היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שמנים – בריאות מהטבע

חשיבות השומן לגוף

למרות הפרסום הרע שקיבל השומן במשך השנים, הגוף שלנו זקוק לשומנים מסוימים, מפני שהם חיוניים לתפקודם של התאים בגופנו. שומנים "טובים" אלה, מספקים חומצות שומן,  שהגוף אינו יכול לייצר ולכן חייב לקבל אותן ממקורות חיצוניים.

השומן חשוב גם לצורך ייצור הורמונים בגופנו ודיאטות דלות שומן באופן קיצוני יכולות לפגוע ברמות הטסטוסטרון (אצל גברים) או האסטרוגן (אצל נשים).

 

 

השומן משמין?!

טעות נפוצה אצל הרבה אנשים שמנסים לרזות, היא הימנעות כמעט מוחלטת משומן בגלל שהוא…רחמנא ליצלן…משמין. חשוב לדעת, שומן לא משמין אותנו, קלוריות כן!
חוש הטעם שלנו מעדיף שומן ואוכל עם שומן יותר טעים לנו מאוכל נטול שומן. זו הסיבה שניתן לראות אותו מופיע במקום כבוד ברשימת הרכיבים בחטיפים השונים (מה לא יעשו כדי שנצרוך יותר חטיפים).

המטרה העיקרית לשמירה על משקל נכון ולהורדת העודפים היא לבנות לעצמנו דיאטה/תזונה, שנוכל להתמיד בה לאורך זמן. אם הדיאטה/התזונה שלנו מכילה אוכל לא טעים, רבים הסיכויים שנישבר בשלב מסוים ונתחיל לאט-לאט אבל בטוח לחרוג מהתפריט שקבענו לעצמנו ולחפש אחר מקורות טעימים יותר, שבהכרח יכילו כמות יותר גדולה של שומן; לדוגמא: החטיפים השונים, שזמינים בכל מקום.

 

סוגי שומנים שונים

לסוגי השומן בתזונה יש השפעה מכרעת על הבריאות שלנו ולא כל השומנים שווים. ישנו הבדל משמעותי בין סוגי השומנים השונים. ככלל, השומנים מתחלקים לכמה קבוצות עיקריות, והן:

שומנים רוויים

שומנים אלה נמצאים בעיקר במזון מהחי. למרות זאת, ישנם  מספר שומנים מהצומח, כמו שמן קוקוס או שמן תמרים, שמכילים כמויות גבוהות של שומן רווי.

שומנים אלו לרוב מוצקים בטמפרטורת החדר, לדוגמא: חמאה, שומן חלב, שומנים על בשרים שונים.


שומנים לא רוויים

נמצאים בעיקר בצמחים. ישנה גם כמות קטנה שלהם במזונות מן החי. לרוב נוהגים לחלק את השומנים הלא רוויים לשתי קבוצות: חד-לא רוויים ורב-לא רוויים. שומנים לא רוויים הם נוזלים בטמפרטורת החדר, לדוגמא: שמן זית.


שומנים מוקשים למחצה/טראנס:
שומנים סינטטיים לרוב. נוצרים כשמימן מוזרם דרך שמנים צמחיים והופך אותם לשומנים מוצקים בטמפרטורת החדר, לדוגמא מרגרינה.

יותר ויותר מחקרים מראים, ששומנים מוקשים למחצה מזיקים לבריאות אפילו יותר משומנים רוויים.

מן המחקרים

מחקרים שונים מצאו קשר בין בעיות בריאותיות ובין צריכה גבוהה של שומנים רוויים ושומנים מוקשים למחצה.

לאחרונה נתגלה במחקרים שכנראה קיים קשר בין צריכה מופרזת של שמנים ושומנים העשירים בחומצות שומן מוקשה למחצה, שהן חומצות בלתי רוויות, לבין מחלות לב ושבץ מוחי. תופעות דומות, ובפרט עלייה ביחס בין הכולסטרול ה"רע" (HDL) לעומת ה"טוב" (LDL), מיוחסות לדיאטות עשירות בחומצות שומן רוויות.

כאשר יש רמת כולסטרול גבוהה, מומלץ לאכול ממקור צמחי, שהוא לרוב שומן לא רווי.
הטובים ביותר הם דווקא שומנים
חד-לא רוויים, כגון שמן קנולה ושמן זית. כמו כן שמן כזה נמצא בדגים, אבוקדו, שקדים, פקאנים ובוטנים.

שמנים אחרים, טובים אף הם, הם שומנים רב-לא רוויים כמו שמן חריע, שמן סויה, שמן תירס, שמן שומשום ושמן חמניות.

כשיש רמה גבוהה של כולסטרול, רצוי להימנע גם משמן קוקוס שמן דקלים, השומן הנמצא במאכלי בשר אדום ומוצרים מחלב
מלא. אלה מכילים שומן רווי, שעלול להזיק לגוף כשרמת הכולסטרול גבוהה ואפילו להעלות אותה יותר.

 

שימוש חוזר בשמן והעלאת חמצונו

סוגיה נוספת הקשורה לשמן ובריאות היא מידת חמצונו של השמן. חמצונו של השמן אכן גובר בתנאי אחסון בלתי נאותים ובפרט בחימום השמן, כמו טיגון. חוקרי התזונה כיום משערים כי צריכת שמן מחומצן, למשל כזה שהשתמשו בו מספר רב של פעמים לטיגון חוזר, מעלה את רמת המחמצנים בגוף ופוגעת בתאי הרקמות השונות במערכת העיכול. המחקר עדיין נמשך בנושא חמצון השמן למאכל ונזקיו לגוף האדם.

 

צורות הפקת השמן

קיימות צורות שונות להפקת השמן.

שמן מזוכך: צורת זיכוך זו מתאימה לשמן סויה, שמן קנולה, שמן תירס, שמן חריע שמן זית שאיכותו ירודה יותר. כדי לזכך השמן, שהיה טבעי וטהור, חומם, על מנת שצבעו יהיה בהיר וצלול יותר.

שומן צמחי מוקשה: המרגרינה המוכרת והחומרים, שמשמשים בתעשיית החטיפים והממתקים למיניהם. מוצר קשה לעיכול ומזיק, עוד יותר מהשמנים המחוממים-מזוככים.

שמן מכבישה קרה, לדוגמא: שמן הזית, המופק בתהליך טבעי, ללא חימום. עליו ועל רכיבי מזון שכמותו, שדומים מאוד לצורתם הטבעית והופקו ללא פגיעה באיכות, אמר הרמב"ם את המשפט המפורסם שלו: "יהיו מזונותיך-תרופותיך!"

 

השמנים המוכרים ביותר לשימוש כיום

השמנים השימושיים והקיימים בשוק כיום הם: שמן זית, שמן תירס, שמן חריע, שמן שומשום, שמן קנולה, שמן כותנה, שמן קוקוס, שמן אגוזים ושמן דקלים.

 

במאמר הבא אפרט בצורה מורחבת כל סוגי השמנים השונים, ממה מיוצרים, באיזה צורה מופקים, איכותם ולמי הם הכי מועילים.

 

עד כאן להפעם.

שנהיה תמיד בריאים.

שיהיה לכולנו חג שמח, נעים, טעים ובריא.

 

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם

מטפלת בכירה ומרצה ברפואה משלימה

avorly@gmail.com  052-8781954

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad