היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מועצת העיר מציגה: זירת איגרוף

ישיבת מועצת העיר שהתקיימה השבוע ביום ראשון נפתחה בדבריו של ראש העיר הרב ניסים מלכה על פרשת השבוע "וישלח". ראש העיר הפליג בתיאורים של היריבות בין יעקב ועשיו ועמד על ההכנות למפגש ביניהם והמפגש המרגש עצמו.

כזכור, יעקב שלח מלאכים כדי לפגוש את אחיו עשיו אחרי שברח מאימתו בעקבות 'גניבת' הברכות מאביו, וכשחזרו המלאכים, סיפרו לו על ארבע מאות איש ההולכים לקראתו. רמז די עבה על כוונותיו המלחמתיות של עשיו. יעקב מכין את עצמו לכל האפשרויות ובין היתר שולח מתנות כדי לפייס את אחיו. ראש העיר סיפר בהתלהבות על המפגש ועל הפיוס של השניים.

…ומיד, בלי הפסקה כלשהי ומבלי ש'לקח אוויר', עבר ראש העיר לתוכחות כלפי חברי המועצה שנעדרו מישיבת הארנונה לפני שבועיים.

"אנחנו נמצאים כאן כדי לעזור לתושבים", הוא אמר ותוך כדי דבריו, יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב, אמר לו "אתה עסוק בדיבורים. למה העלאת את הארנונה ב3.1%?". המשפט הזה חלץ את הפקק מהבקבוק בו נמצא השד הקטן והעצבני. בעוד ה'שד' משפשף את עיניו משנתו הארוכה ומהאור שהכה בו, היו חילופי דברים פחות או יותר 'סבירים' וראש העיר סיפר על ההשתדלויות שלו אצל שר הפנים למנוע העלאה ריאלית של הארנונה, אבל בהמשך כאשר נפתחה הישיבה ועל הסדר היום עמדה דרישתו של חבר המועצה בנצי יעקב לחייב את התושבים בשינוי הארנונה כתוצאה מהמדידות רק מיום המדידה, ולא מינואר 2011, או אז נפרצו כל הסכרים וראש העיר פתח בהרעשה ארטילרית שהותירה את הנוכחים באולם הישיבות בהלם ובאֵלם למשך מספר שיניות. נחסוך מכם את המילים הבוטות מאוד שנאמרו ורק נאמר שהשימוש בסִפרה אחת מלוח המספרים היה מאוד דומיננטי.

"תגיד לי", פנה ראש העיר לבנצי ואמר "חוץ מלדבר, אתה לא עושה כלום. אנחנו עושים, וזה ההבדל בינינו. תראה לי מעשה אחד שעשית מסביב לשולחן. אפילו את הדברים שאתה אומר כותבים לך", הוא אמר, ובנצי השיב "ההבדל בינינו, שאתה ראש עיר ולא עושה כלום. אני באופוזיציה. תפקידי לבקר".

אם היה נדמה למשהו שבאמירות הללו הקרב יסתיים, דאג ראש העיר להבהיר בהמשך המתקפה שהוא לא עומד להרפות. "גם בצבא לא עשית כלום. אפילו מסיבת סיום לא עשו לך", המשיך ראש העיר לחבוט בבנצי לתדהמת הנוכחים.

בנצי: "אני לא אפגע בך באופן אישי, ויש לי הרבה…". "תפגע אם יש לך..", ענה לו ראש העיר.

לאחר דקות ארוכות כאשר גם לראש העיר הרב מלכה נגמר האוויר, ובנצי מצידו חזר על המשפט "אני לא רוצה לפגוע בך אישית. אני מציע לך…", התערבו מספר חברי מועצה ואמרו לניצים "די מספיק. זה לא מכובד מה שאתם עושים".

בנצי: "בקשתי ממך לכנס ישיבת מועצה מיוחדת כדי לדון בגביית הפרשי הארנונה כתוצאה מהמדידות מתחילת השנה. במקום שתתמודד עם הבעיה, נתפסת לפרוצדורה שלא הגשתי את הבקשה עם חמש חתימות. אתה מחפש איך למלא את הקופה ולא איכפת לך ממצוקת התושבים. כל מטר תוספת קשה לתושבים. על מה אנחנו לוקחים ארנונה? הכל הרוס, כבישים, מדרכות. אני מתבייש עם כל מה שקורה בעיר. לפחות תקל על התושבים במה שאתה יכול, תגבה מיום המדידה ולא שנה לאחרו. אני פונה אליכם חברי המועצה, תתמכו בהצעה שגביית הארנונה תחול מיום המדידות, אתם לא עובדים של ראש העיר", אמר בנצי והתחשבן עם ראש העיר על התקופה בה מכהן ראש העיר בתפקיד.

סגן ראש העיר יגאל בוזגלו שחש נפגע מדבריו של בנצי פנה את בנצי ואמר: "אתה מצייר את כולנו כמושחתים. מה עשית מאיתנו? איך אתה עושה דבר כזה?".

בנצי: "אני לא יודע על מה אתה מדבר. אני לא אמרתי שאתם מושחתים, ואם זה מה שהשתמע, אני חוזר בי. אני טוען שבידכם ההחלטה להקל על התושבים".

סגן ראש העיר ד"ר בוריס סידלקובסקי: "אנחנו לא צריכים לתת פרס למי שבנה ללא היתר לפני שנים בזה שנחייב אותו מהיום שהמודד מדד. מבחינתי, שייקחו ממנו שבע שנים אחורה, כמו שהחוק מאפשר. מה אנחנו נותנים פרס לעבריינים?", אמר/שאל ד"ר סידלקובסקי.

בשלב זה קיבל יו"ר ועדת הכספים אשר פיניאן את רשות הדיבור ואמר: "זאת לא בושה שהעירייה מחפשת דרכים להגדיל את ההכנסות שלה. מאיפה אתה רוצה שיהיה כסף לטפל בעיר? הארנונה היא המקור המרכזי שלנו. המדידות מראות שיש חריגות, חבל על הזמן, מסתבר שאותו תושב נהנה מהטעות משנת 99 בפעם האחרונה שמדדו. רוב חריגות המדידה הם בבתי קרקע, ושם לא גרים מסכנים ועניים. ההחלטה מידתית, ואם יש טענות, אפשר להתייחס אליהן בנפרד. אל תשכחו שאנחנו סובלים מחוסר הכנסות. רבותי, צריך הכנסות וחובתנו לדאוג לכך".

חבר המועצה הרב מאיר לוי הציע לקצר את זמן המדידה ולחייב מיום המדידה. עוד הציע הרב לוי ליעל את הפיקוח. "יש בניה ללא פיקוח וצריך לטפל בכך".

עוד העלו חברי המועצה טענות על כך שצ'ק הביטחון נגבה אם יש טעות במדידה ולוּ במספר מטרים. הגזבר בני קונפורטי הדגיש שעד פער של שני אחוזים, לא חולטים את צ'ק הביטחון בסך חמש מאות שקלים, או במילים אחרות, העירייה לוקחת מקדם ביטחון לטובתה על כל מאה מטר מדידה, מותר למודדים 'לטעות' בשני מטרים. יותר בטעות של שני מטרים על כל מאה מטר, תהיה לזכות העירייה. ההימור של העירייה הוא 100:2 לזכות ב-500 שקלים. השקעה בטוחה לרווח גדול, לכל הדעות.

חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון הציעה בעניין צ'ק הביטחון שאת הפיקדון תגבה העירייה בתוך התשלום השוטף, ולא בנפרד.

יפעת: "צריך לבדוק בציציות של המודדים. מסתבר שיש לא מעט טעויות של טירונים. גם אני שלא מבינה גדולה, עליתי על כך שהם לוקחים את המדידות של קומה אחת וכופלים אותה בשתיים. התושבים באים בטענות לעירייה, וזה ממש לא העירייה, אלה המודדים. צריכים לשמור על האמון מול התושבים.

 

היועץ המשפטי אריאל ממתיק את הגלולה

היועץ המשפטי של העירייה עו"ד אריאל בר יוסף הפנה את תשומת ליבם של חברי המועצה לכך שלא חלה חובה להפקיד צ'ק פיקדון ע"ס 500 שקלים בכל ערער. "אם התושב מערער ומביא מדידה של גורם מוסמך, הוא לא צריך להפקיד צ'ק. רק אם הוא דורש מדידה חוזרת ע"י המודד שלנו, עליו להפקיד את הצ'ק. יש לזה משקל אחר. הוא יכול להציג את המפות שלו. עקרונית אנחנו יכולים לגבות שבע שנים לאחור או מהשנה העוקבת", או במילים אחרות. המחוקק השאיר שיקול דעת בידי העירייה ממתי היא תחל לגבות את השינויים בארנונה שבאו כתוצאה מהמדידה שהיא ביצעה. רטרואקטיבית 7 שנים או בשנה עוקבת, כלומר כל מה שיימדד במהלך שנת 2011 יגבה החל מחודש ינואר 2012.

לקראת סיכום הדיון וההצבעות, אמר ראש העיר שהנחה את הגזבר לשקול אם לגבות את הפרשי הארנונה לאלה מהתושבים שהמדידה נעשתה במהלך החודשים נובמבר-דצמבר 2011, או להתחיל את הגביה בינואר 2012.

עוד הוסיף ואמר ראש העיר הרב מלכה שלאחר שהוא ביטל את ההנחיה לחייב את התשלום מינואר 2010 ולהעבירו לינואר 2011, הוא רואה בהצעה שכולם ישלמו את תוספות הארנונה החל מינואר 2011 עבור כל המדידות שנעשו עד חודש אוקטובר 2011 ועד בכלל.

 

 

מצביעים על ההצעות

ראש העיר העלאה להצבעה שתי הצעות.

הצעה ראשונה של ראש העיר: להחיל את גביית הארנונה רטרואקטיבית מחודש ינואר 2011 עבור מדידות שנעשו עד חודש אוקטובר אותה שנה.

בעד הצעת ראש העיר: ראש העיר הרב ניסים מלכה, הסגנים ד"ר בוריס סידלקובסקי ויגאל בוזגלו, עופר אדר, אשר פיניאן, יפעת ביטון שאשא ואתי חי-דוידי.

מ"מ רה"ע עמרם שחר יצא מהאולם לפני ההצבעה עקב לחצים ברומטרים.

בעד הצעתו של בנצי יעקב, חיוב מיום המדידה, הצביעו: בנצי עצמו והרב מאיר לוי.

נעדרו מהישיבה: גבי חסין, יורם ממן ואהובה סירוגין.

תעלומה ואי בהירות אופפים את הצבעתה של חברת המועצה אתי חי-דוידי שהצביעה נגד הצעתו של יו"ר הסיעה שלה, בנצי יעקב.

עוד נתון מעניין. מתוך שעה אחת בה התנהלה הישיבה, חמישים דקות הוקדשו לסעיף הארנונה, הקרב על הארנונה. 

 

 

בוקסה

 

 החלק הראשון של ישיבת המועצה היה סוער ובו 'כיכב' ראש העיר הרב ניסים מלכה. במהלך הישיבה, ניכר היה שהנוכחים באולם, אם חברי מועצה או  העיתונאים והקהל (המועט) שנכח באולם הישיבות, נתקפו בהלם ואלם מהתפרצותו החריגה של ראש העיר הרב ניסים מלכה כלפי יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב.

בתום הישיבה, הסתודדנו מספר חברים מחוץ לבניין העירייה עוד דקות מעטות, ודיברנו על שהתרחש שעה קלה לפני כן.

ראש העיר הרב ניסים מלכה שהגיע, נשאל כיצד זה קרה שכאחד שנוהג בנימוס ובדרך ארץ, הוא התפרץ בצורה כה חריפה. תגובתו של ראש העיר הייתה "טעיתי", ומיד הוא שלף את הנייד שלו והתקשר אל בנצי וביקש את סליחתו על ההתפרצות ועל הפגיעה בו. מעבר לקו, אפשר היה להבין, שבנצי קיבל את ההתנצלות.

ההתנצלות של ראש העיר ראויה להערכה והיא מעמעמת במעט את התחושות הקשות שליוו את המשתתפים בישיבה.

      

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad