היום ה-03 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

קריית שמונה – גליל עליון. סוף לשותפות?

המשפט הזה נאמר על ידי ראש העיר קריית שמונה במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו ראשי הרשויות של קריית שמונה והמועצה האזורית הגליל העליון לאחר שנחתם הסכם לשיתוף פעולה ביניהן. אז, האווירה הייתה חגיגית ואופטימית. לא חלפה שנה, ודומה שהשניים עומדים משני עברי מתרס העוינות וחוסר האימון שהיה אחד מסממני היריבות שנים רבות בין ראשי שתי המועצות.

היום נשמע אותו משפט כתחזית לשישים שנות …עוינות לאחר שראש העיר של קריית שמונה הוציא מכתב נזעם וחסר תקדים בחריפותו אל ראש המועצה האזורית.

במכתבו כותב ראש עיריית קריית שמונה דברים קשים ביותר, כאמור: "קיבלתי בתדהמה ובאכזבה רבה את מכתבך שבנדון המיועד לחברי פורום הגליל המזרחי בדבר ההסכמה כביכול, בהעברת מיג"ל מקריית שמונה לעיר צפת".

ולנסי המכהן כיו"ר פורום ראשי הרשויות בגליל ומונה חמש עשרה רשויות הוציא ובסעיף 4. ג' הוא כותב לעמיתיו: "העמותה תפעל לכך שמיג"ל יוכר כמכון מחקר כפי שנקבע בהחלטת מל"ג מיום 11.7.06 יעניק תארים מתקדמים ויעביר את מקום פעילותו לקריה בצפת. לעמותה לא אכפת מי יהיה צינור העברת הכספים ממל"ג כל עוד פעילות המכון תיעשה מתוך חשיבה על פיתוח אזורי משותף ותעביר את פעילותה בבוא היום לקריה בצפת". המשפט הזה מזהיר מהפַרה בוטה של הסכמה על כך שמכון המחקר מיג"ל (מרכז ידע גליל) המהווה עוגן ומנוע האצה של תהליכים אקדמיים ותעסוקתיים, יישאר בקריית שמונה. יתרה מזו, ראשי הישובים באזור יחד עם ראשי מכללת תל חי הסכימו מאז ומתמיד שמיג"ל הוא צלע חשובה בהתפתחותו של האזור בכלל ושל קריית שמונה בפרט. אף על פי שולנסי מסייג את ההחלטה להעביר את מיג"ל וקובע לוח זמן עתידי, אין הדברים הללו מניחים את דעתו של ראש עיריית קריית שמונה. וכך כותב ולנסי בסעיפים 6 ב' ו-ג' במסמך שהעביר לעיונם של חבריו ב"פורום ה-15": "מיג"ל תעתיק את פעילותה לצפת כאשר תוקם הקריה האקדמית למחקר ורפואה ולאחר הקצאת הקרקע. מחקרים יירשמו כמחקרים של מיג"ל".

ראש עיריית קריית שמונה ממשיך וכותב במכתב אותו הפיץ בקרב חבריו ב"פורם ראשי הרשויות", ממלא מקום ראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שיש לו חלק מרכזי בהחלטה להקים את ביה"ס לרפואה, ראשי מכללת תל חי ומיג"ל: "אינני מבין על סמך מה אתה כותב את דבריך אלה ועל מה אתה מסתמך, הרי מעולם לא קיבלנו הסכמה על כך, אומנם זה אולי רצונם של מספר חברים בפורום אך החלטות מתקבלות בדרכים דמוקרטיות ולא במחטפים, בשקיפות ולא בהיחבא. הרי הצהרת לא פעם גם בישיבות שקיימנו בצוותא וגם בנוכחות שרים שאתה תומך בהשארת מיג"ל בקריית שמונה, דבר שיחזק את קריית שמונה ואת האזור כולו".

ראש עיריית קריית שמונה מפנה את ולנסי לתוצאות הפגישות השונות שהתקיימו עם מקבלי ההחלטות ומזכיר לו ש: "בפגישה עם השר סילבן שלום ועם המנכ"לית אורנה הוזמן נאמר לי במפורש שההחלטה היא חד משמעית, מיג"ל והמחקר הרפואי לא יעזוב את קריית שמונה לצפת, וכך גם סוכם בישיבה אתכם. .. מכון מיג"ל הוא אחד הדברים העיקרים שיכולים לסייע לנו למנף את העיר ולקלוט אוכלוסייה חזקה ואיכותית".

ראש עיריית קריית שמונה כותב דברים קשים וחסרי תקדים בחריפותם ואינו בוחל בדבר: "לצערי, לא רק שהינך לא מסייע לנו בקידומה ופיתוחה של קריית שמונה כפי שהתחייבת במסגרת השותפות שנחתמה בינינו, אלא אתה פועל במכוון כדי למנוע מאיתנו בכל מחיר את האפשרות להתפתח ולפרוח. אני רואה בפעילותך סכנה לעיר קריית שמונה", הוא ממשיך ותוקף את ולנסי.

ולנסי מצידו מבין את תמונת המצב שהולכת ומתפתחת עם תחילת הפעולות להקים את ביה"ס לרפואה בצפת ומניח שהמרחק הגיאוגרפי בין מיג"ל שבקריית שמונה ובין ביה"ס לרפואה שיהיה ממוקם בצפת בעייתי וכך הוא כותב במסמך שהוציא לחבריו ב"פורום הגליל המזרחי": "דברים אלו נובעים מרציונאל שגורס כי מיג"ל רואה עצמו כשותף למאמץ האזורי להקמת קריה למחקר ורפואה בצפת. ההסכם המתגבש עם אוניברסיטת חיפה כפי שהוא מנוסח עתה אינו מכיל את הנקודות החשובות לעמותה".

נראה ששני ראשי הרשויות נקלעו למערבולת בה משמשים טיעונים הגיוניים ורגשות בערבוביה והביאו את השניים, או לפחות אחד מהם לנקוט בצעדים חסרי תקדים במערכת היחסים שבין שכנים.

המצב הקשה בו נמצאת קריית שמונה במספר מישורים ובראשם חוסר תעסוקה ועוגן של תקווה לשנים הבאות, הביא את ראש עיריית קריית שמונה למתקפה חריפה נגד ולנסי ולמסקנות מרחיקות לכת ביחס לתקוות שהשניים שידרו לפני פחות משנה. יתרה מזאת, השניים עדיין לא יצרו שום החלטה משמעותית כפועל יוצא מההסכם לשיתוף פעולה ביניהם, ככל שידוע לנו. התקוות היו גדולות והייתה ציפייה שלמרות משקעי העבר, יש סיכוי לשינוי. אחד מן הנושאים הבוערים הוא נושא העברת הקרקע מרשות קיבוץ כפר גלעדי לשטח השיפוט של קריית שמונה מהלך שעמד בראש סדר היום של הפוליטיקה המקומית בקריית שמונה. "מאז חתימת ההסכם לא הורגש כל שינוי בשטח מלבד מילים חסרי ערך. גם הבטחתך בדבר פשרה בין קיבוץ כפר גלעדי למינהל מקרקעי ישראל בעניין השטח בבימת תל חי עליו אמורות להיבנות מאות יחידות דיור לתושבי קריית שמונה, לא מומשה כלל וכלל, כך שלא נותרה לי ברירה אלא להטיל ספק בכוונותיך בעניין שותפות אמיתית בינינו", ממשיך וכותב ראש עיריית קריית שמונה במכתבו ומוסיף "בעקבות פעילותך החד צדדית החלטתי לפרוש מפורום הגליל המזרחי ובכוונתי לכנס את חברי להנהלת העיר בכדי לדון מחדש בהסכם שיתוף הפעולה שנחתם בין קריית שמונה לגליל העליון".

ראש עיריית קריית שמונה משאיר פתח לשינוי ולהתפייסות וחותם את מכתבו במילים: "חובת ההוכחה מוטלת עליך, כי אנחנו מבחינתנו עשינו די והותר למען קיום השותפות, ומה קיבלנו? פגיעה באינטרסים של קריית שמונה ותושביה, חבל שכך".

 

תגובת ולנסי כפי שנמסרה על ידי יערה קדוש דוברת המועצה: "פורום ראשי הרשויות מקדם את האינטרסים של כלל הרשויות בגליל המזרחי בתחומים שונים ובעיקר בתחומי אקדמיה ומחקר. במטרה להפוך את הגליל המזרחי לאזור המוביל במדינה בתחום המדע, האקדמיה והמחקר ולכן לא מוכן להפסיד נכס משמעותי כל כך כמו מיג"ל לטובת כרמיאל או חיפה. הפורום ימשיך לפעול לפיתוח האזור תוך שמירה על אופיו הצנוע ועל הסביבה הירוקה והנפלאה שבה תושבי הגליל חיים. המועצה להשכלה גבוהה אישרה לפני כארבע שנים הקמת מכון מחקר אוניברסיטאי יישומי בגליל המזרחי, אם מיג"ל יתחבר עם אוניברסיטת חיפה ויקבל הכרה כמכון המדובר, הגליל המזרחי כולו יפסיד את הסיכוי להקים מכון מחקר גדול ומשמעותי כדוגמת מכון ויצמן ברחובות. הפורום מייחל לכך שמקבלי ההחלטות במדינה יבינו את הפוטנציאל הגלום בפיתוח הגליל המזרחי כאזור מדע ומחקר ויעדיפו לקדם אינטרסים לאומיים על פני אינטרסים פוליטיים. החיבור של מיג"ל עם חיפה יסתום את הגולל על הקמת אוניברסיטה רב קמפוסית בגליל כי חיפה תהפוך להיות אוניברסיטת חיפה והגליל. זה סיכון שפורום ראשי הרשויות לא יכול להרשות לעצמו לקחת. המאבק מול המוסדות המרכזיים צריך להיות משותף לכולם ולא צריך להוביל את ראשי הרשויות למחלוקות פנימיות".

מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל נמסר כי "המשרד מתנגד להוצאת מכון המחקר מיג"ל משטחה של קריית שמונה ויפעל בכל דרך כדי שמהלך כזה לא יקרה. אחד היעדים המרכזיים שהציב המשנה לראש הממשלה השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, לפיתוח וחיזוק הגליל היא הקמת הפקולטה לרפואה בצפת כעוגן להקמת אוניברסיטה בגליל ומכון מחקר אוניברסיטאי הוא נדבך משמעותי לחיזוק כל המוסדות האקדמאיים בגליל. הקמת האוניברסיטה כמו גם הפקולטה לרפואה תחזק ותפתח את הגליל ותשפיע בהכרח, בצורה משמעותי, על עידוד התיישבות, יצירת מקומות תעסוקה איכותיים, קידום ההשכלה הגבוהה והחינוך בצפון. כל החלטה שתפגע בפרויקט מחולל שינוי זה, נתנגד לה. בשבוע הבא תתקיים במשרד לפיתוח הנגב והגליל פגישה עם נציגי פורום הגליל המזרחי, נציגי המכללות וגורמים נוספים על מנת לקדם את הקמת האוניברסיטה בגליל".

העניינים כפי שהם נראים היום מאוד שבירים ועלולים להוביל את האזור למערבולת של מאבקים קשים, להם היינו עדים רק לפני מספר שנים. אם אכן טענותיו של ראש עיריית קריית שמונה נכונות ועומדת כוונה שלילית מאחורי התנהלותו של ולנסי כלפי העיר, עליו להוכיח זאת. לעומתו ולנסי אמר בשיחות סגורות שמדובר בנייר עמדה שהוציא לחבריו לפורום להתייחסות, כחלק מהחלטה של הישיבה בה לא השתתף ראש עיריית קריית שמונה. תגובתו של ראש העיר מוגזמת ואינה במקומה, הוא והוסיף, שהפורום של ראשי הרשויות דמוקרטי וכל החלטה שתתקל במסגרתה, תכובד.   

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad