היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מועצת העיר החליטה: אזרחות כבוד לראש הממשלה בנימין נתניהו

ישיבת מועצת העיר התכנסה בתחילת השבוע אחרי פגרה ארוכה מאוד ועוד דחייה של שבועיים.

המתח והסקרנות נסֻבו סביב השאלה. האם יצליח ראש העיר הרב ניסים מלכה להעביר את הצעתו להעניק אזרחות כבוד לראש הממשלה בנימין נתניהו במועצה, ואם כן באיזה רוב.

עוד טרם להצבעה על הענקת אזרחות הכבוד לראש הממשלה עמדו מספר נושאים, פרסונאליים במהותם, שלראש העיר חשוב היה להעבירם במועצה.

 

בוחרים מהנדס עיר

הנושא הפחות בעייתי היה באשר לאישור בחירתו של מהנדס העיר. הועדה שבחרה את מהנדס העיר היו ראש העיר ונציג משרד הפנים מהנדס עיריית נהרייה. ניגשו למכרז מספר מועמדים ומי שנבחר הוא בנדלק שוקי. שוקי בן קריית שמונה, נשוי פלוס שלושה מהנדס אזרחי בהכשרתו.

בחירתו של שוקי בנדלק הייתה המשימה הקלה מבין השתיים.

על פניו של מנכ"ל העירייה אלי כהן, שהוא גם ממלא מקום גזבר העירייה, התפשט חיוך רחב כאשר הוא אמר "עכשיו נעבור לבחירתו של גזבר העירייה".

 

 

בוחרים גזבר

קודם לכן, נקדים ונאמר שמאחורי הקלעים התרחשה דרמה של ממש. שלושה עשר מועמדים הגיעו לשלב הגמר, מתוכם נשלחו לבחינות חמישה מועמדים.

בין המועמדים הייתה מועמדת, גזברית מאחת הרשויות הקטנות באזור שנתמכה על ידי מספר חברי מועצה בהם סגן ראש העיר ד"ר בוריס סידלקובסקי וחברת המועצה אהובה סירוגין.

ראש העיר הרב מלכה עמד במצב בו חבריו לקואליציה ובהם סגנו, אינם מצביעים בעד המועמד שעבר בוועדה וראש העיר עומד מאחוריו. כפי שדיווחנו לכם בגיליון 321, סיבת הדחייה של ישיבת המועצה לפני שבועיים, הייתה נעוצה במצב אליו נקלע רה"ע בנסיבות בחירתו של הגזבר, יהיה רוב או לא?

יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב שנעדר מהישיבה עקב פטירתה של אימה של בת זוגו בערב יום כיפור, התנגד למינוי ושלח מכתב ובו הוא כתב "אני מתנגד למינוי הגזבר, מהסיבה שהמועמד ללא ניסיון מוניציפאלי ואינו עומד בתנאי הסף".

אתי חי-דוידי שהקריאה את הדברים, נתקלה בזעמו של חבר המועצה עופר אדר שאמר: "מה זאת אומרת שמקריאים מכתב של מי שלא נמצא בישבה? אם הוא מתנגד ורוצה לומר את הדברים, שיבוא לישיבה. וזה לא משנה אם זה בעד או נגד".

מנכ"ל העירייה כהן הגיב ואמר "זה הזמן של הסיעה וזכותה של חברת סיעתו לומר מה שהיא רוצה בזמן הזה, אפילו לשיר שיר…".

חברת המועצה אהובה סירוגין הייתה נחרצת בהתנגדותה, והיא נבעה ככל הידוע מהעובדה שדעתה לא הייתה נוחה שהמועמד שנבחר, על אף הציון הגבוה שהוא קיבל וניסיונו בניהול כספי בהיקפים גדולים, הוא חסר ניסיון מוניציפאלי.

מנכ"ל העירייה העמיד את הנושא להצבעה. אהובה סירוגין הצביעה נגד ואילו סגן רה"ע ד"ר סידלקובסקי נמנע. ד"ר בוריס זכה ל'אש צולבת' בעקבות הימנעותו, שנראתה כניסיון שלו להיות 'בסדר עם כולם'. אהובה תקעה בו 'מבט שיפודים' וסיננה לעברו משפט בשפה הרוסית, ואילו ראש העיר הרב מלכה הביע את מורת רוחו ואף הוא נראה כועס ואמר "אני מבקש לרשום בפרוטוקול שהימנעותו של סגן בבחירת הגזבר כמוה כהצבעה נגד". מאוחר יותר שאלתי את ראש העיר מה בכוונתו לעשות בעניין והוא ענה 'אני רוצה לעבור את עשרים וארבע השעות הקרובות, ואז אחליט".

הועדה בה ישב נציג משרד הפנים גזבר עיריית עפולה בחרה לתפקיד גזבר העירייה את בני קונפורטי רואה חשבון, נשוי לבת קריית שמונה, אב לשלושה שניהל את מערכת הכספים של חברת התחנה המרכזית תל אביב.

 

 

 

אזרחות כבוד לראש הממשלה

מסתבר, שחוזקה של הקואליציה הוא פונקציה למפת האינטרסים של החברים בה. ההוכחה לכך ניתנה בסעיף המרכזי של הישיבה. הענקת אזרחות כבוד לראש הממשלה.

ראש העיר הרב ניסים בצעד מפתיע בעיני רבים, החליט להמליץ בפני חבריי מועצת העיר להעניק אזרחות כבוד לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כזכור, בשלהי חודש מאי השנה, הייתה קריית שמונה שהציתה את אש המחאה ועמדה להשבית את העיר עקב שיתוק חיי התרבות בעיר עם סגירת המתנ"סים, היכל התרבות, וגולת הכותרת, סגירת הספרייה הציבורית. סגירתה של הספרייה גילה לתושבי קריית שמונה והמדינה עד כמה הספרייה אהודה ואהובה על התושבים. תושבים שאפילו לקחו להם את הטלוויזיה, לא יצאו להפגין, אבל אותם תושבים ממש, קמו מן הכורסא ויצאו למחות נגד סגירת הספרייה.

במהלך ספונטני קם מטה מאבק שהכריז להשבית את העיר. ממש לפני ההשבתה הגיעה פניה נרגשת מלשכת ראש הממשלה נתניהו ובה בקשה "אל תנקטו בפעולות השבתה, וראש הממשלה ירתם וירתום את הנוגעים בדבר לפיתרון הבעיות". לאחר דיונים ערים שהתקיימו במטה המאבק, הוחלט ברוב קולות לכבד את פנייתו של ראש הממשלה ולאפשר לו ולצוותו לפתור את בעיותיה של העיר: פיתרון להיכל התרבות, המתנ"סים והספרייה, פיתרון מסיבי של בעיות הדיור ומימוש החלטת ממשלת ישראל להעביר מפעל עוגן לקריית שמונה.

בשבועות האחרונים ערך ראש העיר מאזן והגיע למסקנה שראש הממשלה נתניהו פעל באופן הראוי להוקרה והערכה. "אנחנו לא רק מודדים את כמות הפיתרונות שבהנחייתו של ראש הממשלה נתניהו קיבלנו. עשינו שקלול והגענו למסקנה שבתנאים שראש הממשלה היה מצויים בהם, הן בזירה הבינלאומית (טורקיה, ספטמבר של הפלסטינאים, המאבק באו"ם ועוד), והן מול מאבק המחאה ושביתת הרופאים, עשה ראש הממשלה מעל ומעבר לכל מה שהיה ניתן לצפות. זה לא מספיק, אבל אני מאמין שראש הממשלה יעמוד בהבטחתו וימשיך את מה שהחל. ראש הממשלה עמד בכל ההתחייבויות פרט לנושא איתוראן. והשיא הוא מהבוקר. קיבלנו אישור ממנהל משרד השיכון בצפון עוזי שמיר שהמינהל אישר במידי להעביר את נושא בימת תל חי למשרדו לשם ביצוע ההליכים לביצוע. סיבה שנייה שאני חושב שבגינה צריך להעניק לראש הממשלה אזרחות כבוד היא היותה של קריית שמונה עיר-סמל במדינת ישראל במאבק מול אויבנו מבחוץ. ראש הממשלה נתניהו נמצא תחת מתקפה חסרת תקדים מצידם של אויבנו ואנחנו מחויבים לתמוך ולעודד אותו 'אנחנו מחבקים אותך, תמשיך להיות איתן אנחנו איתך. תמשיך להגן על עם ישראל", אמר ראש העיר בדבריו להעניק את אזרחות הכבוד לבנימין נתניהו.

דומה שדבריו אלה של ראש העיר לא עשו רושם מיוחד על חברת המועצה והקואליציה, ד"ר יפעת שאשא-ביטון.

יפעת כמו יפעת, פתחה את דבריה בעקיצה לעבר סגן רה"ע בוזגלו ואמרה "אני מברכת על המהלך להביא את הנושא למועצה בניגוד למה שהיה פה הענקת אות כבוד". לאחר העקיצה טבעי היה שראש העיר יחכה לדבש. אבל איפה דבש… עקיצה משופרת שיגרה יפעת אל ראש העיר, לא אישית, פוליטית

יפעת: "אני מתנגדת להעניק אות לראש הממשלה. ראש הממשלה לא סופר אותנו. שרים וח"כים היו כאן וחיבקו אותנו, לא ביקשו הוקרה. בלי קשר לראש הממשלה, אנחנו נותנים הוקרה לפוליטיקאים אולי יתנו לנו בעתיד. ראש הממשלה אפילו לא אלינו. אם יגיע היום ויגיד שהוא בא לחזק אותנו, אני אישית בעד להעניק לו אזרחות כבוד".

חברת המועצה אתי חי-דוידי: "יפעת לקחה לי את כל המילים. גם אני וגם בנצי חושבים שראש הממשלה לא עשה שום דבר. הייתה מכבייה, והוא לא בא. לא מגיע לו שום דבר".

חברת המועצה אהובה סירוגין: "יושבים פה מכל המפלגות ישראל ביתנו, ליכוד, קדימה וכל אחד רוצה לתת כבוד למפלגה שלו".

יפעת: "ממש לא. הינה, אני חושבת שסילבן שלום ומשה כחלון היו כאן ועשו ונתנו והלכו ולא ביקשו כלום, והם לא מהמפלגה שלי".

עמרם שחר ממלא מקום רה"ע: "על מה את מדברת. ראש הממשלה היה פה היה כשהכניסו את החשמל, הוא היה בחידון התנ"ך, הוא היה כאשר הפעילו את הפרויקט של האינטרנט בדנציגר. מי אישר כסף למתנ"סים? אם ראש הממשלה לא יאשר, אז כחלון לא יביא וסילבן לא יביא. ראש הממשלה לא הולך לכל מקום. הנה גם שר החינוך היה ונתן…"

יפעת (ממונה על תיק החינוך): "הבטיח. שר החינוך היה כאן בחודש מרץ ולא ראינו שקל".  

עמרם: "אולי בעקבות אזרחות הכבוד, יגיד ראש הממשלה, נעשה עוד ויותר".

יפעת: "הכל הבטחות. אני רוצה לומר לך נשמה, וזה לא אישי (לעמרם). שר החינוך אמר במרץ שישים שלושה מיליון שקל ואח"כ הוא התנה ואמר 'אם זה ייתן ואם ההוא ייתן'. הם חיכו לראות את המתנ"סים נמרחים על הרצפה".

חבר המועצה אשר פיניאן: "אני חושב שמי שעובד ועומד מול השרים והממשלה זה ראש העיר, ואם הוא ממליץ להעניק את אזרחות הכבוד, אנחנו צריכים לקבל את המלצתו. ככה אני חושב".

אחרי הלהט בדבריה של יפעת שאשא-ביטון צפוי היה שבהצבעה ידה תונף הכי גבוה נגד. אבל לא. שנייה לפני ההצבעה, נטשה יפעת את חדר הישיבות מבלי שהביאה לידי ביטוי את התנגדותה להעניק אזרחות כבוד לראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהצבעה, רוב חברי המועצה הצביעו בעד הענקת אזרחות הכבוד לראש הממשלה נתניהו. ראש העיר נשם לרווחה, ומספר חברים בקואליציה יצטרכו לעצור את נשימתם בעקבות התנהלותם כנגד התנהלותם מול ראש העיר.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad