היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ראש העיר: נעניק אזרחות כבוד לראש הממשלה נתניהו

 

בעוד כחודש ימלאו שלוש שנים לכהונתו של הרב ניסים מלכה בראשות העיר, ואנחנו מביאים לכם ראיון עימו גם לרגל השנה החדשה, שהייתה מיוחדת בארץ ובקריית שמונה.

הסערות החברתיות בארץ הדחיקו מעט את הנושאים הביטחוניים, והנושאים החברתיים צעדו לקידמת הבמה הציבורית. מכאן ואילך, נכנס ראש העיר וחברי המועצה לישורת האחרונה של הקדנציה, וסביר להניח שמעטה מעשיו יבחנו גם לאור הזמן שנותר לסיום כהונתו הראשונה כראש עיר.

הלשכה, למי שלא ביקר בה, מעוטרת בדמויות תורניות ובולטת בהן תמונתו של הרב דויד אבוחצירא שליט"א מנהרייה (אחיו הצעיר של הבבא אלעזר זצ"ל). האווירה שקטה ובזמן שקבענו התנהלה ישיבת עבודה עם בכירי משרד השיכון ובהם מנהל המחוז עוזי שמיר. על סדר היום קידום פרויקטים לפיתוח העיר.

הרב מלכה מתפנה ואנחנו מתחילים את הראיון.

 

– שלא כמקובל, הייתי מבקש להתחיל דווקא עם ההישגים שלך, הפרויקטים המרכזים שאתה והמועצה חתומים עליהם.

הרב ניסים מלכה: "אכן מפתיע שעיתון מתחיל עם ההישגים. רשימת ההישגים במהלך הזמן שאני נמצא בתפקיד ראש העיר היא די ארוכה, אציין חלק מהם, ולאו דווקא לפי סדר חשיבתם: חנכנו את בית הספר המיוחד, באמת מיוחד, 'רננים' לרווחת הילדים המיוחדים של העיר והסביבה כולה, חנכנו את המרכז לגיל הרך שמצעיד את הטיפול בילדים הזקוקים לסיוע עם מיטב אנשי המקצוע והנחנו אבן פינה למעון יום שיקומי, שילוב שישדרג את הטיפול הרב-מערכתי באיכות ובמקצוענות בגיל הרך. בתחום חזות העיר ואיכות החיים החלפנו חלק גדול מתחנות ההסעה בתחנות אסטטיות ויפות, לנוחות התושבים הנזקקים לשירותי אוטובוס ציבורי, הכנסנו את נושא המיחזור על ידי מיכלים מיוחדים, שיפרנו והוספנו מרגשי משחקים. הוספנו ובנינו גני ילדים בשכונת הורדים ושדרגנו בתי ספר וגנים ברחבי העיר, הענקנו מחשב נייד לכל מורה וציידנו את בתי הספר ב'לוחות חכמים'.

אחת ההצלחות הגדולות היא בתחום הדיור. שכונת יובלים עם אלף יחידות דיור יצאה לדרך, בע"ה. אני בטוח שעוד נזכה לראות את בני העיר בונים את בתיהם ומקימים משפחות לתפארת בשכונה. בתחום התעשייה הצלחנו להוריד את האגרות לבניה לתעשייה בגובה של 60%. הסרת החסם הזה, אני מקווה תאפשר פיתוח מואץ של התעשייה בעיר.

במאבק משותף, הצלחנו למנוע את סגירתו של חדר המיון הקדמי בעיר, ואני בטוח שחייהם של רבים ניצלו ויינצלו בעתיד בזכות כך שחדר המיון נשאר פועל.

ועוד פרויקט חשוב ובעל ערך רוחני גדול, הוא פתיחת המקווה לנשים בשכונת הוורדים. המקווה הזה עומד בסטנדרטים גבוהים ביותר ובעצם הוא נותן רמת שירותים לאישה הטובלת ברמה גבוהה.

ואחרון חביב, משהו שהוא גם סמלי, שדרגנו את מועדון העיוור ואנחנו מקווים שנביא להם שמחה לנשמה ולנכים שיצטרפו בעתיד למועדון. אגב, את הרשימה המלאה אנחנו נפיץ לתושבים".

 

– אחרי ההישגים שציינת, נעבור לחולין, ברשותך.

התשובה לטענות 'למה לא עושים', הייתה 'אין כסף בגלל הגירעון'. מה קורה עכשיו, יש תקציבים?

הרב ניסים: "נתחיל מהשנה. השנה הזאת מיוחדת מבחינה כספית בגלל שאנחנו עוברים סוף-סוף ממצב גירעוני לאיזון תקציבי. עברו עלינו שנתיים קשות והציבור חש בזה. הובלתי תהליך שמטרתו להיות עצמאי, והצלחתי".

– כן, אבל עוד מעט יהיה אפשר לחגוג 'בר מצווה' לחשב המלווה…

הרב מלכה: (צוחק) "אל תדאג, החשב יסיים את תפקידו בסוף השנה. אם לא היו עיכובים מצד משרדי הממשלה ביחס לחובות שלהם אלינו, העניינים היו נראים אחרת כבר לפני שנה. התהליך הזה הביא לכך שעכשיו נוכל לתכנן ולעשות הרבה יותר מאשר בעבר, בזכות האיזון התקציבי שהגענו אליו. היו לנו המון תוכניות אבל לא יכולנו לבצע".

 199728_1018117939748_1429126337_49179_1354_n_752662778.jpg

– מה למשל?

הרב מלכה: "הכנסנו קבלנים בנושא הגינון והגיזום ופינוי גרוטאות, ואפשר כבר להרגיש בשינוי במקומות שונים בעיר. נושא הניקיון שמפריע לתושבים וגם לי, מקבל טיפול מיוחד וגם כאן אפשר לראות שינוי שילך ויגדל בהמשך", אומר ראש העיר על-אף העובדה שתושבים רבים עדיין היו רוצים לראות יותר עובדי ניקיון ופחות לכלוך ברחובות.

 

השנה קרה דבר נפלא בעיר. תושבים קמו ואמרו 'די, עד כאן!', וזה קרה עוד לפני שמחאת האוהלים ברוטשילד פרצה. הוקם מטה מאבק בחודש יוני כדי להילחם בסגירת מוסדות התרבות בעיר בהשתתפות אזרחים מן השורה, חברי מועצה, חברי וועדי עובדים והורים והחבר'ה הצעירים. מטה המאבק סימן את היעדים שלגביהם הייתה הסכמה מקיר לקיר בין רוב החברים. מניעת סגירת הספרייה והיכל התרבות, הבאת מפעל עוגן לעיר (איתוראן) והספקת עבודות למפעלים בעיר, פיתרון לבעיית הדיור והמשך ההנחות לילדים במעונות לאימהות עובדות.

 

– נתחיל בספרייה שבסופו של דבר הייתה הגפרור שהצית את המחאה בקריית שמונה.

הרב מלכה: "הספרייה עובדת ואנחנו מעבירים את הכספים. בנוסף לספרייה יש 'ספרייה ניידת' העוברת בין השכונות ובין הישובים באזור והיא תחת חסות המכללה. בנושא היכל התרבות, הגענו להסכמות שעבור השימוש בהיכל תשלם העירייה סכום של חמשת אלפים וחמש מאות שקלים עבור כל אירוע. ולא תהיה בעיה בנושא.

בשעה טובה הגענו גם לסיכום בנושא מועדון העיוור (ראה ידיעה נפרדת ה.ב.א). חתמנו עם המפרק הסכם שהעירייה תשלם את כל חשבונות החשמל של המועדון ושל המתנ"ס ארתור-פוקס. פעילות המתנ"ס מתרכזת בשני מוקדים, בוואנקובר (כל-נדרי) ומתנ"ס תקוותנו. נקים גם תזמורת עירונית ומקהלה". 

 

– הרב מלכה, מה קרה מאז שמטה המאבק הוקם, מה הושג ובאיזה נושאים לא היו הצלחות?

הרב ניסים: "ראיתי צורך לשתף את התושבים במאבק שהעירייה עמדה בו. יש חשיבות למעורבותם של תושבים במאבקים וגם בתוכניות הנוגעות לחייהם. מטה המאבק שבראשו עמדתי, סימן מספר מטרות. רצינו להחזיר לאימהות במעונות את ההנחה במעונות, והצלחנו. בנושא התעסוקה פעלנו בשני מישורים. נציגי משרד הביטחון היו כאן ויש כבר הזמנות לעבודה למפעלים רבים. המאפיה שזכתה במכרז ארצי של אספקת לחם לצה"ל בכל הארץ והיא מחפשת עובדים נוספים כדי לעמוד בדרישות".

– זאת אומרת שעכשיו יוחנן יצטרך לאפות את החלות לחיילים ביום ראשון כדי שיגיעו אליהם ביום שישי? 

הרב מלכה: "כנראה, אבל אני סומך על המאפיה שגם ייצרו חלות לכל צה"ל וגם החלות יגיעו אליהם טריות. מפעל העוגן, עדיין תקוע (ראה ידיעה נפרדת. ה.ב.א) ואני מקווה שנצליח. בנושא הדיור, שכונת יובלים יצא לדרך, ולפני רגע שוחחתי בנושא הזה עם עוזי שמיר מנהל משרד השיכון שנמצא כרגע בישיבה בחדר הסמוך. הכל רץ, ולהוציא הערה אחת של 'הירוקים' להסיט את הבתים מהנחל, שקיבלנו את ההערה, והערה של מע"צ ביחס למיקום תחנת הרכבת (כולנו מחייכים), לכשתקום, וגם את הבקשה הזאת קיבלנו, אין הערות ואני מקווה שלא יהיו.

הספרייה והמתנ"סים: עברנו את כל התלאות, ו'הקול הקורא' יצא והממשלה תאשר את ההחלטה. תראה, התהליכים הבירוקרטים קשים ולוקחים זמן, אבל, עם סבלנות גם אותם עוברים".

– בנושא הדיור. המחלוקת עם קיבוץ כפר גלעדי עלולה להעיב על היחסים וכבר אנחנו עדים להחרפה בהתבטאויות ההדדיות ושמענו איומים מפורשים מצד קריית שמונה על יציאה למאבק אקטיבי נגד קיבוץ כפר גלעדי. מה קורה, מדוע העניין לא מוצא את פתרונו?

הרב מלכה: "ראשית, בגלל אווירת החג, אנחנו דוחים את הפעולות שתכננו. חיכינו אחת עשרה שנה, נחכה עוד סוכות, זה לא ישנה. באשר לשאלה 'מדוע קיבוץ כפר גלעדי לא מעביר את בימת תל חי ב", בעצם צריך לשאול אותם. אבל אומר לך. השתלשלות העניינים היא כזו שאחרי חודש מרץ השנה בה התקיימה הישיבה המכרעת במינהל יחד עם גדעון גלעדי מכפר גלעדי, הקיבוץ היה צריך להעביר את השטח. בנושא הנקודתי ששמו בימת תל חי סגרנו הכל וכשהיינו בדרך החוצה אומר גלעדי, 'מה עם התמורה לקרקעות שהעברנו לטובת מכללת תל חי, וסף וורטיימר וקרקעות נוספות?' היינו המומים. כשהוא קשר והתנה את ביצוע העברת בימת תל חי לכל החבילה הזאת. המטרה הייתה ברורה, לא לבצע את הסיכום. וצריך להבין, כפר גלעדי קושר אותנו בצורה מלאכותית לבעיה שלו עם מינהל מקרקעי ישראל. 'אם אנחנו לא עומדים בהסכם, תתבע אותנו', אמר לו מנכ"ל המינהל היוצא ירון ביבי. ביבי ממש התחנן בפניהם 'אני מבקש שתעבירו את הקרקע לקריית שמונה ותמשיכו במאבק שלכם מול המינהל'. לא, גדעון גלעדי לא היה מוכן, הוא רוצה בורר. 'אין בסיס משפטי לבקשה שלו', אומר ביבי, אבל גלעדי מתעקש, וחבל. אני מאוכזב, היות וליוויתי את הנושא ותמכתי בכל הדרישות של כפר גלעדי לאורך כל הדרך", אומר ראש העיר מלכה על אי-העברת בימת תל חי לרשותה של העיר.

הרב מלכה: "אני מצפה מראש המועצה אהרון ולנסי לנקוט בעמדה יותר אקטיבית מתוקף תפקידו כראש מועצה וגם מהיותו תושב כפר גלעדי".

הרב מלכה לא מסתפק בציפייה ומאיים שיצא למאבק ואומר "אם לא אקבל את הקרקע בבימת תל חי, אתבע הקמת ועדה לחקירת גבולות שויתרנו עליה במסגרת הסכם שיתוף הפעולה עם המועצה האזורית והמאבק יהיה קשה. לא נוותר.

"האיום בסגירת הקיבוץ עומד בעינו ואחרי החגים הוא יצא לפועל", אומר ראש העיר הרב מלכה.

 

– במילים אחרות הסכם שיתוף הפעולה עומד בפני הפרה וסיום.

הרב ניסים: "ההסכם בתוקף ומוביל אותו צוות היגוי ואפילו יצאנו למכרז לבחירת יועץ אסטרטגי כולל הזרמת כספים לפעילות. יש עבודה רבה על תוכניות מפורטות והעברת קרקעות חקלאיות בשינוי יעוד. הארנונה תחולק בין שתי הרשויות.

מתחם ביג יפתח וגם הארנונה והאגרות יעברו לשתי הרשויות. חשוב לציין שיקלטו לעבודה כחמש מאות עובדים במתחם".

 

– אגב, מתחם ביג, אינך חושש מתחרות לא הוגנת מצד ביג בחנויות בקריית שמונה על אוכלוסיה קטנה יחסית?

הרב מלכה: "חלק גדול מהמותגים לא קיימים היום בקניונים והם יהיו בביג. עד כמה שידוע לי, המתחם ימשוך תושבים מרמת הגולן והאזור שנוהגים לנסוע היום למתחם בטבריה".

– המתחם אמור להיות פתוח בשבת.

הרב מלכה: "אני בעד שמירת הסטאטוס קוו בענייני השבת. גם היום יכולים חנויות להיות פתוחות בשבת, מתוך בחירה הן לא פותחות. חוץ מזה, המתחם נמצא רחוק מאזורי המגורים והוא ישמש בעיקר מטיילים בשבת".

– אינך חושש להפרת האיזון הכלכלי בין עסקים שסגורים בשבת לבין עסקים המוכרים אותם מוצרים שיעבדו בשבת?

הרב מלכה: "תראה, הבעיה היא ארצית. תקוותי היא שמדינת ישראל תעבור לשבתון בימי ראשון, כפי שהציע השר סילבן שלום, והעניין ייפתר".

 

– ברשותך נעבור לאחד הנושאים שהעסיקו את תושבי רחוב הירדן והנהגים. העבודות ברחוב הירדן. מה קורה שם, מדוע הסחבת וההתעללות בתושבים? מדוע לא עובדים בלילה כפי שנהוג במקומות אחרים?

הרב מלכה: "ראשית, נתחיל עם זה שרצינו שהקבלן יעבוד בשתי משמרות, ביום ובלילה, דבר שהיה טוב לכולם גם עלות הפרויקט הייתה נמוכה וגם היינו מסיימים את העבודות מוקדם יותר. הקבלן ניסה לעבוד בלילה והמוקד במשטרה הוצף בתלונות מצד התושבים. מעבר לכך, אחרי שהעבודות התחילו, התגלו בעיות תשתית קשות. הצנרת הראשית וזאת המתחברת לבתים הייתה רקובה, פשוט לא להאמין באיזה רמות. הצנרת לא הייתה באחריות הקבלן ולכן, חברת התנור נכנסה לתמונה, וגם זאת הייתה בעיה. בנוסף לזה, חודש הרמדאן עיכב את העבודה היות והקבלן הראשי לקח קבלן מישנה שכל העובדים שלו היו מוסלמים. ועכשיו אפתיע אותך ואומר, שלמרות כל העיכובים, הקבלן מסיים את העבודות לפני הזמן, ואם הכל ילך כשורה הכביש יפתח לתקופת החגים אחרי שירובד בשבוע הבא (הראיון נערך לפני שבוע. ה.ב.א). אנחנו ממשיכים בשידרוגים גם בדוד רזיאל וגם שם אני מניח יהיה לא נעים. התושבים רוצים שתיכנס בבוקר ותסיים בערב. זה לא הולך ככה. בשפרינצק התלוננו ועכשיו הם מודים לי".

 

– בעקבות האירוע היפה והמרגש שהיה לפני מספר שבועות ברחוב יעקב מלול בהשתתפות פעילה של התושבים, אינך חושב שיש מקום לאמץ את המודל לשכונות נוספות?

הרב מלכה: "נקים את המינהלות כי הן חשובות לעבודה של העירייה, יועצת כבר עובדת על הצד הארגוני וההמלצות הוגשו. לנו יהיה קל יותר ונוכל להתייעץ עם ועד השכונה על פרויקטים שנרצה לבצע וכמובן, לארגן ימים כאלה. הנושא יצא לדרך. בנושא התרבות, המודל הצליח בשיתוף האגודה לתרבות הדיור ומכללת תל חי".

 

– עכשיו מעט פוליטיקה. אתה וחברי המועצה משלימים שלוש שנים בתפקיד. כיצד היית מגדיר את האיתנות של הקואליציה שלך?

הרב מלכה: "אנחנו מאוחדים ואפשר לראות את בישיבות ההנהלה. יש משמעת חזקה מצד כל המשתתפים".

– אז כיצד אתה מסביר אם כך את האירוע בו העניק סגנך תעודת הוקרה לראש הממשלה, דבר שנראה מעט חריג להגדרה "מאוחדים ו"משמעת חזקה"?

הרב מלכה: "אני מסכים שזה לא היה צריך להיעשות. בוזגלו

אמר שבסך הכל הוא רצה להודות לראש הממשלה נתניהו על שישה מיליון השקלים שהעביר עבור המתנ"סים. נפגעתי אישית מהמעשה והסברתי לו שהוא יכול לומר תודה בשמו, אבל לא בשם העיר. ראש הממשלה ראוי לדרך יותר מכובדת לקבל כבוד. זה צריך להיות ברוב עם. זה לא רק עניין של כבוד. בשיחה איתי, בוזגלו הבין שהוא טעה ולמד שראש העיר מוביל את העיר וזה תפקידו של ראש עיר להעניק תארים בשמה של העיר. אני מקווה שהוא למד מהעניין".

– אתם נכנסים לישורת האחרונה בה כבר מתחילים לחשוב על הבחירות הבאות והגיע הזמן להראות הישגים. מהם ההישגים המרכזים שלך בקדנציה הנוכחית?

הרב ניסים מלכה ראש העיר: "הוצאנו את העירייה מהבעיה הכלכלית, וזה נותן נקודת זינוק טובה להמשך. הקואליציה חזקה, וזה בהחלט הישג לא קטן כי אחדות כזאת לא הייתה כאן. נושא הפיתוח, בניה רבה ונקים מרכז ספורט גדול ליד קניון נחמיה, סיימנו את התכנון המפורט של "פארק קק"ל" נוסיף אגם נוסף לזה הקיים.

 

– לסיום, יש עוד משהו שתרצה לומר?

הרב ניסים מלכה ראש העיר: "כן, ברשותך אני מבקש לברך את תושבי קריית שמונה והאזור בברכת שנה טובה וחתימה טובה. שהשנה הבאה תהיה שנת פרנסה טובה, ביטחון לעיר ולמדינה ושנזכה לטוב".

  


 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad