היום ה-04 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הונחה אבן פינה לבית משפט השלום בעיר

 

בית המשפט שכן בעבר במסגד הנטוש שנמצא בפאתי פארק הזהב. בהיותנו תלמידי תיכון, היינו מתפלחים מהשיעורים ותופסים מקום בשורה הראשונה באולם הדיונים ועוקבים אחרי המשפטים שנערכו בו. זאת הייתה ההצגה הטובה בעיר, בעצם ההצגה היחידה. לרוב, היה מדובר במשפטים על גניבת אוכל או חפצים לא יקרים במיוחד (למי היה כסף?). ה'נאשמים' היו אנשים קשיי יום שמעדו בגניבת מצרכי מזון, ביגוד או חפצי בית שונים, ועקב אי מיומנותם, נתפסו לעיתים קרובות.

בימים ההם, ההיכרות בין ה'נאשם' וכבוד השופט היתה קרובה, כל אחד בתפקידו.

לעומת העבריינים השלומיאלים, אנחנו היינו דווקא מיומנים והגענו לרמת חיזוי גבוהה של "נאשם" או "זכאי". במשך הזמן גם יכולנו לנחש עם הברנש יעשה את דרכו לבית הכלא או ישוחרר לאלתר.

 הימים היו ימי התום של סוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים. המיתון היה מאחרינו ומלחמת ששת הימים לפנינו, והצו הראשון לשרות בצה"ל היה מונח כבר על השידה בחדר.

מאז, חלפו מים רבים (כשהם זורמים) בנחל עין זהב, ה'נאשמים' של אז זוכו בדרכם לעולם שכולו טוב, ורוחות הפשע הכבד והאלים החלו לנשוב בארצנו. לעבריינים היום יש "ועד עובדים" וכלי העבודה שלהם 'השתדרגו' לטילי לאו ושאר מרעין בישין, לא בקריית שמונה, בינתים. בית המשפט ב'מסגד' נותר במימדיו הצרים ומספר הפושעים רק הלך וגדל. לפני שנים מספר הוסב בית המשפט למוזיאון לתולדות קריית שמונה ובית המשפט דידה לעבר המבנה בו הוא נמצא היום (ליד הדואר).

מפאת הכבוד שאנחנו רוכשים לעוסקים בתחום המשפט, נחסוך את השימוש בביטוים שרק הם מתארים ומבטאים נכונה את מה שאמור להיקרא "בית משפט" או בביטוי היותר מהוקצע "היכל הצדק". נאמר רק שהיחס שקיבלו הפרות של לבאדרו בזמנו היה טוב יותר (מי שלא הכיר את לבאדרו, שישאל את המבוגרים שבסביבתו הקרובה). אולם, צוות העובדים היה מאז ומתמיד מאיר פנים, יעיל ומתחש. וזה רק השתבח עם השנים.

…השבוע אחרי שנות דור, זוכים תושבי קריית שמונה לביקור חשוב של ראשי מערכת המשפט בישראל בהם נשיאת בית המשפט העליון הגב' דורית בייניש, שר המשפטים פרופסור יעקב נאמן, נשיא בית משפט השלום מר ג'ורג' אזולאי, ובמהלכו של הביקור מונחת אבן פינה לבית משפט השלום בעיר. אבן הפינה מונחת במתחם העסקים באזור התעשייה הדרומי לצד מבנה שאחרי השיפוץ המסיבי שיעבור, נוכל לקרוא לו "בית משפט השלום של קריית שמונה", ועדיין, זה לא זה, במושגים ובסטנדרטים שקבעה המערכת לעצמה בירושלים ובמקומות אחרים בארץ.

הטקס נערך בשני מקומות שונים. הנחת אבן הפינה באתר עצמו, וקבלת הפנים והנאומים באשכולות הפיס. האווירה הייתה חגיגית, כמצופה ממעמדים כאלה, והמשתתפים חשו שהם שותפים לסוג של מהלך היסטורי, בעיקר הנציגים המקומיים.

שר המשפטים יעקב נאמן ונשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, מיעטו במילים ונהנו מהמעמד המיוחד בו הם שותפים ב'מיגור' אחד מהכתמים האחרונים מעל שמה הטוב של מערכת המשפט (עכשיו לבנות בצפת).

נשיא בית משפט השלום ג'ורג' אזולאי אמר: "בנייתו של היכל משפט חדש בקריית שמונה, תשפר משמעותית את השירות שיינתן לציבור הבא בשעריו, כמו גם הפיכתו, כמתחייב, להיכל משפט נגיש לבעלי מוגבלויות. מעמד מרגש זה מקורו קדום, כאשר האזכור המוקדם ביותר של הנחת אבן פינה הינו בספר תהילים קי"ח, כ"ב: "אֶבֶן, מָאֲסוּ הַבּוֹנִים – הָיְתָה, לְרֹאשׁ פִּנָּה".

אבן פינה הינה לבנה סמלית המונחת בפינת המבנה והנחתה מסמלת את תחילת הבנייה, כאשר הנחת אבן פינה להיכל בית משפט חדש מרגשת שבעתיים, זאת לאחר שנים של דחיות ותכנונים. בנייתו של היכל משפט חדש בקריית שמונה, תשפר משמעותית את השירות שיינתן לציבור הבא בשעריו, כמו גם הפיכתו, כמתחייב, להיכל משפט נגיש לבעלי מוגבלויות".

בעל אכסניה, המארח, ראש העיר הרב ניסים מלכה אמר: "אני משוכנע כי היכל הצדק שייבנה בעיר יעמוד בסטנדרטים הגבוהים מאוד של השירות הציבורי ושל השירות השיפוטי המקצועי. היקף הפעילות הנרחב בבית המשפט בקריית שמונה והעובדה כי בית המשפט הנוכחי אינו מסוגל להעניק את השירות לו ראוי הציבור מחד והשופטים ועובדי בית המשפט מאידך, העמידו את המערכת בפני צורך חיוני להקמת מבנה חדש שיכבד את מערכת המשפט הישראלית.63_318720278.jpg

אני משוכנע כי לאחר הקמת המבנה החדש, השופטים כמו גם העובדים צפויים ליהנות מסביבת עבודה נוחה וידידותית יותר, דבר שאנו מקווים יביא לשיפור מתמיד בשירות הניתן לציבור הרחב.

נכון הוא שהעיקר מצוי בעשייה השיפוטית עצמה, אולם לבית, למבנה בית המשפט, חשיבות משל עצמו. 

ברכות חמות לנשיאת בית המשפט העליון הגב' דורית בייניש, לשר המשפטים יעקב נאמן, למשרד האוצר, לנשיא בית המשפט המחוזי בנצרת ולשופטיו ולכל אנשי המשפט והצדק שהצפינו עד קריית שמונה כדי להשתתף עימנו ביום חשוב זה".

ראש העיר ניצל את המעמד החגיגי והזכיר לנוכחים שלמעשה יש פגיעה בשירות משפטי-מנהלי אחר בעיר, ההוצאה לפועל, שפעילותה עוברת אט-אט לצפת.

"דווקא במעמד חגיגי זה אני קורא למכובדים שנמצאים כאן לעשות הכל כדי למנוע כל פגיעה בשירותים הניתנים לתושבי קריית שמונה והגליל העליון ובכלל זה לסייע לנו במאבקנו למניעת צמצום פעילות הלשכה להוצאה לפועל בעיר.

אני משוכנע כי בכוחות משותפים נצליח למנוע כל פגיעה בתושבי העיר והאזור", חתם ראש העיר את דבריו למוזמנים.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad