אלו".

לדוגמא אומר ד"ר לביא: "הממשלה אישרה את חוק חינוך חינם מגיל 3, החל משנת הלימודים הבאה. במסגרת החוק, יבנו 2,000 גנים חדשים, ויבנו מעונות לעוד 30 אלף ילדים, יתקיים יום לימודים ארוך לגילאי 9-3, ויוענק סיוע לתנועות הנוער. יסובסדו גם טיולים וספרי לימוד וכן צהרונים (בתנאי שההורים יעבדו)".

ד"ר דורון מזהיר: "על מנת לאתר מקורות למהלך היקר, הממשלה בוחנת כיום את ביטול הטבות המס ליישובי הפריפריה. הביטול יגרום לכך שמצבו של מעמד הביניים בפריפריה יורע באופן ניכר, כך שמצבה הכלכלי של משפחה ממעמד זה כיום יהיה גרוע ממצבה ביולי 2011 (טרום המחאה)", הוא אומר.

מתחשיב שעשו מומחים לכלכלה מהמכללה האקדמית תל-חי ובראשם ראש החוג, ד"ר דורון לביא, עולה כי אובדן ההטבה מגיע לכ 2,500 שקלים לחודש למשפחה תושבת קריית שמונה/חצור/צפת ממעמד הביניים שבה שני בני הזוג עובדים. ההטבות, לעומת זאת ינועו בין 400 עד 800 שקלים בלבד. בפועל, יפסידו המשפחות הללו בין 800 ל 2,000 שקלים בחודש כתוצאה מהחלטת הממשלה.

אחת המכות הקשות והכואבות היא הפגיעה הלא מובנת בתקציבו של המשרד הייעודי לנגב והגליל שבראשו עומד המשנה לראש הממשלה והשר סילבן שלום. אומר ד"ר דורון: "מהמקורות ש"סומנו" ליישום המלצות דו"ח טרכטנברג, הוחלט על קיצוץ רוחבי של 4% בכל משרדי הממשלה (כולל חינוך, בריאות ורווחה), וקיצוץ חמור יותר של יותר מ-10% בתקציב של המשרד לפיתוח הנגב והגליל. קיצוץ זה יביא ככל הנראה להפסקת פעילויות ייעודיות לחיזוק האוכלוסייה שהחלו לבצע בישובים בפריפריה. מדובר על צמצום וביטול של תוכניות ופרויקטים שונים שנועדו לספק תעסוקה ושירותים שונים לתושבי הפריפריה, מאחר ותוכניות אלו מהוות את החלק התקציבי היחיד שאינו "קשיח" בתקציבי המשרדים הללו, ואינן מעוגנות בחוק". מסך של כמאה מיליון שקלים במשרד לפיתוח הנגב הגליל, רצו לקצץ שלושים מיליון, אולם, הם עשו טובה ובסופו של דבר יקצצו כעשרה מיליון שקלים בלבד. הקיצוץ הזה ישתק את הפעולות והפרויקטים מהתקציב ה'לא קשיח' של המשרד.

ד"ר לביא משׁדר אכזבה מהאופן בו מיישמת הממשלה את מסקנות ועדת טרכטנברג "ההגירה השלילית הקיימת כבר היום מהפריפריה הצפונית, רק תלך ותגבר בעקבות המהלך הנוכחי, ועם ישראל ילך ויצטופף במרכז הארץ כאשר הפריפריה תישאר נטושה וערומה עם אוכלוסייה חלשה שאין לה יכולת לתחזק את עצמה ותפשוט יד ורגל למען קבלת נדבות", הוא אומר.

גם 'נדבות' הממשלה אוסרת לקבל, וממש בימים אלה מגבש היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה מסמך האוסר על תרומות של אנשים כמו נוחי דנקנר ואיזי שרצקי לקריית שמונה ולישובים אחרים. ממש חלם.

במכללה האקדמית תל חי ראו במחאה תקווה לשינוי והעדפה של הפריפריה ביחס למרכז הארץ הצפוף והעשֵן. רבים, ביניהם ד"ר לביא וחבריו, רצו לשמוח בשמחתו של פרופסור טרכטנברג, אולם מהרגע שהנתונים נאספו, עובדו והתקבלו המסקנות, הם מאוכזבים ודואגים לעתידו של האזור "לא כך תיארנו את הבשורה של המחאה החברתית ואסור לנו לקבל את ההחלטות הללו בשוויון נפש. על המנהיגים המקומיים ונציגי המחאה בצפון מוטלת אחריות כבדה לפעול למען הסרת הגזרות הללו, ויפה שעה אחת קודם, עוד בטרם נסגר סופית הגולל על ההחלטות השגויות הללו".

ימים אלה הם ימים גורליים לתושבי קריית שמונה והפריפריה. ממש עכשיו שוקדים פקידי המשרדים השונים בגיבוש תוכניות להטיית תקציבים וכספים מסעיף לסעיף, גם מהפריפריה חמרכז. לדוגמא בשתי ישיבות שקיימה ועדת הכספים ב-13 בדצמבר 2011 וב-13 בינואר השנה, נדון נושא "שינוי במודל הטבות המס לפריפריה".

על מה שקורה ממש בימים אלה בחדריהם של פקידי המשרדים השונים בממשלה, אפשר להשתמש בפרפראזה "סכנה אמיתית ומידית". הפעם, חייבים להתאחד כאיש אחד ולהציל את 'כבשת הרש', או מה שנותר ממנה.

 

 

 

טבלה הממחישה את השינויים בהכנסת משק בית בפריפריה, כתוצאה משינויים אפשריים בהטבות:

 

 

הכנסה ברוטו

זיכוי בגין חינוך חינם לגילאי 0-3

זיכוי שנתי בגין 2 נקודות מס לגבר עובד עם ילדים

הנחה לשנה בגין צהרון

פגיעה מביטול הטבת מס

סה"כ הפרש נטו

הפרש חודשי נטו למשפחה

רווק בקריית שמונה/חצור/צפת (בין 13% ל-25% הטבת ספר)

130,000

12,928

12,928

1,077

משפחה בקריית שמונה/חצור/צפת שבה שני בני הזוג מועסקים עם ילד מתחת לגיל 3

300,000

ללא שינוי (הטבת פריפריה)

4,608

3,600

30,212

22,004

1,833

משפחה בקריית שמונה/חצור/צפת שבה אחד מבני הזוג מועסק (גבר מועסק) עם ילד מתחת לגיל 3

150,000

ללא שינוי (הטבת פריפריה)

4,608

3,600

17,528

9,320

780

 

 

 

ד"ר דורון לביא
שותף ומנכ"ל פארטו

בעל PH.D בכלכלה בתחום מבנה שווקים וכלכלה ציבורית מאוניברסיטת בן גוריון, M.A בכלכלה ו MBA במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית. בעל ניסיון החל משנת 1992 בביצוע עבודות יעוץ כלכלי, ייעוץ אסטרטגי, ניהול ובקרה הנדסית – פיננסית של פרויקטים, במגוון תחומי התשתיות כגון מקרקעין ונדל"ן, תחבורה, אנרגיה, ובתחום איכות הסביבה ופיתוח בר קיימא. החל את דרכו המקצועית באגף תקציבים באוצר, כרפרנט לתחום הבינוי, תשתיות כבישים ועוד. לאחר מכן הצטרף כשותף לחברת יעוץ כלכלי אשר עסקה בייעוץ למשרדי הממשלה. החל משנת 1999 משמש כמנכ"ל ושותף בקבוצת פארטו. במקביל לעבודתו בפארטו, משמש גם כראש לכלכלה החוג לכלכלה וניהול במכללה האקדמית תל חי, וכמרצה למימון וכלכלה ציבורית באוניברסיטה העברית בירושלים.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad