היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מה הייתי אומר

כבוד  פרופ' כרמי הורביץ -נשיא המכללה  האקדמית לחינוך, גבעת ושינגטון, ויו"ר ועדת הפרס, כבוד רעיי היקרים: מר אהרון ידלין, ד"ר דניאל טרופר חברי ועדת הפרס, כבוד פרופ' עמוס אלטשולר חבר הועדה.  כבוד הגב' ליאורה מינקה – חברת הועדה, כבוד ד"ר לאה ויזל חברת הועדה,- כבוד הגב' בת שבע הרוש – מינהלת הנשיא, מוריי ורבותיי!

את השקפת העולם לחינוך לערכים דליתי מתורת הנביאים. את הביסוס להשקפתי מצאתי (ת"כ) בספר ויקרא פרק י"ט, פרשת קדושים: "קדושים תהיו, כי קדוש אני ה' אלוהיכם".

השאלה הראשונה, מהי קדושה? רש"י וכל הפרשנים בו, פירשו: "קדושים תהיו, פרושים תהיו", נבדלים בכל הערך "בידול". פירוש זה סותר בעיניי את הצו במעמד סיני: "והייתם לי סגולה מכל העמים, כי לי כל הארץ" (שמ', י"ח, ו').

השאלה השנייה: מה משקל הערך "סגולה"? בלשון ימינו: דגם, מודל. משקל סגולי, כלומר משקל מיוחד. אם ייעודו של עם ישראל להיות מודל לאנושות, הבידול נוגד את הצו המכונן של ישראל כעם ה'. 

הפירוש הזה עדיין קשה לפענח, בא הנביא-המנחם, שנים הרבה לאחר מעמד סיני, ופותר את הסוגיה על הצורה הבהירה ביותר: "אני ה' קראתיך בצדק אחזק בידך ואצרך ואתנך לברית עם לאור גויים"!

 

הייעוד שלך, ישראל, להיות למגדל אור לאנושות. זאת משמעות "קדושים תהיו", לפי קריאתי את הכתוב, במהותו, משמעותו ונשמתו.

 

"כי קדוש אני", מה זה אומר? פניתי לספר המכונן את התנ"ך, ספר בראשית ומצאתי התשובה בפרק א' פסוק כ"ז: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם". הכתוב מלמדני, כי רק האדם, מכל הבריאה, האורגנית והא אורגנית, מייצג את האלוקי עלה אדמות. רק הוא קדוש. בכל השאר אין קדושה.

השאלה השלישית: אלוקים מהו? הלכתי לחפש תשובה "במורה" של הרמב"ם, גדול ההוגים בכל הזמנים, בתורת האלוקות ובתורת התארים. מצאתי הגדרה: "אלוקים הוא אין, כל דבר שיש בו יש הוא אלילות" (חסר לי מראה המקום). פירשתי את המאמר "אלוקים" הוא מושג שאין בו שמץ של מוחש. אלוקים הוא רוח, (ורוח אלוקים מרחפת) (שם, שם ג') – אידיאה, אבי כל האידיאות שהיו, הוות ותהיינה, היא על זמנית ועל מקומית, היא נצח.

האידיאה האלוקית היא הבסיס לחינוך לערכים.

התנ"ך הוא המצע של האידיאה האלוקית. מהות התנ"ך: חינוך האדם באשר הוא אדם. לתוצאה זו שמתי נוסחה מתמטית: "כמות האלוקי באדם, היא אנושיותו".
לשעה  זו, זה  מספיק. הבאתי הדברים ברמזים בלבד. לימדתי הנושא סמסטר שלם. עתה הדיון והביקורת.

אולי יעניין אותך

Bottom ad