היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בנצי יעקב יו"ר האופוזיציה: סגנים בשכר לא יפתרו את בעיותיה של קריית שמונה

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, כפי שזה קורה לא פעם בעירייה, יבחרו ביום שני הקרוב חברי המועצה ד"ר בוריס סידלקובסקי מ'ישראל ביתנו' ויגאל בוזגלו מסיעת 'עתיד' לתפקיד סגני ראש העיר. בזה תסתיים הסאגה סביב הסגנות, זאת לאחר שהשניים היו שותפים להדחתה של ד"ר יפעת שאשא-ביטון מתפקיד הסגנות בתחילת השנה. ראש העיר שבמהלך השנתיים שהוא בתפקיד הוציא אנרגיה בסוגיית הסגנים בלי שום פרופורציה למה שהשקיע בטיפול בבעיותיה של העיר שהידרדרה אל עבר המיץ של הזבל. שנתיים יקרות מפז חלפו בלי שהעיר נהנתה מהעבודה שהיו צריכים לבצע ראש העיר וחבריו למען תושבי העיר.

בשנתיים החולפות נערכו 'קרבות רחוב' בין הפוליטיקאים לבין עצמם, ואילו הכח והמרץ היו מופנים כלפי חוץ כמו אל חלק ממשרדי הממשלה, ייתכן ובכל זאת היה נעשה משהו.

יו"ר האופוזיציה במהלך השנתיים הללו היה חבר מועצת העיר יעקב בנצי בן ציון, שכזכור הפסיד בבחירות לראשות העיר לראש העיר הנבחר בסיבוב השני. אחד מהמהלכים הבולטים שלו היה הקמת מה שכונה 'חברי השביעייה', שחבריה הצליחו לכפות תקציב שהייתה בו תמיכה בתקציב חזות העיר, מהכסף נכסך כתוצאה מהדחתה של הסגנית יפעת.

היום קשה לדעת עד כמה בנצי מרוצה מכל המהלכים הללו, וממש לפני שראש העיר עומד למנות שני סגנים בשכר, שוחחנו עם בנצי.

– בשבוע הבא תבחר מועצת העיר שני סגנים לראש העיר. מה הן תחושותיך לנוכח מה שהולך לקרות?

בנצי יעקב יו"ר האופוזיציה: "ראשית לא קיבלתי הזמנה לישיבה שלא מן המניין על מינוי הסגנים, כך שאיני יודע בוודאות מתי זה אמור להיעשות, אך ברור לי שהנושא זה סגור. הלכתי כברת דרך עם האנשים שיבחרו לסגנים, האמנתי כי החברים פועלים מתוך תחושת שליחות ומתוך אחריות ציבורית וכי מצבה הכלכלי והחברתי של העיר קריית שמונה נמצא בראש סולם העדיפות שלהם. אולם התבדיתי, אני מיצר על התנהגותם, אבל מקווה שהם יצדיקו את העול על הקופה הציבורית שהינה כ-1.000.000 לשנה.

 אני לא רואה איך סגנים עם קופה ריקה, ניהול כושל ואישור תקציב כזה יכולים להועיל לבעיות העיר, שאלות רבות תמוהות בעיניי ועל חלקן הייתי מצפה שתהיה לי תשובה. האם בעקבות מינוי הסגנים כל העיר תהיי נקייה יותר? האם החינוך יהיה טוב  יותר? האם המתנ"סים יחזרו לתפקד? האם הרווחה תתוקצב יותר? אני מאד סקפטי לגבי איזה שינוי בתפקוד ההנהלה והעיר יקרו. ברור לכולם שהמינוי של הסגנים הינו "קניית קואליציה רחבה", על מנת שההנהלה תעשה כפי שהיא רוצה ולא את טובת העיר, ימים יגידו".

– יש להניח שעם בחירת הסגנים מסתיימת תקופה בת שנתיים לכהונת המועצה וראש העיר ונפתחת תקופה חדשה. כיצד יראו הימים והשנים הבאות מנקודת מבטך?

בנצי: "ראש העיר כשל בתפקידו לאחר שנתיים, שנתיים שתושבי קריית שמונה ספגו את כל חוסר העשייה, סגנים לא יוסיפו, ההפך הוא הנכון, הסגנים יכבידו על הקופה הציבורית, עם הכסף הזה ניתן לעשות המון דברים ולקדם נושאים שבתקציב הנוכחי זה לא בא לידי ביטוי. העירייה נמצאת במצב פיננסי קשה ביותר, והיה עדיף גם בשנת 2011 ייגלו חברי המועצה בגרות ואחריות ציבורית ולא יחשבו על עצמם באופן אישי, כך שהשנים הבאות אינן מבשרות חדשות טובות והלוואי ואתבדה.

בשנתיים האחרונות יש שיתוק וחוסר עשייה, שיתוק מוחלט של כל המערכות העירוניות, די להסתובב ברחובות ולראות את ההזנחה ואת הלכלוך, בכל מה שקשור לנוער ופנאי העיר הלכה שנות דור אחורה, המתנ"סים נסגרו ועברו לניהולו של המפרק, בני הנוער מסתובבים ברחובות העיר ללא שום תעסוקה, החברה הכלכלית נמצאת במצב גסיסה, יצא מכרז למנכ"ל ובגלל בעיות פוליטיות של ראש העיר. המכרז לא מסתיים והבעיה הקשה שזה לא מטריד אף אחד. הדבר היחיד שמטריד את ראש העיר וההנהלה הוא ההישרדות, השלב שבו צריך לעבוד בכוח האינרציה ולא בכוח התוכניות והמעשים".

– אחד המהלכים המיוחדים שלכם באופוזיציה היה הקמת השביעייה. נראה שחוץ מלהדיח את הסגנית יפעת לא היו לכם הישגים. האומנם?

בנצי: "לצערי אתה צודק, היו הרבה כוונת טובות, ההדחה מצידי לא בוצעה על רקע אישי, פשוט נוכחתי להבין שיפעת לא מילאה את תפקידה כראוי מבחינה ציבורית ולכן היא הייתה צריכה לתת את הדין ולסיים את תפקידה. לצערי בקבוצה היו כאלה שבאו כנראה ממניעים אחרים. אני מאד מקווה שהסגנים החדשים יאמצו את אותם קריטריונים שהם הפעילו לגבי הדחתה של יפעת. הייתי מצפה מהם בשלב זה לוותר על השכר לטובת פעולות המצריכות תקציב. כפי שהם חשבו כשהיו חלק מהשביעייה שהכסף של הסגנים יהיה לטובת חזות פני העיר, לטובת מתקני משחקים, מלגות לסטודנטים וכו'… אני מזכיר להם ששום דבר לא השתנה בקופה מאז ההדחה של יפעת. אני מצפה מאותם חברי מועצה שניהלו מאבק עיקש על הדחתה של יפעת לגלות אחריות ולשמש דוגמא אישית בויתור על השכר ולמלא את המשימות הנדרשות בהתנדבות".

 

– מה גרם לשביעייה להתפרק? מה הייתה הסיבה העיקרית, לדעתך?

בנצי: "בדיעבד השביעייה לא התפרקה, היא כנראה לא הייתה בכלל, היות וארבעה מחבריה ויתרו על העקרונות. כבר בראשית הדרך, למדתי שכדאי ללכת בדרך שלך, בדרך היושר, בדרך של האחריות האישית והציבורית, הנאמנות לבוחרים שרצו שינוי אמיתי ומי שרוצה שיצטרף ומי שזה לא מתאים שילך לדרכו.

– האם היה מצב במהלך השנתיים שחלפו שכן תשתף פעולה עם ראש העיר ואפילו תהיה סגנו?

בנצי: "אני כנראה לא פוליטיקאי טיפוסי, האמירות שלי לגבי פוליטיקאי שונות, אני חושב שבפוליטיקה המקומית לא ניתן לשנות עקרונות מהותיים, פוליטיקאי מקומי אינו יכול לחשוב במושגים של טובתו האישית, או לפחות לא צריך לחשוב כך. רק טובת הציבור חייבת להיות לנגד עיניו, אחרת המעמד, הנהנתנות, השכר ושאר הדברים מעוורים אותו

 היו פגישות עם מקורבים לראש העיר ועם ראש העיר בו הצעתי את תמיכתי בראש העיר ואף הסכמתי לכהן כסגנו ללא שכר. הסכמתי לשתף פעולה למען קריית שמונה ואף הגשתי לראש העיר הצעה לתוכנית עבודה ומספר עקרונות עליהם תושתת השותפות. ראש העיר שיבח את הצעתי, אבל החליט שסגנים ללא שכר זו בעיה ולא זה מתאים לו. הוא חיפש אנשים עם שכר. העיקרון הראשון שלי שכהונת הסגנים תהיה ללא שכר.

אני מבטיח שגם בעתיד כל מה שיהיה לטובת העיר אתמוך ואפילו אסכים להירתם לעשייה שהרי תפקידי הוא לא לנגח את ראש העיר והנהלת העיר ואם אראה דברים עין בעין עם ראש העיר הרי בטוח שאשתף פעולה".

– טוענים נגדך שמאוד קל לשבת באופוזיציה ולבקר. מה אתה עונה על כך?

בנצי: "תשאלו את חבריי שלא התאפקו ועברו להנהלת העיר, לא קל לבקר ותמיד להיות זה שמתריע ועומד בפרץ, לא קל לעמוד מנגד בחוסר עשייה של הנהלת העיר והעומד בראשה ולמעשה הכלי היחידי שיש לך זה הפה.

כאיש של מעשים זה מאד קשה ולעיתים בלתי נסבל, מצד אחד אתה למעשה הכותל של התושבים, של עובדי העיירה ומצד שני חוסר היכולת לעזור. תושבים שפנו אלי וכאשר חשבתי שהם לא צודקים אמרתי להם את זה".

– בהנחה שהיית נבחר לראשות העיר, האם המצב היום היה שונה מהמצב בו אנחנו נמצאים? מה היית עושה שראש העיר לא עשה?

בנצי: "אני רואה עצמי כאלטרנטיבה לראש העיר, בחירת אנשים נכונים בעלי ניסיון, הכנת תוכנית עבודה עם הגדרה של מטרות ויעדים למשימות, בכל נושא בחינוך, בחזות העיר, פיתוח כלכלי, תיירות, נוער, ספורט, מבנה העיירה, השירות לאזרח וכו' . היום העיר מדומה לנהג שעולה על האוטו ולא יודע לאן הוא נוסע, האם יש מישהו  בהנהלת העיר שיכול להגיד למה אנחנו שואפים? לאן קריית שמונה הולכת? התשובה היא לא. כולם עוסקים בכיבוי שריפות, בשליפות מהמותן, בכוח האינרציה, אין תוכנית אסטרטגית לעיר ואף לא תוכנית עבודה ולכן אין שום סיכוי שנצליח, אין דרך וכשאין דרך אין התקדמות והצלחה".

– האם יש סיכוי לשיתוף פעולה בינך ובין ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שככל הנראה בחירת הסגנים תוביל אותה בסופו של דבר לאופוזיציה?

בנצי: "אני אישית מאמין ויודע כי כל מי שקם בבוקר ורצה להיבחר ולהיות נבחר ציבור עושה זאת מתוך אמונה ורצון טוב לשנות ולקדם את העיר. לצערי חוסר הניסיון של יפעת הביא  אותה לא להצליח בתפקידה. אני יודע שיפעת אישה בעלת כישורים. למען קריית שמונה אשמח לשתף עימה פעולה בעתיד. איני נביא ואיני יודע אם יהיה שיתוף פעולה כזה. אני יכול רק להגיד כי מצידי אין שום מניעה לשתף פעולה עם כל חבר מועצה כולל ראש העיר אם הדבר הוא למען קריית שמונה".

ביום שני הבא ראש העיר יקבל 'שחקני חיזוק' להרכב הפותח שלו מול ים הבעיות והנושאים שהוזנחו במהלך השנתיים בהן הוא התעסק בעצמו ובהישרדותו הפוליטית. מנגד יצטרך בנצי יעקב להמשיך במאבק הפוליטי שלו מן האופוזיציה. מה יהיה? ימים יגידו.

אולי יעניין אותך

Bottom ad