היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

השד העדתי

שטרות הכסף שהוחלט להטביע עליהם אנשי רוח מובילים של המדינה, הקימו פה סערה רצינית. כיאה למדינתנו כבר מזמן קרו עוד כמה דברים והספקנו לשכוח, כמו שנאמר בעיתונים של היום יעטפו דגים מחר.

אני מודה שבתחום "השד העדתי" אני מתהדרת בנכות לתפארת. עד שלא אמרו לי, לא באמת ידעתי שהדירו מן השטרות נפילי תרבות מהזן היהודי-מזרחי. הדור של הוריי שעלו לארץ, כנראה חוו על בשרם טוב ממני את ההבדלה שנעשתה בינם לבין עולי אירופה ורוסיה, החל משינוי שמות, ריסוס בחומרי הדברה, זריקתם למעברות ופחונים בקצה הארץ, ועד לתחושה שעליהם להתבייש בתרבות ממנה הם באו ובשפה אותם דיברו. כל זה בוודאי לא חדש לרבים מכּם, אבל אני מודה, מעולם לא השמיעו לי בבית את המילה "אשכנזים" או "ספרדים", לא חינכו אותי לחשוב שיש מישהו שטוב ממני, מחיי לא שמעתי על תחושת קיפוח גם אם הייתה. גדלתי במחשבה שכולנו יהודים, וכל כך נחמדים. הפעם הראשונה שבכלל נחשפתי לתחושת הקיפוח הייתה מהצד השני, הוזמנתי לארוחת ערב אצל משפחה יוצאת הונגריה. אם המשפחה החלה לדבר בעקבות אירוע חדשותי על כך שכל הספרדים האלה יש להם בעיות עם עצמם כי הם חושבים תמיד שהם מקופחים כי הם זן נחות, ואם הם חושבים הם כנראה צודקים. למבוכתי כי רבה לא הבנתי על מה היא מדברת. אולי מבורות, או תמימות, מעולם לא חשתי שאני נחותה ממישהו בשל מוצאי או שמי, ולדידי מי שחושב שהוא טוב ממני כי אביו הגיע מפולין לדוגמא, הוא לחלוטין נתון בסבך של טמטום נטול פיתרון. אני אניח שיש רבים כמוני, ולוּ רק בשל העובדה שהדור השני למהגרים מתחתן בנישואי "תערובת", והדור השלישי כבר יהיה כור ההיתוך האמיתי.

לא פעם מתנהל באינטרנט שיח שלם על העניין העדתי, דווקא בתגובות לכתבות, שם האזרח הישראלי הממוצע, כולל אותי, אוהב להביע את עצמו. לרוב זה מתעורר בהקשר למוזיקה המזרחית, לנציגי הציבור המזרחיים וכו'. מעולם לא הרגשתי מיוצגת על ידי קובי פרץ שהפליא במילות חוכמה "בלבלי אותו", או ליאור נרקיס ב "ערב טוב לך, את מושלמת", כל זה לא אומר עליי דבר, יש זמרים ממוצא אשכנזי שכותבים בלבולי מוח מושלמים, ויש זמרים ממוצא מזרחי שכותבים מוזיקה אחרת, לדוגמא קובי עוז עם טקסטים נשכניים.  

השבוע, לראשונה בחיי, הרגשתי את תחושת הנחיתות המדוברת. נתקלתי בגל של תגובות וטוקבקים של אנשים שמצהירים שאכן, המזרחיים הם זן נחות, אפילו בכירי המדינה הצהירו. תהיתי בכנות עם עצמי שאם אין שום אושיית תרבות יהודית מכל יבשת אפריקה אסיה, וחצי האי ערב ששווה אזכור, אולי הם צודקים? חיכיתי בקוצר רוח לשמוע איזכור של רמב"ם, או אפילו של א.ב יהושוע שמוצאו מרוקאי-ספרדי, ולא שמעתי איזכור קל שבקלים לכל אנשי הרוח שמוצאם אינו אשכנזי. אם קברניטי המדינה, כולל שופטת אחת, חושבים שתרבות שלמה, שהיא לא תרבותם, אינה שווה, אז כנראה שאנחנו לא למדים דבר מההיסטוריה שלנו כעם יהודי, שתחושת עליונותם של אחרים עלינו לעולם לא נגמרת טוב.

אולי יעניין אותך

Bottom ad