היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

העירייה סגרה את השוק תוך שהיא רוכבת על הקורונה

מגפת הקורונה הפכה לחלק מהמציאות הישראלית וככל שחולף הזמן מתגברת ההכרה שהנגיף יהיה כאן עוד זמן לא קצר. לצד המאמצים להגיע לחיסון ותרופה, מבינים יותר ויותר שקברניטי המדינה צריכים לשלב בין ההתמודדות הרפואית ומניעת התפשטות המגפה ובין ניהול חיים כלכלי עד כמה שניתן. במילים אחרות, למצוא את האיזונים בין הבעיה הרפואית ובין חיי הכלכלה המניעה את גלגלי המשק.

לא סוד הוא שבזמן האחרון נכנסה פוליטיקה לשיקול הדעת בקבלת ההחלטות, וכל שר מעורב, ח"כ או מנכ"ל עושים כל מאמץ שההצלחות יזוהו עם החלטותיהם והכישלונות עם האחרים. בינתיים, למרות הנזקים בקבל ההחלטות עדיין זה נסבל אולם נראה שככל שהזמן יחלוף ומערכת קבלת ההחלטות לא תתייצב בנקודות האיזון שבין מניעת התפשטות הקורונה ובין ניהול חיים שגרתי ככל שניתן, הזעם ילך ויגבר.

העירייה החליטה לסגור את השוק

עיריית קריית שמונה החליטה בשבוע החולף על סגירת השוק העירוני באופן שרירותי, ולאחר פניות למשטרת ישראל (שעליה הפילה העירייה את ה'תיק') ואל הרשות המקומית, חזרה בה האחרונה מן ההחלטה. להזכירכם, עדיין בשבוע שעבר לא הייתה עלייה כלשהי בתחלואה בעיר.

השבוע, ביום ראשון הוציאה העירייה פוסט בפייסבוק בו היא מודיעה באופן חד-צדדי על סגירת השוק. מלבד ה'הסבר' הכללי על עליה במספר הנדבקים ו'שמירה על שלומם של המבוגרים', אין שום סיבה העומדת על רגליים איתנות ועובדות רלוונטיות.

ברגע שהסוחרים ובעלי הבסטות שמעו על הפוסט של העירייה (אף אחד מהסוחרים לא קיבל הודעה מסודרת…) החלו פניות שרובן היו מעורבות בכעס ותיסכול.

"מה פתאום סוגרים לנו את השוק? הם טוענים שזה בשביל לשמור על הקשישים ועלינו. אבל אני לא מבין, מאז שהקורונה פרצה אף אחד לא נידבק בשוק. אנחנו לא מבינים מדוע חותכים לנו את הפרנסה שגם ככה היא קשה היום", אומר אחד מהנציגים אליעזר פרץ.

חברו אבי נעים בכלל לא מבין מה הקשר בין ההחלטה והסיבות שהעירייה אומרת "קודם כל, חצי מהסוחרים הפסיקו להגיע לשוק על דעת עצמם. היום יש כעשרים סוחרים שמגיעים לשוק ואין בעיה לעמוד בכללים של הקורונה (מרחק ומסכות)", אומר אבי, ואליו מצטרף אליעזר ושניהם טוענים שהם וחבריהם מוכנים להתחייב לכל הנחיה שתהיה "בבקשה, שהעירייה תעמיד כמה פקחים שהיא רוצה, תחלק דו"חות למי שלא שומר מהלקוחות ומאיתנו הסוחרים. אין בעיה, הכל מקובל, אבל לסגור?! לחנוק את הפרנסה של הילדים שלנו?! זה לא בא בחשבון".

 

הממשלה לא החליטה על סגירת שווקים גדולים דוגמת מחנה יהודה והכרמל, אז למה קריית שמונה כן?! גם בירושלים ותל אביב יש קרונה בכמות מסחרית

בכלל, נראה שההחלטה אינה חוקית בעליל ועם כל הכבוד לעירייה היא לא על תקן של לווין המנותק מחללית האֵם, הממשלה. יש קטגוריה לשווקים במדינת ישראל, והוועדה העליונה מקבלת החלטות בכפוף לקטגוריה זו או אחרת.

אם נזכור שהשווקים הגדולים והצפופים באמת דוגמת שוק מחנה יהודה ושוק הכרמל פועלים, גם עם התחלואה גבוהה בירושלים, הרי שלא יעלה הדעת שעירייה, עם כל הכבוד לה, תחליט לסגור שוק ולפגוע בבעלי הבסטות ועוד יותר באוכלוסייה המוצאת בשוק מחירים סבירים של פירות ביחס למרכולים. מי שמבקר בשוק יודע שהפערים מגיעים לעשרות אחוזים ויותר. הפגיעה בסגירת השוק על ידי העירייה היא בלתי נסבלת ומנותקת ממציאות חייהם של תושבים רבים הקונים בשוק.

בינתיים, מנסים בעלי הבסטות להילחם ברוע הגזירה ולקבל סעד משפטי, ועד שזה יקרה יש שתי אפשרויות. או שהעירייה תפתח את השוק עם כל המגבלות וההנחיות לשמירת שלומו של הציבור או שמכת סגירת השוק והפגיעה בסוחרים ובתושבים תצטרף לרשימה ההולכת ונעשית ארוכה של פעילותה הבלתי ידידותית של העירייה כלפי האזרחים ותרומה מכרעת בהעלאת יוקר המחיה בקריית שמונה.

תגובת העירייה

בשבוע אחד עלינו מ-20 חולים ל-57 נתון מדאיג מאוד. מדאיג עוד יותר שזה קורה בשבוע אחד בלבד.

למה התחלנו דווקא מהשוק?

כי לא ניתן לעמוד בתנאי התו הסגול. לא ניתן להכניס לשוק יותר מ-50 אנשים כולל סוחרים. הדבר פשוט מסכן את באי השוק.

אנחנו פשוט רוצים לשמור על אמא ואבא שלנו. להגן על סבא וסבתא. על האנשים הכי יקרים לנו.

אנו קוראים לתושבים להימנע מיציאה למקומות הומי אדם.

בשבוע שעבר נדלק האור האדום. עברנו שבוע קשה וכחלק ממאמצי הבלימה לא היה מנוס מקבלת החלטות לא פשוטות.

החל מהשבוע נאכוף בצורה מחמירה את כל ההנחיות והכללים. רק כך נוכל לעצור את המגפה!

כאשר תמונת הנדבקים תתבהר בשבוע הקרוב ונצליח לייצב את המצב, נוכל  להקל וגם להחזיר גם את השוק למתכונת רגילה בכפוף לתנאי התו הסגול.

בנושא הקייטנות בגני הילדים ובבתי הספר, הוחלט בשלב זה, לאחר התייעצויות רבות, להמשיך את שגרת החיים ולהמשיך את הפעלת הקייטנות. אנו עוקבים אחר המתרחש בקייטנות ומקיימים ישיבות הערכת מצב מדי יום.

נבקש מהתושבים לקבל את ההחלטות בהבנה, מתוך אחריות משותפת לשלום הציבור.

אולי יעניין אותך

Bottom ad