היום ה-15 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

מועצת העיר מציגה: רפורמת חנייה או ישראבלוף?! בי"ס יצחק הנשיא-ניתוח לאחר ה'מוות' או הצלה אתם תחליטו

ישיבת מועצת העיר שהתקיימה השבוע הזכירה שוב, לדאבון לב, שחלק מנבחרי הציבור חושבים שהישיבה שלהם סביב שולחן מועצת העיר היא פרטית ואינה מחייבת אותם להתנהג בכבוד כלפי התושבים, או לפחות כלפי מי שבחר בהם.

הקדמתי להגיע בשעה 18:20, נבדקתי בכניסה, חתמתי וגלשתי אל עבר אולם הישיבות. השעה 18:30, ולא ניכר היה שהשעון עושה רושם על חברי המועצה והפקידות הבכירה שצריך להתחיל…

רבע שעה אקדמית מנוצלת, והקול מבשר בשעה טוב שהישיבה מתחי… לא! רק רגע. הקרקס מתחיל.

צר לי חברים וחברות נכבדים. אינכם אמורים לתת 'שואו' לנוכחים ולצופים בבית, אתם פשוט מאוד אמורים לדון בדר היום (14 סעיפים) ו'לספק את הסחורה.

אני מכיר את הדינמיקה שבה יש קבוצות מעודדות בסגנון 'כנס בו!' 'תקרע אותו!' ועוד הוראות הפעלה של 'נשמות טובות' שרק אלוקים יודע מה המניע שלהם, נכנסות לפעולה. ה'הנחיות' ניתנות בדר-כלל בשיחות חבריות, בבתי קפה, בוואטצאפ וברשתות החברתיות. חלק מהחברים והחברות מגיעים 'מתודלקים' ועם הינתן האות, אש ארטילרית נורית במלוא עוזה.

עוד בטרם הישיבה החלה, התקיים 'טקס הקורונה'. ראש העיר 'לא אפתח את הישיבה עד שהכללים יתקיימו'. בתגובה, חברי האופוזיציה אביבה זריהן ואלי זפרני מוחים כנגד ההחלטה להושיבם עם הגב למצלמות ומסרבים לשבת במקום שסומן עבורם. לא אלאה אתכם בטקסטים המבישים והשכונתיים שנאלצתי להיות עד להם במשך כחמישים דקות יקרות.

ראש העיר שואל (סופסוף) את הממונה על הקורונה יוסי אלגריס אם אפשר להתחיל?! אלגריסי (איש עם חוכמת חיים ראויה לציון) אומר 'כן' והישיבה, סליחה ההצגה מתחילה.

ראש העיר אביחי שטרן פתח בסקירה על פי המופיע בסדר היום, וזה היה האות לחבר המועצה אלי זפרני לפתוח את הישיבה מצידו. ראש העיר מדבר, וזפרני מדבר…

לאחר שלוש אזהרות התבקש זפרני לצאת, והוא סירב. הפסקת התייעצות שגם היא נמשכה מעל עשר דקות, והישיבה יצאה לדרכה רק אחרי יישור ההדורים בין ראש העיר (גילה סבלנות יתרה) וחבר המועצה זפרני.

כאן המקום לציין שאיני מתייחס לתוכן הטענות, בחלקן קשות של אלי זפרני, אלא מתמקד אך ורק בתרבות הדיון והשיח שמזכיר אחת לאחת זירת קרב בוץ ושוק גם יחד. כאן נציין גם שחברי המועצה הענישו את עצמם למעשה, כל הסעיפים שהופיעו בסדר היום נדונו והשעה שבוזבזה בתחילת הישיבה,  החזירו חברי המועצה בריבית דריבית כאשר הישיבה הסתיימה בחצות לילה!

 

מתוך שלל הסעיפים נתייחס לשניים, רפורמת החניה ויצחק הנשיא.

 

רפורמת חנייה או ישראבלוף?!

סגן רה"ע מישל בן שימול הממונה על רשות החנייה וכמי שנשא את דגל החנייה בתשלום שנים לפני שנבחר למועצה הוא הקים ותפעל את האתר 'המדחן ששבר את הקש' שכל מהותו הייתה חנייה חופשית בעיר לתושבי קריית שמונה.

מישל הציג את ה'רפורמה' שעיקרה ביטול שעת חנייה ראשונה בשקל והכנסת שעתיים חנייה לתושבי העיר, חינם. הוספת מוקדי חנייה בעיר, הגדלת אגרת החנייה מ-10 שקלים לשנה ל-50(!) שקלים לשנה, פינוי המדחנים (בתום תקופת החוזה)וזהו, פחות או יותר.

התשובה לשאלה אם הרפורמה היא לטובת התושב או לטובת קופתה של העירייה, תלויה בנקודת המבט והאינטרס של העונה.

בעירייה מתפארים על השקת הרפורמה, תוך הדגשת והבלטת ה'שעתיים חינם' ואילו אחרים (ביניהם עבדכם) טוענים שמדובר בתרגיל חשבונאי, לא מתוחכם במיוחד) בו השורה התחתונה מכניסה המון כסף לקופתה של העירייה. כיצד, אתם שואלים? בבקשה, תושב קריית שמונה, בניגוד לאורחים, מחנה את ריכבו בין דקות ספורות לשעה, מקסימום. כיצד?! בואו נבדוק, מה יעדי הקנייה שלנו? מזון במקום ראשון, ביגוד, הנעלה וכד'. שכל אחד יבדוק עם עצמו (זה הכי מדויק!) כמה זמן לוקח לו לבצע אחת מן הפעולות הללו… אנחנו מגיעים חונים, קונים ונוסעים… דקות, רבע שעה, נדיר שעוברים את השעה. ולכן, העלאת האגרה ב-500%, משקלים בודדים לעשרות שקלים, מכסה ומגדילה את ההכנסות ביחס לשעתיים חינם, שמעטים ינצלו אותן.

בעלי העסקים ממילא משלמים אגרה יקרה יחסית, וגם מקבלים תמורה היות והם נדרשים להימצא בעסק מעל עשר שעות ביום עבודה.

נזכיר שמהחנייה חינם לא יזכו נהגים שאין להם אפליקציית חנייה כלשהי והם תלויים במדחנים, ויש המון נהגים כאלה, והיות שהפעלת אפליקציית החנייה פעם אחת ביום, אפילו לדקה, תחסום את האפשרות ליהנות מהשעה וחמישים דקות שנותרו…

אם אתם עוקבים אחרי, שמתם לב בוודאי שהעסקה היא לטובת קופת העירייה כי את האגרה (הבטוחה) ישלם כל תושב בעל רכב, ויש אלפים כאלה, אולם מן ההטבה, (המותנת) ייהנו מעטים, אלא אם כן יהיו נהגים שכל יום יצאו להחנות את ריכבם שעתיים חינם רק כדי לא לצאת פרייארים, רק כדי לזכות בהטבה…

לסיכום, לדעתי, זו רפורמת ישראבלוף, וזו רק דעתי.

 

 

פנינו למישל בן שימול סגן רה"ע והנה תגובתו:

"גובה האגרה שונה מ-10 שקלים ל-50 שקלים. מהסיבה שזהו התעריף שקבוע בחוק העזר. והיינו מחויבים להיצמד אליו משפטית. חניה יומית עומדת על תעריף של 15 שקלים. זהו שווי ערך לשלושה ימי חנייה. בעיני זה סביל וסביר ובפרט שזה מאפשר אופציה של הטבה נוספת שעיקרה שעתיים חינם. ההטבה תהיה אפשרית רק לבעלי אפליקציות כמו: פנגו, סלופארק ודומיהן.

ההטבה הינה שעתיים ביום. ואינה תלויה במיקום או זמן. ניתן לחלק אותה על פני היום בצורה מפוצלת והתנאי לכך הוא הפעלת האפליקציה שמאפשרת לנו בקרה ומעקב על התהליך. הנחינו את החברות המפעילות להיערך לכך.

אני מסכים עם הטענה שהחניה בתשלום כפי שפעלה בעבר הסיבה נזק אדיר הן למרקם העסקי והן לזה החברתי. זוהי בדיוק הסיבה שאנחנו ממשיכים בתהליך רוחבי וארוך שבו אנו מבצעים הקלות ומוודאים שהן אכן תורמות לשיפור המרחב העסקי והחברתי במרכז בעיר.

אני מבקש להזכיר לציבור שההטבה אינה אפשרית למימוש במדחנים עצמם מסיבות טכנולוגיות והשאיפה היא להסיר אותם לגמרי בתום החובה המשפטית שהחוזה שנחתם בעבר ע"י השילטון הקודם עדיין מחייב אותנו בדמי שכירות ושימוש.

אני שמח מאוד כי לאחר שצמצמנו את שעות הפעילות עד ל-18:00, הוספנו מגרשים חינמיים, הענקנו חניה חינם למי שגילו 67 ואילך. כמו חניה חינם לכולם בימי שישי וחול המועד סוכות ופסח. אנחנו ממשיכים בקו הברור של הקלות בתחום ועד שנגיע אל הנחלה התפעולית הנכונה והמדויקת ביותר. כך שחיי המסחר והפנאי במרחב יתעצמו ויתחזקו".

יצחק הנשיא, ניתוח שלאחר ה'מוות'?

חברת המועצה ד"ר אביבה זריהן-וייצמן ביקשה להעלות לדיון את סגירת בית הספר, והאמת שזה היה מיותר. ראשית, ההתמהמהות הרבה והזמן הרב שחלף מאז שההחלטה התקבלה מתחת לרדאר ובחסות הקורונה כאשר מוסדות החינוך היו סגורים. לא פעלו מיד להוציא צו מבית משפט על כך הסגירה היא בניגוד להחלטת המועצה (פה אחד) שבית הספר לא ייסגר, ולכן, העירייה פתחה צעד גדול ומימשה הלכה למעשה את סגירת בית הספר ופיזור התלמידים והצוות. והדבר הכי חשוב, חוסר המעשה מצד הנפגעים (בהפגנה שאמורה הייתה להרעיד את אמות הסיפים, השתתפו בודדים).

נוסיף לזה את הווכחנות הבלתי מתקבלת על הדעת (ראה לעיל), השעה המאוחרת בה נדון הנושא (קרוב לחצות) והנה מתכון שקרוב יותר ל'וידוא הריגה' מאשר 'פינוי לחדר מיון'.

נ.ב איני מבין מדוע נושא שמועלה על ידי אנשי האופוזיציה נדון בסוף הישיבה? נזכיר לכולם ובמיוחד ליועץ המשפטי של העירייה עו"ד אריאל בן יוסף שלא אחת חיווה את דעתו שנושאים של האופוזיציה ידונו תחילה, ושמסורת מקודשת הייתה נקוטה מאז ומתמיד (עוד משנות ה-90) שנושאים שמועלים על ידי האופוזיציה נדונים תחילה כחלק מהביטוי שהרוב (הקואליציה) לא דורס את המיעוט (האופוזיציה) ומאפשר לקיים דיון הוגן (מה שלא היה הפעם), כי בכל מקרה הקואליציה הדורסנית (שמונה חברים מתוך שלושה עשר) תעביר כל החלטה שתרצה, אפילו שהשמש זורחת במערב ושוקעת במזרח…

נחסוך מכם את מסע ההתנגחויות ההדדיות שהיו בין המשתתפים: ראש העיר אביחי שטרן, ד"ר אביבה זריהן-וייצמן, אופיר יחזקאלי וחן אדלר-לגיסמו, הממונים על החינוך וחבר המועצה אלי זפרני. המון צעקות, אמירות בעיקר למצלמות, הטחת האשמות הדדיות, ואפילו פגיעה ברמה אישית.

מי שלא היה שם ולא צפה בפייסבוק, הרוויח.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad