היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: המכללות באזור מגדילות את ההגירה לצפון

 

ממצאי המחקר מראים, שהלמידה במכללות האקדמאיות בצפון הארץ, העלו את הסיכוי של תושבי המרכז להגר לצפון ליותר מפי 26 לעומת אלו שלא למדו.

במחקר נמצא כי ללמידה בפריפריה השפעה חיובית על ההגירה אליה ממרכז הארץ. זאת ועוד, על-פי המחקר ההשכלה הגבוהה הינה לא רק מנוף להשארת האוכלוסייה האיכותית בפריפריה אלא גם מנוף רציני לעידוד ההגירה לפריפריה של אוכלוסיה חזקה ואיכותית.

נתון זה מקבל אישוש גם במחקרם של פרופ' שמואל שמאי וד"ר שרה ארנון מהמכללה האקדמית תל-חי, אשר בחן את מאפייני המהגרים לצפון. החוקרים מצאו כי ל-42% מהמהגרים לצפון יש לפחות תואר ראשון וכ-70% מהם בעלי משלח יד אקדמי.

יוסי מלכה, מנכ"ל המכללה האקדמית תל-חי: "אחד התפקידים שהמכללה לקחה על עצמה הוא פיתוח כלכלי וחברתי של הגליל וזאת אנו עושים, בין היתר, באמצעות בוגרי המכללה, המהווים כוח איכותי וחשוב המגיע ממרכז הארץ, שחלקו אף נשאר להתגורר בגליל באופן קבוע.    

למעלה מ- 50% מהסטודנטים במכללה האקדמית תל-חי מגיעים אליה מאזור המרכז. כדי לעודד סטודנטים אלה להישאר בגליל ולהקים בו את ביתם, פועלת המכללה לשילובם במקומות תעסוקה שונים כבר בזמן לימודיהם באקדמיה, במטרה שעם סיום לימודיהם ישתלבו בהם באופן קבוע. כך ניתן למצוא היום סטודנטים ממדעי המחשב המשתלבים במפעלי היי-טק כדוגמת בי.אם.סי, מלאנוקס, תדיראן ועוד, סטודנטים מהחוג לכלכלה וניהול, המשתלבים במפעלים כדוגמת גלקון".

פרופ' שמואל שמאי, מהמכללה האקדמית תל-חי, מסביר נתון נוסף העולה מהמחקר: "מחקר זה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה בנוסף, שצעירים מהצפון בוחרים ללמוד לימודים אקדמאים במרכז, משום שהם מחפשים חוגים יוקרתיים ללמוד בהם, לכן  ככול שיפתחו יותר חוגים יוקרתיים בצפון, כך כוח המשיכה לגבי תושבי האזור יהיה גדול יותר ותמנע בריחת המוחות מהפריפריה. בנוסף פתיחת חוגים כאלו תאפשר משיכת המוחות הטובים מהמרכז. המכללה האקדמית תל-חי ומכללות נוספות בצפון פועלות במרץ לפתיחת חוגים יוקרתיים. בתל-חי כבר פועלים חוגים כמו פסיכולוגיה, תזונה ועבודה סוציאלית ובימים אלה אנו שוקדים  לקידום תוכנית לפתיחת חוג למדעי הרפואה. מכללת צפת מציעה לימודי משפטים ועוד. אם המדינה שואפת לחזק את הפריפריה עליה לעודד פתיחת חוגים יוקרתיים נוספים בצפון".

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad