Page 30 - 627
P. 30
החריש שבין להט הקיץ לטפטוף הסתיו
אח תוסס המתקשה לשבת ומצטיין דווקא רגבי האדמה הלחה רעננים ומוכנים לקליטה והתחדשות .ריח סתיו
בספורט .קושי לשבת על הכיסא בכתה ושלכת עומד באוויר .אין לו לטבע המדהים הזה ,כי אם לספר
א' הוא נורמטיבי לעומת קושי כזה בכתה לנו את סיפור חיינו והלך מחשבותינו .אין מעשה בלי מחשבה
ג' המעורר סימני שאלה .כתיבת מספרים ותכנון קודם ,זוהי החרישה .כאם המגדלת ילדים ,כמעט כל דבר
בצורה הפוכה בכתה א' לא בהכרח תעיד שאני חווה מזכיר לי אותם ,את המעשים שלהם ,הצחוק שלהם,
על דיסגרפיה ,זאת בניגוד לילד בכתה ג', המריבות שלהם ...בנוסעי בדרכים אני רואה שדות חרושים ,כמו
אז התופעה מעוררת סימני שאלה. בד מהוקצע המחכה שאומן יבוא ויעשה ממנו יצירת אומנות .בלי
הורים חרדתיים ...מכירים אותם? הילדים שארצה אני רואה כך גם את הילדים שלי ,התלמידים שלי...
שלהם בטוחים שיש להם קושי כי אמא תמיד
בודקת אם יש להם קושי .החיים דינאמיים, צפנת בן יחיאל
מלאי הפתעות ,גם
הילד מפתיע בהרבה שיקשו עליו את ההשתלבות ברמת הכתה אדמת חריש ,על גבה התלמים ,מחכה
התנהגויות שלא מה שיגרום לו לתסכול נוסף ,פערים וקשיים לזריעה ,לתוכן ,כדי לגדל ולהפריח .שלב
בהכרח מעידות מקדים לעבודה מפרה ומשותפת ,אין חשוב
על חסך או משהו נוספים על אלה שכבר יש לו. יותר מן התכנון .זהו המקביל לנוף האקטואלי
לא תקין .לפעמים יש פעמים ,במיוחד בילדים מתבגרים) והרענן שלנו ,החריש .אדם הניגש למלאכתו
התעלמות או תמיכה בימינו ניצני ההתבגרות ניכרים כבר מגיל בלא שתכנן קודם מה הוא מתכוון לעשות
שקטה יעשו את עשר) ,שהקושי הוא בעצם סוג של אופנה. ואיך ,גם אם יצליח במלאכתו ,לא תהיה
כאשר כח מוביל בכתה יחליט שקשה הצלחה זו כפי שהיא יכולה להיות .התכנון
העבודה. להתמודד עם שיעורי בית ,עבודה בכתה, ממקד אותנו מה אנחנו רוצים להשיג ובאלו
אני מאמינה גדולה חומר לימודי חדש ,פרצוף של מורה ,או אמצעים נשתמש .עודנו בתחילת השנה,
בכח של הורים אפילו לוח הכפל ...הרבה ילדים יהפכו הלמידה בבתי הספר נכנסת לקצב מואץ,
ובאנרגיות שהם לחסרי יכולת להתמודד ,הם אמורים להיות תוכניות הלימודים יוצאות משלב המילים
משרים על עצמם לשלב המעשה .עברו החגים .הגיע הזמן
ועל ילדיהם ,בין חלק מהחבר'ה. לתת את היעד המרכזי לשנה ,ותמיד יש
במישרין ובין בעקיפין .הורים המשוכנעים ילדים רבים מפתחים קושי על רקע רגשי יעד .יעדים רבים מידי לא יצלחו ולא יצאו
בקושי ושמים עליו דגש ,הילד יפתח קושי כי הרדאר הפנימי אומר להם שכאשר יש מהכח אל הפועל .יעד ממוקד ,מרכזי ,תואם
גם אם הוא בסדר גמור .הורים "משחררים" קושי או בעיה ,יש יחס מההורים .כאשר גיל ומצב יוכל להתממש .ניקח לדוגמה ילד
יותר שקונים מיומנות הורית להתקדם, הכל הולך חלק ,ההורים ,העמוסים ממילא המתקשה בתחומים שונים של סדר ,ארגון
לקדם ,לעודד ולהתעלם ממה שצריך .יפרו בעבודה מבית ומחוץ ,שמים פחות דגש על ולמידה .מלבד העבודה הנעשית בביה"ס
ע"י הצוות החינוכי ,על ההורים להגדיר
ויצליחו. הילד והתנהגותו כי "הכל בסדר". גם הם יעד עליו יעבדו עם הילד ,אותו
השדה מוכן .קבלתם אותם ,את הילדים לעתים הורים מתקשים להפריד בין הם יציבו לעצמם למטרה להשיגה בצורה
שלכם ,מתנה מאת השם באהבה גדולה .גם הציפיות שלהם מילדם לבין מה שהוא נבונה ועקבית .הורה הרואה אצל הילד
אם בשנה שעברה לא התקדמתם במשהו בפועל .לא תמיד הצפיות תואמות גיל, קושי בכתיבה ,אחיזת עפרון ,לחץ חזק,
משמעותי .אנחנו עדיין בתחילת הדרך! יכולת וכישורים .קושי הוא כאשר יש התעייפות ,סף תסכול נמוך או כל קושי
צוות ביה"ס בו לומד הילד שלכם רואה לילד מסוגלות בסיסית אך הוא מתקשה אחר בתחום ,ישים לעצמו למטרה לחזק את
בכם שותפים מלאים לתהליך הלימודי להוציא אותה מהכח אל הפועל .ילדים הנבחר .איתור הגורם שבשלו הילד מתקשה,
והחינוכי שהוא עובר .שיתוף נכון בריא של שונים במהותם ,בכישוריהם ובאופיים .יתכן ועבודה על מקור הבעיה .כדאי להקצות
הצוות יהפוך את המטרה לישימה ומושגת ולבכור "המבריק" ",דוגר ו"האנליטי" יהיה מחברת מיוחדת לעבודה בבית .חשוב מאד
לשתף את הצוות החינוכי בביה"ס שיהיו
ביתר קלות. מודעים לתהליך ויעודדו אותו על אף
נכין את הקרקע לזריעה ,נחרוש אותה,
נאתר בצורה מושכלת ונבונה את הקושי של שהעיקר העבודה נעשית בבית.
הילד שלנו ועל מה הוא יושב ,נכיר בצוות אם יש חשש שיש לילד קושי ,חשוב וכדאי
החינוכי כשותפים נאמנים ונצא דרך! לפנות מיד לייעוץ מקצועי.
לעתים הקושי הלימודי לא יושב כלל על
| צפנת בן יחיאל תהליך קוגניטיבי כלשהו ,אלא על קושי
רגשי .ילד עם קושי רגשי לא יוכל להתפנות
מנהלת בי"ס תורני לבנות בקריית שמונה ללמידה .הכתה תתקדם והוא יצבור פערים
מדריכה ומפתחת תוכניות למידה והנחיית
30גיליון # 627כ"א בחשון תשע"ח 10.11.17 #
הורים.
A0527154002@gmail.com
0587154002
www.news8.co.il