היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

תנו צ'אנס למילים

הדברים הבאים נכתבים מהמקום שהאדם שבי והיהודי שבי משתפים פעולה. נדמה שתהיה הסכמה ביחס לדיאגנוזה שהמצב בו אנו נמצאים אינו בריא ואפילו מסוכן. באשר לפתרון, אני מניח שכל צד יאמר שהוא צודק והאמת כולה בכיסו.

אחרי שבועות של הסלמה ברחובות ובשיח ברשתות החברתיות, יש לנו הזדמנות לעצור. אין לי ספק שכל צד יטפח על השכם שלו לאות ניצחון ועל החזה של המחנה השני בנוסח 'חטאתם, עוויתם פשעתם'. אולם לא זה העניין, בטח לא המטרה של הרוב המכריע בעם ובחברה הישראלית בכללותה (להוציא מחרחרי ריב ומדון על כל עניין ותירוץ…).

זה הזמן *לדבר* לתת למילים להגיע אל ליבו של האחר, להשמיע, לשכנע, להסביר. המטרה להחליף את הטירוף ברחובות בהידברות הדדית, מכבדת, וזאת מבלי לוותר על העמדות והדעות.

פנינו למספר תושבים מקריית שמונה והקיבוצים כדי שיאמרו את דברם על המצב, מתוך רצון להוריד להבות.

הרצל בן אשר

יפעת בן עזרא – חייבים לתקן את הטעון תיקון

נולדתי בקריית שמונה, שרתי בחיל הקשר, אני נשואה ולנו שלושה ילדים. אני נכה.

 

ראשית חשוב לי לציין שאני בעד הרפורמה. תחושותיי מעורבות אבל יש רצון עז להעביר את הרפורמה כדי ליצור איזונים שוויון ועצירת בגץ מהחלטות או מעורבות בחוקי הכנסת.

בעיניי, הפרדת הרשויות הרשות השופטת, רשות מבצעת ורשות מחוקקת הם נשמת אפה של הדמוקרטיה והערובה שהדמוקרטיה 'יושבת' על יסודות בריאים. העם, באמצעות הכנסת יבחר את השופטים ולא הם עצמם יבחרו וישכפלו את עצמם.

רוצה להזכיר שמדובר ב*תיקון* בכך שנחזיר את המצב לקדמותו, לפני שנשיא בית המשפט לשעבר גנב את החוק לידיו. אני בטוחה שהרפורמה תעשה טוב לכולנו.

לצערי ולחששותיי, השמאל הפריבילגי אינו מעוניין לא מעוניין בתיקונים הללו כי לוקחים ממנו את השליטה והכח. לראיה, מה שקרה ביום שני השבוע כאשר יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד השבית את המדינה בהבל פה וגרם להרס ונזק בל יתוארו.

לקבל את העובדה שעוברים על החוק חסומים כבישים, פוגעים באזרחים וחולים ומונעים טיפול רפואי, זו אנרכיה ובריונות.

נתניהו אחראי ושקול

נתניהו השהה את הרפורמה מאחר וגילה אחריות אחרי השבתת משק ופגיעה בביטחון העציב אותי מאוד מחד גיסא ומאידך גיסה השהיה תגרום לחשיבה מחודשת עם מהלכים טובים יותר

לדעתי ההפגנות לא יפסקו כי השמאל לא מעוניין בשיח אלא בהפלת הממשלה. אני סומכת על נתניהו ראש ממשלת ישראל.

והגיע הזמן שהשמאל יפנים שאנחנו לא אזרחים סוג ב'.

חג שמח.

 

זאביק זוויגי – נישאר אחים, גם אם לא נסכים

זויגי זאב 53 נשוי לתמר אבא לשלוש בנות וסבא לשלושה נכדים: עומרי 7, אימרי 11 ו-וגאיה 13.

נולדתי בקרית שמונה, סיימתי את לימודי הנהלת חשבונות בכיר בהצטיינות, לומד כרגע חשבי שכר.

אני יזם חברתי, הקמתי את 'הסיירת של זאביק' שנותנת מענה בכל תחומי החיים לתושבי העיר והסביבה.

ימני בדעותיי ובעד הרפורמה על מלא,.

אני חי בתחושות קשות ביותר כלפי מתנגדי הרפורמה בצמרת ובעמדות המפתח של המדינה. יש לי כמה תובנות לגבי המצב בו שלטון שנבחר בצורה דמוקרטית לא מצליח להעביר חוקים. לדעתי,  התערבות גורמים מחוץ לבית המחוקקים הוא רגע שייזכר לדיראון עולם, ויום יבוא ויזכירו להם זאת.

 

החלטה נכונה של נתניהו וחייבים לנצל אותה

עם זאת אני חושב שביבי לקח החלטה מנהיגותית נכונה ומשמעותית להשהות את החקיקה ולהידבר. עדיין אני חושב ובטוח שגם מתנגדי הרפורמה מבינים שחייבים לשנות את המצב בו בית המשפט הוא המחוקק לכאורה ומדיניות השמאל לעולם תישאר.

גם אם לא נצא כשכל תאוותנו בידנו, נקבל בהכנעה כל פשרה שתושג בהסכמה.

על הרכב הממשלה לא צריך לוותר, ועליה לממש את כל תקופת המשילות שהציבור העניק לה וקיבלה תוקף בבחירות (כמעט 5 שנים).

בימים אלה אני מקיים פגישות עם נציגי ממתנגדי הרפורמה להרגעת הרוחות, ביחד ניצור תרבות דיון ושיח מכבד גם כשלא נסכים.

 

גדי אוסקי – אני נגד הרפורמה, אבל צריך לדבר

גדי אוסקי-אבסקר, נולדתי בהודו, גרוש אב לילדה גר בקריית שמונה-23 שנה. מתנדב למען זולת.

שירות סדיר מלא בצה"ל כמשק משמעת. עבדתי באופטיקה ונפגעתי בתאונת עבודה. כיום אני מתנדב במועדון לעיוור מעל שנתיים וזאת הרגשה טובה לתרום לזולת.

אני נגד הרפורמה  בכדי שלא יהיה קרע בעם, אלימות,  שהמשק ימשיך לתפקד משקיעים מחוץ לארץ ימשיכו להשקיע בארץ ושתהיה אחדות והידברות משותפת לטובת המדינה. כרגע מדינה מפולגת משנאת חינם.

אותי לא מעניינות הפגנות, מעניין אותי שיעזרו לנכים, ולמשפחות ברוכות ילדים ולנכים בקצבאות ולמשפחות לא 'גומרות את החודש'.

מאז מנחם בגין הדגול ואריק שרון אין לנו הנהגה. בין מה שהבטיחו לפני הבחירות לעם ומה שעשים, זה דברים הפוכים. בהקשר לרפורמה. לא היה מעניין אותו מהעם ונכים שמקבלי קצבאות ילדים קיזז בממשלת שרון הבטיח להחזיר ולא החזיר.

אחרי פירוק הממשלות עם: שר האוצר לפיד, אביגדור ליברמן, גדעון סער ועוד המון חברים איבדו את האמון בראש הממשלה.

הממשלה עם גנץ הייתה ממשלה הכי טובה. היה הסכם קואליציוני שביבי יהיה ראשון ראש ממשלה-נתן לא גנץ

שהגיע תור של בני גנץ לא נתן לא להיות ראש ממשלה.

הרפורמה למנוע מלחמת אחים והדחיה עד יולי, זה לא יעזור, דעתי, אבל צריך לנסות. הידברות צריך בהסכמה, בהבנה, ועם המון הבנה לעם. קואליציה ואופוזיציה, העם בחר בכם שתשרתו אותו ולטובתו.

 

עפרה אילון, – מפריע לי שהשיח אלים

עפרה אילון, נשואה לרגב ואמא למעיין, נבו ורותם.

בעלת תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית.

שירתי בצבא כמדריכת חי"ר ומדריכת נגמ"שים.

עד לאחרונה תושבת להבות הבשן.

עובדת בקרן לידידות מזה 8 שנים.

מתנדבת כחובשת באיחוד הצלה

חשוב לי להתייחס להלך הרוח הציבורי שנוצר בעקבות הרפורמה. אני מאמינה שהרפורמה הזו נולדה בחטא. אמנם יש בה אלמנטים חשובים וטובים אבל הדרך שבה התהוותה היא כוחנית, דורסנית ונקמנית. הרפורמה הזו היא סימפטום, כשהמחלה היא נבחרי הציבור שלנו, שנדמה שככל שהם יותר קולניים ומסיתים, יותר בוטים ואלימים ומחרחרי ריב ומדון, כך הם זוכים לפופולריות יותר גדולה.

הם משסים אותנו אלה באלה כמו בקרב תרנגולים כשהם יודעים בדיוק איזה שמן לשפוך על המדורה: הקיפוח, הפריווילגיות, הרולקסים, המרצדסים וכל אותם זרזים שהופכים כל מחלוקת לגיטימית לפיצוץ אטומי.

מה שהפריע לי בעיקר בכל החודשים הללו מאז שהחלה הרפורמה, הוא השיח האלים, המפלג והלעומתי, שמלכתחילה היה ברור שהוא מכוון להשגת תמונת ניצחון ולא להגעה להסכמות. בצורה כזו תמיד יהיה צד אחד מפסיד וצד אחר מנצח. אך בסופו של יום, כולנו מפסידים.

השיח ברחוב וברשתות החברתיות הידרדר לשפל של כל הזמנים, משפחות נקרעו, חברויות נהרסו, ולשם מה?!

הזדמנות להביא חוקה לישראל

אם רוצים שינוי אמיתי, חשוב שנגיע אליו בצורה של הסכמות רחבות ככל האפשר ובצורה משתפת ומכבדת את כל הצדדים.

עדיין לא מאוחר, המטרה צריכה להיות ניסוח 'חוקה' למדינת ישראל שתעגן את כל חוקי היסוד על בסיס עקרונות מגילת העצמאות. את התהליך צריך לדעתי לנהל גורם לא פוליטי והוא צריך להיעשות על בסיס משאל-עם ושיתוף ציבורי רחב ככל האפשר.

אם רוצים, אין זו אגדה.

אפשר גם אחרת!".

 

אני בעד הרפורמה

שמי דרי נפתלי בן 75, עליתי ארצה ב-1958 בגיל 8, עברתי את הפחונים ואת המעברה, 10 שנות לימוד, התגייסתי בשנת 1964 לצנחנים גדוד 890. זכיתי להילחם בתור לוחם במלחמות: ששת הימים, יום כיפור ולבנון הראשונה. הייתי לוחם ורס"ר .

ב-1968 עבדתי בסיני בעיר הנפט באבו רודס, ניהלתי צוות של 40 עובדים בנושא בנפט ומסגרות.

ב-1973 הקמתי משפחה לתפארת, ולנו ארבעה, שני בנים ושתי בנות. הבנים גם הם לוחמים אחד בגולני ואחד בצנחנים וילדיי אקדמאים.

גם ילדיי חברי השתלבו יפה באקדמיה ובחיים והצליחו, דור שלישי אשר משתלב במדינה כראוי.

בשנת 1973 הקמתי את המסגרייה מקור פרנסתי. עבדתי בקיבוצים, בניתי מפעלים, ואני רוצה להודות להם ולחברים שנתנו לי תעסוקה במשך כ-25 שנה. העסקתי צוות של שמונה עובדים. עבדנו בכפר גלעדי, עוף הגליל, כמעט ואין משק שלא עבדתי בצפון. אני רואה את הקיבוצים באור חיובי הם אחים לבניית המדינה, אנחנו אחים, אבל בדעות, אנחנו שונים.

 

 

נפתלי דרי – קשה, אבל נעבור את זה

קשה לי בימים אלה. אני חש חוסר נוחות ממה שקורה. בחלומותיי הגרועים לא תיארתי לעצמי שאראה תמונות כאלה קשים על עניינים שבסך הכל צריך לדבר עליהם ולקבל את הכרעת הבוחר בקלפי.

משהו קרה למדינה האהובה שלנו שכולנו נלחמנו עבורה ועל הזכות לחיות בה בחופש כיהודים וכמדינה דמוקרטית.

ולכן, נורא קשה לי לעכל את מה שעיניי רואות.

מדאיג אותי, מה יהיה עם ילדיי ונכדי. אני מודאג מאוד, וכן אני שייך למחנה הימין שסוף סוף יש בידיו שישים וארבעה מנדטים. צריך למשול וליישם את הרפורמה המשפטית. כן, ואני גם בעד הידברות.

כולי תקווה שנגיע לפתרון, כי אין לנו ארץ אחרת.

מקווה ומתפלל שנעבור בעזרת השם את חג הפסח בשמחה והכל יבוא על מקומו בשלום. חג שמח לכל קוראי העיתון ולכל עם ישראל.

 

חייבים לאחות את הקרע

שמי ניר הולנדר, בן 52, תושב להבות הבשן, אב לשלושה ילדים, בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול, משמש כמנהל הקהילה של קיבוץ להבות הבשן.

 

בפתח דבריי אגיד כי המטרה העיקרית של מנהיגי העם מימין ומשמאל בימים אלו היא להנמיך את הלהבות ולהתחיל באתגר הגדול ביותר שעמדנו בו אי פעם, איחוי הקרע הגדול בחברה הישראלית, חברה משוסעת ומפולגת משפיעה על הביטחון על הכלכלה ובכלל על מצב הרוח הכולל.

 

הרפורמה המשפטית אותה החליטה ממשלת נתניהו לקדם תפסה אותי מופתע לא מעצם השאלה האם היא נחוצה, כי במידה מסוימת גם ימין וגם שמאל מסכימים על העובדה כי ישנם מספר דברים אותם צריך לשנות בהתנהלות מערכת המשפט בשגרה השוטפת.

הייתי מופתע מהריצה חסרת המעצורים לבצע רפורמה זו, מופתע מחוסר שיתוף האופוזיציה במהלך, ומופתע מחוסר שיתוף הציבור במהלך המשמעותי. הרגשתי סוג של מחטף.

בשיעורי האזרחות לימדו אותנו על עיקרון הפרדת הרשויות ועיקרון זה נרמס בצורה גלויה בתכנית אותה קידמה הממשלה.

 

הציון שאני נותן לביבי בשלושת החודשים האחרונים מאז הפך לראש ממשלה בניהול אירוע הרפורמה הוא נכשל! משני טעמים:

  1. במבחן התוצאה לא הצליח לקדם את מה שרצה לקדם.
  2. ברמה החברתית בתקופת כהונתו  נוצר מצב בלתי נסבל של חברה שסועה קרועה לשניים במשבר שלא היה כדוגמתו לפחות מאז שאני זוכר את עצמי.

כמנהל קיבוץ שהינו אחד הגדולים בגליל העליון ובו תומכי ימין ושמאל שחיים יחדיו חוגגים יחדיו אירועים משותפים, קיבוץ שיש בו בית כנסת וגם עסקים שפתוחים בשבת, המבחן שלי הוא לדעת להכיל את כל חברי הקהילה שלי כולם כולל כולם ללא הבדלי דת והשקפות פוליטיות.

האכזבה האישית שלי מנתניהו היא שבאירוע הזה במקום להיות ראש ממשלה ומנהיג של כל אזרחי ישראל, הוא עצם עין ונתן לכאוס להשתלט על האירוע.

 

ניר הולנדר – הפערים אינם גדולים וניתנים לגישור

ציפיתי שבראותו מדינה על סף מלחמת אחים ייקח כמה צעדים אחורה יהיה הבוגר האחראי שיאסוף את חברי ממשלתו ויחד איתם יחשב מסלול מחדש בכל הקשור לניהול אירוע הרפורמה.

אנו מדינה קטנה למעט גורמים קיצוניים משני הצדדים הפערים לא כל כך גדולים ובאמצעות הידברות מכבדת ניתן לאחות את הקרע.

ביחידת המילואים בה שירתי, חבריי הקרובים היו מתנחלים חובשי כיפות בעלי דעות שונות משלי, בסופו של יום, היותנו אזרחי המדינה האהובה שלנו זה הדבר שהחזיק אותנו מחוברים בחברות נפש אמיצה ועמוקה.

טוב עשה ביבי שעצר את התהליך, טוב ימשיך לעשות אם לפני הרפורמה ידאג לאיחוי החברה הישראלית.

אין מטרה חשובה מזו בימים אלו.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad