בחודשי הקיץ כאשר שעות האור והפנאי הן מרובות ומזג האוויר מאפשר זאת, מעבירים בני נוער רבים את שעות היום ברכיבה על אופניים. , אך רובם לא מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם וכתוצאה מכך מסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך.
לאחרונה יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות IMPACT, לבחון האם רוכבי האופניים בישראל רוכבים בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות ב- 125 רשויות ונצפו במהלכן כ- 3,600 רוכבים.
הפרמטרים שנבדקו: חבישת קסדה, האם רכבו על המדרכה, האם צייתו לרמזורים ולתמרורים והאם התעסקו בנייד בזמן הרכיבה.
להלן תוצאות הבדיקה
קריית שמונה: 43% לא חבשו קסדה, 75% רכבו על המדרכה ו-5% התעסקו בנייד בזמן שרכבו.
חצור הגלילית: 71% לא חבשו קסדה, 64% רכבו על המדרכה, 11% התעסקו בנייד בזמן הרכיבה.
ראש פינה: 75% לא חבשו קסדה, 61% רכבו על המדרכה, 5% לא צייתו לרמזורים ולתמרורים ו-8% מהרוכבים התעסקו בנייד בזמן הרכיבה.
מטולה: 92% לא חבשו קסדה, 24% רכבו על המדרכה, 20% לא צייתו לרמזורים ולתמרורים ו-21% התעסקו בנייד בזמן הרכיבה.
מצב השבילים, גרוע, כמעט ואין שבילים מוסדרים לרוכבי אופניים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לצד היתרונות של הרכיבה, הרוכבים מצויים בסכנה שכן אין להם שכבת הגנה או אביזרי בטיחות כפי שיש לנהגים ברכבים ולכן כל פגיעה בהם עלולה להיות קטלנית. מדינת ישראל משלמת מחיר יקר על התעלמותה מרוכבי האופניים במשך שנים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לקדם ביחד עם הרשויות המקומיות סלילת שבילי רכיבה רצופים ובטוחים עבור הרוכבים ובכך נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע את הרוכב ההרוג הבא".
במחצית הראשונה של השנה נהרגו שבעה רוכבי אופניים בתאונות דרכים. בשנת 2017 נפגעו בתאונות דרכים 289 רוכבי אופניים, מהם 12 רוכבים נהרגו ו-101 נפצעו באורח קשה.