היום ה-01 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

השופט מרדכי, מודי נדל קודם אדם, ושופט

בחול המועד פסח, הלך מאיתנו השופט מרדכי מודי נדל ז"ל, אחרי סיבוך נדיר בקיבה.

השופט נדל, 58 שהיה סגן נשיא בית משפט השלום, זן נדיר ומזיגה מיוחדת של אדם ואיש מקצוע מעולה. נועם הליכותיו והשתלבותו במרחב הציבורי עם ג'ינס וטריקו, שיוו לו מראה ודמות של 'אחד מהחבר'ה'.

הקונצנזוס סביב השופט נדל ז"ל הייתה מקיר לקיר עורכי דין, חשודים ונאשמים. המשותף לכולם זו ההערכה לאישיותו המיוחדת ומיזגו השיפוטי ששילב ידע נרחב, סבלנות וכבוד לכל מי שהופיע בפניו.

ההלם והתדהמה היו גדולים היות ואת ליל הסדר הוא ערך בחברת בני המשפחה והחברים ונראה חיוני ותוסס.

חלק מהאנשים ששוחחנו עימם היו עדיין בהלם ומיאנו לעכל את האובדן. הרגשות שהופגנו בכל מהלך השיחות היו אמיתיות, ולא ל'צורך הפרוטוקול' בלבד.

הנה לקט מתגובותיהם של המשפחה ועורכי הדין שהופיעו בפניו במהלך השנים.   

 

תגובת המשפחה כפי שנמסרה מהמשפטן יהודה לוי: "עבורנו לא היה המנוח "כבוד השופט מרדכי נדל" אלא "מודי", הילד הצנום והשחום שגדל בילדותו בביתנו בקיבוץ נגבה והפך במהלך השנים לגבר תמיר, בעל משפחה מסור ואוזן קשובה למתן עצה טובה לכל מי שפנה אליו. לא היינו זקוקים לדברים שנאמרו עליו, לא במהלך חייו ולא על קברו, כדי לדעת שזכינו בקרוב משפחה וחבר אמיתי שמידותיו המוסריות והערכיות הן אות ומופת לכל בר דעת. אולי מעל כל אלה בלטה במיוחד ענוותו ודרך הארץ בה נהג כלפי כל מי שבא אתו במגע, בין אם היו אלה 'סתם' חברים, חברים למקצוע, עובדי ביהמ"ש, עורכי דין, חשודים ונאשמים כאחד. בין מאות האנשים שבאו ללוותו לדרכו האחרונה התהלכו, בצנעה ובאבל, לא מעט אנשים שבאו להודות לו על שסייע להם בסתר בעת מצוקתם ולהתנצל על שלא זכו לגמול לו על רוחב לבו ונדיבותו.

עבורנו נמנה מודי בין אותם צדיקים עליהם נאמר "זה השער לה', צדיקים יבואו בו". לצערנו, הוא הלך מאיתנו ללא עת והקדים לצעוד באותו השער. הוא יחסר לנו מאד. למעשה הוא כבר חסר לנו. יהודה לוי – הגושרים".

 

עורכי הדין מאיר ועמי זנטי: "לכתו הפתאומי והטרגי של כבוד השופט נדל ז"ל, הוא בראש ובראשונה, אובדן למשפחתו אך הוא גם יוצר חלל, בקהילתנו ובבית המשפט בקריית שמונה.

כבוד השופט נדל, היה ראשית ולפני הכול- אדם, עם נשמה יתירה בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו.

החוק בעבורו, לא היה "החוק היבש" בלבד, והא השתדל תמיד לראות את האנשים הניצבים מולו, וליישם את החוק באופן שייעשה משפט שתוצאתו גם תהיה צודקת.

יפים דברי המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון השופט מנחם אלון ז"ל, שכתב: "כלל גדול בידינו שאין מערכת משפטית יכולה להתפרנס מגופו של הדין בלבד. גופה של מערכת המשפט זקוק הוא לנשמה, ויש שאף לנשמה יתרה". תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".

 

עו"ד גליל שפיגל כמי שמופיעה בפני השופט נדל על בסיס יומי אומרת בקול שבור וגרון חנוק: "עולם המשפט איבד אבדה גדולה. נדל היה שופט שונה וחריג בנוף השיפוט הישראלי. המיוחדת שלו התבטאה ברגישות ובחמלה לנאשמים ולחשודים שהופיעו בפניו. למרות שהשופט נדל הגיע ממערכת המשטרה והאכיפה לא היה נתון בקיבעון משטרתי-חשיבתי, כשהוא הגיע למסקנה שאין למעצר, הוא שחרר מיד.

השופט נדל כבר חסר לנו וספק אם מישהו יוכל למלא את החלל שנוצר עם לכתו", אומרת עו"ד גליל. 

 

עו"ד סמיר סולימן: "אנחנו, עורכי הדין, כואבים ולא מעכלים את הליכתו בטרם עת של כב' השופט נדל מרדכי ז"ל. על אף הקושי לדבר עליו בלשון עבר, כב' השופט נדל מרדכי ז"ל היה יחיד ומיוחד בגישתו האנושית העניינית והמקצועית. הוא דיבר אל כולנו בגובה העיניים בענווה וכבוד וניהל את הדיונים שבפניו באופן מעורר השראה. כמי שהופיע בפניו למדתי ממנו ומים הידע שלו, במשך שנים רבות, המון. הוא היה בעל ידע מקיף ועשיר בתחומי המשפט השונים ובכלל, ניחן במזג רגוע, עניני ומתחשב. הוא ידע להקשיב ותמיד אפשר לנו לטעון באופן חופשי ומכובד.

מעל הכל, היה אדם צנוע ואנושי והתייחס לכולם בכבוד רב לנאשם, לנתבע, לפקידים ולעובדי בית המשפט ולעורכי הדין במיוחד. השופט נדל מרדכי וקולו המהדהד והכריזמה הנשפכת ממנו יחסרו לכולנו.

מעומק הלב אני משתתף בצער בת זוגו ילדיו ומשפחתו. יהי זכרו ברוך". 

 

 

עו"ד ניסים ונונו: "אבדה גדולה לנו תושבי קריית שמונה, וכמובן לי ולחבריי עורכי הדין שהופענו בפניו. הידע השיפוטי היה גדול, אבל גם ליבו ונשמתו. הוא היה רגיש במיוחד לחשודים שהגיעו בוקר בוקר ללשכתו לשם הערכת מעצר, והוא התייחס לכל חשוד כעולם ומלואו. לא פעם נאלצתי להמתין שעות עד אשר סיים את הדיונים בהארכות המעצר, ומרות שלא היה נוח, הבנו וסלחנו לו. הוא יחסר לנו בנוף השיפוטי. יהיה זכרו ברוך".

 

עורך דין יגאל אמסלם: "תנחומי למשפחת נדל היקרה במותו בטרם עת של יקירכם, כבוד השופט הבכיר, מרדכי ז"ל. איבדנו חלק משמעותי במערכת המשפט בצפון בכלל ובקרית שמונה בפרט. בתחילה הופעתי לפני כבוד השופט מרדכי ז"ל, כמייצג צדדי של לקוחות בענייני משפחה ועניינים אזרחיים. בתקופה האחרונה, לאחר פתיחת בית המשפט החדש, הופעתי לפניו כתובע במשפטים פליליים. מרדכי, היה ידוע ברגישות גבוהה מאוד לצד החלש יחד עם יישום החוק. הוא היה מקצוען, מקבל החלטות במקום. תמיד הייתה תחושה של שופט שיושב בעמו. ההחלטות שלו היו מחוברות לחוק, לפסיקה ולזה העומד מולו. היה לו כישרון יוצא דופן לחבר בין הדברים הללו בהמון רגישות ותבונה ומעבר לכך, האווירה באולם תמיד הייתה אווירה קורקטית ונעימה מאוד. אין ספק שהוא השאיר אחריו חלל, שיהיה קשה מאוד למלא".

 

אילו השופט נדל היה יודע שזה מה שחושבים ואומרים עליו ידידיו בעולם המשפט, חבריו ומשפחתו, יתכן שהיה עושה מאמץ נוסף ודוחה את לכתו מאיתנו למחצית השנייה של שישים שנות חייו. יהי זכרו ברוך.

אולי יעניין אותך

Bottom ad