היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מגפת עבירות בניה בקריית שמונה

ישיבת מועצת העיר שהתקיימה השבוע, הייתה סוערת במיוחד. לעיתים היה נדמה שלא מדובר במועצת עיר האמורה לקבוע את מדיניותה של העירייה ולפקח על ביצוע תוכניות העבודה, אלא במלחמת מחנות בין מי שמעלים עין, לכאורה מעבירות הבניה בעיר לבין מי שתובע לאכוף את החוק לפני שיהיה מאוחר.

הסעיף הראשון שעמד על סדר יומה של המועצה היה "מדיניות אכיפה – תכנון ובנייה".

הרקע לדיון הוא ארוך ומפותל אולם ננסה להתייחס למצב שהביא לדיון בנושא.

אגף הנדסה ומהנדס העיר אמונים על פי חוק במתן היתרי בניה ובטיפול בעברייני בנייה. מבלי להיכנס לפרטים, נאמר שהתגלעו מחלוקות בין מהנדס העיר לבין ראש העיר באשר לאכיפה סלקטיבית ברישום דוחות על עבירות בניה. לחיזוק טענתו של ראש העיר הוא הביא דוגמאות, בין היתר באכיפה סלקטיבית לאנשים המוכרים מקורביו, לכאורה.

הנושא הגיע לבית המשפט במספר מקרים, ובית המשפט פסק את אשר פסק.

הבעיה צצה בהמשך כאשר ראש העיר והמנכ"ל שמו לב שמהנדס העיר אינו פועל נגד עברייני בניה שצצו כפטריות אחר הגשם ועשרות רבות של תלונות מגיעות לשולחנם.

השניים חשבו שאולי מהנדס העיר לא שם לב לעבירות, והחלו לשלוח אליו תמונות של עברייני בניה וציפו שהמהנדס יפעל מיד ויעצור את המשך הבנייה הבלתי חוקית.

ראש העיר הרב ניסים מלכה הביא דוגמאות במהלך הישיבה לטענותיו "צילמתי עבירות ושלחתי אל המהנדס, וכלום. 'העניין בטיפול'", "צילמתי בלוק עם שישה דיירים שבנו בניגוד החוק ובקשתי שיטפל בכולם ללא יוצא מן הכלל, וכלום", אמר ראש העיר.

גם מנכ"ל העירייה אשכול שוקרון ניסה להעביר תלונות על עבירות בניה בליווי תמונות מרשיעות, וגם הוא לא קיבל התייחסות.

עקב אי טיפול בעבירות הבניה, שחלקן מוגדרות כ-'דיני נפשות', שהפכה למגפה של עבירות בניה המתאפיינות בבניה בלתי חוקית ובחלקה מסוכנת.

 

מכת המרפסות המסוכנות

כל מי שמסתובב בעיר נתקל בבניה פרטיזנית וללא שום פיקוח או בקרה של מרפסות התלויות על זרועות מתכת.

המרפסות הללו יכולות להפוך למלכודת מוות, חלילה אם מכונית נוסעת לאחור ופוגעת בהן או מתרחשת רעידת אדמה אפילו קלה יחסית.

זרועות המתכת מחוברות באמצעות ברגים לקרקע או לקיר ואף אחד לא יכול לומר אם הן עומדות בתקנים ישראלים או דרישות החוק בתכנון ובניה.

היות והמרפסות נבנות בחופזה ולא תמיד על ידי בעלי מקצוע מדופלמים ובלי הכנות יסודיות, האפשרות לתקלות גדולה.

אנחנו מתייחסים כאן לנושא, לאו דווקא מההיבט של עבירת בניה אלא, מצד 'דיני נפשות'.

נאמר, שמשפחה מחליטה לערוך יום הולדת על מרפסת מעין זו, ועליה מצטופפים מספר גדול של אנשים שאין ביכולת העמודים לשאת והמרפסת מתמוטטת, חלילה. מי ייתן את הדין?! מי יתייצב בפני המשפחה וייקח אחריות על הבניה הרשלנית?!

לא לחינם נקבע שלצורך בניה חייבים לקבל היתר, כי מתן ההיתר יהיה תלוי בעמידה הן בתנאי התכנון והן באישורים לקונסטרוקציה ויכולת עמידת החומרים בתנאים מסוימים. במקרים אלה של בניית המרפסות, זה לא נעשה והדיירים לוקחים על עצמם סיכון שעלול לעלות בנפגעים בנפש ובגוף.

בדקנו את הסכנות הכרוכות בבניה של מרפסת על עמודי מתכת עם מהנדס מכונות והוא אמר שאינו מבין מי לוקח אחריות על התופעה. "ראיתי כמה מרפסות כאלה ונהיה לי חושך בעיניים. אין יסודות לרוב המוחלט של המרפסות, החיבור של קומפלקס כזה עם ברגים, בעייתי ביותר, המרפסות לא עברו תקינה כלשהי מבחינת חוזק החומרים ואיכות החומרים.

שאלנו מהן הסכנות? הסכנות הן מקורוזיה שיכולה 'לאכול' את המתכת, החומרים לא בנויים לשאת משקל מעבר ליכולתם, סכנה ממשית שרעידת אדמה, ולוּ קלה תמוטט את המרפסות. סכנה נוספת היא מצד מפגעים אנושיים כמו פגיעה של רכב.

 

השתלטות על שטחים בדירות משותפות (בלוקים)

לפני שנביא את עמדתו של מהנדס העיר כפי שעלתה במהלך הישיבה נזכיר עוד סוג של עבירת בניה (מיני רבות). השתלטות של דיירים וכאלה שאינם בעלי נכסים בבתים משותפים על שטחים והפיכתם לחדרים מאובזרים כבית לכל דבר ועניין.

הסיבה בדרך כלל היא בצע כסף כי את החדרים האלה הם משכירים לאחרים תמורת 'שכר דירה'.

היות ומדובר בעשרות, אם לא מאות עבירות של השתלטות על שטחים והפיכתם לנכס מניב שכר דירה, היה מצופה שבמבחן האכיפה של אגף ההנדסה יהיו מספר צווי הריסה. אולם, ככל הידוע לא נהרס שום חדר או מרפסת בשנים האחרונות.

 

…נחזור לישיבת המועצה.

סגן ראש העיר יגאל בוזגלו פתח את הדיון והציג תמונה עגומה כפי שמתוארת למעלה ותבע בתוקף שמהנדס העיר יאכוף את החוק ויביא להריסת המבנים שנבנו שלא כדין.

"לא יכול להיות שהאכיפה משותקת ולא נעשה דבר ונותנים לעבריינים להמשיך ולעבור על החוק. אני דורש לאכוף את החוק ולהרוס מבנים לא חוקיים שנבנים", אמר בוזגלו.

המהנדס טען מנגד שמבחינתו הוא הגיש תוכנית עבודה לפני מספר חודשים ובנוסף אין לו כוח אדם שיכול לבצע את האכיפה. "ככה אני לא יכול לאכוף", אמר מהנדס העיר חגי קול.

דבריו אלו על כך שאין לו כח אדם הרגיזו את מנכ"ל העירייה שוקרון שלא הבין כיצד הדברים מתיישבים עם המציאות אותה הוא מכיר כמנכ"ל העירייה.

"אני לא מבין על מה אתה מדבר. אנחנו מדברים כאן על כך שבגדול אתה לא מבצע אכיפה ועבירות הבניה בעיר הגיעו לממדים של מגפה, ואתה מספר על כח אדם. אתה מוזמן להציג את הבעיות ונטפל בהן", אמר המנכ"ל שוקרון.

 

בדיון נמצאו חברי מועצה שהגנו על המהנדס וטענו שיש בידו 'צו הגנה'. חברי המועצה רק שכחו שצו ההגנה ניתן למהנדס כדי שיוכל לעבוד חזק יותר נגד העבריינים.

היו שאמרו שאסור למועצה לדון בכלל בנושא היות והמהנדס מצויד ב'צו הגנה' ממבקר המדינה.

אחרים טענו ש'צו ההגנה' בא לסייע למהנדס לבצע את עבודתו ולא להפוך את צו ההגנה לתירוץ לא לבצע את עבודתו. 

מהנדס העיר טען שכל עוד אין תוכנית עבודה הוא לא מוכן לאכוף את החוק כי זה יראה סלקטיבי. אלא שמי שאחראי לעשות תוכנית אכיפה הוא לא אחר מאשר …המהנדס עצמו.

הדרך בה מתנהל מהנדס העיר מול מה שקורה בשטח, צריכה לעורר תהיות ושאלות לא מעטות.

הסכנה שבעוד מספר שנים העיר תהפוך למעברה עקב עבירות הבניה המסיביות, ואז כולם ישלמו את המחיר בירידת ערך הדירות ובבריחה של תושבים מהעיר החוצה.

בתום הדיון הסוער  קיבלה המועצה החלטה האומרת: שתוך חודש יגיש מהנדס העיר תוכנית עבודה מנומקת אולם, כל עבירת בניה שיש בה סכנת נפשות תטופל מידית.

ההחלטה נתמכה על ידי כל חברי המועצה.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad