היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"קריית שמונה תחטוף אלפי טילים במלחמה הבאה"

"במלחמת לבנון השנייה נורו על קריית שמונה כאלף רקטות (רבע מכלל הרקטות שנורו על ישראל). חמש מאות מתוכן פגעו בתוך שטח היישוב. כיום מחזיק החיזבאללה ארסנל של למעלה מ- 40000 רקטות וטילים וסביר להניח כי גם הפעם רבע מתוכם מיועד לק"ש. כלומר: בשטח הישוב צפויות לפגוע כ- 5000 רקטות (זה חלק מתרחיש שהציג נציג המוסד, עפ"י מסמכי ויקיליקס שפורסמו ב"הארץ"). אם נניח 50 ימי לחימה, נקבל קצב נחיתות יומי של  מאה רקטות . מה יעמוד מול השטף האדיר זה? סוללה אחת של "כיפת ברזל"? כמה טילים יש באותה סוללה? ובכן, החשבון הוא די פשוט.

 

עלות סוללה היא בסביבות 80 מיליון דולר. זו, כמובן, הערכה המבוססת על האישור שניתן בקונגרס האמריקאי למימון ארבע סוללות (בסך של 205 מיליון דולר) ועל התוספת של משרד הביטחון (שהיקפה הסופי לא ברור).  נהוג להניח כי כשליש מסכום זה הם הרכיבים הקבועים של הסוללה (מכמי"ם, משגרים, קרונות שליטה ובקרה, רכבים וכו'). כל השאר הם טילים שעל עלותם מתנהל ויכוח בלתי פוסק. ראש מנהלת "כיפת ברזל" ברפא"ל, יוסי דרוקר, דיבר על מאה אלף דולר. הערכות אחרות מדברות על ארבעים אלף דולר. הבה נניח כי מדובר בשבעים אלף דולר. מכאן קל למצוא שבסוללה יהיו קרוב ל-800 טילים.

המסקנה: הסוללה תפעל כ-8 ימים עד לגמר המלאי ואז תשאיר את העיר חשופה לשבועות ארוכים של מטחי רקטות. אגב, גם במהלך שמונת ימים אלה יחדרו חלק מהרקטות את מערך ההגנה. אבל זה, כמובן, זניח בהשוואה למה שיתחולל לאחר מכן. מספרים אלה אינם עובדות נחרצות. הם בסך הכול הערכות, אבל, הם מדגימים את חוסר ההיגיון בהסתמכות הבלעדית על קונספציית "כיפת ברזל". לכל אחד ברור כי זה בדיוק יהיה המצב בכל מקום בו תוצב סוללת "כיפת ברזל". כך יהיה בנהרייה וכך יהיה בחיפה.  _____________________962878011.jpg

אני אינני טוען כי "כיפת ברזל" מיותרת. היא יכולה להביא תועלת, אבל רק כחלק ממערך כולל המבוסס גם על אמצעים אחרים: סוללות סקאי-גארד (לייזר) ותותחי "וולקן-פאלאנקס". למה לשים את כל הביצים בסל אחד?"

ד"ר נתן פרבר שדבריו הובאו בכתבה הוא מדען ראשי של חטיבת הטילים של תע"ש לשעבר, מרצה בפקולטה לאווירונאוטיקה בטכניון לשעבר, ופעיל בעמותת "מגן לעורף".

 

מקור לידיעה: שאול כהן, מנהל אתר KR8

אולי יעניין אותך

Bottom ad