היום ה-04 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מועצת העיר לשפל נוסף: עשו 'זובור' לולנסי

ישיבת מועצת העיר שהתכנסה השבוע הייתה אמורה להיות חגיגית משהו. רק אמורה הייתה להיות, כי מה שהתרחש באולם המליאה היה רחוק מחגיגיות ובעצם היה חלק מבייש ומבזה בהלכות הכנסת אורחים.

טרם נמשיך, אציין שלא נכחתי בישיבה עקב ה'שבעה' על מות אבי רעייתי, ליאורה, ולמי שמתעניין, זו ההיעדרות השנייה או השלישית מישיבות המועצה במהלך הקדנציה עד היום. אולם אל דאגה, לצורך הכתבה צפיתי בסרט הוידיאו שצולם בשתי מצלמות. תענוג גדול, זה לא היה. יש להפריד בין חובת הכנסת האורחים והכבוד שיש לתת לכל מי שהוא אורח אצלנו, ולא משנה מה מעמדו או תפקידו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בראש רשות שהוא גם זקן הנוכחים באולם (בן 71 שנים), המייצג אוכלוסיה גדולה (די דומה בגודלה לאוכלוסיית קריית שמונה), ובין הנושאים המהותיים עליהם היה אמור להתקיים דיון, או בעצם דיווח ועדכון.

…קשה היה למצוא נקודת אור בחושך שהטילו מספר חברי מועצה בדרך בה ניסו, כביכול, ל'הילחם' על זכויותיה של העיר מול מועצה אזורית הגליל העליון.

אהרון ולנסי ראש מועצת הגליל העליון הוזמן להיות אורחם של ראש העיר וחברי המועצה ובין היתר לדווח על התקדמות הסכם שיתוף הפעולה בין שתי הרשויות. אחרי דברי פתיחה של ראש העיר הרב ניסים מלכה שסיפר על הופעתו אצל ולנסי ומועצתו, והעביר את רשות הדיבור אל האורח, ולנסי.

ולנסי: "אחרי מלחמת לבנון השנייה נפל לנו האסימון והבנו שצריך לחזק את שיתופי הפעולה בין שתי הרשויות. חשוב לי הקשר, ואני מצטער על האיחור. אנחנו במקום אחר היום. ניסים ואני חושבים שהשיתוף אפשרי ובסבלנות, נצליח. יש לנו שותפות גורל לעולמים", אמר ולנסי, ומיד הוסיף "האלטרנטיבה היא ריב מדון, וויכוחים ללא סוף ובסוף יהיה רע לכולם, כי אף אחד לא ינצח. יש לנו אחריות על מה שקורה כאן".

ולנסי, שהיה נינוח והשתדל לדבר על העובדות כפי שהוא וראש העיר הביאו לידי מימוש, הזכיר חלק מהצלחות העבר "בזכות שיתוף הפעולה העברנו אלף שמונה מאות דונם לקריית שמונה יחד עם מבואות החרמון. הייתה הצעה להעביר שטחים נוספים, חלוקת ארנונה ושתי הצעות לשטחים באזור התעשייה הדרומי (יובל יניב), יכול להיות שהם לא יהיו ברשותנו בעתיד. הכסף שיעבור בגין 'ביג' והשטח האמור מסתכם במאות אלפי שקלים. עוד מדובר בשטח של כחמשת אלפי דונם של ארבעה קיבוצים שיעבור לטובת עסקים, תעשייה ותיירות ויכניס כסף לשתי הרשויות, שלכם ושלנו".

ראש העיר הרב מלכה הוסיף בנקודה הזאת "יש גם את השטחים מול כפר גלעדי שנמצאים בגישור ואני מקווה שתוך חודש-חודשיים העניין יפתר". ולנסי "ואם הגישור לא יעבוד, זה יעבור לבוררות. זה עניין מסובך ואני לא נמצא במצב טוב בתוך הקיבוץ בעניין הזה", אמר ולנסי, וניסה לעבור לנושא הבא.

כאן פנה חבר המועצה יגאל בוזגלו וביקש לומר דבר מה. ולנסי ביקש ממנו להמתין, אולם בוזגלו התעקש לומר את דבריו "בוא נעשה פינג-פונג קטן באותו נושא. יורם (ממן) ואני, היינו היחידים שהצבענו נגד הסכם שיתוף הפעולה שראש העיר הביא למועצה. דובר על שטחים עם סוסים, גמלים ותעשייה. היינו נגד…", ולנסי העיר שזה לא פינג פונג, אלא הצגת עמדה…

ולנסי "אנחנו רוצים לבנות משהו שישרת את הבנים שלנו בעתיד. אנחנו עושים הכל כדי להגדיל את האוכלוסייה. ארבעה מילדי לא נמצאים כאן, רוב הילדים שלנו נמצאים בתל אביב וניו יורק. יש לנו אינטרס משותף להצליח".

חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון: "כשאנחנו עומדים על הזכויות שלנו, זו לא בכיינות. זאת זכותנו וזה לא בא על חשבון שיתוף הפעולה בינינו. השיח בינינו חייב להיות מכבד".

 

חבר המועצה גבי חסין: "קודם כל ברוך הבא, ולא רק במימונה. אני רוצה להעלות בעיה כאובה לתושבי קריית שמונה שנמשכת כבר המון שנים. סגירת הגישה לירדן. מי שרוצה ליהנות מהמים מקבל קנס של חמש מאות שקלים. איך יכול להיות שאחרי חמישים שנה רק מכניסים את הרגלים במים, ומקבלים דו"ח?. אתה חייב לשנות את המצב הזה כי זה עוול לתושבים רבים בקריית שמונה שבסך הכל רוצים ליהנות מקצת מים. לא יכול להיות שתתייחסו אלינו כמו שאתם מתייחסים למי שמגיע מתל אביב ולא חלק מהאזור".

 

חבר המועצה בנצי יעקב יו"ר האופוזיציה: "הציבור לא פחות חכם מאיתנו, ויש לו טענות קשות כלפיך וכלפינו. אנחנו מאבדים את האנשים שלנו כי אין להם איפה לבנות בגלל חוסר הקרקעות. החבר'ה שלנו עוזבים את העיר. אנחנו לא מסוגלים לתת להם פיתרונות. יש כעס אצל התושבים שלנו, אנחנו חייבים לספק להם פיתרונות, לא דיבורים. חלק מהבעיות נוצר מזה שאנחנו מושכים לכיוונים שונים ולמעלה מנצלים את זה. אנחנו רוצים להיות חלק אחד וליהנות כמוכם מהטבע, בלי תשלום, למשל".

 

אחרי שבנצי סיים את דבריו, ניהול הישיבה יצא מכלל שליטה (אם המושג 'ניהול' בכלל היה). ולנסי ניסה לענות לשלל השאלות ששאלו חברי המועצה ביניהם: יפעת, בוזגלו, בנצי וחסין, אולם, לשווא. ולנסי אומר שתי מילים, ודבריו משוסעים מצד חברי המועצה. הוא שותק ומנסה שוב, ושוב 'חותכים' אותו.

היה נראה שמנקודה זו איבדה הישיבה את חשיבותה, ובזה לא הייתה שונה ממה שקורה במגרשי הכדורגל, חלק מהחברים עברו לקרב אגרוף חופשי. זה מכה וזה מכה, ולנסי מנסה לענות, אומר משפט וחצי, ונקטע, וחוזר חלילה.

אהרון ולנסי ישב בחוסר נוחות על כיסאו וסינן לעבר ראש העיר ניסים מלכה: "כשאתה היית אצלנו, לא קיבלנו אותך ככה…".

מכאן הדרך לפיצוץ/סיום הישיבה הייתה קצרה.

ראש העיר, שרוב הזמן ישב בשקט ולא הגן על אורחו ולנסי ואף לא ניסה לרסן את חברי המועצה שחבטו באורח, חש שחבריו הגזימו וסגר את הישיבה, תוך שוולנסי קם ממקומו בתחושת כעס ועלבון ויצא מהחדר.

 

בשיחה עם ולנסי לאחר הישיבה, הוא היה עדיין נסער מקבלת הפנים. "ראש העיר שלכם הרב מלכה התקבל אצלנו בכבוד מלכים. חברי המועצה עמדו לכבודו כאשר הוא הגיע אלינו לישיבה" אומר ולנסי ומוסיף "לקחתי בחשבון שיהיו חברי מועצה שירצו לעשות פוליטיקה, וזה לגיטימי. אבל מה שהיה זה משהו אחר שבכלל לא קשור לפוליטיקה".

לשאלה האם הוא חושב להסיק מסקנות ולהפסיק את שיתוף הפעולה בעקבות הישיבה האחרונה, אומר ולנסי "תראה, עם הזמן נשכח את הסיפור והפצע יגליד. אין לנו לוקסוס להיעלב ולהיפגע בעבודה הציבורית. אני מאמין בכל ליבי בשיתוף פעולה בין שתי האוכלוסיות, שלכם ושלנו. אנחנו צריכים יחד לפעול כדי להפיל את החומות ולקרב את התושבים שלנו, כי באמת אין סיבה למלחמות, בהן כולנו נפסיד. שיתוף פעולה הוא הדבר הנכון והחכם לעשות", אומר ולנסי, ובהמשך מעבירה דוברת המועצה את התגובה הבאה: "ראש המועצה אהרון ולנסי הוזמן לישיבת מועצת העיר קריית שמונה מתוך אמונה שבאמצעות דיון הוא יסייע לראש העירייה ולמנכ"ל להסביר מה מצב הסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין הרשויות. להפתעתו הישיבה שאמורה להיות מוסד דמוקרטי ציבורי ומכובד התנהלה בצורה מחפירה ולא מכובדת. חברי אופוזיציה רואים בפעילות חיובית שעיקרה בניה וחיזוק משותף של האזור הזדמנות לנגח את ראש העירייה במקום לנסות ולהיות שותפים למהלך היסטורי שיכול לשנות את מצב העיר. פוליטיקה היא משחק דמוקרטי שצריך לשמור על הכללים שלו כדי להגן על טובת תושבי האזור וחבל שחלק מחברי מועצת העיר קריית שמונה שכחו את תפקידם. במקום לנגח ולקטר הם יכולים לבחור להיות שותפים בפיתוח העיר, האזור ולדאוג לטובת התושבים. התנהלות הישיבה היא בושה שלא ראוי שראש המועצה ירד לרמתה ומעידה על המארחים שלו יותר מעליו כאורח", אומרת יערה קדוש דוברת המועצה בשמו של ראש מועצה אזורית הגליל העליון אהרון ולנסי. 

ראש העיר הרב ניסים מלכה מסר את תגובתו לאירועים מאוחר יותר, וכך הוא כותב: "אני מתנצל בפני עמיתי ראש המועצה האזורית הגליל העליון אהרון ולנסי על התנהגותו של חבר המועצה יגאל בוזגלו. ולנסי הוזמן לישיבת מועצת העיר כאורח שלנו וחבל שיש מי שבחר להשתלח באורח שהגיע במטרה לחזק את שיתוף הפעולה בין שתי הרשויות. אנו חיים במדינה דמוקרטית בה ניתן לומר הכל, אולם חשוב לשמור על סגנון מכובד ולא מתלהם, במיוחד כאשר אנו המארחים. אני משוכנע כי רק על ידי איחוד כוחות נוכל להצעיד את הגליל לעתיד טוב יותר.

עובדה, שבזכות שיתוף הפעולה בין קריית שמונה לגליל העליון הצלחנו במאבקנו המשותף להשאיר את מיג"ל בקריית שמונה, הרשויות מתחלקות בארנונה בצורה שווה בכל השטחים המשותפים עליהם הגענו להסכמות, הקמנו וועדות משותפות בתחומי החינוך, התרבות, הספורט ואיכות הסביבה כדי לשדרג את איכות החיים בגליל ואף הצלחנו לקבל החלטה למנות בורר שיאמר את דברו בעניין המחלוקת בין כפר גלעדי למינהל מקרקעי ישראל בכדי לשחרר שטחים נוספים לבני ביתך בשכונת בימת תל חי. נכון שיש בין הצדדים עוד מחלוקות רבות אך אין דבר שלא ניתן לגישור ורק על ידי הידברות נוכל להתקדם ולפתור בעיות. השותפות בין קריית שמונה לגליל העליון יצאה לדרך מתוך אמונה אמיתית כי השינוי יוכל להגיע רק על ידי איחוד כוחות ואין שום כוח בעולם שיוכל לחבל בשותפות הזאת, גם לא מה שלצערי קרה במועצת העיר", תגובתו של ראש העיר הרב ניסים מלכה.

 

חבר המועצה בנצי יעקב, יו"ר האופוזיציה, שגם הוא התבטא במהלך הישיבה בעניין הקרקעות והגישה לירדן באופן לא פוגעני, שלח מכתב התנצלות אל אהרון ולנסי ובו הוא כותב, בין השאר את הדברים הבאים: "…השתתפת בישיבת מועצת העיר במטרה להציג את שיתוף הפעולה בין מ.א. ג"ע לבין ק"ש כיום ובעתיד. באשר לקבלת הפנים המבישה לה 'זכית', הרשה לי להתנצל בפניך. מבחינתי נחצו הקווים האדומים בהצגת הטענות המופנות אליך באופן הצגתן, צורת ההשתלחות כלפיך אינה במקומה ולא מוסיפה לנו כנבחרי ציבור כבוד, אלא ההפך, ההשתלחות גרמה נזק קשה מאוד למי שמייצג ציבור של תושבי העיר שברובו אינו דוגל בפגיעה באורח שהינו ראש מועצה מכהן הבא לכבד את חברי מועצת העיר. כיו"ר האופוזיציה וכאחד שכ-45% מתושבי העיר הצביעו עבורו בבחירות לראשות העיר, הנני מוחה על אופן הצגת הטענות ודרך ההתבטאות הקשה אליך, זו לא הדרך שתושבי קריית שמונה היו מתגאים בה ולא המקום לומר לך דברים קשים.

כידוע לך קיימים נושאים רבים שבהם ישנן חילוקי דעות בין ק"ש לבין מ.א ג"ע. הנושאים המהותיים והחשובים שיצטרכו את מעורבותנו כמנהיגים העומדים על הפרק הם: חלוקת המשאב הלאומי, הקרקעות, שנעשה עיוות לפני עשרות שנים וחלה עלינו החובה לתקנם באופן מיידי, קיום הועדה לחקירת גבולות, כניסת תושבי העיר לשמורות הטבע, נחל הירדן ועוד.

תוכנו של המסר מייצג את הרגשות המעורבים של התושבים שמאמינים שהגיע הזמן לפתור את נושא הקרקעות להתרחבותה של העיר ולפיתוחה, אך הדרך והצורה אינם מקובלים. אנו, מנהיגיה של העיר, לא מתכוונים להוריד את נושא הקרקעות מסדר היום הציבורי ונמשיך להיאבק להשגת האדמות, להתפתח ולהפוך לבירת הגליל כיאה לעיר מחוז. שותפות אמיתית אמורה לתת מענה לצורך הקיים בשני צידי השותפות, אחרת אין מקום לשותפות כאשר צד אחד אינו מקבל מענה לצורך שהוביל לשותפות מלכתחילה. אני קורא לך לעלות את רמת השותפות מרמת הצהרות לרמה של שתוף אמיתי, שייתן מענה לצורך המהותי של תושבי קריית שמונה כאמור, שחרור קרקעות להרחבת העיר.

אנו מחויבים לתושבנו, כוחנו באחדותנו, השיח בינינו חייב להמשיך, ע"מ לפתור את בעיותיה הדחופות של תושבי העיר והאזור", כותב בנצי יעקב יו"ר האופוזיציה לראש מועצת הגליל העליון אהרון ולנסי.

 

– תגובה של חבר המועצה יגאל בוזגלו: "לאחר שנים רבות, הגיע הזמן שראש המועצה אהרון ולנסי ישמע באוזניו את האמת המרה על השותפות החד צדדית הזו, בזמן שראש העיר ויתר (יורם ואני היחידים שהתנגדנו להסכם ההבנות) על ועדת חקירת הגבולות שהושגה בדמים למען השותפות ולא קיבל שום דבר משמעותי בתמורה.

ולנסי לא נקט בשום פעולה למען קריית שמונה, לא בשחרור הקרקעות מול כפר גלעדי, לא בפתיחת החסימות בנחל הירדן, לא טיפל בזיהום האוויר של מחצבות כפר גלעדי על העיר, לא במיגון מיכלי האמוניה שמסכנות באופן ממשי את ביטחון תושבי העיר. בעצם, לא הביא שום בשורה לתושבי העיר למעט ישיבות סרק בשולחנות עגולים והעברת כסף מארנונה ממתחם ביג. ולנסי צריך להבין שאת תושבי קריית שמונה לא קונים בכסף. שותפות לא רק מקבלים אלא גם נותנים, "תחיה אבל תן לחיות". נדהמתי לחוש, וזה נראה כל כך פתטי שבזמן שלצעירי העיר אין היכן לגור, הוא בוחר להיעלב ולהגיד אתם צודקים ולהצטייר כ"קדוש מעונה". אני לא 'קונה' את זה וכמוני רוב חברי המועצה שזעקו את הזעקה.
 
צר לי אבל השותפות הזו כשלה כשלון חרוץ ושלא יספרו סיפורים ומעשיות, זו האמת. כן, העובדות מדברות בעד עצמן", אומר יגאל בוזגלו.

חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שנאלצה לצאת במהלך הישיבה עקב סיבות רפואיות, אומרת בתגובה למה שהיה את הדברים הבאים: "השיח בין קריית שמונה וגליל עליון, כמו גם עם המועצות האחרות באזור, צריך להיות שיח מכבד, הן ברמת הדברים שנאמרים והן באופן אמירת הדברים, על מנת לאפשר שיתופי פעולה אמיתיים בינינו לצד שמירת הלגיטימציה של כל אחד מהצדדים לשמור על זכויותיו וצרכיו הייחודיים. אני מאמינה שאין סתירה בין הצורך של קריית שמונה לעמוד על זכויותיה במישורים שונים לבין היכולת לקיים שיתופי פעולה בחינוך, בתרבות ובתחומים נוספים שיביאו לרווחתה של כלל קהילת האזור. הבסיס לכך הוא דיאלוג מכבד בין הצדדים, כל דרך אחרת רק תפגע במרקם היחסים העדין כל כך וחבל".

אחרי מה שקרה בישיבת מועצת העיר צריך לפנות לרבנים שהשתתפו בישיבה ולבקש מהם להשתדל אצל היושב במרומים להקדים במעט את יום הכיפורים כדי לעשות חשבון נפש, אולי שתיקתם בישיבה תעמוד להם לזכות. וסליחה שאני מערב את היושב במרומים, כי רק הוא יוכל להציל אותנו, אם הדברים יצאו מכלל שליטה הפעם. 

אולי יעניין אותך

Bottom ad