היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

המלחמה על איתוראן: בעוד עשרה ימים נסגור את העיר

 

לפני שבועיים הבאנו את סיפורו המוזר של מפעל איתוראן שבבעלותו של איזי שרצקי. שרצקי מנסה מזה מספר חודשים להעתיק את המפעל המצליח שלו מהישוב אַזוּר לתחומי קריית שמונה. שרצקי לא תאר לעצמו שפעולה משולבת של ציונות ופתרון בעיות תעסוקה בקריית שמונה והאזור יהיה כרוך בהתנהלות הזויה וחסרת אחריות של המדינה כלפיו, בעיקר מצד שני משרדים חשובים כמו: משרד התמ"ת ומשרד האוצר.

משרד התמ"ת מתגמל במסלול מיוחד מפעלים העוברים לאזורים כמו קריית שמונה ביד נדיבה ובתנאי שהשכר שמשלם בעל המפעל לעובדיו יעמוד על 12.500 שקלים בחודש. זו הגדרה שקבעו משרדי הממשלה והם עצמם עובדים על פי ההגדרה הזאת. מה אומר השוק? זה ממש לא מעניין, הן את הפקידים והן את הפוליטיקאים, בשני המשרדים.

למותר לציין שעל פניו אפשר להבין את משרדי האוצר והתמ"ת כאשר הם מציבים רף כה מכובד של שכר, שבאזור נחשב נדיר ומיוחד, 12500. במילים אחרות הם אומרים לשרצקי 'אתה רוצה שהמדינה תיתן את חלקה? אז בבקשה, תיתן אתה משכורות ברמה גבוהה'. אמרנו על פניו, ולא בכדי. ממשלה שמנציחה בכח השררה שלה משכורות מינימום, שברוב המקרים הן גם משכורות מכסימום של 3850 שקלים, לא יכולה לנהוג בנדיבות לא סבירה כלפי מי שמבקש להעתיק את מפעלו המצליח לקריית שמונה ולספק ארבע מאות מקומות עבודה. העובדה שהפקידים והפוליטיקאים מסתתרים בעקשנות אחרי האימרה "אלה הכללים ואי אפשר לסטות מהם', מגוחכת. אז תשנו את הכללים. הרי אנחנו חיים במדינה פורקת עול בה כל זב חוטם ומצורע מרשה לעשות מה שבא לו כאשר מדובר בחוקים אמיתיים ורציניים הן של המדינה והן של ההלכה, אז פתאום אי אפשר להגמיש כלל שקבעו אותו בני אדם ברמה של 'פקידים?'.

אפשר גם אפשר, בעיקר בגלל העובדה שמדובר באדם שהוכיח את רצינותו, יושר כוונותיו, ולא פחות, את אהבתו לקריית שמונה ותושביה. עולה יותר מחשד שהכללים שהמדינה מציבה נוצרו באופן כזה ש…אי אפשר יהיה ליישמם. אם לא, מדוע מדינת ישראל על כל ממשלותיה לא הצליחה להביא לקריית שמונה מפעל ראוי אחד שישלם  שכר של 5000 שקלים לעובדים?, לא 12,500 ולא 8,500 שקלים, כפי ששרצקי מתחייב לשלם?

יתרה מכך, שרצקי נקט בפעולות ממשיות כדי להגשים את חלומו. הוא כינס את כל העובדים וסיפר להם על תוכניותיו. 'אני מעביר את המפעל לקריית שמונה', הוא אמר 'אני מזמין את כולכם להצטרף אליי ולעבור לקריית שמונה. מי שלא מעוניין יקבל פיצויים ואת כל הזכויות המגיעות לו', הוא המשיך ואמר להם. חלק מהעובדים הביע את הסכמתו ואחרים אמרו לו 'תן לנו את מה שמגיע לנו'.

…השבוע נפלה החלטה בעיריית קריית שמונה לצאת למאבק מול שני השרים כדי לשכנע אותם לאפשר את העברת מפעל איתוראן מאַזוּר לקריית שמונה. ראש העיר הוציא הודעה ובה הוא נוקט בלשון בהירה ונחושה באשר לכוונתו "אני מקווה שפקידי משרדי התמ"ת והאוצר יתעשתו, אחרת תוך 10 ימים מהיום נשבית את העיר ונצא למאבק קשה ביותר עד אשר המפעל יעבור לקריית שמונה".

ואתם יודעים מה? אני מתפלל שהוא ירוויח מהמהלך הזה, לצד הרווח של תושבי קריית שמונה, למה לא?!

עם סגירת הגיליון נודע שראש העיר הצליח לשכנע מספר חברי כנסת מוועדת הכספים לדון בנושא איתוראן כבר בישיבה הקרובה של הוועדה ביום שני הקרוב.חברי הכנסת בהם אורלי לוי מישראל ביתנו, מירי רגב מהליכוד ואשר פיניאן גם הוא מהליכוד אישרו שירתמו מיד למאבק בנושא. ח"כ אורי אורבך מהבית היהודי (מפד"ל לשעבר), הבטיח לראש העיר כי יעלה שאילתא במליאת הכנסת בשבוע הבא.

השר סילבן שלום המשנה לראש הממשלה יקיים פגישות עם שרי האוצר והתמ"ת כדי לקדם הסכמה שלהם להעברת מפעל איתוראן לעיר.

השבוע הבא יהיה מאוד גורלי במאבק להעברת מפעל איתוראן לקריית שמונה וישתתפו בו ראשי העיר, שרים, ח"כים ואיזי שרצקי עצמו.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad