היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

'הנכבה' ואירועי אוקטובר ביומן אגודת הסטודנטים

 

ביומן אגודת הסטודנטים צוין יום ראשון י"א באייר ה-15 במאי כיום הנכבה, וכדי להסיר ספק באשר לכוונת ציון התאריך, הובא ציטוט נלסון מנדלה בזו הלשון: "להיות חופשי זה לא בהכרח להיות כבולה או לא מאחורי סורג ובריח, אלא לחיות בדרך שמכבדת אותך ואת הסובבים אותך". במילים אחרות, המאבק לשחרור נמשך. עוד צוין ביום יום צום גדליה כיום זיכרון למאורעות אוקטובר"

בתל חי לא ציפו שלאחר הפתיחה המוצלחת והחגיגית של שנת הלימודים, יעמדו הסטודנטים וההנהלה בעינה של סערה ציבורית.

הכל החל ממהלך שגרתי. יו"ר אגודת הסטודנטים אביעד רוזנפלד, פנה אל גורם חיצוני כדי שיפיק עבור אגודת הסטודנטים יומן. הוא ביקש מאותו גורם להקפיד שלא תהיה חריגה מהקו הפלורליסטי המקובל בקרב הסטודנטים, ובעיקר הוא ציין, "בלי נושאים פוליטיים השנויים במחלוקת. אפשר לציין חגים של כל הדתות אבל לא תאריכים שיפגעו בסטודנטים", תוך שהוא מכוון ליום 'הנכבה'.

– אביעד, מתגובת האגודה עולה שהייתה תקלה, מה קרה בדיוק?

אביעד: "פנינו לגורם חיצוני שיפיק עבור אגודת הסטודנטים במכללה את יומן הסטודנט. ההנחיות שלי היו מאוד ברורות. בקשתי בלי פוליטיקה ובלי ציוני מועדים שנויים במחלוקת. לפני שהיומן ירד לדפוס, הביאו אליי לבדיקה. פתחתי את היומן ביום העצמאות של מדינת ישראל, ואכן לא צוין שם יום 'הנכבה'. מקור התקלה הוא בעובדה שיום 'הנכבה' מצוין לפי התאריך הלועזי שהוא ה-15 במאי, שהשנה זה יוצא אכן בי"א באייר. אנחנו מציינים את יום העצמאות בה' באייר. זה מקור התקלה. ההתייחסות ל'נכבה' לפי התאריך הלועזי".

סטודנטים רבים שדיברנו איתם, הביעו את מורת רוחם מהמעשה וחלק אף אמר שהכנסת התאריך של 'הנכבה' אינו מקרי. "איך יכול להיות צירוף מקרים כזה, ביום בו מציינת מדינת ישראל את רצח רבין, אנחנו צריכים לקבל יומן לידיים ובו מצוין יום 'הנכבה'?" וחברו הוסיף, "כאחד שעושה מילואים ומאמין בשיתוף פעולה עם הסטודנטים הערביים במכללה, שלכולם יש דעות ברורות ביחס ל'נכבה', נפגעתי ונעלבתי. אנחנו מגלים סובלנות רבה כלפי התבטאויות נגד המדינה, ובעצם נגדנו, באירועים רבים. אבל, צריך להבין שיש גבול. אסור לעבור על המקרה הזה לסדר ואגודת הסטודנטים חייבת להבהיר את עמדתה, עמדת הרוב המוחלט של הסטודנטים, שאנחנו נאמנים למדינה, לחוקיה ולזהותה הציונית".    

במהלך יום רביעי הייתה מתקפה על מנהלי המכללה וראשי אגודת הסטודנטים, הן מצד סטודנטים שראו עצמם נפגעים מהדרך בה בחרה האגודה, לכאורה לציין ביומן הסטודנט את יום 'הנכבה' והן מצד התקשורת.

אביעד רוזנפלד יו"ר אגודת הסטודנטים נשמע שקול ולא מתלהם בשיחה עימו לנוכח האירועים שעברו עליו, הוא לא היה מוכן לומר דבר וחצי דבר נגד מה שהוא מאמין בו. כבוד הדדי בין כל הסטודנטים כן, ניצול ציני של תקלה אומללה לעשיית הון פוליטי, לא. אביעד מאמין בשיתוף פעולה בין כל הסטודנטים, ולא משנה מה דעתם הפוליטית. אולם, הוא עומד איתן על יסודות הדמוקרטיה והציונות כפי שמקבל אותם הרוב בעם ובקרב הסטודנטים בפרט. "נבחרנו לא על בסיס פוליטי-מפלגתי. נדאג לרווחת הסטודנטים כולם", אומר אביעד בשיחה ל"חדשות הגליל". בפנייתו לסטודנטים, כותב אביעד את הדברים הבאים: "… אגודת הסטודנטים מביעה צער על התקלה שקרתה בציון יום הנכבה ותאריכים פוליטיים נוספים ביומן האגודה. … יומן הסטודנט נערך ע"י אדם פרטי שבחר לערב דעות פוליטיות אישיות ולציין את יום הנכבה הבינ"ל וזאת לאחר שנאמר לו במפורש שלא לציין תאריכים אלו ביומן שכן הם פוגעים ברגשות סטודנטים ולבקש אישור מראש על כל תוספת שלא נהוג לפרסמה ביומן אגודת הסטודנטים. הופתענו לראות שהדברים נעשו בניגוד למה שסוכם". אביעד ממשיך וכותב לחבריו הסטודנטים: "…חשוב לי להבהיר שאין בכוונתנו לפגוע באף סטודנט ולכן לא הייתי מאשר תוכן שכזה במידה והייתי מודע לו, אני מתנצל בפני כל מי שנפגע מהתוכן הפוליטי שהוכנס ליומן ללא ידיעתי. שלכם, אביעד רוזנפלד, יו"ר אגודת הסטודנטים, תל חי".

עד כאן תגובת אגודת הסטודנטים. כאן המקום לציין שאגודת הסטודנטים עצמאית והיא זוכה לאוטונומיה וחופש פעולה נרחב. אין (כמעט) כל השפעה של הנהלת המכללה על פעילותה של האגודה, כל עוד אינה חורגת מכללי המשחק המקובלים ביחסי הגומלין שבין שני הגופים. למרות זאת, ומתוך חרדה כנה לתדמית השגויה שעלולה הייתה לצאת מהתקרית, יצאה הנהלת המכללה בהודעה באמצעות דיקן הסטודנטים ד"ר זאביק גרינברג: "הנהלת המכללה הצטערה לשמוע על אירוע הכנסת מועדים ליומן הסטודנטים. נערך בירור עם יו"ר האגודה, הובהר ליו"ר האגודה כי הנהלת המכללה מצפה מאגודת הסטודנטים שלא תחרוג מדפוסי הפעילות המוסכמים במכללה. יו"ר האגודה הביע את התנצלותו והבהיר כי הכנסת מועדים אלה ליומן נעשתה בניגוד להנחיותיו המפורשות וללא קבלת  אישורו לכך. האגודה מקפידה ותמשיך לספק לסטודנטים שירותי רווחה בתחומי לימודיהם ולקדם את הפעילות החברתית והתרבותית בקמפוס לכל בני הקבוצות והעדות הלמודים במכללה. אגודת הסטודנטים הפיקה את המסקנות מאירוע זה, כבר אתמול פנתה האגודה לבית הדפוס והוחל בהפקת יומנים חדשים וסטודנטים יוכלו להחליף את יומניהם החל מתחילת השבוע הקרוב", אומר ד"ר גרינברג בתגובתו.

צריך לקוות שהתקרית הזאת לא תעיב על היחסים השוררים בין כל קשת הדעות והאמונות במכללה, והשקט והשלום ימשיכו לשלוט בכיפה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad