היום ה-13 בספטמבר , 2020

Select your Top Menu from wp menus

כולל חיוך

בשנים האחרונות מתרחשת בעיר מהפכה לא קטנה בקרב לומדי התורה. אם בעבר היו מספר מוקדים עיקריים של לימודים, כיום ניתן למצוא יותר ויותר קבוצות וקהילות שמגבשות רוח תורנית ולומדות יחדיו, ועל הדרך גם מחברות את המשפחות. שניים מהמרכזים הללו הם כולל "בית יהודה" שנמצא ברח' המחתרת 3, מול בית הכנסת "תפילה למשה", השייך למוסדות 'מערת עדולם', ובית המדרש "יהודה" השוכן בבית הכנסת "אוהל משה" שבשכונת הוורדים. הקשר ביניהם הוא לא רק אופי המקום, אלא גם ראש הכוללים הרב איתמר לוי.

הרב איתמר, בן 31, נשוי לבת אל ("אשת חיל", הוא מעיד) ולהם חמישה ילדים. הרב איתמר, בנו של רב העיר, המרא דאתרא, הרב שלום לוי שליט"א, למד בישיבת "נתיבות יוסף" (בראשות הרב שבתאי סבתו שליט"א) ומשם עבר לישיבה "מאור טוביה", שם הוסמך לרבנות וקבלת תעודת "יורה יורה". באותן שנים שימש במכון 'פועה' וקיבל תעודת פסיקה במראות נשים מהרב מרדכי אליהו זצ"ל. "עברתי ולמדתי עם המון רבנים, אך מורה הדרך שלי הוא אבי, הרב שלום לוי", אומר הרב איתמר ומוסיף "לולא עזרתו, תמיכתו ודחיפתו לכל דבר שבקדושה, לא הייתי מעז לעשות שום צעד לבד".  

את הידע התורני שלו קיבל הרב איתמר אחרי לימוד אינטנסיבי וארוך בו למד בישיבה כ-14 שנים, משם עבר ללמד בישיבה במצפה יריחו. "במשך השנים, למדתי מתורת הרב קוק, המהר"ל וספרי המחשבה האחרים הממלאים ארון הספרים היהודי, ושם ינקתי הסתכלות בריאה וחזקה על כל המציאות העכשווית בארצנו הקטנה. אין ספק שחזון הנביאים בא לידי ביטוי כעת במדינה הכל כך נפלאה שלנו. אנו בגאולה ממשית", הוא אומר.

 

כולל בית יהודה

מול בית הכנסת 'תפילה למשה' ישנו מבנה ארוך ששימש בעבר מכולת ואף הפך למשרדי עמותת מערת עדולם. לפני מספר שנים המקום שודרג והפך להיות לכולל ושמו "בית יהודה" – על שם המהר"ל מפראג, שאימץ שיטת הלימוד של חז"ל במסכת אבות. לכולל התקבצו חבורת אנשים שרצו ללמוד ביחד עם המרא דאתרא הרב שלום לוי. אבל אז הרב נפל למשכב, ובעקבות כך הרב איתמר הגיע לעיר.

 

– מתי החלטת לחזור לעיר?

"ממש לפני שאבא נכנס לחדר הניתוח, לפני שהרדימו אותו, אשתי ואני החלטנו שאנחנו מגיעים לצפון, להצטרף לעשייה של אבא, ובפרט בכולל. אבא מאוד שמח על כך, כי זה באמת בבת עיניו".


– איך עלה הרעיון להקים כולל מאפס?
"
למעשה הכולל קיים כבר למעלה מעשרים שנה, והרבה ממפיצי התורה כיום בעיר התחילו לימוד תורתם בכולל של אבא בתקופה ההיא, שבה אבא היה מלמד כל יום ויום. בחמש השנים האחרונות, אבא שב במלוא המרץ ללמד תורה בבית המדרש, ולמרות עיסוקיו הרבים, היה מפנה יום יום ללמד את החבורה הקדושה. למדו יחד כמה מסכתות. כנראה, בגלל איכות הלימוד, השטן רצה לקחת את החלק שלו, ואבא נפל למשכב כידוע, ועבר ניתוח מעקפים מסובך. תודות לא-ל הוא חזר לאיתנו הראשון, וזכות הרבים תעמוד לו שימשיך להאהיב תורה בעיר שלנו בפרט ובעם ישראל בכלל".

 

– מי הם התלמידים?

"הלומדים בכולל, הם בעלי בתים שעובדים במשך כל היום, ובסוף היום, בעוצמה אדירה, שממש תענוג לראות, הם עוזבים הכל ומגיעים ללמוד. משך כמה שעות כל יום".

– מה הלו"ז ומה התכנים?

"התכנית מתחילה משעה 18:00 עד 22:15, ועוד יש דיבורים כעת על הוספת הזמן עד 23:00 בלילה מדי יום. הלימוד נפתח למשך רבע שעה עד עשרים דקות בתנ"ך. כעת בלימוד ספר מלכים לקראת סיום הנביאים הראשונים. לאחר מכן לימוד הלכה למשך 3/4 שעה עד שעה, לימוד הלכות שבת ולקראת החגים הלכות החג הנידון. ומשעה שבע וחצי עד רבע לתשע יושבים בחברותות ולומדים גמרא, ממש אווירה של בית מדרש (עם הצעקות הכל כך נעימות לשמיעה)".

"ברוך ה' היום הכולל מונה מעל עשרים אנשים בעלי בתים רציניים, האוהבים תורה, ורוצים לדעת ללמוד לבד. וגם זה חידוש של אבא, שבכולל ישנו לימוד בחברותות בצורת הלימוד בישיבות. רק כך האדם לומד ללמוד גמרא, מפעיל את החשיבה ולא מקבל נתונים מהמורה, בלי עיכול הדברים ושימת לב לדגשים הבאים מתוך לימוד אישי".

 

בשנה וחצי האחרונות החלו ללמוד בכולל במסלול לימוד הדף היומי, וגם שם, למרות השעה המאוחרת (בין 21:05 ל-22:15) הלימוד מלווה בהמון שמחה של כולם, ויש יכולת לכל אחד להביע דעתו. בנוסף, בכל יום חמישי ישנו שיעור מיוחד, משעה עשר בערב למשך שעה. שיעור בספר שופטים, עם כיבוד ואווירה נפלאה.

"כיום הכולל מונה מעל עשר משפחות המשויכות לכולל. ועוד כאלה שעדיין לא זכו להקים ביתם ובע"ה יזכו במהרה", אומר הרב איתמר, "אנו עושים מידי פעם אירועים לגיבוש החבורה, כגון לפני שנה כאשר יצאה כל החבורה לשבת נפלאה בירושלים. הרושם של אותה שבת כל כך נפלא, שכעת יש רצון להוציא עוד שבת כזו לפועל בע"ה. ישנם סיומי מסכתות ומסיבות שבהם כל החבורה מתאחדת יחד. בכל סיום יש שמחה של גומרה של תורה, עם ריקודים ושמחה הפורצת גבולות, ברוך ה'".

 

– אתה מרגיש שאנשים מתעלים מהלימוד?

"בוודאי! לא רק מתעלים מהלימוד, אלא אף סיגלו לעצמם יכולת ללמוד לבד, בחברותא, וחלק אף למסור שיעורים בעצמם, כמו למשל הרב הראל יעקב שהוא ממש יד ימיני, ומחליף אותי בכל שיעור שאיני יכול למסור. תודות לו הכולל ממשיך להתנהל כרגיל וכן בבי"כ הורדים".

 

 

בית כנסת הוורדים – אוהלה של תורה

למרות ההצלחה בכולל "בית יהודה", הרב איתמר הרגיש שיש באמתחתו עוד כוחות ויכולות לתרום ולתת לציבור. "חיפשתי להוסיף וללמד עוד, הרגשתי שאני לא מוציא לפועל את הכוח שיש בי", הוא נזכר ואמר "לאחר שאבא נתן את ברכתו, פניתי לחברי הטוב, אילן ואזנה היקר לי כאח, שחלקו משמעותי בהגעתי לשכונה, וביקשתי ממנו לבדוק אם מחפשים רב באחד מבתי הכנסיות בשכונה. לאחר פחות משבועיים חזר אלי עם התשובה החיובית. כמובן, נתתי מיד הסכמתי. אנשי הוועד של בית כנסת 'אוהל משה' הגיעו אלי להכרות כבר באותו שבוע. ומאז, פרשת ויחי לפני שנה וחצי, מצאנו זה את זה, ויש אהבה רבה במקום. יש שיעורים רבים בשכונה, וצימאון אדיר שלא ראיתי כמותו" מספר הרב.
משם הדרך לנסיקה הייתה מלאה בתקווה שהתממשה מידי יום. אחרי שתושבי השכונה הפגינו אהבה, הועלה רעיון לשלב בתוך בית הכנסת גם כולל (בית מדרש).

 

– מי יזם את הרעיון של הקמת הכולל?

"היוזמה הייתה של עמרם פרץ, שהשם ישלח לו רפואה שלימה. הוא יצא לפנסיה ולקח על עצמו את הקמת הכולל".


-למי הוא מיועד?

"הכולל מיועד לפנסיונרים מכל רחבי העיר. אמנם הקהילה עדיין בבנייה, וכל ההתחלות קשות, אבל יש קביעות של המערכת ומסירות נפש של כולם, ומקובלנו שבמקום שיש מסירות נפש, הקב"ה נמצא ונותן ברכתו".

 

– איך סדר היום של הלומדים?
"סדר היום שם מתחיל בתפילת שחרית, ומיד לאחר מכן ארוחת בוקר איכותית. והכל בתמיכה וסבסוד של בית הכנסת היקר "אוהל משה". מיד לאחר מכן מתן שיעורים על ידי הרבנים מהעיר. בכל יום רב אחר. וברוך ה' יש עקביות של המערכת. הרבנים מלמדים משעה תשע וחצי שיעור של שעה". 

 

– מה תרומתך למקום?

"הגעתי לשם לפני כמעט שנה התרומה העיקרית שלי היא היכולת להוציא דברים אל הפועל. כאן המקום לפרסם עושי המצווה, שעוזרים ומפיצים תורה בשכונה היקרה שכונת הוורדים: בנימין פרץ – יו"ר הוועד בבית הכנסת 'אוהל משה' שתמיד ראש וראשון לכל ענייני הקודש בשכונה בכלל ובבית הכנסת בפרט, וכן עמרם פרץ מנהל הכולל שכל עיסוקיו כיום סביב הכולל. לר' אליעזר ועוזרו ר' שלמה, אנשי הוועד של בית הכנסת 'משכן הא-ל', ומשה, שוקי ויעקב עוזרו הנאמן, גבאי בית הכנסת 'משכן אוריאל', שכל הנ"ל ממש עושים לילות כימים למען הפרחת התורה בשכונה".

 

הרב איתמר הצליח להפיק עלון בית כנסת משובח ופורה בעיר. העלון שמופץ מידי שבוע (השבוע גיליון 31) בכ-250 עותקים, מכיל בתוכו תכנים איכותיים ומקוריים שנכתבו ע"י רבני ותושבי העיר. בנוסף, ישנם עדכונים מקומיים על העשייה בבית הכנסת וכן על אירועים קרובים.

 

– מאיפה עלה הרעיון?
"זהו רעיון שקיבלתי מאבא שעשה כן במשך שנים עם עלון 'ירכתי צפון'. למעשה, בתחילה חשבתי להוציא משהו לשכונה בלבד, ולכן גם זהו מקור השם 'עלון הורדים'. מהר מאוד הבנו שיש ביקוש לעלון בכל העיר, ואז עשינו שינוי כתובת והמטרה כעת להפיץ העלון בכל העיר".

– מאיפה התקציב, ומי עומד מאחורי הקלעים?

"העלויות של הוצאת העלון גבוהות ביותר, אבל יש עוזרים רבים: בית הכנסת 'אוהל משה', מוסדות 'מערת עדולם', דפוס דיין, משפחת קריספין עמרם וגילה ותורמים יקרים. מאחורי העלון עומדים מפיקים יקרים, כשהבולטים בהם ר' דוד כהן, הגב' אסנת יעקב והגרפיקאית כיום הגב' רבקה רייך. בהזדמנות זאת נאמר, שהרוצה להנציח את הקרובים לו יוכל לעשות זאת בשמחה ותרומתו תתקבל בברכה.

 

"אני לא יודע איך יראו הדברים בעוד הרבה שנים, עכשיו המטרה ללמוד תורה בגדלות ובעומק, והכל מתחיל ויוצא מתוך בית המדרש. ברוך ה', הציבור צמא והאנשים נעשים אוהבי תורה. בימים האלו, שהתקשורת מנסה לעשות קרעים בכל הנוגע ללימוד תורה, הדבר חשוב פי כמה וכמה. כיף לראות את הציבור היקר שלא נופל בטעות הזאת, ולהפך, העם בריא ויודע לחלק מה באמת חפץ ה' יתברך. יהי רצון שנזכה ויהיה חלקנו עם מזכי הרבים לשם שמיים ולא לדבר אחר. אמן, כן יהי רצון".

 

*****

חשוב לציין שכמו בכל מיזם או קבוצה קהילתית, למשתתפים, או במקרה הזה התלמידים, יש חלק גדול בהצלחה. ר' הראל יעקב שהחל כתלמיד והתקדם להיות מוסר שיעורים במקום אומר

"כולל בית יהודה הינו "מועט המחזיק את המרובה", קשה לתאר במילים את המקום, פשוט צריך להיות להרגיש את האווירה. זכינו ב"ה למקום בו כל אחד מוצא את עצמו בלימוד, בפעילות וכו' חלק בלתי נפרד מהמשפחה הנפלאה של הכולל. בכל יום ישנם אנשים קבועים הלומדים בשעות קבועות, הלכה, גמרא במתינות, דף היומי וישנם  שלומדים הכל.

 

– מה סוד ההצלחה?

"כל אחד מוצא את אשר ליבו חפץ, וכל זה חוץ מהפעילויות שונות הבאות עלינו לטובה מדי פעם, אף אחד לא ישכח את השבת הנפלאה ברובע היהודי בירושלים אנשים, נשים וטף. ולא רק, ישנו דבר ייחודי אשר לא נמצא בכל מקום (ולצערנו כמעט שלא בקריית שמונה) הרב איתמר שליט"א שנמצא בכולל ברוב שעות היממה בכל יום. הרב עונה על שאלות בהלכה, עוזר לכל פונה וישנם עוד המון עשיה של הרב שקצרה היריעה מכדי לפרט. וכמובן שכל זה בזכות המרא דאתרא הרב שלום לוי שליט"א שדואג שלא יחסר כלום, מפקח ודואג לכולל ממש כמו אבא של הכולל, הכל בשפע ודעת תורה, התכנים השיעורים תורם ודואג שכולנו פשוט נלמד, נהנה מהשפע וללא שום דרישה ובקשה מאף אחד.

לסיכום: פשוט צריך להיות כדי להבין ולחוות.

אחת מהדמויות הבולטות שאחראית להצלחה בשכונת הורדים היא בנימין פרץ – יו"ר ועד בית הכנסת חברי הועד והמתפללים שמספר "הרב איתמר הי"ו נותן מענה לכול שאלות המתפללים בענייני הלכה, שלום בית, טהרת המשפחה ועוד ועוד".

 


מה ההשפעה של הרב איתמר על בית הכנסת?

"מאז הגעתו לבית הכנסת האווירה השתנתה מבחינה הלכתית וחברתית, גורם לשלום בין אדם לחברו ויודע לפשר ולתת הרגשה של אהבת חינם ובעיקר אהבת התורה. יש לציין מאז הגעתו של הרב איתמר מספר דברים חדשים יצאו לדרך, וגולת הכותרת העלון השבועי, היוצא כל שבת מאז שבת בראשית. העלון מופץ בכ-25 בתי כנסת ועוד היד נטויה בע"ה.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad