היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

החמרה בעונשים נגד עברייני בניה

שר האוצר משה כחלון ושרת המשפטים איילת שקד, הגישו יחד תזכיר לחוק תכנון ובניה ועל פיו יוסמכו הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה להטיל קנסות מנהליים של מאות אלפי שקלים על עבריינים וזאת כדי למנוע עיכובים ומריחת החוק ואכיפתו.
על פי מה שמתרחש היום, עבירות הבנייה פרצו כל סכר והפכו למכת מדינה. למרות שהטענות המרכזיות מופנות כלפי עברייני הבנייה, הרי שהרשות המקומית שמתפקידה לאכוף את החוק ולהביא לענישה משמעותית של העבריינים, אינה יעילה ואינה נאכפת. וגם אם נרשמים דוחות, הם נתקעים בתחנות הבאות בדרך ליישומן.
הבשורה שיצאה השבוע מלכותיהם של שני השרים כחלון ושקד מפיחים תקווה אצל רבים שהתופעה הזאת תיעצר ותצומצם כי פגיעתה הרסנית, ומעבר לפגיעה באסתטיות היא מהווה סכנה של ממש (ראה עבירות הבנייה בעיר שאינן נאכפות על ידי מהנדס העיר).
הבשורה בתזכיר החוק היא שהוועדות המקומיות לתכנון ובנייה יוכלו להטיל קנסות מנהליים כבדים על עברייני הבנייה, בסכומים של עד 220,000 שקלים. הקנסות הללו תביא לצמצום משמעותי ביכולתם של עברייני הבנייה למרוח את העניין ולשחק על זמן מול הרשויות המודל הוא בדומה לקנסות תעבורה וחניה, שיצטרך להיות משולם ללא משפט, ורק אם יבקש העבריין להישפט.
סמכות נוספת תינתן בידי המפקחים והם יוכלו להשית קנס מצטבר עבור משך הזמן בו נהנה העבריין מהבנייה הבלתי חוקית. במילים אחרות, המונה על העבירה 'ידפוק'.
בתזכיר החוק יש התייחסות לעבירות בנייה כבדות ועבירות חמורות יעברו למסלול הפלילי, שם תוחמר הענישה ותעמוד על שלוש שנות מאסר במקום שנתיים היום.
עוד מציינים מגישי התזכיר כי הוא מתייחס גם לצו הריסה מנהלי ומדגיש כי ניתן לדחות את ביצועו רק עד חצי שנה בלבד, וזאת בתנאי שקיימת תכנית שתאפשר לתת היתר לבנייה החדשה.
החוק יאפשר גם ליטול סמכויות מוועדות מקומיות לתכנון ובניה, אם תפקודה יהיה לקוי.
שר האוצר משה כחלון, שרשות המנהל והתכנון בתחום אחריותו מציין כי: "הפרות של חוקי התכנון והבנייה פוגעות בציבור, באיכות החיים ומהוות מטרד עבור אזרחים שומרי חוק. הפרות חוקי התכנון והבנייה לא נאכפו בשנים האחרונות גם בגלל מחסור באמצעי אכיפה יעילים. החוק יעניק לגורמי האכיפה את הכלים הדרושים לביצוע עבודתם".
שרת המשפטים איילת שקד: "אכיפת עבירות התכנון והבנייה היא חלק מהפעלת שלטון החוק בקרב עבריינים שעד היום עשו דין לעצמם וניסו לעשות צחוק מהחוק. אין סיבה להיגרר לבתי משפט כשניתן להטיל ענישה מרתיעה מחוץ לכותלי בית המשפט. כך, ההרתעה תגדל והעומס על בתי המשפט יפחת".
לפי מה שקורה כאן בביתנו, בקריית שמונה, צריך להתפלל שהחוק יקודם במהירות ואולי יהיה בכוחו לעצור את עבירות הבנייה ההמוניות ההורסות כל חלקה טובה בעיר.

אולי יעניין אותך

Bottom ad