היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הצלחת תוכנית ההבראה תפנה תקציבים לטובת תושבי העיר

הרצל בן אשר

השבוע, בישיבת מועצת העיר התקיים דיון על תוכנית ההבראה בנוכחות הממונה על המחוז במשרד הפנים בועז יוסף וצוות העובדים הבכיר שלו, גזברית העירייה ליאת מזרחי, החשבת המלווה נאיידה מנסור, סגני ראש העיר וחברי המועצה.

בעקבות התהליך וישיבת מועצת העיר (ששוב התנהלה בחלקה כשוק) ואישור תוכנית ההבראה ותיקוני התקציב, הפננו מספר שאלות לראש העיר אביחי שטרן.

 

 

הייתי מבקש שתתאר במספר משפטים, מבלי להיכנס לפרטים, מה המחיר שתשלם עיריית קריית שמונה ותושביה ומה היא תקבל בתמורה?

אביחי: "קריית שמונה 'סוחבת' במשך עשרות שנים חובות מצטברים שלא מאפשרים לנו לייחד תקציבים, לשיפור איכות החיים. כל תכניות ההבראה שהופעלו כאן, לא התייחסו לבעיה הזו, אלא רק 'משכו' את העיר, בלי לאפשר לה להתפתח. התעקשתי ונלחמתי מול משרד הפנים ומול משרד האוצר לקבל תקצוב בעשרות מיליוני שקלים כדי לסגור כמעט לגמרי את חובות העבר.

מצד שני, גם העירייה נטלה על עצמה התחייבויות להתייעלות אירגונית, למשל, לא יופעלו בעיר גני ילדים עם 5 או 10 ילדים. גן כזה אינו מתוקצב, וגם אין לו הצדקה פדגוגית.

תכנית ההבראה מחייבת פרישת עובדים, וזה כמובן לא פשוט, אבל באופן עקרוני, כל פרישת העובדים תעשה בהסכמה עם העובדים שמקבלים תנאי פרישה מועדפים. התעקשתי, שלא יהיו פיטורים 'רגילים' אלא פרישה בהסכמה, עם תנאי פרישה מועדפים שניתנו רק לעיריית קריית שמונה.

למרות ההתייעלות האירגונית, דרשתי שיהיה שיפור בשירות לתושב, וכך למשל, אושרה הגדלה של ממש בתקציב הניקיון בעיר.

הממונה על המחוז אמר בישיבת המועצה שזו תכנית הבראה תקדימית בכל השלטון המקומי, מבחינת ההתגייסות של משרדי הממשלה לטפל בעומק החובות של העירייה, ואני מודה לשרי האוצר והפנים על ההזדמנות".

 

– נראה שאתה והנהלת העיר לקחתם על עצמכם סיכונים, לצד סיכויים, והבולט שבהם, על פי הכתוב בסעיף 15 ב"הסכם להסדר הבראה עיריית קריית שמונה", ואני מצטט: ידוע לרשות כי אי עמידה באחד או יותר מיעדי הסף או מהיעדים העיקריים שנצבעו בתוכנית, תהווה עילה למימוש תקנות העיריות (כללים למינוי וועדה למילוי תפקיד ראש הרשות המקומית והמועצה, תשס"ד 2004), או במילים אחרות, פיזור המועצה וראשה ומינוי ועדה קרואה.

אתה שלם עם ההתחייבות הזו?

אביחי: "יכולתי להמשיך 'לסחוב' את העירייה עם כל החובות, וללא תקציבים שוטפים לניקיון ולשירות התושב. יכולתי לעשות מה שעשו בעבר, אבל בחרתי אחרת. הרי בקמפיין הבחירות שלי הבטחתי לתושבים שאני אעשה דברים אחרת. וזה מה שאני עושה. כל מה שצריך זה סבלנות. אי אפשר לפתור את כל תחלואי העיר בחצי שנה. נבחרתי לחמש שנים והציבור ישפוט אותי לאחר תקופה זו ולא חצי שנה או שנה לאחר כניסתי לתפקיד.

חשוב לי לומר כי תכנית ההבראה הזו היא הטבה מאוד גדולה לעיר ולתושבים. אין עוד עיר בארץ שקיבלה תכנית כזו, ולכן גם הסכמתי להתחייב על מימוש התכנית. ברור שאני מתחייב על הסכם ההבראה. לחתימה שלי, למילה שלי, יש משמעות. בעיניי, זו המשמעות האמיתית של הנהגה, לדעת לקבל אחריות".

 

– לאורך התקופה בה מתקיימים הדיונים, רבים מרימים גבה ותוהים כיצד זה שוועד העובדים 'יושב בשקט' ונותן יד לתהליך ההבראה הכרוך גם בפיטורים ופגיעה במרכיבי שכר של העובדים. מה ההסבר לשקט הזה?

אביחי: "אם וועד העובדים היה יושב בשקט היה לי יותר קל, ההיפך הוא הנכון. ועד העובדים לא 'יושב בשקט', אבל הדיונים איתם מתנהלים בשקיפות, בצורה מכובדת, וזה מה שעושה את ההבדל. אני לא מסתיר דבר מוועד העובדים, והכל פתוח לדיון. הפיטורים של עובדים יעשו באופן עקרוני רק בהסכמה של כל עובד, עם תנאים מועדפים לפרישה, ובוודאי שזה מסיר את ההתנגדויות. נכון לעת הזו, שום עובד לא פוטר! עובדים קיבלו את תוכנית הפרישה המצוינת שהצלחנו לאשר להם והם פרשו מרצון בתנאים מצוינים".

 

– הדברים שאתה אומר לא עולים בקנה אחד מהדברים שכתובים ברשתות החברתיות ומהדברים שאומרים חברים באופוזיציה.

אביחי: "לצערי חברים באופוזיציה מציירים תמונה לא אמיתית ואני יכול לקבוע גם שקרית. חלק מהדברים שכתובים בפייסבוק אינם אמת וכל מטרתם להתסיס עובדים ולהעביר אינפורמציה שגויה לציבור. על הדברים האלה אין לי שליטה. לשמחתי תושבי קריית שמונה מספיק אינטליגנטים כדי להבחין בין אמת לסיפורי מעשיות. צר לי שיש מי שעסוק מבוקר עד ערב בקידום אינטרסים פוליטיים צרים, בהסתה וביצירת אווירה לא טובה בעיר. אני מזכיר לאותם אנשים שהבחירות מזמן אחרינו. זה הזמן לאחד את השורות ולתת לתושבים קצת מנוחה מהדם הרע שנשפך כאן במערכת הבחירות".

 

– לסיום, מה תוכל לומר ולהבטיח לתושבי העיר ועובדי העירייה שיקרה במהלך ובסיום תוכנית ההבראה?

"חשוב לי לומר לתושבים שנעשית כאן עבודת צוות. כל אנשי הקואליציה: אופיר יחזקאלי, יורם ממן, יהודה חיים, מישל בן שימול, אלכס קראצ'ון, חן אדלר לגיסימו ואריה אקרמן, כולם ביחד עבדו קשה כדי שנקבל ממשרדי הפנים והאוצר את התכנית המועדפת הזו. הם נוסעים, הם נפגשים, והתכנית הזו שקיבלנו, היא תוצאה של סך כל המאמצים שלי ושל אנשי הקואליציה. הבטחנו שנעשה דברים אחרים, ואנחנו מקיימים. תכנית ההבראה הזו היא דרך לשינוי. העירייה לא רק שמתייעלת במנגנון שלה, אלא גם ובעיקר משפרת את השירות לתושב. בעוד שנתיים, יהיו הרבה פחות חובות, והרבה יותר כסף פנוי להגדיל את סל השירותים.

במקביל, אנחנו עובדים קשה, כדי ששכונת יובלים, תתחיל באכלוס כבר בשנה זו. אני רואה חשיבות רבה באכלוס השכונה הזו, שמאפשרת לנו לתת מענה לילדים שלנו, שיוכלו להישאר ולגור בעיר.

לצד תוכנית ההבראה אנחנו ממשיכים כל העת בעשייה ובקידום העיר. תושבי העיר הצביעו ברגליים באירועי הקיץ שלא היו בעיר שנים וטרם הגענו לשיא. רק לאחרונה חגגנו את שבוע חגיגות ה-70 לעיר. החגיגות יימשכו מיד לאחר תקופת בין המצרים ו-ט' באב.

לפני כחודש זכתה שותפות חברת תנובה-טמפו במכרז להקמת רובע הפודטק בקריית שמונה. מדובר באירוע מחולל שינוי. חברות בינלאומיות נלחמות להגיע לקריית שמונה כי הן מבינות שאנחנו זה הדבר הבא במדינת ישראל. רק לפני שבוע הנחנו אבן פינה במעמד שר הכלכלה לבניית קריית הפודטק באזור התעשייה הצפוני. שני מפעלים חדשים כבר הוקמו בעיר: מפעל הפודטק הראשון "ווטאג'ין" ומפעל "סאן". האקסלרטור של קריית שמונה הוא המצליח ביותר בישראל. 13 סטרטאפיסטים כבר פועלים בעיר במטרה להיות הדבר הבא ולהפוך את הרעיון שלהם לחברה. חדשתי את הקשר עם ג'יל טייב יקיר העיר שיחד עם קרן אור מצרפת תרמו 40 אלף יורו לטובת מלגות לסטודנטים ו-3,000 זוגות משקפיים למשפחות נתמכות. אנחנו כל הזמן בעשייה. מצד אחד פועלים להבראת הרשות ומהצד השני פועלים לילות כימים כדי למנף את העיר, למשוך אליה יזמים ולספר את הסיפור החדש של קריית שמונה".

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad