היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רגע לפני תשעה באב אישרה מועצת העיר פתיחת תלמוד תורה

ישיבת מועצת העיר האחרונה לפני היציאה לפגרה (אוגוסט – ספטמבר) התקיימה השבוע בצל תשעה באב ומחלוקת בנושא חינוך שאיימה להצית אש בציבור ההורים של של מוסדות חינוכיים.

ראש העיר הרב ניסים מלכה 'ניצל' את המעמד וקהל האורחים ופתח בדברי תורה בדיוק על נושא שנאת חינם וחורבן שני בתי המקדש, בעיקר הבית השני שנחרב על שנאת חינם.

דבריו של ראש העיר סיפקו חומר למחשבה לכולם, ובתוספת אזהרה על האיסור החל על אורחים להתערב במהלך הישיבה, יחד הרגיעו את הרוחות.

…עוד לפני הישיבה התארגנה בכניסה לעירייה קבוצה גדולה של הורים, ילדים ומנהלי תלמוד התורה להפגנה שקטה נגד ההחלטה שלא לאפשר למפוני מעון נעמת לקבל מקום במתחם בי"ס המתמיד.

ההפגנה הייתה למעשה מקבץ של המעורבים בנושא שמשתתפיה נשאו תפילה וקראו פרקי תהילים לשינוי ההחלטה.

 

תזכורת, על מה המהומה?!

תלמידי תלמוד תורה "כה לחי" בראשותו של הרב יעיש חנונה, התמקמו במעון נעמת לשעבר ביהודה הלוי. משך שנים לימדו במקום את ילדיהם של תושבי העיר החיים על פי אורח חיים חרדי, ובחרו להעניק לילדיהם חינוך ב'חדר' (תלמוד תורה).

בערים רבות במדינת ישראל קיימים תלמודי תורה תורניים הנותנים מענה נאות לציבור החרדי.

כאן המקום להזכיר, שתלמוד התורה 'כה לחי' נתן מענה חלקי, ורבים רבים מהילדים נאלצו לנסוע יום-יום שדנה-שנה למוסדות חינוך בחצור, צפת, מגדל העמק ואף למקומות רחוקים יותר כדי לממש את זכותם כהורים לחנך את ילדיהם על פי אמונתם והשקפתם.

לפני מספר שנים תבעה נעמת את המבנה חזרה ומשלא קיבלה אותו, פתחה במסע משפטי שבסופו חייב בית המשפט את פינוי המקום.

פסק הדין ניתן עוד לפני מספר חודשים, אולם בפשרה שהגיעו אליה הצדדים הוא נדחה עד לסיום שנת הלימודים מתוך כוונה לא להליך את התלמידים לרחוב.

העירייה החליטה להקצות את המבנה ששימש אותה לארכיון במתחם בי"ס המתמיד לטובת פיתרון הבעיה, אולם כאן קמו הורים (חלק) לתלמידים בישיבתית והביעו התנגדות נחרצת למהלך.

טענתם העיקרית הייתה שהקרבה היתרה בין שני זרמים דתיים השונים זה מזה בהשקפה ובדרך החינוך, היא מקור ופתח לחיכוכים הן במהלך הלימודים עכשיו והן בעתיד כאשר אלה ואלה ירחיבו את פעילותם.

"דרכא" אשר הבעלות על מוסדות החינוך העל יסודי בעיר הועברו אליה הביעה הסתייגות חד-משמעית ותבעה מהעירייה לחזור בה מן ההסדר היות והעירייה חתומה על מסמך משפטי מול "דרכא" המכיר בבעלותה של "דרכא", במסגרת המסמך המשפטי, על מתחם המתמיד על אגפיו.

העירייה לא קיבלה את הפרשנות וקבעה שהארכיון אינו חלק מ'העסקה'.

 

 

הפשקוויל שאיים להצית אש

בשבוע שעבר הגיעה שיחה בהולה ועל הקו טען חבר המועצה אשר פיניאן שהופץ פשקוויל שטנה נגדם ונגד ראשי הציבור הדתי ורבניו ובו ביטויים קשים שלא נחזור עליהם כאן. "לא נעבור על כך בשתיקה", אמר פיניאן והוסיף שהחשד המידי נופל של ההורים של ילדי תלמוד התורה.

פניה מהירה שלנו אל מנהלי "יד עזרא ושולמית", ארגון שלקח על עצמו את האחריות הניהולית והפדגוגית של תלמוד התורה, הניבה הכחשה וזעזוע גורפים מתוכן הפשקוויל "זה לא אנחנו ולא מי מהציבור של ההורים", פסק בנחרצות שמואל מרדכי מנהל "יד עזרא ושולמית" ותוך זמן קצר גם איתר בעזרת אנשיו את האיש אשר עשה את המעשה. (שמו של האיש שמור במערכת). בתיווכו של חבר המערכת shimoncohen "חזק וברוך", ביקשנו הכחשה גורפת וחד משמעית וגינוי ללא תנאי של המעשה, ואכן זה נעשה, יחד עם שיחה בהולה עם רב העיר ששמו שורבב לפשקוויל ואשר פיניאן חבר המועצה.

לאחר שהאווירה נוקתה, ניתן היה לחזור לטיפול בעניין בשיקול דעת.

 

 

ישיבת המועצה

חברי המועצה שנכחו כולם, מלבד ד"ר יפעת שאשא-ביטון הממונה על תיק החינוך, נדרשו להחלטה האם לאשר מעבר התלמידים למתחם המתמיד, ואם כן מתי ולכמה זמן.

ראש העיר הרב ניסים מלכה הציג את הנושא והדגיש את המצוקה בה שרויים התלמידים והוריהם "אני מחויב כראש עיר גם לילדים האלה למצוא להם מקום. לא הצלחנו למצוא מקום חלופי למעון נעמת. התקופה עברה, ויחד חפשנו מקום ראוי, ללא הצלחה" הוא אמר תוך שהוא מציין את השתלשלות העניינים. "מצאנו מקום אחד שאינו שמיש, ארכיון העירייה מזה עשר שנים בחדר האוכל של המתמיד. אני ממליץ להקצות להם את המקום זמנית, עד אשר ימצאו מקום קבע".

ראש העיר ציין שמנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון מתנגדת למהלך מבחינה פדגוגית וגם "דרכא". "אנחנו בעלי המקום ואנחנו נחליט על כך", אמר ראש העיר.

עו"ד אריאל בר יוסף, היועץ המשפטי של העירייה הבהיר והסביר את הצדדים המשפטיים שבהסכם עליו חתומים העירייה ודרכה.

התפתח דיון בו נטלו חלק רוב חברי המועצה. חברי המועצה נחלקו לשניים, אלה שהיו בעד או נגד ואלה שלא הכירו את הנושא ורצו ללמוד אותו טרם שיצביעו.

סגן ראש העיר ד"ר בוריס סידלקובסקי וחברת המועצה אהובה סירוגין עמדו על כך שלא תיערך הצבעה במקום, אלא לאחר שתקום ועדה והפרטים ילמדו. "אולי אתם מכירים את הנושא, אנחנו לא מכירים ולא מוכנים להצביע על משהו שאנחנו לא יודעים" אמרו השניים.

מנגד, טען חבר המועצה אשר פיניאן שהיה סיכום מקדים בו החליטו להקים ועדה שתשב על המדוכה ותוך מספר ימים יקבלו החלטה "אתם לא עומדים בסיכום", אמר פיניאן.

פיניאן הוסיף ואמר "אני מייצג כאן עמדת בי"ס המתמיד, ומאחר ואמרו לנו שהסעיף יורד מסדר היום, לא הגיעו לישיבה נציגים של בית הספר וההורים (רון הוד נציג ועד ההורים המתנגד להעברת תלמוד התורה למתמיד היה ודיבר מאוחר יותר).

חברי מועצה שתמכו בהעברת התלמוד תורה ובראשם גבי חסין ואתי חי דוידי, 'תקפו' את כל מי שהביע דעה שלא תאמה את דעתם בעד ההעברה.

יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב, ומי שמתמודד על ראשות העיר, תקף את ראש העיר על כך שהתנהלותו הביאה את ההחלטה ל'דקה התשעים' ואפשר היה למנוע את כל הסיפור אילו ראש העיר היה מקבל החלטה בתחילת המשבר. "ההתנהלות שלך היא הבעיה. אפשר היה למנוע את זה אם הייתה מגלה מנהיגות", אמר בנצי. ראש העיר השיב לו, ברוח ימי מסע הבחירות ואמר "נו, אחרי שעשית פוליטיקה, מה אתה מציע?".

זה ככה כאשר ישיבות המועצה הופכות לזירת התגוששות על רקע מערכת הבחירות, והנושא המזמן, ממש לא חשוב.

 

 

ראש העיר איפשר לנציגים של שני הצדדים להביע את עמדתם, לפני ההצבעה.


ישראל אזולאי מנהל הכולל סיפר בהתרגשות על התלאות שהוא עבר מהיום הראשון שהתחיל לטפל בנושא התלמוד תורה "עשר שנים אני יורק דם, ורץ מאחד לשני, כנסת, שרים, משרד החינוך. אין לנו יותר כוח אנחנו בסך הכל רוצים מקום לילדים האלה שלא יתרוצצו בנסיעות מחוץ לעיר. ראש העיר הנוכחי מבין אותנו והוא היחידי שהביא פיתרון. אנחנו מבקשים שתאשרו את המעבר", הוא אמר.רון הוד חבר ועד ההורים: "אנחנו לא מתנגדים לתלמוד תורה, הקרבה של שתי התפיסות החינוכיות השונות לא מתאימה ולא נכונה. יש מקומות אחרים אליהם אפשר להפנות את התלמידים, ולאו דווקא במתמיד", הוא העלה אפשרות מסוימת שתוך כדי הישיבה הוכחשה בסמס לראש העיר וירדה מן הפרק. הוד הביע את חששו מפני הזמני הקבוע ואמר "תראו כמה זמן לקח לפנות אותם ממעון נעמת. אתם מאמינים שהם יתפנו אחרי שנה-שנתיים?!" שאל הוד את הנוכחים.

המחנך הותיק הוד מלמד, שהעמיד דורות רבים של תלמידים במתמיד, ניסה בדבריו להוריד את הלהבות וביקש בכל לשון לא להבעיר את אש המחלוקת בין שני הציבוריים "אחים אנחנו", הוא סיכם את דבריו.

עוד דיברו בנושא והביעו עמדה בעד פיתרון נאות של הבעיה: הרב מאיר לוי, יורם ממן, עופר אדר, גבי חסין ואתי חי דוידי, שהיו כאמור פעילים ותוססים לאורך כל הדיון והאיצו לאישור המעבר.

ראש העיר הרב ניסים מלכה : "אני מציע הצעת פשרה. לאשר את העברת התלמוד תורה למתמיד, עם הסתייגות שיהיה דיון בועדה ביום חמישי שחבריה יהיו בנוסף לחברי המועצה, יו"ר ועד ההורים, מנהל בית הספר, הפיקוח החרדי והדתי ואחרים. ההחלטה תהיה לשנה שנתיים, ונראה אם נמצא מקום הולם.

ההצעה של ראש העיר קיבלה רוב, שלושה נמנעו.

    

 

 

———————————————————————————————————————————————————————————————

 

 

הזכות ללמוד על 'ישראל סבא'

המחלוקת הזו לא הייתה צריכה לפרוץ מלכתחילה, אילו מדינת ישראל הייתה נוהגת באמות מידה שוויוניות והוגנות כלפי אוכלוסיות אשר מבקשות להנחיל לילדיהם דרך חינוכית שונה מאשר הממסד כופה באמצעות החוק.

לא סוד הוא שמדינת ישראל מוצאת פיתרונות לדרישות של הורים במקומות שונים בארץ ללמד את ילדיהם על פי תוכנית חינוכית שאינה חלק מתוכניותיו של משרד החינוך.

החינוך עבר מהפכים גדולים במהלך השנים והיום אפשר למצוא תוכניות שקשר בינם לבין תוכניות משרד החינוך קלוש, אם בכלל.

בעולם בו יש הכרה שהאמת אינה מצויה בכספת של אף אחד, רצוי היה לתת את הדעת דווקא לאמיתות השייכות לנו במרחב היהודי, עם כל המחלוקות ואי ההסכמות הקיימות.

עדיין קיימות בעלויות של מוסדות כאלו ואחרים על אדמה ומבנים גם כאן בקריית שמונה, ששוב הקשר בינם לבין צדק והיגיון קלוש ביותר.

נקווה שימצא פיתרון של קבע לתלמוד התורה, ולא מתוך מחלוקת וריב אחים, אלא מתוך הכרה שזהו זרם לגיטימי במרחב החינוכי, זרם בעל זכות ראשונים של 'ישראל סבא', והמדינה צריכה לספקו להורים החפצים בדרך זו.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad