היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך מדוע הגליל מחוץ לרפורמה?!

 

 

הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך.

הגליל מחוץ לרפורמה?!

 

בשבוע הבא, 1.1.2016, תצא רפורמת התחבורה הציבורית לדרכה. הרפורמה מתייחסת לשני נושאים. הראשון, מיפוי ארבעה אזורים בארץ שלצורך כך הוגדרו כמטרופולין: מטרופולין תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע.

במטרופולין הוגדרו גבולות השירות על פי הערים והישובים הנמצאים סביב העיר המרכזית במטרופולין, בשלוש טבעות.

כך לדוגמא מטרופולין חיפה, משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזיכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.

 בולטת לעין העובדה שמדינת תל אביב במשמעותה הרחבה קיבלה צ'ופר רציני הן בפריסת השירות בתחבורה הציבורית על גווניה (אוטובוסים, רכבות, מטרונית) והן במחירים הנמוכים בדרך כלל, ביחס לעבר.

מעוד צ'ופר ייהנה ציבור הנוסעים (ואנחנו מפרגנים להם כמובן) היא האפשרות לעבור מטבעת לטבעת. או במילים אחרות, פריסת השטח ממנו יוכלו הנוסעים ליהנות יהיה גדול במיוחד בכל אזור.

משרד התחבורה במהפכה שהנהיג הקל גם באפשרות בשימוש בחודשי, שבועי ויומי חופשי, ובהתאם התעריפים המוזלים.

 

לצד הברכות לתושבי מדינת תל אביב המורחבת, ולאור העובדה ששני אזורים בארץ לא ייהנו מהמהפכה: גליל ואילת, אנו שבים ושואלים. מה איתנו?! באמת, מה עם כל תושבי הגליל מכרמיאל בואכה קריית שמונה ומטולה?!

מדוע משרד התחבורה לא הנפיק רפורמה לפי מידותיו של האזור?!

להזכירכם, התחבורה הציבורית היחידה העומדת לרשות התושבים היא האוטובוס על שלל החברות.

נכון, הנסיעות מקריית שמונה החוצה ופנימה סבירות יותר, על אף שתעריפי הנסיעה פר-קילומטר יקרים כאן באחוזים ניכרים ביחס למהפכת המטרופולינים.

בעוד שהאפשרויות של תושבי תל אביב מגוונות רכבת, רכבת קלה ומטרונית והמחירים זולים אצלנו יש אופציה אחת אוטובוס, תכיפות שירות נמוכה מאוד ומחירים גבוהים.

הנושא עלה לדיון בקרב ראשי הרשויות של 'אשכול מזרחי' הכולל חמש עשרה רשויות: קריית שמונה, מטולה מועצות אזוריות גליל עליון ומבואות החרמון, ראש פינה, צפת ועד לטבריה.

בעקבות הדיון שיגר ראש מועצת יסוד המעלה אילן אור יו"ר ועדת התחבורה של האשכול מכתב חריף לשר התחבורה ישראל כץ ובו הוא דורש בשם יישובי האשכול מהשר להכיל את הרפורמה גם בגליל, במכתבו כותב אור בין השאר: "הצטערנו לגלות שאיננו נכללים כאזור, בתוכנית הרפורמה בתעריפים בתחבורה הציבורית. תעריפי התחבורה הציבורית באצבע הגליל גבוהים משמעותית מתעריפי התחבורה הציבורית במרכז הארץ הנכללים ברפורמה. הכנס את הגליל לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. לא יכול להיות שמחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בצפון יהיה כמעט כפול מאשר במרכז הארץ. בניית תוכנית כוללת ואיכותית לתחבורה הציבורית תביא לפתרונות תעסוקה, תקרב את הפריפריה למרכז ותשכנע זוגות צעירים להגיע צפונה, שכאן יש לנו אפשרות לאפשר להם דיור בר קימה באיכות חיים גבוהה".

 אור ומנכ"לית האשכול, נורית צור-רבינו, נפגשו השבוע לישיבת התנעה עם מתכנני התחבורה הציבורית של חברת 'יפה נוף' ו'MTP  מתכננים'. כזכור, בוצע סקר מקיף לגבי הצרכים התחבורתיים של התושבים והרשויות וכעת מתחיל תהליך התכנון המפורט. כחלק מתהליך זה, המתכננים של חברות יפה נוף ומשרד MTP יערכו בדיקות עומק ברשויות האשכול. צוות המתכננים צפוי להגיע לכל רשות ולהתוות יחד עם אנשי המקצוע, את התכנון המפורט לצורך שיפור התחבורה הציבורית האזורית.

אילן אור: "מהלך משמעותי זה  של הסדרת קווי התחבורה הציבורית מהווה חלק מסדרת מהלכים רבים נוספים לשיפור התחבורה הציבורית הן מבחינת השירות והן מבחינת התעריפים. אני מודה לשר התחבורה שהסכים לממן את הסקר והתוכנית ואין לי ספק שהוא גם יוביל ליישומה".

יש לקוות ששר התחבורה ישראל כץ אשר עשה ועושה מהפכות בכל הקשור לתחבורה בישראל יבין שתושבי הגליל זכאים, והמדינה מצידה מחויבת, להעניק שירותי תחבורה מגובנים, בתכיפות ובפריסה ראויים, וכמובן בתעריפים נמוכים משהם היום.

 

להזכיר לשר כץ שהחלוקה ה'שוויונית' בין מדינת תל אביב ובינינו נמשכת, אנחנו מקבלים דיבורים והבטחות ובתל אביב מקבלים תכל'ס.

אולי יעניין אותך

Bottom ad