Page 30 - 627
P. 30

‫החריש שבין להט הקיץ לטפטוף הסתיו‬

‫אח תוסס המתקשה לשבת ומצטיין דווקא‬        ‫רגבי האדמה הלחה רעננים ומוכנים לקליטה והתחדשות‪ .‬ריח סתיו‬
‫בספורט‪ .‬קושי לשבת על הכיסא בכתה‬            ‫ושלכת עומד באוויר‪ .‬אין לו לטבע המדהים הזה‪ ,‬כי אם לספר‬
‫א' הוא נורמטיבי לעומת קושי כזה בכתה‬        ‫לנו את סיפור חיינו והלך מחשבותינו‪ .‬אין מעשה בלי מחשבה‬
‫ג' המעורר סימני שאלה‪ .‬כתיבת מספרים‬        ‫ותכנון קודם‪ ,‬זוהי החרישה‪ .‬כאם המגדלת ילדים‪ ,‬כמעט כל דבר‬
‫בצורה הפוכה בכתה א' לא בהכרח תעיד‬         ‫שאני חווה מזכיר לי אותם‪ ,‬את המעשים שלהם‪ ,‬הצחוק שלהם‪,‬‬
‫על דיסגרפיה‪ ,‬זאת בניגוד לילד בכתה ג'‪,‬‬    ‫המריבות שלהם ‪ ...‬בנוסעי בדרכים אני רואה שדות חרושים‪ ,‬כמו‬

        ‫אז התופעה מעוררת סימני שאלה‪.‬‬     ‫בד מהוקצע המחכה שאומן יבוא ויעשה ממנו יצירת אומנות‪ .‬בלי‬
‫הורים חרדתיים‪ ...‬מכירים אותם? הילדים‬        ‫שארצה אני רואה כך גם את הילדים שלי‪ ,‬התלמידים שלי‪...‬‬
‫שלהם בטוחים שיש להם קושי כי אמא תמיד‬
‫בודקת אם יש להם קושי‪ .‬החיים דינאמיים‪,‬‬                                            ‫צפנת בן יחיאל‬
‫מלאי הפתעות‪ ,‬גם‬
‫הילד מפתיע בהרבה‬                         ‫שיקשו עליו את ההשתלבות ברמת הכתה‬        ‫אדמת חריש‪ ,‬על גבה התלמים‪ ,‬מחכה‬
‫התנהגויות שלא‬                            ‫מה שיגרום לו לתסכול נוסף‪ ,‬פערים וקשיים‬  ‫לזריעה‪ ,‬לתוכן‪ ,‬כדי לגדל ולהפריח‪ .‬שלב‬
‫בהכרח מעידות‬                                                                     ‫מקדים לעבודה מפרה ומשותפת‪ ,‬אין חשוב‬
‫על חסך או משהו‬                                       ‫נוספים על אלה שכבר יש לו‪.‬‬   ‫יותר מן התכנון‪ .‬זהו המקביל לנוף האקטואלי‬
‫לא תקין‪ .‬לפעמים‬                          ‫יש פעמים‪ ,‬במיוחד בילדים מתבגרים)‬        ‫והרענן שלנו‪ ,‬החריש‪ .‬אדם הניגש למלאכתו‬
‫התעלמות או תמיכה‬                         ‫בימינו ניצני ההתבגרות ניכרים כבר מגיל‬   ‫בלא שתכנן קודם מה הוא מתכוון לעשות‬
‫שקטה יעשו את‬                             ‫עשר)‪ ,‬שהקושי הוא בעצם סוג של אופנה‪.‬‬     ‫ואיך‪ ,‬גם אם יצליח במלאכתו‪ ,‬לא תהיה‬
                                         ‫כאשר כח מוביל בכתה יחליט שקשה‬           ‫הצלחה זו כפי שהיא יכולה להיות‪ .‬התכנון‬
          ‫העבודה‪.‬‬                        ‫להתמודד עם שיעורי בית‪ ,‬עבודה בכתה‪,‬‬      ‫ממקד אותנו מה אנחנו רוצים להשיג ובאלו‬
‫אני מאמינה גדולה‬                         ‫חומר לימודי חדש‪ ,‬פרצוף של מורה‪ ,‬או‬      ‫אמצעים נשתמש‪ .‬עודנו בתחילת השנה‪,‬‬
‫בכח של הורים‬                             ‫אפילו לוח הכפל‪ ...‬הרבה ילדים יהפכו‬      ‫הלמידה בבתי הספר נכנסת לקצב מואץ‪,‬‬
‫ובאנרגיות שהם‬                            ‫לחסרי יכולת להתמודד‪ ,‬הם אמורים להיות‬    ‫תוכניות הלימודים יוצאות משלב המילים‬
‫משרים על עצמם‬                                                                    ‫לשלב המעשה‪ .‬עברו החגים‪ .‬הגיע הזמן‬
‫ועל ילדיהם‪ ,‬בין‬                                                   ‫חלק מהחבר'ה‪.‬‬   ‫לתת את היעד המרכזי לשנה‪ ,‬ותמיד יש‬
‫במישרין ובין בעקיפין‪ .‬הורים המשוכנעים‬    ‫ילדים רבים מפתחים קושי על רקע רגשי‬      ‫יעד‪ .‬יעדים רבים מידי לא יצלחו ולא יצאו‬
‫בקושי ושמים עליו דגש‪ ,‬הילד יפתח קושי‬     ‫כי הרדאר הפנימי אומר להם שכאשר יש‬       ‫מהכח אל הפועל‪ .‬יעד ממוקד‪ ,‬מרכזי‪ ,‬תואם‬
‫גם אם הוא בסדר גמור‪ .‬הורים "משחררים"‬     ‫קושי או בעיה‪ ,‬יש יחס מההורים‪ .‬כאשר‬      ‫גיל ומצב יוכל להתממש‪ .‬ניקח לדוגמה ילד‬
‫יותר שקונים מיומנות הורית להתקדם‪,‬‬        ‫הכל הולך חלק‪ ,‬ההורים‪ ,‬העמוסים ממילא‬     ‫המתקשה בתחומים שונים של סדר‪ ,‬ארגון‬
‫לקדם‪ ,‬לעודד ולהתעלם ממה שצריך‪ .‬יפרו‬      ‫בעבודה מבית ומחוץ‪ ,‬שמים פחות דגש על‬     ‫ולמידה‪ .‬מלבד העבודה הנעשית בביה"ס‬
                                                                                 ‫ע"י הצוות החינוכי‪ ,‬על ההורים להגדיר‬
                               ‫ויצליחו‪.‬‬           ‫הילד והתנהגותו כי "הכל בסדר"‪.‬‬  ‫גם הם יעד עליו יעבדו עם הילד‪ ,‬אותו‬
‫השדה מוכן‪ .‬קבלתם אותם‪ ,‬את הילדים‬         ‫לעתים הורים מתקשים להפריד בין‬           ‫הם יציבו לעצמם למטרה להשיגה בצורה‬
‫שלכם‪ ,‬מתנה מאת השם באהבה גדולה‪ .‬גם‬       ‫הציפיות שלהם מילדם לבין מה שהוא‬         ‫נבונה ועקבית‪ .‬הורה הרואה אצל הילד‬
‫אם בשנה שעברה לא התקדמתם במשהו‬           ‫בפועל‪ .‬לא תמיד הצפיות תואמות גיל‪,‬‬       ‫קושי בכתיבה‪ ,‬אחיזת עפרון‪ ,‬לחץ חזק‪,‬‬
‫משמעותי‪ .‬אנחנו עדיין בתחילת הדרך!‬        ‫יכולת וכישורים‪ .‬קושי הוא כאשר יש‬        ‫התעייפות‪ ,‬סף תסכול נמוך או כל קושי‬
‫צוות ביה"ס בו לומד הילד שלכם רואה‬        ‫לילד מסוגלות בסיסית אך הוא מתקשה‬        ‫אחר בתחום‪ ,‬ישים לעצמו למטרה לחזק את‬
‫בכם שותפים מלאים לתהליך הלימודי‬          ‫להוציא אותה מהכח אל הפועל‪ .‬ילדים‬        ‫הנבחר‪ .‬איתור הגורם שבשלו הילד מתקשה‪,‬‬
‫והחינוכי שהוא עובר‪ .‬שיתוף נכון בריא של‬   ‫שונים במהותם‪ ,‬בכישוריהם ובאופיים‪ .‬יתכן‬  ‫ועבודה על מקור הבעיה‪ .‬כדאי להקצות‬
‫הצוות יהפוך את המטרה לישימה ומושגת‬       ‫ולבכור "המבריק‪" ",‬דוגר ו"האנליטי" יהיה‬  ‫מחברת מיוחדת לעבודה בבית‪ .‬חשוב מאד‬
                                                                                 ‫לשתף את הצוות החינוכי בביה"ס שיהיו‬
                            ‫ביתר קלות‪.‬‬                                           ‫מודעים לתהליך ויעודדו אותו על אף‬
‫נכין את הקרקע לזריעה‪ ,‬נחרוש אותה‪,‬‬
‫נאתר בצורה מושכלת ונבונה את הקושי של‬                                                        ‫שהעיקר העבודה נעשית בבית‪.‬‬
‫הילד שלנו ועל מה הוא יושב‪ ,‬נכיר בצוות‬                                            ‫אם יש חשש שיש לילד קושי‪ ,‬חשוב וכדאי‬

     ‫החינוכי כשותפים נאמנים ונצא דרך!‬                                                          ‫לפנות מיד לייעוץ מקצועי‪.‬‬
                                                                                 ‫לעתים הקושי הלימודי לא יושב כלל על‬
‫| צפנת בן יחיאל‬                                                                  ‫תהליך קוגניטיבי כלשהו‪ ,‬אלא על קושי‬
                                                                                 ‫רגשי‪ .‬ילד עם קושי רגשי לא יוכל להתפנות‬
‫מנהלת בי"ס תורני לבנות בקריית שמונה‬                                              ‫ללמידה‪ .‬הכתה תתקדם והוא יצבור פערים‬
‫מדריכה ומפתחת תוכניות למידה והנחיית‬
                                                                                 ‫‪ 30‬גיליון ‪ # 627‬כ"א בחשון תשע"ח ‪10.11.17 #‬‬
                                ‫הורים‪.‬‬
          ‫‪A0527154002@gmail.com‬‬

                          ‫‪0587154002‬‬

            ‫‪www.news8.co.il‬‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35