היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מתחילים מבראשית

מי לא אוהב ריח של חדש? טרי? בראשיתי? אנשים רבים רואים בהתחלה חדשה הזדמנות לשינוי, להחלפת תדמית, להישגים חדשים. כולם אוהבים להתחיל מחדש? אז זהו, יש כאלה שלא.

יש אנשים שלא אוהבים התחלות חדשות, הם אוהבים את המוכר, הבטוח, המורגל והידוע. בדיוק כמו שיש כאלה שלא אוהבים נעליים חדשות אלא נהנים מהנעל רק לאחר שהיא התאימה עצמה למבנה הרגל שלהם. יש ילדים שהיום הראשון בשנה קוסם להם ומעורר בהם עניין, יש כאלה ש… רק יעבור היום הראשון והשבוע הראשון וכבר נהיה "בפנים", מורגלים, בטוחים ו…יותר רגועים. אז ראשית לכל, כמו שיש אנשים עם חרדת בראשית, בדיוק באותה מידה יש גם ילדים וילדות מתבגרים ומתבגרות, מתחילים ומתחילות שעוברים את סף הבית בדרך למקום הלימודים עם חששות ופרפרים בבטן.

שימו לב. הציפייה של הילד הבראשיתי יכולה להפוך לאכזבה עמוקה והחשש של הילד החרדתי יכולה להפוך כל מהמורה קטנה להר גבוה. ובין הגורמים העיקריים לזה או לזה איך לא? ניצבים ההורים. ההורים, שניהם ביחד וכל אחד לחוד, הם הדמות המתווכת בין ילדם (ולא משנה באיזה גיל הוא) לבית הספר.

זהו אם הילד שלכם הוא בראשיתי או חרדתי. במידה והילד חרדתי, הרגיעו את הפחד והחשש. הכינו את הילד לכל תרחיש היכול להיווצר וחסנו אותו במקרה הצורך במילים מלאות אמון ואמונה. לילד המלא צפייה ותקוות הסבירו לו את המעבר, בשפה פשוטה ועניינית העלו בפניו תרחישים העלולים להיות, שיהיה מוכן להם.

חשבתם פעם על מה הילד שלכם חושב כשהוא חוזר לבית הספר? מהן התהיות שלו? לא נשלול לגמרי את התלמידים המתמידים בבית הספר הכמהים לספסל הלימודים, היות והם צמאים לידע ואולי יש גם כאלה בימינו. אבל תכל'ס, הילד הממוצע עומד בפתח ביתו כששתי תהיות עיקריות מרכיבות את מחשבותיו: מי יהיה המורה שלי ואיך? ומי יהיו החברים שלי ואיך? בשנות ביה"ס המורה הוא המתווך העיקרי בין הידע לבין התלמיד ובין התלמיד והחברים, שהיעדר מציאותם גורם קושי רב לילד במסגרת החינוכית. קיימו שיחה מוקדם ככל האפשר עם המחנך או המחנכת. תאמו את צפיותיכם בנוגע לילד, ליכולותיו, לנקודות החוזקה ולאלה המצריכות שיפור. חשוב לשקף את המצב כמו שהוא ולא "לטייח". גם אם זה כרוך בחשיפה או חוסר נעימות. כל מצב שעלול להשליך על התנהגותו של ילדכם בביה"ס, יובא לידיעת המורה. מורה לא יוכל לנחש מצבים ותרחישים שהוא לא מוכן להם מראש. אם תהיו מתווכים טובים בין ילדכם לבין המורה, תוכלו לתת למורה כלים להיות מתווך טוב ומועיל בין הילד לחברים המקיפים אותו. המורה, גם הוא מתחיל מחדש, לא תמיד הוא מכיר את הילד ולעתים, רק מחוסר מודעות או שימת לב קטנה יכולות להיווצר בעיות גדולות מאד.

ככל שהילד מתבגר, ובעיקר במהלך גיל ההתבגרות, תופסת החברה את מרכז העניין של הילד, עד כדי שפעמים רבות ההורים, המורים ודעתם הופכים להיות שוליים לעומת החברה ודעתה. אם אנו רוצים לבנות התחלה טובה שתשפיע ותחזיק הלאה, אנו מוכרחים לערב במישרין או בעקיפין, בעיקר בעקיפין, ובחכמה… את  שותפינו למסע השנתי: המורים ו… החבר'ה. אצל המתבגר יש מילת מפתח אחת והיא- הקשבה! תקשיבו לו. הוא מדבר הרבה… תקשיבו לו! הוא מדבר לא לעניין… הוא חוזר על עצמו מספר פעמים… הוא  דורש דרישות בלתי הגיוניות ונכנס לכם לוורידים בשאלות של מה איך והיכן. תקשיבו! אינכם חייבים לענות על כל שאלותיו, אך בהחלט אתם אמורים לתת לו את התחושה שדבריו וצורת חשיבתו חשובים. דרך ההקשבה יוצרת הטרמה לפתרון בעיות שלא נוצרות בכלל, בעיקר בקונפליקטים בין הורים לילדים המתבטאים בגיל זה.

זה הזמן ללוות את ילדי א' קטנים לדרכם הראשונה בביה"ס. זה הזמן ללוות את המתבגר הפוסע לחטיבת הביניים או לתיכון. זה הזמן לומר שלום לחופשה הגדולה, ולהחליף לעת עתה את תוכנת "משעמם לי" בתוכנת "קבלות חדשות לעתיד".

הילד יצליח-כי הוא מוצלח

הוא ירצה-כי הוא מסוגל.

הוא יאמין בעצמו-כי אנחנו מאמינים בו.

הוא ינסה ויצליח, יתהה ויתעה-ואנחנו תמיד נהיה מאחוריו למחוא כפיים ולנגב את הדמעות.

 

ראשון ספטמבר, אל תפספסו את הרגע! הוא יכול להיות מצמיח והוא יכול להיות מצניח.

 

צפנת בן יחיאל

מנהלת בי"ס תורני לבנות בקרית שמונה

מדריכה ומפתחת תוכניות למידה והנחיית הורים.

A0527154002@gmail.com

058-7154002

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad