היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

תוצאת המחצית – אחת אפס ל'לחמנו'

לאור החלטת וועדת הכספים להאריך בחודש את המכרז הקיים, יצטרכו כל הגורמים לעבוד קשה כדי שגם תוצאת ה'משחק' תהיה לטובת 'לחמנו' & זהו מאבק מכונן שיילמד באוניברסיטה בו היה שיתוף פעולה בין עובדים, מנהלים ובעלים של מפעל, והתוצאה מדברת בעד עצמה

הרצל בן אשר

אחרי מאבק רצוף ואינטנסיבי נוצר השבוע, בוועדת הכספים סדק ראשון בהחלטה לשלול מהמאפייה את זכות הקיום לפרנסה לכמאה ועשרים משפחות.

כמי שעוקב ומלווה את מאבקם המכובד של העובדים, אני יכול לומר שהוא בהחלט הרואי. חברים יקרים, לא קל לנהל מאבק עם ידיים קשורות. בלילה לעבוד כאילו אין פיטורים, ולפנות בוקר לעלות למשאיות ולנסוע כל הדרך לירושלים.

ב'לחמנו' גילינו סוג חדש וחכם של מנהיגות בה מובילים את המאבק כתף לצד כתף מנהלים, חברי ועד, בעלים ועובדים. זה לא עניין של מה בכך. את המודל הזה עוד ילמדו בפקולטות לחברה באוניברסיטאות.

קריית שמונה ממשיכה להמציא את עצמה מחדש, ובדיוק כמו בפוליטיקה שבעקבות הפיכות החצר והבחירות שהתרחשו בעיר בשנות השישים והשבעים, מה שהביא את הכנסת לחוקק את חוק הבחירה הישירה של ראשי רשויות.

אם בתחילה חשבו הפוליטיקאים והפקידים במשרד הביטחון להתעלם מהמחאה ולאשרר את המכרז האומלל, הרי שהבליץ שהפעילו עובדי 'לחמנו', גרם להם להבין שהם לא מתכוונים להרים ידיים בשום מקרה. הנחישות השתלמה והוכיחה את עצמה. השבוע ביום שלישי במהלך ישיבת וועדת הכספים, הוביל (בחוכמה) ח"כ משה גפני להחלטת ביניים בה תינתן ארכה של חודש ל'לחמנו', שבמהלך הזמן ייעשה מאמץ משולב למצוא פתרון שימנע את סגירת המאפייה שהינה מקור פרנסה לכמאה ועשרים עובדים.

ראש העיר תמך במאבק העובדים והגיע לכנסת מספר פעמים כדי לשטוח את טענותיו נגד סגירת המפעל: "נמשיך לפעול מול כל הגורמים כדי לסייע ל-120 עובדי המאפיה המרחבית כדי שלא ייפגעו מתוצאות המכרז החדש".

ראש העיר אביחי שטרן הודה ליו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני על הרגישות שגילה והעדיפות שנתן לדיון חשוב זה ולחברי הכנסת אופיר סופר וינון אזולאי שיזמו את הדיון בוועדת הכספים של הכנסת.

יונה פרטוק יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות וצוות המועצה נרתמו, ליוו וסייעו לעובדים בתמיכה בלתי מסויגת. יונה החרד ברמה מרחבית מכל תזוזה ביציבות מערך המפעלים וגורלם של העובדים, במיוחד ב'לאו-טק', פעל תחילה מאחורי הקלעים כדי להעביר את רוע הגזרה, אולם כוחותיו לא עמדו לו מול הכוחות והאינטרסים של המושכים בחוטים.

יונה: "מאז פרוץ המשבר לפני כחודשיים כאשר הנהלת המאפיה פנתה להסתדרות בבקשה לסייע בדחיית המכרז כך שיוכלו להשתתף בו ואכן פנייתי לשר הכלכלה עמיר פרץ נענתה בחיוב והמכרז נדחה. אולם, בעקבות תוצאות המכרז התברר כי המאפיה המרחבית זכתה באזור הדרום בלבד, מה שיביא לקיצוץ ופיטורי עובדים מאסיביים.

יונה ניסה 'להפעיל' את שר הכלכלה ומנכ"ל משרדו כדי לשנות את רוע הגזרה. עשרות פניות ומרתונים של שיחות לשר הכלכלה ומנכ"ל משרדו בדרישה כי תנאי המכרז יאפשרו קבלת נתח נוסף שיאפשר את העסקת כלל העובדים. במרוצת החודש האחרון התנהלו שיחות אינטנסיביות עם הגורמים המעורבים בעניין מתוך תקווה לפתרון אמיתי של המצב אליו נקלעה המאפיה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אילולא הבעיה המשפטית הייתה הסכמה להחליף את המאפיות, שהמאפייה המרחבית תמשיך לפעול בצפון הארץ והמאפיה הזוכה תעבור לדרום, ננסה לפתור את הבעיה בחודש הזה. אני מודה למשרד הביטחון על הדחייה, אני מאמין שנצליח לפתור זאת. אני הולך לדבר עם המנכ"לים של המשרדים, לא נאפשר ל-120 עובדים לצאת לרחוב, ננסה לפתור את הבעיה בחודש הזה".

יונה: "בינתיים, אנחנו שמחים ומקווים שיימצא פתרון והעובדים ישובו לעבודה מלאה מתוך תקווה שהמכרזים הבאים שמנה"ר יפרסם יכללו מחיר מינימום והתחשבות מרובה יותר בעיר קריית שמונה. אנחנו עדיין מלאי ספקות באשר לדיון הנוסף בעוד כחודש ואולם גם מלאי תקווה שאולי ימצא פתרון אמיתי לנושא המכרז אל מול כלל הגורמים העוסקים בנושא", אמר יונה השבוע ל'חדשות הגליל'.

לסיכום ניתן לומר שעובדי 'לחמנו' זכו לנס חנוכה, בזכות מאבקם ובזכות החיבוק הגדול שקיבלו מראש העיר, יו"ר ההסתדרות ובעצם מכל תושבי קריית שמונה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad