היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הסטודנטים לקיבוצים: הגבילו את מחירי השכירות

ההרמוניה ששרה בין הסטודנטים הלומדים במכללה האקדמית תל חי ובמכללה הטכנולוגית עלולה להסתיים. אגודת הסטודנטים בראשותו של אביעד רוזנפלד יצאה למאבק כדי לגרום לריסון עליות המחירים של שכר הדירה עבור השכרת מגורים בקיבוצי הסביבה. רוזנפלד רתם למאבקו את התאחדות הסטודנטים הארצית, ואלה מצידם מגבים את המאבק מול הקיבוצים ומול הגופים הציבוריים המעורבים במתן עזרה ואישורים לבנייה בקיבוצים.
מאז ומעולם המגורים של סטודנטים בקיבוצים הייתה אלטרנטיבה למגורים במעונות הסטודנטים ובקריית שמונה. תמורת שכר דירה מעט גבוה, זכו הסטודנטים בקיבוצים לפרטיות, רווחה ואיכות חיים טובה יותר. ההרגשה של לחיות ב'שוויץ' וללמוד בתל חי הייתה נוסחא מנצחת עשרות שנים. לכן, תמוה המהלך בו האחראיים בקיבוצים השונים סוטים ממנהגם להיות סולידיים ומותאמים לכיסו של הסטודנט, וגם הם מצטרפים לחגיגת הענף הנד"לני המשגשג.

יו"ר אגודת הסטודנטים בתל-חי אביעד רוזנפלד אומר: "אנו בטוחים שנזכה לשיתוף פעולה עם הקיבוצים, שהרי גם הם רוצים להוכיח למנהל מקרקעי ישראל, שהטענה כי הם עושים מהשכרת הדירות הון כלכלי, איננה נכונה"

השבוע שיגרו מנהיגי הסטודנטים מכתב הבהרה לשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, לירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל ולזאב (ולוולה) שור, מזכיר התנועה הקיבוצית בו הם מביאים דרישה לפיקוח על שכר הדירה בקיבוצים.

הדרישה נעשית לאור הסדר המתגבש בין התנועה הקיבוצית לבין מנהל מקרקעי ישראל שבאה בעקבות החלטת מינהל מקרקעי ישראל להעניק היתרי בנייה בקיבוצים ולאפשר גם השכרת דירות.

יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, איציק שמולי: "לדאבוננו, בשנים האחרונות דורשים הקיבוצים שכר דירה מופקע, שעולה בעשרות אחוזים מדי שנה, והסטודנטים בהיעדר חלופות ראויות נאלצים לשלמו. עליה זו הופכת לבעיה חמורה נוכח יכולת ההשתכרות המוגבלת של הסטודנטים באזורים הללו. הסטודנטים משרתים את המדינה, תורמים לרווחת הקיבוץ במעורבותם בחיי הקהילה ומערכת החינוך ומפתחים את מפעל ההתיישבות האזרחי-ציוני. לכן, הפגיעה בהם תפגע ביישובים ובקיבוצים עצמם. בנוסף, מחסור באפשרויות מגורים אלטרנטיביות, עשוי למנוע מסטודנטים לבחור ללמוד במוסדות לימוד אלו בעתיד, ולמנוע את התיישבות הקבע של אוכלוסיה צעירה זו באזורי העדיפות הלאומית".

אביעד רוזנפלד יו"ר אגודת הסטודנטים בתל חי: "הסטודנטים המתגוררים בקיבוצים מתמודדים עם מצבן הירוד של תשתיות המגורים, וזאת בנוסף למחסור במקומות תעסוקה, היעדר תחבורה ציבורית ואיומים ביטחוניים. למרות זאת, בוחרים הסטודנטים להתיישב ולפתח את אזורי הפריפריה. על כן אנחנו דורשים כי בהסדר המתגבש בין התנועה הקיבוצית לבין מנהל מקרקעי ישראל ייקבע מנגנון מפוקח להגבלת שכר הדירה לסטודנטים בקיבוצים, שיקבע שכר דירה הוגן ביחס לגודל הדירה המושכרת. אנו דורשים הגנה על הסטודנטים בהתאם ליכולת ההשתכרות ולמציאות הקיימת. לאור התרומה העצומה של ציבור הסטודנטים, אנו קוראים לעגן סעיף שיבטיח את טובתם בכל הסכם עתידי. "נפגשנו עם הנהלת הקיבוצים ובשיחה דיברנו על הקמת המנגנון שדואג לדיור בהישג יד לסטודנטים, אנו לא צופים אופציה אחרת מאשר שיתוף פעולה מלא של הקיבוצים, ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, שכן כל פעולה אחרת מצידם רק תחזק את עמדת המִנהל שטוענים שהקיבוצים מתעלמים מהאינטרסים של המדינה ועושים שימוש באדמות החקלאיות של המדינה לטובת רווח נדל"ני כלכלי מובהק.

על פי הנתונים דירת חדר בקיבוץ עולה פי 2 מדירה במעונות, מחירי הדירות עולים בעשרות אחוזים מדי שנה, לדוגמא בקיבוץ דן מחירי הדירות עלו ב10% לפני שנתיים וב20% לפני שנה, והמחירים ממשיכים לעלות.

מנכ"ל המכללה האקדמית תל-חי יוסי מלכה, תומך במאבק של התנועה הקיבוצית כנגד מנהל מקרקעי ישראל בנוגע להשכרת הדירות בקיבוצים, אך יחד עם זאת הוא סבור כי יש להגיע להסכמה לגבי הפיקוח על מחירי הדירות ויצירת מנגנון מוסכם להעלאת שיעור שכר הדירה. "האינטרס שסטודנטים ממרכז הארץ יבואו ללמוד במכללה האקדמית תל-חי ולהתגורר בישובי הסביבה בכלל ובקיבוצים בפרט, הוא אינטרס משותף למכללה ולכל הרשויות באזור ועלינו לעשות הכול, על מנת להביא לצפון כמה שיותר סטודנטים, שהרי מעבר לתרומה הכלכלית והחברתית הגדולה שלהם בהיותם סטודנטים, חלקם אף נשאר לגור באופן קבע בגליל וזה רווח אדיר לאזור" אומר מלכה.  

אולי יעניין אותך

Bottom ad